Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

Az alvállalkozók tüntetnek, a kész töltés meg repedezik

Szeged - Mivel az M43-as sztráda 2. szakaszát építő konzorcium vezetője, a Sedesa S. A. és a Szeviép Zrt. ki nem fizetett alvállalkozói között megrekedtek a tárgyalások, a károsultak tegnap újra félpályás forgalomlassításba kezdtek a 47-es főúton, a felüljárónál. Közben a már átadott pályaszakaszon a lezúdult csapadék több helyütt kimosta a töltést.
Meghiúsult az eredeti megállapodás az M43-as autópálya második ütemét kivitelező, a Tisza M43 konzorciumot vezető Sedesa S. A., valamint a Szeviép Zrt. csődje miatt pénzükre váró alvállalkozók között. A megállapodással a sztrádaberuházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. is egyetértett.

Temesvári Zoltán, az alvállalkozók egy csoportját képviselő ügyvéd elmondta: a Sedesa S. A. olyan új ajánlatot tett, amely elfogadhatatlan számukra, ezért ügyfelei tegnap délelőtt 10 órától ismét demonstrációt kezdtek a 47-es főút és az épülő M43-as autópálya kereszteződésében. Ugyanazon a helyszínen, ahová már korábban is kivonultak. Az a tervük, hogy a jövő héten minden másnap kiállnak a 47-esre, de előbb még megvárják a Szeviép Zrt. július 12-i csődegyezségi tárgyalását. Azért csak másnaponta, mivel főút mellett ezt engedélyezik.

A vállalkozók ügyvédje tegnap 13 órakor a 47-es főúton tartott sajtótájékoztatót. Ezen emlékeztetett arra, hogy a megállapodás értelmében a Sedesa S. A.-nak meg kellett volna vásárolnia az alvállalkozói követelések 50 százalékát, a következőképpen: 14 százalékot, együttesen 100 millió forintot előlegként azonnal kifizetnek, további 36 százalékot pedig augusztus 9-éig belül folyósítanak számukra.
Egy újabb összeghez, pénzük 40 százalékához pedig a Szeviéptől a csődegyezség során juthattak volna, így abban reménykedtek, hogy követeléseik 90 százalékát megkapják. A Szeviép tartozása az útépítéseknél mintegy 3 milliárd forint.

Megint tüntetnek az M43-as alvállalkozói. Fotó: DM/DV
Megint tüntetnek az M43-as alvállalkozói.
Fotó: DM/DV

A Sedesa azonban húzta az időt, majd azzal a javaslattal állt elő Temesvári Zoltán szerint, hogy közvetlenül nem kívánja megvásárolni a követeléseket, hanem maga helyett egy pénzügyi szolgáltatót állít, és azt szeretné, ha a vállalkozók ezzel a céggel állapodnának meg. Így azonban a követelések tulajdonjoga átszáll a pénzügyi szolgáltató cégre, a pénz sem közvetlenül az alvállalkozókhoz kerülne, a csődeljárás során pedig a szavazati jog háromnegyede is odaveszne.

Kikezdte az eső a töltést

Az M43-as tavasszal átadott mintegy 4 kilométeres szakasza felett – az 5-ös főúti kettős körforgalom és a Sándorfalvi út között – két híd vezet át, de mindkettő töltését megbontotta a lezúduló csapadék. Több mint egy méter széles árkot vájva tört utat magának az esővíz, alaposan tönkretéve az elkészült rézsűt.

Az ügyvéd legvégül azt kérte a Sedesától, hogy vásárolja meg a teljes követelésállományt, ám erre nem kapott választ. Csicsely Gábor, aki a NIF Zrt.-nél az M43-as autópálya projektvezetője, péntekre ígért választ Temesvárinak azzal kapcsolatban, felbontják-e a konzorciummal a szerződést. Tegnap hiába kerestük a NIF Zrt. kommunikációs vezetőjét: utóbb úgy értesültünk, a beruházónál elkezdődött vezetőváltás során őt is elmozdították a helyéről. Temesvári Zoltán országgyűlési képviselők segítségét is kérte, hogy hétfőig rendeződjön a helyzet.

