Délmagyar logó

2017. 01. 21. szombat - Ágnes -11°C | 0°C Még több cikk.

A motorosok alig okoznak balesetet

Szeged - Vezetéstechnikai tréningre hívták a szegedi motorosokat a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság járőrei vasárnap. Mindenki egyetértett, hogy van még mit javítania közlekedési kultúrán.
Javában tombol a motorosszezon, hétvégenként kétkerekűek tömkelege árasztja el az utakat. Az elmúlt fél évben Csongrád megyében több mint 300 személyi sérüléses baleset történt, amiből tízet okoztak motorosok; a tragédiák elkerülésére és kiváló statisztika megőrzésére vasárnap a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság Balesetmegelőzési Bizottsága, a forgalom-ellenőrző alosztály aktív részvételével vezetéstechnikai tréninget tartott.

Vezetéstechnikai tréning motorosoknak. Fotó: Segesvri Csaba (galéria)

Félszázan látogattak ki vasárnap a Cserepes sori piacon felállított alkalmi tanpályára: az 50 köbcentis robogótól több mint száz lóerős sportmotorokig sokféle gép felvonult. Az ötrészes képzésre a belépést klasszikus közúti ellenőrzés előzte meg, elkérték a motorosok papírjait, szondát is fújattak velük. – El kell oszlatni azt a tévhitet, hogy minden motorosbalesetet a kétkerekűek vezetői okoznak. Fontosnak érezzük, hogy kollégáim felhívják a motorosok figyelmét a biztonságos járművezetésre, ugyanis sokan képességeiket még mindig túl, gépük teljesítményét pedig alulbecsülik – mondta Vad Róbert. A megyei balesetmegelőzési bizottság titkára szerint a vezetéstechnikai tréningen tanultak egy esetleges vészhelyzetben életet is menthetnek. Hozzátette: a balesetek többségéért az elsőbbség meg nem adása a felelős, megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy a motorkerékpáros balesetekben meghaltak, illetve sérültek kétharmada nem töltötte be a 35. életévét.

Rövid bemelegítésként körbe-körbe motorozott a hat rendőrből és több tucatnyi civilből álló csapat, majd egy kézzel vezetve, a piacozók legnagyobb meglepetésére felállva rótták a köröket.

Vezetéstechnikai tréning motorosoknak. Fotó: Segesvri Csaba (galéria)

– Egyensúlyozás, bójakerülgetés az első feladat, amit a résztvevők saját motorjukkal teljesítenek – mondta Siska Gábor, motoros járőrvezető. A rendőrzászlós kifejtette: bemutatják a motorosoknak, mi a teendő egy váratlan akadály felbukkanásakor. – Rutinná kell hogy váljanak a mozdulatok, ugyanis ezek a közúton életet menthetnek – magyarázta miközben kollégái a több mint kétszáz kilós BMW-ket oly könnyedén döntötték jobbra-balra, mint gyermekek a biciklit. Megtudtuk: minden ösztön ellenére vészhelyzetben nem agresszívan fékezni kell, hanem az akadály kikerülésére kell készülni. – Megpróbáljuk elérni, hogy a motoros átnézzen a feladaton: amikor felbukkan egy autós a vezetőnek nem akadályt kell néznie, hanem menekülőutat kell keresnie – magyarázta a motorosjárőr, hozzátéve: ez lehet az útpadka, másik pályatest vagy éppen a két autó között vezető út.

A közlekedési kultúrával kapcsolatban többen is megjegyezték, van még mit javítani. – Fejben kellene fejlődni a motorosoknak, az autósoktól pedig több előzékenységet várunk – mondta egy fiatal. A vasárnapi rendőrmotoros vezetéstechnikai tréning csak a kezdet: augusztus végén Szegeden újra a tanpályára várják a megyei motorosokat.

