Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Az ügyelők a szegedi színház legfontosabb háttérmunkásai

Szeged - A színház legfontosabb háttérmunkása, a rendező képviselője a takarás mögött, a színpad belügyminisztere – mindez egyetlen ember: az ügyelő. A teátrum szürke eminenciásaként összehozza a technikát és a művészetet.
A közönség általában nem ismeri, de ha jól végzi a munkáját, a színészek, az énekesek és a rendezők nagy becsben tartják.

Sztanyiszlavszkij bonmot-ja ma is igaz: „A színház a portán kezdődik." Nemcsak az ismert művészek, a háttérmunkások is meghatározzák egy teátrum arculatát. Közülük is a legfelelősségteljesebb az ügyelő munkája. – Régen az íratlan színházi törvény bárdja volt, a színpad belügyminisztere, egy személyben a szigorúság és a fegyelmi bizottmány. A Szegedi Nemzeti Színháznak ma megbecsült tagjai az ügyelők, kedves, szerény, lelkiismeretes kollégák, és ami a legfontosabb: jó szakemberek – mondja Székhelyi József színidirektor.

Stefanik Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház főügyelője a pultnál. Fotó: Schmidt Andrea

Stefanik Sándor prózai főügyelő a társulat szavazatai alapján a legjobb háttérmunkásnak járó Dömötör-díjat is elnyerte már. – Forró pillanatok bármelyik előadáson adódhatnak. Ha valamelyik színész elfelejti a szövegét, nem tud végszót adni, ha nem működik a technika, az ügyelő nem veszítheti el a lélekjelenlétét, neki kell megoldania a helyzetet. Néhány éve a Rómeó és Júlia előadása alatt kigyulladt a pincében a függönyraktár. Először azt hittük, új füstgépet próbálgatnak a világosítók, de hamar rájöttünk: komolyabb a baj. Amikor Júlia leszúrta magát, összeadtam a függönyt, higgadtan megkértem a közönséget, hogy hagyja el a nézőteret, mert tűz van. Az ügyelő nem pánikolhat, a fél hetes első figyelmeztetőtől egészen addig, amíg be nem mondja: „köszönöm, az előadás véget ért", ő felel mindenért a színpadon – hangsúlyozza Stefanik Sándor, aki épp húsz éve dolgozik a színháznál. Hét évig világosító volt, majd Kormos Tibor igazgatósága idején szemelték ki ügyelőnek.

Nyolc lövésből hét tökéletes

Alföldi Róbert Faustja volt Pópity Tímea betanuló előadása: – Nyolc lövésnek kellett zenére pontosan eldördülnie benne. A Mezzo is közvetítette a premiert, és senki sem merte vállalni, hogy a zenekarral szinte együtt lélegezve figyeli a partitúrát. Végül nekem kellett megcsinálnom: a színfalak mögött állt a fegyvervizsgával rendelkező kellékes, a reakcióidejét is beszámítva kellett neki intenem. A végén Robi „megdicsért": hét tökéletesen sikerült, de a nyolcadik lövés picit késett...

– Ez egy bizalmi állás, jóban kell lennem mindenkivel, a műszaknak és a művészeknek is el kell fogadniuk ahhoz, hogy jól végezhessem a munkám. A művészek sokszor olyanok, mint a gyerekek, néha elszalad velük a ló, ilyenkor bizony az ügyelőnek fegyelmeznie is kell. De ebből nincs harag.

– A szabadtéris Aida volt az első produkcióm, épp előtte tanultam meg az összes tűzvédelmi berendezés használatát. Szerencsére, mert a fő próbán az egyik díszletelem, amiben ráadásul pirotechnikai eszközöket helyeztek el, felgyulladt. Amikor beszaladtam a színpadra tüzet oltani, hatalmas tapsot kaptam a szereplőktől – meséli Pópity Tímea a színház zenés főügyelője. – A művészek elvárják az ügyelőtől, hogy szigorú legyen. Ha túl engedékeny, akkor nem tisztelik úgy, mint ha szigorú és következetes. Az ügyelőnek a legnagyobb művészre is rá kell szólnia, ha megfeledkezik például arról, hogy a színpadon nem lehet enni. Amikor a Nemzeti Színházban vendégszerepeltünk A csenddel, Székhelyi József cigarettával jött fel a színpadra. Úgy vettem: teszteli az ügyelőt, hogy rendesen végzi-e a dolgát, saját főnökével is betartatja-e a színpadi szabályokat. Udvariasan átöleltem, megfogtam a karját, és beszélgetve kikísértem a folyosóra – mondja Pópity Tímea, aki éveken át zongorázni, majd orgonálni tanult, francia szakot is végzett, a sokféle tudást jól tudja kamatoztatni a zenés produkciókban.

Ügyelőket sehol sem képeznek, talpraesettség kell hozzá, egyszerre kell a rendre, a biztonságra, a produkció menetére és száz egyéb dologra figyelniük.

Láthatatlan karmesterek

– Nem látványos az ügyelő munkája, de az egész előadást ő tartja kézben. Nekem fontos, hogy jó kapcsolatban legyünk, szerencsére a szegediek igazán tudják a szakmájukat és jó barátaim. Biztonságot adnak, tudom, hogy nem érhet baj, mert láthatatlan karmesterként a háttérben mindent pontosan irányítanak. Ha véletlenül rossz napom van, szólok nekik, hogy figyeljenek rám, ilyenkor mindenben segítenek – árulja el Fekete Gizi. A népszerű színésznő szerint az ügyelőnek úgy kell empatikusnak lennie, hogy közben nagyon szigorú és következetes, mégis szeretnie is kell azokat a művészeket, akikkel együtt dolgozik.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A kikötő: Szeged, a Tisza-parti Göttinga

Szeged - Egy apró üvegnyi sárgásfehér anyag. Ezzel az eredménnyel tért meg az óceánon túlról Szent-Györgyi Albert. Egy ahhoz az üvegcséhez hasonlatos a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albert-emlékszobájában is látható. Tovább olvasom