Délmagyar logó

2017. 09. 24. vasárnap - Gellért, Mercédesz 12°C | 18°C Még több cikk.

150 ezer forintba kerülhet a trágár hívás

Szeged - Vasárnaptól változik a szabálysértési törvény, amelynek értelmében szabálysértésnek minősül majd, ha valaki indokolatlanul felhívja a segélyhívókat: ötezertől százötvenezer forintig fizethet egy tágárságért vagy egy poénért a telefonáló.
Szeptember 1-jétől változik a szabálysértési törvény, amelynek egyik passzusa szerint ezentúl szabálysértésnek minősül, ha valaki indokolatlanul felhívja a segélyhívókat, ezen rosszindulatú megjegyzéseket tesz, viccelődik, a hatóságot trágár kifejezésekkel illeti. Eddig csak az minősült szabálysértésnek, ha valaki a hatóságnál veszélyhelyzetről valótlan bejelentést tett, és ez alapján a szervezet a helyszínre vonult. Mostantól mindkét szabálysértés ötezertől százötvenezer forintig terjedő bírsággal lesz sújtható, a valótlan esemény bejelentőjét a bíróság elzárással is büntetheti.

A katasztrófavédelem által használt PAJZS-rendszer tavaly júliustól működik Csongrád megyében. Korábban minden a tűzoltóság maga fogadta a hívásokat és intézkedett a riasztásról, amelyet most a Berlini körúti központban működő bevetési irányító ügyelet lát el. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tájékoztatása szerint az egyik legkevesebb szándékosan megtévesztő jelzést Csongrád megyében adják, de azért itt is akad belőlük.

A megyei katasztrófavédőkhöz átlagosan havi egy szándékosan megtévesztő hívás fut be. Fotó: Frank Yvette
A megyei katasztrófavédőkhöz átlagosan havi egy szándékosan megtévesztő hívás fut be.
Fotó: Frank Yvette

Ami még változik

A törvénymódosítás enyhít a fiatalkorúakkal kapcsolatos szabályokon: esetükben a kiszabott pénzbírság felső határát 50 ezer, elzárással is büntethető szabálysértés esetén 100 ezer, a helyszíni bírság legmagasabb összegét 25 ezer forintban határozza meg. Törvényes képviselőjének jelenléte nélkül a fiatalkorúval szemben helyszíni bírságot nem szabhatnak ki, a tizennegyedik életévét be nem töltött, továbbá a fiatalkorú személyt kizárólag a törvényes képviselőjének jelenlétében és csak akkor lehet szembesíteni, ha a szembesítés benne nem kelt félelmet.

– Háromfajta megtévesztésnek minősíthető hívással találkoznak munkatársaink. Az első csoportba olyanok tartoznak, amiről a betelefonáló sem tudja, hogy az a terület nem hozzánk tartozik, például határhelyzettel kapcsolatosan érdeklődnek. A másik csoport a szándékosan durvaságot telefonba kiabálók köre. Ezek a hívások általában nyilvános fülkéből futnak be, és a rövid durva szöveg elhangzása után lecsapják a kagylót. Ezekből a hívásokból havonta négy-öt van igazgatóságunknál. A harmadik csoportba tartozik a szándékos megtévesztés: nemrég egy csongrádi tűzesetről telefonált be valaki, aki pontosan leírta, hogy melyik utcában és éppen hogyan ég egy ház. A kollégámnak azonban feltűnt, hogy a kiírás szerint a telefonáló egy mártélyi nyilvános fülkéből beszél, így nem adhatja elő élményszerűen a Csongrádon történteket. Egy másik eset mögött haragos szomszédviszony állt. Egy férfi azzal hívott minket, hogy ég a szomszédja háza, pedig csak szalonnát sütött a kertben. Itt azért kicsit nehéz helyzetben voltunk, hiszen a betelefonáló valóban látott füstöt. Ilyen hívásból havonta egy van – mesélte Arany-Tóth Attila, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője.

Az ötös lottón hetek óta nincs telitalálat; a fővárosi mentőállomások diszpécserszolgálatait az elmúlt hetekben többen is hívták az aktuálisan kihúzott számok ügyében. Az Országos Mentőszolgálat Dél-alföldi regionális mentőszervezetéhez is több érdekes hívás fut be. Volt, aki azért riadóztatta a mentőket, mert a papagája fuldoklott, majd mikor állatorvoshoz akarták irányítani a diszpécserközpontban, a betelefonáló felháborodott, és feljelentéssel fenyegetett. A Szegedi Rendőrkapitányság ügyeletére a 107-en keresztül egy évben több mint 50 ezer segélyhívás érkezik, amelyeknek tíz-tizenöt százaléka zaklató jellegű, de olyan is akadt már, aki elfelejtett PIN kódját akarta megtudni az egyenruhásoktól.