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. geza 2012. augusztus 02. 10:48
    „Én most tanulgatom a motorozást A-korlátlan.
    Kocsira 20 éve van jogsim és vezetek.
    Rengeteg autósnak fogalma sincs: jobbkéz-szabály, egyenrangú utak kereszteződése, indexelés (körforgalom).
    Borzasztó.
    Minket hajt az oktató, azaz ahol lehet megengedett sebességgel megyünk városban 50 km/h, mégis sok autós furgonos motoros (robogó főleg) előznek meg....”
  • 20. partsap 2012. augusztus 01. 14:02
    „20. czindi!

    Biztos voltam benne, hogy ugyanarról beszélünk csak másképpen:)

    19. pog!

    Egy linket próbáltam beilleszteni, de valamiért a moderátorok nem találták kósernek pedig tanulságos összefoglaló van benne a kicsit lejjebb tárgyalt kérdésről, a lényege ez lenne:
    "Ebben az évben Csongrád megyében több mint 300 személyi sérüléssel járó baleset történt. Nagyon sokan a motorosok nyakába varrnak beleseteket, ezzel szemben 171 balesetet autósok, míg csak 10-et okoztak a kétkerekűvel közlekedők."
    Ezek nem az én szavaim hanem a Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság titkáráé, de örülök neki hogy így állunk, pár éve sokkal rosszabb volt a helyzet.
    Egyetértek a statisztikai adatokról alkotott véleményeddel --mint erősen manipulálható dologról--, de azért az idén tényleg javult a tendencia, annak ellenére hogy volt pár komoly repülés.
    "amikor a 30-as táblánál vagy 50-km.sebességgel halad"
    A világért sem akarok vitatkozni, de remélem nem azt akarod kommunikálni, hogy csak ezek a +Q!%(=+%! motorosok lépik túl a 30-as övezetben a seb. határt és közlekednek veszélyesen?
    Az ugye eléggé nonszensz és részrehajló feltételezés lenne:)
    Innen ahol lakunk pont remek kilátásom van egy rendkívül érdekes 30-as --és ezáltal jobbkezes-- kereszteződésre, nos meg kell mondjam, hogy hallatlanul izgalmas --és sokszor komikus-- amikor elkezdenek közlekedni benne a népek:)
    Pár alkalommal csak a felhúzott ablak mentette meg az egyik autóst a tettlegességtől amiért figyelmen kívül hagyta a jobbkézszabályt, a gyorshajtás már csak hab volt a tortán:)
    Érdemes lenne trafizni pár utcát, kíváncsi volnék az eredményekre.”
  • 19. czindi 2012. augusztus 01. 10:38
    „partsap , akkor nagyjából egyetértünk...jó utat”
  • 18. pog 2012. augusztus 01. 09:18
    „Nem vitatkozom a statisztikával(azt szépen lehet kozmetikálni), de nem hiszem, hogy a motorosok által okozott baleset kevés..amikor a 30-as táblánál vagy 50-km.sebességgel halad, az autók között ügyeskednek,és lehetne sorolni tovább....”
  • 17. partsap 2012. július 31. 18:43
    „berzebúb!
    "Akkor lehet, hogy inkább hanyagolnod kellene a motorozást!"
    Megnyugtatásodra közlöm, hogy nem én vagyok a legszűkebb keresztmetszet a kérdésben.
    21 éve vezetek kocsit, 24 éve közlekedek motoron, nagymotorral még sosem voltam okozója balesetnek, viszont kétszer ütöttek el figyelmetlen autósok, kocsival még nem volt balesetem, gyorshajtási bírságot sem szabtak ki rám, motorral utoljára 10 éve bírságoltak meg sebesség túllépéséért (ezt mondjuk megérdemeltem).
    Azt hiszem ez nem olyan rossz statisztika ebben a felgyorsult tempójú világban.
    Az alábbi viszont biztosan rosszul fog esni az antimotoros pártnak:
    Én sem tudtam, de meglepően kevés balesetet okoznak itt a megyében a kétkerekűek és itt jön be
    17. Besenyő_Pistabácsi vélemény, ugyanis a jármű jellegéből fakadóan sokkal nagyobb a súlyos sérülés kockázata, mint a leghitványabb autóban is.
    A motorokon nincsenek energiaelnyelő zónák vagy légzsák, egyedül a protektoros ruházat jelent némi védelmet és ez is csak egy szűk határig.
    Pontosan ezek miatt a tények miatt kell nagyobb figyelmet fordítani az ilyesfajta tréningekre, mert a megfelelő járműkezelés a gyors helyzetfelismeréssel életet menthet.
    Sajnos egyre többen ülnek fel megfelelő rutin vagy előképzettség nélkül nagy teljesítményű gépekre és riasztóan sokan vannak olyanok akik felelőtlen gondolkodásukkal komoly kockázati tényezőt jelentenek a többi közlekedőre és ez sajnos mindkét táborra érvényes.
    Úgy vettem észre azonban, hogy valami elkezdett változni --elsősorban az emberek fejében-- és ez nagyon jó hír, remélem a remek statisztika így is marad és nem kell sok balesetről olvasnunk.”
  • 16. Besenyő_Pistabácsi 2012. július 31. 17:14
    „Még is olyan sok motoros hal meg. Vagy rosszul tudom?”
  • 15. berzebúb 2012. július 31. 15:53
    „13.
    "A magam részéről inkább azt mondanám, hogy kocsival hajlamosabb vagyok betartani a közlekedési szabályokat:)"
    -Akkor lehet, hogy inkább hanyagolnod kellene a motorozást!”
  • 14. partsap 2012. július 31. 09:54
    „Üdv!

