Délmagyar logó

2018. 11. 17. szombat - Hortenzia, Gergő 0°C | 9°C Még több cikk.

Bajnai Gordon az egyetemen és az Anna-kútnál

Szeged - Szeged a villamos- és trolihálózattal legjobban ellátott vidéki város lesz. Új és felújított vonalak, környezetbarát sínpályák és korszerű csomópontok létesülnek. A kormány hivatalosan is támogatásáról biztosította a fejlesztést.
A szerződés aláírásával lezárult az előkészítés többéves szakasza. Négy-öt évig kellett munkálkodni azon, hogy a hazai és az európai döntéshozókat a város meggyőzze arról, hogy érdemes az uniós adófizetők pénzéből a szegedi tömegközlekedés fejlesztését támogatni – tudtuk meg Botka László polgármestertől. A támogatási szerződés aláírásával biztosítja a magyar kormány a több mint 25 milliárd forint kifizetését Szegednek, amihez a város 4 milliárd forint önrésze társul. Az uniós szabályoknak megfelelően már az első uniós döntést követően megtehette az önkormányzat, hogy elindítsa a beruházás néhány elemét.

Így kezdődhetett meg július közepén az első kulcsfontosságú fejlesztés: az Anna-kúti csomópont átépítése. A következő hónapokban elkészülnek a nemzetközi tenderek, kiírják a pályázatokat, és – ezeket határidőben elbírálva – folytatódhat a nagyberuházás.

A következő három évben szakaszosan újul meg Szeged szinte teljes villamos- és trolibuszhálózata, és a Rókusi körúton új villamosvonal létesül, 2-es számmal. Jövő nyáron alakítják ki a Kossuth Lajos sugárút–Rókusi körút–Vásárhelyi Pál utca találkozásánál az új jelzőlámpás körforgalmat.

Újdonságnak számít az is, hogy nyugat-európai mintára környezetbarát gyepszőnyeget terítenek három villamospálya közé és mellé: a Rókusi körút új 2-es, valamint a megfiatalodó 1-es vonal Széchenyi téri része és a megújuló 3-as villamos Dugonics tér–Londoni körút közötti szakaszán. Noha valamivel költségesebb az ilyen pálya, a hagyományosnál jóval több az előnye. Halkabban futnak rajta a szerelvények, tetszetős a kinézete. Klimatikusan is kedvezőbb, mert nem melegszik fel annyira, mint a burkolt pálya, és megköti a port.

A tömegközlekedéssel legjobban ellátott város. – Ezzel a soha nem látott mértékű fejlesztéssel Szeged a villamos- és troliközlekedéssel legjobban ellátott vidéki város lesz – értékelte a nagyprojekt jelentőségét Botka László. – A jövő Szegedének közösségi közlekedését alapozzuk meg. Úgy terveztük az új vonalakat, az új járműpark beszerzését és a felújításokat, hogy hosszú évtizedekig szolgálják a gyarapodó, fejlődő várost.

Párhuzamba állítható a mostani építkezés Szeged nagy árvíz utáni újjászületésével, amikor az itt lakóknak kerülgetniük kellett a munkagödröket. Most az a célunk, hogy két év alatt a program nehezén túllegyünk: felújítsuk a meglévő villamos- és trolihálózatot, az újakat pedig kiépítsük. Ehhez türelmet kérek minden szegeditől. A jövőnek, a felnövekvő nemzedéknek tartozunk azzal, hogy ezt a beruházást most, amikor lehetőségünk nyílt rá, megvalósítsuk.

Aláírták a támogatási szerződést

Botka László polgármester és Szalóki Flórián, a Közlekedési Programok Irányító Hatósága főigazgatója Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter jelenlétében írta alá tegnap a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése című projekt állami támogatásáról szóló szerződését az Anna-kútnál. A nagy projekt összköltsége bruttó 29,5 milliárd forint, ebből a vissza nem térítendő támogatás – a projekt elszámolható költségének 86,3 százaléka – 25,3 milliárd forint. Az önkormányzat idén április 4-én nyújtotta be az elektromos tömegközlekedés fejlesztésére irányuló pályázatát. Az anyag elbírálását és a döntés kormányjóváhagyását követően kerülhetett sor a támogatási szerződés ünnepélyes aláírására. A beruházás az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében valósul meg.