Ez történt

A Szeviép Zrt., a Tisza M43 konzorcium egyik tagja április végén csődvédelmet kért. Az eljárás során derült ki, hogy a konzorcium tagjai megsértették a NIF Zrt.-vel kötött kivitelezési szerződést, és a szerződött alvállalkozók a munkák egy részét további alvállalkozókra bízták. A nem közvetlenül a konzorciummal szerződött alvállalkozók közül sokan a Szeviép Zrt. csődje miatt nem jutottak hozzá igazolt teljesítésük ellenértékéhez. Ők május 6-án demonstrálni kezdtek az épülő M43-as autópálya és a 47-es főút csomópontjánál, a 2. szakaszon, május 13-án pedig megbontották az út töltését a 10-es kilométerszelvénynél. A NIF Zrt. ugyanazon a napon kilátásba helyezte a szerződés felbontását a Tisza M43 konzorciummal. Majd június 4-én az autópálya 1. ütemét építő M43 Szeged–Makó konzorcium esetében is elkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését, hasonló problémák miatt. A 2. ütemnél dolgozó alvállalkozók és a Tisza M43 konzorcium június 9-én állapodtak meg a követelések megvásárlásáról. Ez az az egyezség, amelynek be nem tartása miatt újra demonstrálnak az alvállalkozók.