    " Valóban max. 10%-al lépem túl a megengedettet"
    Semmi személyes, de ne haragudj ezt nem hiszem el.
    " járj sűrűbben Pesten vagy igazából nagyforgalmú városokban"
    Igazad lehet, ugye mink itten vidéki fijúk nem sokat tudunk ezekről a városias úri huncutságokró´ de majd eztán megpróbálunk mink is kicsit jobban teljesíteni+
    :)
    Viccet félretéve autós/motoros kirándulások alkalmával sikerült már a város határon kívülre vetődni és láss csodát, még ebbe a nagy nagy székesfővárosunkba is elmerészkedtem kocsival is és motorral is,tatamm!
    És meglepő módon azt tapasztaltam, hogy az autósok többsége segítette a sorok közti előrehaladásunkat, nyilván az ésszerűség határain belül.
    Persze az idiótákat ott sem tolerálják, ahogy elnéztem a szélsőségeket (motor vs autó) már jobban értem, hogy miért ütik egymást a fórumokon (és alkalmanként az utcákon is) a népek:(
    Itt azért jó hasznát vettem a vezetéstechnikai tréningeken tanult járműkezelési gyakorlatoknak, a sűrű forgalomban nagyobb biztonsággal tudtam közlekedni és több időm maradt a többi közlekedőre figyelni, pont ezért volna lényeges hogy minél több motoros ellátogasson a hasonló rendezvényekre.
    "tényleg nem lenne jó, ha a lüktető forgalomban XY nem a "tömeg" szerint vezetne, hanem lassabban, akadályozva a forgalmat, vérnyomás-emelkedésre késztetve a többi autóst"
    Egyetértek, de sajnos erre is gyakran látunk példákat nap mint nap.
    " persze ez nem azt jelenti, hogy járdaszigetet balról kerülve előzzek (motorral) másokat?! ( Én magam láttam, nem kacsa!!!)"
    Sajnos ezzel is egyet kell hogy értsek, magam is elkövettem már ezt a marhaságot hirtelen felindulásból, nem is vagyok rá büszke túlzottan.
    Szerintem egy nagyon fontos eredménye azért van egy ilyen rutin növelő képzésnek ahol szakavatott személyek irányításával izzadhat meg az ember: A sok nagyarcú motoros sokkal szerényebb lesz amikor azzal a kellemetlen ténnyel szembesülnek, hogy egy egyszerűnek látszó eltolt szlalom kifog rajtuk, a foglalkozás végére pedig biztosan sokkal toleránsabb gondolkodással a fejükben távoznak a helyszínről:)
    " jó utat, balesetmentes közlekedést!"
    Mindenkinek hasonló jókat!”
  • 13. czindi 2012. július 31. 09:11
    „3. partsap, bizonyára igazad van, úgy tűnik, hogy Veled még nem találkoztam. Valóban max. 10%-al lépem túl a megengedettet, ( részben az üzemanyag-fogyasztás miatt is, részben mert ezt még nem büntetik olyan szigorúan, - szerencsére.) Aki azt állítja, hogy ő soha, semmilyen körülmények között... nos az nem mond igazat. Sajnálom, hogy még nem láttalak a "kis robogóddal", mert akkor végre mindig láthattam volna magam mögött is huzamosan motoros járgányt. ( az írás egyébként nem a robogósoknak szól, ők csak a piros lámpánál húznak előre, hogy azután - a keskeny út miatt - nem lehessen megelőzni őket?!) hanem a motorosokról. Bizonyára Te is hallottál a "rugalmas forgalom"-ról ( ha nem, járj sűrűbben Pesten vagy igazából nagyforgalmú városokban ) és tényleg nem lenne jó, ha a lüktető forgalomban XY nem a "tömeg" szerint vezetne, hanem lassabban, akadályozva a forgalmat, vérnyomás-emelkedésre késztetve a többi autóst, persze ez nem azt jelenti, hogy járdaszigetet balról kerülve előzzek (motorral) másokat?! ( Én magam láttam, nem kacsa!!!) Hát: jó utat, balesetmentes közlekedést!”
  • 12. partsap 2012. július 30. 22:51
    „11. czindi