Hibás értékelés

A bírság megfizetése alól a jövőben csak az mentesül, aki hibásan értékeli egy veszélyhelyzet körülményeit: bár téves jelzést ad a hatóságnak, de ilyen esetekben nem beszélhetünk majd szabálysértésről.

Olvasóink írták

  • 8. ikszy 2013. augusztus 29. 21:00
    „Majd ezzel csökkenni fog a segítőkészség. Nehogy telefonáljak ha valami vészhelyzetet észlelek, mert még nekem 150 ezerbe fájna. Majd bizottságok állnak fel, akik eldöntik. Lesz kimutatás, hogy mennyi lehetett volna a behajtott összeg. Eddig egy szakember fogadta a hívást. Mostantól egy automata gép fogadja, az nem tud különbséget tenni a hangsúlyokon, az elmondott körülményeken nem ámul el és nem kérdez vissza. A laikus észlelő majd biztosan eldönti, hogy a lángok enyhülnek éppen vagy épp erősödnek. Persze a falu végi ház tüze kevésbé lesz aktuális és indokolt, mint a nagyságos úrék telkén lévő fészer.”
  • 7. KamuNeni 2013. augusztus 29. 18:10
    „Ja es ha nem az o korzetukbol jon a hivas akkor minek vannak alakalmazva?/ Az a dolguk hogy elosszak a hivasokat abba a korzetbe ahova tartozik es nem az hogy "az nem az en dolgom" nyafogas. Ha mar ott dolgozik csinalja a legjob tudasa szerint es iranyitsa oda a hivast ahova tartozik. Azert van fizetve.”
  • 6. tótkomlósi 2013. augusztus 29. 17:50
    „Ja és ki fogja eldönteni, hogy indokolt vagy nem????”
  • 5. queenmargareth1 2013. augusztus 29. 17:22
    „azért én nem gondoltam, hogy ennyire gyagyák vagyunk mi emberek:(”
  • 4. qrumpli 2013. augusztus 29. 16:16
    „Az elkövetöket halmazati büntetésként megvesszöztetik.”
  • 3. Mike3 2013. augusztus 29. 15:41
    „nem baj, majd a csekk közlemény rovátába írjuk”
  • 2. Garfield 2013. augusztus 29. 14:55
    „1. zsozso64 2013.08.29. 14:09

    Olvasd már végig a cikket, ott van benne, hogy kb. milyen arányokkal, mennyiséggel kell számolni, és ez még csak egy megye, és csak az egyik segélyhívószám. Indexen volt cikk erről, ott azt írták, hogy - emlékeim szerint - a hívások több, mint fele ilyen jellegű.”
  • 1. zsozso64 2013. augusztus 29. 14:09
    „Hála annak a magasságos úristennek..! Végre valamiért ismét fenyegetni bírnak bennünket! Azt gondolom, azok akik direkt trágár hívásokat kezdeményeznek, vagy egy egy ütődött viccet sütnek el a segélyvonalon, azok jelentős része valóban segítségre szorul, illetve szorulna! Persze a segítségre valóban képes intézményeket, megtizedelték. (már ebben a témakörben pszichés segítségre gondolok) A szándékosan megtévesztő hívást, illetve riasztást adó hívókat eddig is büntetni tudták, és tudomásom szerint, ezt sok esetben meg is tették! És ez rendben is volt úgy! A szigorítás okát nem értem, illetve nem igen tudom elfogadni! Ha a megyében havonta négy-öt hívás miatt törvénymódosítás történik, az számomra egy kissé visszatetsző! Indokolatlan hívásnak minősül, és így a bírságolás fenyegetettségével áll szemben az is, aki nem a megfelelő helyen érdeklődik, bizonyos kérdések után??? Ez nem semmi! Évek óta elvárják tőlünk, hogy hülyék legyünk, és amikor sikerül ...megbírságolnak!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kistelekről Siófokra - motormatuzsálemeken

Ugyan csak ötvennel tudtak közlekedni, így is nekivágott hét fiatal robogókkal és Simson motorokkal, hogy Kistelekről Siófokra utazzanak. Tovább olvasom