Fotó: Karnok Csaba
Újjászületik Szeged tömegközlekedése.
Fotó: Karnok Csaba

Összeértek a sínek az Anna-kútnál

Az Anna-kúti kereszteződés minden pontján dolgoznak az építők, hogy szeptember 23-án a villamosokat, október 22-én az autósokat is visszaengedhessék rá. Tartja a módosított ütemtervet az Anna-kúti csomópont 840 milliós beruházásának kivitelezője. Eszerint szeptember 23-án vehetik birtokba a kereszteződést – egy nap próbaüzem után – az 1-es, a 3-as és a 4-es villamosok, október 22-étől pedig áthajthatnak rajta a buszok és az autók is. Ahhoz, hogy határidőre helyreálljon a rend, az építők minden egyes napot kihasználnak reggeltől estig.

Kicserélték a vezetéktartó oszlopokat, ezeknek végzik a terheléspróbáit. A vágányokat már rugalmas gumiágyba fektették, a sínpárokat szintbe emelték, és ugyancsak gumival körbebélelték. Ez tompítja a szerelvények zaj- és rezgésszintjét. Magasítják a peronokat, telepítik az országban egyedülállóan intelligens távirányítható váltókat. A legjobban a 3-as és 4-es vonalszakasz áll; a napokban sínkerekes jármű teszteli, majd elkezdik felszerelni fölé az ország legkorszerűbb felsővezeték-rendszerét. Az 1-es vonalán a vágányszabályozás utolsó simításai zajlanak.

A hat új kitérő lehetővé teszi, hogy a következő két évben felújítandó villamosvágányok miatt ne kelljen lezárni a teljes vonalat.

(x)

A nagyprojekt ütemezése

2008: Anna-kúti csomópont korszerűsítése.

2009:
korszerűsítik az 1-es villamos Rókusi végállomás és Anna-kút közötti szakaszát. Jelzőlámpás körforgalom épül a Kossuth Lajos sugárút–Rókusi körút–Vásárhelyi Pál utca kereszteződésben. Megújul az 1-es villamos Aradi vértanúk tere és Szent Ferenc utca közötti szakasza. Elkészül az új 2-es villamos a Tescótól a Csongrádi sugárúti végállomásig a Rókusi körút oldalán. A Csáky utcai trolitelepen szervizcsarnok és trolibuszmosó épül. Meghosszabbítják a 8-as troli vonalát.

2010:
Elkészül az 1-es villamos Anna-kút és Aradi vértanúk tere közötti szakasza. Az új 2-es villamos második szakasza elkészül az új körforgalomtól a Tescóig, a Rókusi körút középső részén. Megújul a 3-as villamos vonala. Korszerűsítik a 4-es vonalát az Anna-kúttól a tarjáni Murányi utcáig. Elkészül az új 10-es trolibuszvonal. Üzembe állítják az összes trolibuszt. Felújítják a Pulz utcai villamosremízt. A Belvárosi híd újszegedi hídfőjét átépítik. A végállomásokon B+R rendszerű kerékpártárolók létesülnek. Átépítik az Indóház teret. Az áramellátás korszerűsítése érdekében új áramátalakító állomásokat szerelnek fel.

2011:
Az összes villamos üzembe áll. Utastájékoztató rendszert telepítenek.

Olvasóink írták

44 hozzászólás
  • 44. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 23. 20:45
    „susezo,

    még két évig ottmarad.”
  • 43. susezo 2008. szeptember 20. 10:47
    „a gozfurdo elott meg tegnap is lattam a 19.szazadi macskakoveket a sinpalyanal,,,az ott fog maradni??”
  • 42. Bill42 2008. szeptember 11. 15:28
    „BAJNAI ELVTÁRS!!!
    Számolj el a Hadubét 5.milliárdos átbaszásával na meg 3 magyarember halálával.”
  • 41. Kahee 2008. szeptember 09. 20:46
    „sziasztok