Olvasóink írták

45 hozzászólás
  • 45. dühös 2010. július 13. 09:29
    „Nyugaton az ilyen vállalkozók, akik nem fizetik ki határidőre az alvállalkozókat, vagy minősíthetetlen munkát végeznek, az életben nem kapnának több állami megbízást.
    Ez a kommunista vircsaft itt is meg kell, hogy szűnjön.
    És szigorú elszámoltatást. Nem megy, hogy a nép fizesse meg a "közbeszerzés" nevű mutyik árát.”
  • 44. falusijóska 2010. július 07. 17:46
    „Rossz a cím.
    " Céllövőverseny: Az alvállalkozó tölt, és kész! Tűz!"”
  • 43. 620829 2010. július 07. 16:49
    „no...a maszopos csürhe már itt sem sokáig játszhatja az agyát...ősszel csere...nem mintha jöbb lennne----de csere....mert rájuk fér már.......jöhet a kormány bábja ....és mehet a mutyi a másik irányba tovább!!!!!!.....de ez nem érdekelne...csak menjen már a sok-sok külföldi jó messzire elkerülve szeged városát.....hogy nem fizet......nem is fog.......lehet perelni a zrt-t vagy kft-t....az összes ilyen korlátolt felelősségű cég a nyilt és legális lopás melegágya.......magyarmódra természetesen!!!!”
  • 42. E! 2010. július 07. 15:32
    „Nem sokon múlt, hogy nem lettem rajta a fotón...”
  • 41. achilleus 2010. július 07. 14:15
    „38. hozzászólás madártej 2010.07.07. 13:06 Jó helyen tetszel keresgélni:
    2008.11.20., 13:52 - A Balatonring megépítése előtt mintegy nettó 300 millió forintért szennyvízcsatorna-hálózatot, további 450 millió forintért pedig szennyvíztisztítót épít Sávolyon a Sedesa Csoport.
    Az alapcsövet elhelyező Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke kifejtette, ezzel a beruházással, az ütemterv szerint haladva megkezdődik a kormány által kiemelten kezelt, első lépcsőjében mintegy 40 milliárd forintos sávolyi program megvalósítása. - http://ingatlanok.hu/hirek/20081120/a-sedesa-egesz-savolyt-felfejleszti Persze mindez "aranyárban":
    http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/03/11/aranyarban_epulne_a_savolyi_palya/
    Az M7-es kőröshegyi viaduktos szakaszát leszámítva egyetlen magyar autópálya kilométere sem került annyiba, mint amennyiért a sávolyi Balatonring egy kilométerét építtetné a Sedesa, kétharmadrészt állami hitelből. Bő négy kilométert több mint húszmilliárd forintért. Építőipari szakértők szerint az üzletet piaci alapon a feléből-harmadából ki lehetne hozni, de aligha véletlenül fogott vastagon a ceruza. (...).
    A Balatonring hallatán azonnal beugrik persze a szegedi szál:
    http://balatonring.hirnezo.hu/balatonring/zuros-ugyei-vannak-a-balatonring-beruhazojanak.html
    Van itt minden: "Erős politikai hátszélben: Amint arról már korábban is írtunk, a Grupo Milton kitűnő kapcsolatokat ápol a nagypolitikával mindkét oldalon. A cég bőkezűen támogatja a Fehérvár FC focicsapatot, amely az Orbán Viktor Fidesz-elnök által alapított felcsúti fociakadémiával is együttműködik. Támogatja a Grupo Milton az Ujhelyi István szocialista politikus érdekeltségi körébe tartozó szegedi kézilabdacsapatot is, miközben Ujhelyi a Balatonring projekt egyik kormányzati ,,mentora", volt kabinetfőnöke és titkárságvezetője, Nagy Balázs pedig most a Grupo Miltonnak dolgozik. A másik mentor Suchman Tamás szocialista képviselő, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, aki pénteken úgy nyilatkozott, hogy a spanyol beruházó néhány napon belül aláírhatja az államilag garantált óriáshitelről szóló szerződést az MFB-vel. Nagy kérdés hogy Kovács Bence János zavaros múltjának ismeretében ez a rendkívül bőkezű állami támogatás mégis hogyan vállalható?"
    Egy kis adalék: http://www.origo.hu/itthon/20100302-savoly-beruhazas-motorversenypalya-kesik-a-befekteto-aldasa-a-balatonring-hatastanulmanyra.html Az Index csütörtökön, egy belső használatra készült pénzügyminisztériumi anyagra hivatkozva azt írta, a minisztérium szakértői túl kockázatosnak, gazdaságtalannak és jogszerűtlennek tartották a Balatonring sávolyi motorversenypálya megépítésének állami támogatását. A PM főosztályvezetői, az Index szerint írásban figyelmeztették Oszkó Péter pénzügyminisztert arra is, hogy a Balatonring és a Moto GP állami támogatására kidolgozott konstrukció hazai és európai uniós jogszabályokba is ütközik. A kormány mégis a támogatásról döntött, alapvetően a hatástanulmányban foglaltak miatt. Ezt azonban mindeddig nem volt hajlandó nyilvánosságra hozni az MFB. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ), a K-Monitor korrupciófigyelő iroda, valamint a Transparency International kérte beavatkozásra Bajnai Gordon miniszterelnököt, erre az utasításra reagálva közölte az MFB, hogy a honlapján teszi majd közzé a tanulmányt.”
  • 40. Cornelius 2010. július 07. 14:06
    „Van a horvát tengerparton egy hotel, annak több köze van ehhez a csődhöz, mint az alvállalkozóknak”
  • 39. Nocomment 2010. július 07. 13:42
    „30 és 32-es hozzászóló!
    Nekem a feladatom, hogy A-ból B-be vigyem a töltésanyagot vagy aszfaltot.
    Én miért vagyok hibás, hogy az eső lemosta a rézsűt vagy aszfalt sz*r?
    Vizsgáltassam be a töltésanyagot vagy az aszfaltot?
    Amúgy meg tavalyi követelésről beszélünk, a krakk, a nemfizetés Szeviép részéről (ezzel maga alá temetve az összes alválkozóját) az idén történt.
    Tavaly még nem mondhattam, hogy "recece".”
  • 38. madártej 2010. július 07. 13:06
    „Nem ez a Sedesa akarta a sávolyi motor versenypályát építeni? Ahhoz kért vagy 30 milliárd Ft állami garanciát. Amit nem kapott meg, nagyon helyesen. Aztán így vagy úgy, de véletlenül azonnal ledőlt a dominó az elkerülőn is.”
  • 37. Tapasztalt 2010. július 07. 12:37
    „jq hirdetni persze lehet a HirTV-ben, de a Swietelsky , a fidesz és a jobboldali média sokéves kapcsolata ugye ennél többröl szól...?”
  • 36. Logaritmus 2010. július 07. 12:25
    „jq: arra utaltam, hogy a Swietelsky is épített errefelé, nyilván oka van annak, hogy a média nem cikkezget róluk. Hirdeti természetesen nem szégyen - bár a gagyi hírtévében szerintem az, ahogyan a teleshopban is - de ha ezért cserébe a "megjutalmazott" bizonyos dolgokat elhallgat a közvélemény elől, az aligha tisztességes. Lehet, hogy te másképp látod?

