Délmagyar logó

2016. 06. 27. hétfő - László 20°C | 27°C

Büntetik a sárga csekkel fizetőket

Szeged - Egyre több szolgáltató szeretné azt elérni, hogy az ügyfelek ne a hagyományos sárga csekken egyenlítsék ki a számlájukat, hanem átutalással vagy az interneten keresztül fizessenek. Ezért a postai díjfizetés költségeit ráterhelik az ügyfelekre.
A sárga csekkek ideje még mindig nem járt le, a postákon hosszú sorokban állnak az emberek, hogy a szolgáltatóknak kifizessék tartozásaikat. Ennek az az oka, hogy sokan küszködnek olyan napi megélhetési problémákkal, melyek közepette sakkoznak a csekkekkel: a határidő lejártakor fizetnek, vagy megvárják az első felszólítást.

A cégeknek ugyanakkor a készpénzes fizetés, a sárga csekk a legdrágább, ezért is terelgetnék az ügyfeleket a banki átutalások felé, nagyon gyakran nyereményakciók meghirdetésével. A Magyar Posta ugyanis egyrészt felszámolja nekik a közvetítői díjat, másrészt pénzbe kerül maguknak a sárga csekkeknek az előállítása is.

Csekk befizetése a postán. Mindenkinek pénzbe kerül Fotó: Frank Yvette
Csekk befizetése a postán. Mindenkinek pénzbe kerül
Fotó: Frank Yvette

A Pannon GSM például nemrégiben azzal lepte meg ügyfeleit, hogy azoknak, akik a postán és a Pannon értékesítési pontokon fizetik be a telefonszámlájukat, augusztus 21-étől bruttó 120 forintos úgynevezett csekkfeldolgozási adminisztrációs díjat számít fel. Lapunk érdeklődésére Majorosi Emese sajtó- és információs igazgató elmagyarázta, számos ingyenes, elektronikus számlabefizetési mód áll az ügyfelek rendelkezésére, egészen a banki átutalásig. Szeretnék ezeket népszerűsíteni.

Az Invitel 80 forintot terhel rá a sárgacsekkes ügyfeleire. Zsembery György, a telefontársaság értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese úgy nyilatkozott, hogy csak és kizárólag azt az összeget fizettetik ki a „lakossággal", amelyet a társaságtól a posta kér el a szolgáltatás díjaként. Ezt a 80 forintot eddig az Invitel fizette ki az ügyfelek helyett, de a jövőben már nem kívánják átvállalni. Indokként az is elhangzott, a jogelőd társaságok egy részénél már évek óta ez volt a gyakorlat.

Más szolgáltatóknál is érdeklődtünk: a Szegedi Vízmű Zrt.-től – Dancsóné Kiss Mónika osztályvezetőtől – azt a választ kaptuk, hogy a szolgáltató nem terheli rá az ügyfelekre a sárga csekk árát. Mivel számukra is viszonylag magas költségekkel jár a postai befizetés, próbálják ösztönözni az embereket arra, hogy átutalással fizessenek. A Démász sem számít fel külön díjat – tudtuk meg az áramszolgáltatótól. A Dégáztól érkezett válaszban az szerepel, hogy a földgáz árába beépített költségek között – amelyeket egyébként a szaktárca határoz meg – szerepel a postai befizetésé is, ezért az ügyfeleknek külön nem számítanak fel díjat. Iváncsics Sándor ügyfélszolgálati igazgató hozzátette, náluk sajnos még mindig a sárgacsekkes befizetés a legjellemzőbb.

Az átutalásnak is van díja

Hagyományos, régóta működő folyószámláknál általában 45 forintba kerül egy csoportos beszedési megbízás díja. Ezért érdemes a banki ajánlatokat figyelni, és új magánszámlacsomagra váltani. Az OTP-nél például a Tempo csomagban a negyedik megbízástól ingyenes az átutalás, a CIB Net csomagjában pedig már a harmadiktól. Van olyan szolgáltató is, amelyik megállapodik a bankkal, hogy az ügyfélnek fél évig egy fillért sem kell fizetnie, a költségeket a cég és a pénzintézet közösen állja. Ha az ügyfél megkapja a sárga csekket, és az összeget az interneten utalja, többet fizet, mintha megengedi, hogy a szolgáltató a csoportos beszedéssel leemelje a díjat a folyószámlájáról. Azt az esetet leszámítva, ha olyan csomagra szerződött, amelyben korlátlanul utalhat díjmentesen.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. dorevi 2008. augusztus 07. 19:56
    „a 30-as hozzászólásom célba ért, nem ehhez a cikkhez kapcsolódóan, hanem más szolgáltatót illelően.