    szerintem nagyon jó és időszerű ezt megvalósítani
    szebb lesz a városunk

    a munkahelyeket meg gondolom utána”
  • 40. csanyiv 2008. szeptember 09. 18:20
    „Kedves Team5, a vágánytengely távolságának változása valószínűleg nem fog nagyobb megrázkódtatás okozni a villamosoknak, mint a korábbiak - azt az egy évet, amíg ez az állapot fennáll, úgymond félkerékkel is kibírják... Mellesleg, ahogy az átépítés fokozatosan halad, lesz egy pár ilyen hely, de ugye nem lehet lezárni az egész várost egyszerre három évig, hogy mindenhol tökéletes legyen azonnal! :)”
  • 39. Pipice 2008. szeptember 09. 12:17
    „Teljesen igaza van mindkét oldalnak, a fórumozók mindkét táborának. Egyik részről, hogy szükséges mindennemű(!) fejlesztés Városunkban, mert attól épül, szépül, javul a lakosság komfortérzete, stb. Másik oldalról, oldalról, hogy bizonyos ´nagyon támogatott´ beruházások helyett inkább munkahelyteremtő, vállalkozásfejlesztő, stb. fejlesztések lennének szükségesek.
    Hol van hát az igazság. Mint egy példaképem említette volt nagyon-nagyon veemensen, már-már kikelve magából egy-két beszélgetésünk során (megjegyzem nagyon egyetértettem vele), "Az arányokon van a hangsúly, az arányokon!!!". Városunkban ez tolódott el az utóbbi években olyan irányba, ami a többség szempontjából kifogásolhatóvá tesz bizonyos városházi döntéseket. Megvallom szerintem is így van. Sajnos.

    A konkrét beruházásra vonatkozóan pedig, mivel sok-sok hónapot volt lehetőségem eltölteni a műszaki tartalom megismerésével és annak ésszerűsítésére való törekvések ügyintézésével, igazuk van a kétkedőknek. A műszaki tartalom rendkívül sok tévedésen és felületes vizsgálat eredményén alapul. Tele va szükségtelen, indokolatlanul drága elemekkel. Ugyanakkor több helyen lényeges feltételeknek nem felel meg, pusztán költségekre hivatkozva.

    Szóval én a projekt ésszerű megvalósítása mellett állok, bízva abban, hogy a brüsszeli döntéshozók is átlátják a projektterv ARÁNYTALANSÁGAIT.”
  • 38. ifj. Nagy Gábor 2008. szeptember 09. 11:29
    „Humgor,

    mintha azt írtam volna a 15-ben, hogy munkahely is kell, meg jó közlekedés is, szóval...

    Team5,

    még nem láttam konkrétan (az Anna-kút előtti rész egy fényképen inkább ijesztően nézett ki), de gondolom nem nagyobb a törés, mint a mozdony előtti részen volt négy évig a kiskörúton, azt meg az összes szegedi villamostípus kibírta. Amint folytatják a felújítást, ez eltűnik, hiszen az újabb szakaszokon szintén nagyobb lesz a vágánytengely-távolság.”
  • 37. maci52 2008. szeptember 08. 21:16
    „Még jó hogy ez a két főtetű tolvaj a síneket nem lopta el.”
  • 36. atiii 2008. szeptember 08. 19:58
    „Itt majdnem mindenki olyan negatív, hogy jobblenne ha ezek az emberek el is költöznének Szeged városából!
    Ti nemszeretnétek ha szebb és konfortosabb lenne a városotok ahol éltek és élünk!???
    Ennyire nemlehettek irigyek!
    Kit érdekel az Ázsiai gyerekek!? Engem szeged érdekel és az, hogy végre valóban kúltúrálisan,környezetileg is megszépülünk ami teljeskörüvé teszi a "napfény" városát!
    Egyre jobban szeretek itthon lenni ti meg állandóan csak azt lesitek, hogy kibe hogyan lehetne belekötni és beszólni!
    Megnézném én azt, hogy ilyen felelősséggel ti hogyan végeznétek a munkátokat mert nem hülye ember a Botka! Az megint máskérdés, hogy mennyi pénzt keres és a kolegái! De ezt nekeverjük össze!
    Mindenki elött ott a lehetőség és egyszer az életben el is jön!”
  • 35. Team5 2008. szeptember 08. 19:19
    „6. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2008.09.08 08:20

    Team5,
    a régi és az új pálya közötti szakaszon azért van S-kanyar, mert az új pálya vágánytengely-távolsága nagyobb (hogy ne csak keskeny villamosokat lehessen beszerezni a jövőben).