    Egyébként sok sikert a pénzüket jogosan követelőknek, remélem megkapják azt ami a jussuk! Rámenős ügyvédet találtak maguknak, dicséret.”
  • 35. Logaritmus 2010. július 07. 12:22
    „Ezeket a borzalmas helyzeteket akkor lehetne elkerülni, ha a kivitelezés bizonyos készenléti fokánál a teljes megbízási díjat ügyvédi letétbe kifizetné a megrendelő és onnan fizetnék ki a munkát, persze csak ha első osztályú minőségben az alvállalkozó elvégezte a munkát. Sokat szidjuk mostanában a fő-fő-fő kivitelezőt, és sajnáljuk az alvállalkozókat, de ha a munka végeredménye az, hogy az első eső alámossa a töltést, hogy az elkészült út felkátyúsodik az első tavaszra, hogy a csatornafedél nincs egy szintbe hozva az útburkolattal, azért a sokat sajnált ALVÁLLALKOZÓ FELEL, illetve felelne, mert mire odáig jut a történet szépen felszívódik, felszámolódik, elillan mint Kaya Ibrahim a ködben...”
  • 34. jq 2010. július 07. 12:19
    „Jobboldali vagy baloldali TV-ben hirdetni nem bűncselekmény, a pénz lenyúlása viszont az, kedves logaritmus, mégozzá pártszimpátiától függetlenül...”
  • 33. Church 2010. július 07. 11:34
    „Reggel találtam rá az egyik közösségi oldalon beindult civil kezdeményezésre az M43-as sztráda ügyében:
    http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=114239781957301&v=info
    Akit érdekel nézze meg.”
  • 32. Logaritmus 2010. július 07. 11:15
    „23. hozzászólás Nocomment: tehát téged fizessenek ki, te csináltad a rossz munkát de ahhoz mégsincs közöd, és hagyjanak békén de adják oda a lóvét?”
  • 31. Logaritmus 2010. július 07. 11:13
    „"És a Swietelsky is tán lelépett pár száz millióval? "

    Nem tudom. De azt igen, hogy a HírTV-n egy időben állandóan reklámoztak, támogatták a jobboldali médiát.”
  • 30. koszone 2010. július 07. 10:57
    „Nocomment !

    Ha te ott voltál és láttad hogy az építés vezető+ahogy irtad a kivitelező,ezt várja el tőled,tőletek,miért nem álltál az asztal tetejére és mondtad "recece"????????????????Én szeretnék jó munkát végezni !
    Mert be volt igérve a sok lové,azt meg most már elvitte a cica !
    Ha hozzá értő vagy mint írod láthattad hogy gatya az egész??????
    Érdekes,legalább is nekem!”
  • 29. cyt 2010. július 07. 10:34
    „Az egész M43-as "biznisz" a szoclib kormány SARA. Mindenestül. Az már látszik, hogy maffia módszerekkel kilopták a pénzt a beruházásból a kivitelezők (no nem az éppen építő melósok!!!), amihez a szoclib vezetés falazott vagy asszisztált. Sajnos mindennek az árát MI, ÁLLAMPOLGÁROK fizetjük meg. Az a minimum, hogy a felelősöket megtalálják, megbüntessék, és vagyoni elkobzással az elveszett pénzek egy részét visszaszerezzék az erre illetékes emberek.”
  • 28. reagens 2010. július 07. 10:16
    „És a Swietelsky is tán lelépett pár száz millióval?
    Erről tényleg nem hallottunk semmit.

    A sedesa-ból is csak a botkaszocifób sziviép a kutya.

    (plussz poén, hogy pont az első szakaszt sikerült valamilyen szinten kampánycélra átadni :)))”
  • 27. antikos 2010. július 07. 10:11
    „Botka meg hallgat...”
  • 26. valoperes_zugugyved 2010. július 07. 10:07
    „jo de ki adta át a félkész utat?
    a senki által megvalasztott 2 kepviseo...
    :(”
45 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Békainvázió Makkosházán

Rengeteg az apró béka a csapadékos időnek köszönhetően - Makkosházon különösen elszaporodtak a kétéltűek. Tovább olvasom