    Igen a fogyasztóvédelem törvénytelennek minősitette a költség-átháritást!!!!!!!!!:)))”
  • 52. egyke fogyasztó 2008. augusztus 05. 08:20
    „DOVA!
    TE MÉG HISZEL A MESÉKBEN?
    A törvényben az van, hogy fogyasztóval nem sikerül a szerződés módosítás, akkor az üzletszabályzat szerint mégis módosul a szerződés. Ők pedig számláznak. Sőt, ha nem fizetsz, 60 nap után leveszik a mérődet.
    Én egyik szolgáltatónak egyik szerződését sem írtam alá. Azért, mert nem értettem egyet az egyoldalú előnyök és egyoldalú hátrányok elvével.”
  • 51. dova 2008. augusztus 04. 23:54
    „Érdekes, hogy azt senki sem említette meg, hogy a szolgáltatók csak mért fogyasztás után számlázhatnak (egyéb, Fogyaztóval kötött megállapodás híjján), ami annyit tesz pl. a DÉMÁSz esetében, hogy lehet éves fizetést is választani. ( Amennyiben a szolgáltató nem biztosít sűrűbb óraleolvasást)

    Nincs hasraütésszerű becslés, nincs többszöri tranzakció, nincs havi "mármegintelfelejtettembejelentaniazóraállást".
    Ha kontrollálod a pénzügyeid (havonta félreteszed az árárt), akkor egy teljes évig nálad fialhat a zsé és az elszámoló számla egyértelmű sorait kell csak ellenőrizned, nem pedig a részszámlák összesítője + áremelés adott időszakra+ stb. - stb..........”
  • 50. Anyóka 2008. augusztus 04. 21:31
    „Lemaradt a vége: próbáld meg holnap egy más módszerrel. Kutya kötelességük a szerződést módosítani, akármikor. Ezt nem szabályozza a közszolgáltatós törvény. Szóval egy kicsit érdemes őket megfenyegetni a felügyeleti szervekkel.... Gyakorlatilag szolgáltatást veszel igénybe. Fizetsz érte. Nem tehetik meg, hogy nem módosítják a szerződést a kérésednek megfelelően. Muszáj nekik.
    Fogyasztóvédelemnek az ilyen szolgáltatói magatartás csemege.”
  • 49. Anyóka 2008. augusztus 04. 21:29
    „Egyke fogyasztó, anyjuk p....ját!

    Én nem leolvasási időben váltottam tavaly, mondjuk be kellett érte kocogni a Szent István térre a központi ügyfélszolgálatra. Betettem a pici babát a babakocsiba, betoltam, rögtön lett hely, előre vettek és helyből elintézték, amit kértem. Lehet, hogy mindenkinek kisgyerekkel kéne menni az ügyfélszolgálatokra?”
  • 48. okos lajos 2008. augusztus 04. 16:11
    „11.-nek üzenem.
    Nem vagyok totálisan "bunkó", míg dolgoztam nekem is számlára küldték a fizetést, és számolhattam, mennyit adok "örömtől repesve " a banknak--a nagy semmiért. Akkor sem kérdeztek meg, mi a véleményem, hogy megszüntették a házipénztárakat, előtte a díjbeszedőket, és óraleolvasókat küldték el a munka világából. Én azért írtam, hogy ugyan ,legyen már az én jogom eldönteni azt, elmegyek, sorba állok a postán, és a sárga csekken fizetem be a járandóságokat. Eddig is tudtam, ezután is tudok erre időt szakítani, és ha tudok, segítek ebben másnak is.
    Mondhatnám azt is, hogy nekem bizony minden ft sokat számít....”
  • 47. egyke fogyasztó 2008. augusztus 04. 16:06
    „Szoszonak, vélekedőnek
    Én a sárga csekken lévő számlaszámra utalok. A megjegyzésbe beírom az ügyfél azonosítót.
    Kapok csekket (a számlával együtt nyomtatják), de utalok. Te ugynúgy át tudod utalni a főbérlő ügyfélazonosítójával a díjat.
    Útálok sorban állni a postán.
    Anyóka 31.
    Ismét megpróbáltam a dégáz honlapját. Visszaüzent, hogy nekem ez nem pálya. Hívjam a .... Hívtam. Közölte az ügyfélszolgálatos, hogy majd csak leolvasáskor válthatok, addig meg kapjam be.
    Ha elmulasztom novemberben ezt fejben tartani, akkor majd a következő év november. Jó mi?”
  • 46. Anyóka 2008. augusztus 04. 15:59
    „Egyke fogyasztó, 1 éve jelentem be így a gázt és a villanyt, és működik. A villanynál telefonon is módosítják a szerződésed, a gáznál sajnos tényleg be kell caplatni a dégázhoz. Szerintem próbáld meg újra.”
  • 45. Anyóka 2008. augusztus 04. 15:57
    „Szoszó, ha már off, nemcsak az egyetemisták élnek albiban, egy csomó fiatal pár oda kényszerül. Vagy épp kisgyerekes anyuka, mint nálunk van épp egy a házban, aki válik.