    Ebből azt értsem, hogy ez így van rendeben? Ezt a nagy eltérést a villamosok is elfogadják majd?”
  • 34. magyarock1 2008. szeptember 08. 15:00
    „Örülök a beruházásoknak,ha nem az lesz belőle,mint a többi ígéretből,biopolisz,logisztikai "központ", 2000 ágyas klinika stb. Csak ne ez a két főgengszter írta volna alá.....”
  • 33. Istvan Batyo 2008. szeptember 08. 14:42
    „Balta ! Szerinted a projektokon nem szegediek fognak dolgozni ? Az hogy a befektetok mar nem jonnek szegedre vagy magyarorszagra az nem a varos vezetes hibaja . A kulfoldi befektetok mar nem szeretik a magyarok munka moraljat es a magyar adorendszert sem . Sajnos ez az igazsag . El lett cseszve a renome az elmult evekben . Azt hittek sokan , hogy ok szarjak a spanyol viaszt most meg majd mehetnek Temesvarra vagy Aradra dolgozni .”
  • 32. CsImre 2008. szeptember 08. 14:41
    „Etiópiában pedig éheznek az emberek. Nekik sem lenne se jobb, se rosszabb a mi kettesünkkel, de rohadjon meg a városunk, nem igaz?”
  • 31. Mil 2008. szeptember 08. 14:24
    „Majd csendesebben utazhatnak a munkanélküliek a munkaügyi központba..
    Remélem, a 2-es villamost kiszórják Brüsszelben.”
  • 30. CsImre 2008. szeptember 08. 14:20
    „Kedves Humgor!

    A 4 milliárd forint vagy elegendő munkahelyteremtésre, vagy nem. Lehet, hogy tudnánk belőle 200 munkahelyet teremteni. Most viszont 4 milliárd önrészre kapunk t.m. 20 milliárd forint pályázati pénzt, ezt pedig a tömegközlekedés fejlesztésére adják. Így 170 ezer embernek sokkal jobb közlekedési lehetőségei lesznek ebből a 4 milliárdból. Ha Te városvezető lennél, melyiket választanád?
    Megjegyzem Miskolc és Debrecen is lecsapott a lehetőségre, pedig ott is lehetne valamennyi munkahelyet teremteni. Nyilván nem ok nélkül.”
  • 29. Balta 2008. szeptember 08. 14:19
    „Á, ez reménytelen.

    Itt nem rossz szándékú emberek vannak, hanem vagy naívak, vagy tudatlanok.


    PL: pereputty:

    Azt írja, hogy egy csomó új munkahely jött létre a vársban, és még példákat is írt:
    Biopolisz: ezt inkább nem is kommentalám a szegedi városvezetés legnagyobb bukása
    T-Mobile: Ide hozott 60 munakelyet, ja és hatvan dolgozót is
    Pfizer: mutasd már a térképen, hogy melyik ipari parkban van a Pfizer fejlesztőközpontja, mert hirtelen ne mtalálom a 6 éve felépült ezernyi zöldberuházás között.

    Döbbenetes. Imádom Szegedet, nagyon drukkolok, de a vakság, amelyben itt egy két ember él. Hihetetlen.”
  • 28. Humgor 2008. szeptember 08. 14:13
    „Kedves ifj Nagy Gábor!


    Ahhoz elérjen a munkahelyére először kell egy munkahely. Attól még, hogy a villamos nem betonágyon megy, hanem modernebb talajon, lesz több jól fizető állás a városban? Nem.

    És azt a 4 milliárdot, amelyet erre a projektre önerőként elköltött a város, és 4-5 évig ezzel foglalkozott, lehetett volna vállalkozásfejlesztésre vagy munkahelyteremtésre költeni.

    És a 4 milliárd Ft-ból megteremtett munkahelyekre lehetett volna már fűszőnyegen villamoskázni.

    Így meg csak a fűszőnyeg marad.”
  • 27. Csben 2008. szeptember 08. 14:05
    „Ez mind szép! Csak egy gond van vele. Sokan így is autóval fognak járni. Még úgy is, hogy napi fél , egy órát is üldögélnek a dugóban. De a magyar ember már csak ilyen. Nem azért vesz autót, hogy aztán villamossal járjon. Remélem a hatástanulmányok készítésénél figyelembe vették ezt is!
    Mellesleg biciklire is egyre többen űlnek. Drága a bérlet, a buszok nem halaadnak a dugóban, stb.
    Szóval elég rizikós egy fejlesztés ez.”
  • 26. butácska 2008. szeptember 08. 13:36
    „Olyan sok az okos hozzászólás, hogy csak kapkodom a fejem. Egyszerűen nem tudom eldönteni, jó nekem ez a nagy beruházás vagy nem jó? Szeretném, ha egy fideszes honatya megmondaná, mihez tartsam magam.”
  • 25. egy hülye 2008. szeptember 08. 13:11
    „:)”
44 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ezerrel több gólya a vidék legnépszerűbb egyetemén

Szeged - A munka értékére hívta föl a gólyák figyelmét Bajnai Gordon. A nemzeti fejlesztési és… Tovább olvasom