    "Pedig mindig a megengedett sebességgel megyek (esetleg egy picivel többel. )"
    Ezt szeretem a legjobban, mindig mulattat amikor hasonló megjegyzéseket olvasok, különösen az utolsó kitétel a legmurisabb:)
    Mindig jókedvre derülök amikor a kis robogómmal gurigázok a városban 54-el (többet nem tud szegény, de ennyi elég is bőven és közben eszembe jutnak a fórumos bejegyzések a sok hiteles személytől pro és kontra) aztán csak úgy suhannak el mellettem a kocsik "mindig a megengedett sebességgel, esetleg picit többel" én meg csak ott billegek a szélen, a forgalom meg csak úgy hömpölyög mellettem kb 70-80 km/h tempóval, mert aki elhagy a nagykörúton azt én sem sokáig látom, főleg ha jó ritmusban haladnak a közlekedőtársak.
    Szóval nem kell ez az álszent süket duma, hogy "én mindig betartom a szabályokat, csak ezek a huligán motorosok tesznek az egészre, mert mi autósok ugye mindig mindent úgy csinálunk ahogyan az a nagy könyvben meg vagyon írva".
    Ugyan már kérem, ne legyünk nevetségesek ezzel az egydimenziós felfogással..
    Gyorsan meg is jegyzem, hogy gyalogolok, biciklizek, robogózok, motorozok, autót vezetek és ez utóbbi két kategóriában gyakran túllépem a megengedett sebességhatárokat.
    De annyira senkit nem nézek hülyének, hogy azt próbálom beadni neki, hogy sosem teszek ilyet, ezzel azt hiszem az intelligenciáját kérdőjelezném meg:)
    A magam részéről inkább azt mondanám, hogy kocsival hajlamosabb vagyok betartani a közlekedési szabályokat:)”
  • 11. partsap 2012. július 30. 22:24
    „"Ez csak az arra tévedőknek lett szervezve? Nem láttam,hogy valahol is jelezték volna."
    Benne volt a délmagyarban is (nehezen felfedezhető helyen, nekem nejem hívta fel rá a figyelmemet), önkormányzati híradóban (sosem hallottam róla, meg a fantasztikus rádió88-ban (sosem hallgatom).
    Beszélgetésbe elegyedtem egy hölggyel aki a szervező csapat részét képezte és én is felvetettem neki az alul propagáltságot és azt a választ kaptam, hogy nem törekedtek olyan nagyon a hírverésre, először látni akarták, hogy működik-e a dolog egyáltalán, mutatkozik-e érdeklődés egy effajta kezdeményezés iránt.
    A hölgy figyelmébe ajánlottam pár olvasottabb motoros fórumot ahol nagy valószínűséggel lehet eredményesen kongatni a hírharangot a rendezvénnyel kapcsolatban.
    Köv. időpont elvileg ehónap 25-ik napja (ezt egy motoros rendőrtől hallottam), tehát érdeklődni kell időben, ha bírok akkor megint megyek, gyakorlásból sosem elég.”
  • 10. czindi 2012. július 30. 18:31
    „Több mint 40 éve vezetek. ( motort is.) Miért van az, hogy soha motorost magam mögött fél percnél hosszabb ideig nem láttam? Pedig mindig a megengedett sebességgel megyek (esetleg egy picivel többel. ) Fél perc mögöttem, azután már előttem, max egy percig, azután sehol. ( nem számít záróvonal, tábla semmi...és ez nem egy-két eset!!!!!”
  • 9. rózsakert 2012. július 30. 13:48
    „rossz az a statisztika.....az is már megrendelésre?????VASFÜGGÖNY???”
  • 8. szigfriddoktor 2012. július 30. 10:50
    „Ott voltam, köszönöm a lehetőséget a szervezőknek és a rendőröknek is.
    Nagyon tudnak ezek srácok, elképesztő.
    Azok az "egyszerű" (de inkább csak annak látszó) gyakorlatok baromi hatékonyak voltak, sokkal jobban éreztem a mocit hazafelé, mint előtte. Még egyszer kösz mindenkinek.”
  • 7. Antal50 2012. július 30. 10:08
    „Ez csak az arra tévedőknek lett szervezve? Nem láttam,hogy valahol is jelezték volna.”
  • 6. Egyolvasó 2012. július 30. 05:45
    „Az elektromos kerékpárosoknak mikor csinálnak egy ilyen tréninget, nagyon sokra ráférne.”
  • 5. partsap 2012. július 29. 20:46
    „Anomáliák mindenütt vannak, számtalan esetet tudnék felsorolni mint motoros, hogy hányszor sodortak el majdnem hivatásos autóvezetők csak azon egyszerű oknál fogva, hogy lusták a fejüket 15 fokban jobbra vagy balra elfordítani, "szerencsére" már régóta figyelek helyettük is és így nem történt baj.
    Szükségtelen vívni ezt a szélmalom harcot (autó vs motor), hülyék mindenütt vannak és lesznek, aki feléri ésszel hogy szüksége van gyakorlásra az keresni fogja a lehetőséget (lásd vezetéstechnikai tréningek és nemcsak motorosoknak léteznek!) aki meg nem érint meg a dolog az elevickél valahogy és bízik a szerencséjében, aki meg végképp idióta attól pedig mentsen az isten attól függetlenül, hogy kettő vagy négy keréken halad.
    Mindenki előtt ott a lehetőség, hogy javítson tudásán/hozzáállásán csak élni kellene vele..”
  • 4. heinerg 2012. július 29. 19:58
    „" Eltörte a lábát a részeg motoros"- friss hír...”
  • 3. tella 2012. július 29. 19:27
    „Ne igyál anyit, és látnifogod a redszámot is :-)”
  • 2. deszkás 2012. július 29. 18:26
    „Mint autós tudom mit jelent a felemelt jobb láb.”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tarján: a hőskor és a jelen

A szegedi lakótelepek közül Tarján épült meg másodikként 1968–1988 között. Tovább olvasom