    És hányan kapnak számlát a bérleti díjról? És hány bérbeadó adózza le az így megszerzett havi 30-50 ezer forintját? Továbbmegyek, hányan számlázzák tovább a közműszámlákat a bérlőnek, ahogy kéne?

    Nos, nekik befér, szerintem, hogy fizetnek a sárga csekkért havi 80-120 forintot.

    Másrészt a netről befizetheted más nevére is. Nálunk a kocsi más nevén van, így ha a neten fizetjük be, akkor a közleményben ott a befizetőazonosító, ami egyébként is rajta van a csekken, amit kiküldenek.”
  • 44. sevenof9 2008. augusztus 04. 15:57
    „a sarga csekk is banki atutalas. ezt kene megerteni.

    ha mondjuk kis hazankban bevezetnek a csekkrendszert (lehet fujolni,usaban mukodik,de a frankoknal is),akkor lehetne az oregebbeknek egy megbizhato,papir alapu fizetesi rendszert a kezebe adni,mig a posta hal istennek vegleg kimulna.”
  • 43. vélekedő 2008. augusztus 04. 15:52
    „szoszónak:

    Kicsit off:
    "Szegeden albérletben él kb. tíz-tizenötezer egyetemista, legtöbbje főbérlő nélkül (bér + rezsi), namármost, ők ha akarnának sem tudnának banki átutalással fizetni a számlatulajdonos nevében."

    Simán át lehet iratni az órákat a bérlő nevére. Ekkor a lakás kiadója általában várhatóan anyagilag egy kicsit jobban is jön ki a bérbeadásból.”
  • 42. lakme 2008. augusztus 04. 15:45
    „hat ez tipikusan az hogy mi szolgaltaunk a szolgaltatonak”
  • 41. vélekedő 2008. augusztus 04. 15:39
    „apuka1-nek:
    "Te is csak azt írod, hogy nagyon nem tudnak lenyúlni."

    Nem, én azt írtam, hogy ha nem is követed, akkor sem fordulhat elő, hogy extrém összeggel terheljék a számládat.

    "az egész rendszerben az az ügyes, hogy mindenkit csak kicsit "nyúlnak" le"

    A "lenyúlást" azért tettem már korábban is idézőjelbe, mert szabott árak vannak. Ha a gáz energiatartalma nem annyi, mint amit feltüntetnek, az lenyúlás, idézőjel nélkül. Nem tudsz beavatkozni. Ha nem annyit fogyasztottál, mint ami a számlán szerepel, az egyértelműen kimutatható becsapás.

    "Persze lehet állandóan a számlákat elemezni (ahogy te mondod) akinek erre van ideje."

    Nem kell állandóan. Ha a netes számlára gondolsz, alkalmanként ez 1 perc a belépéssel együtt. Azt sem kell minden nap, ugyanis elvileg (elvileg, mert soha nem számolgattam) a szolgáltatónak adott számú nappal előtte jeleznie kell, hogy mikor fogja a terheést megtenni, tehát 3 naponta (de lehet, hogy 5) biztosan elég. Mellesleg ez ráadásul csak akkor játszik, ha nem küldte ki a szolgáltató a számlát papíron (!!!) már napokkal azelőtt, hogy meg akarja terhelni a számládat. Azt a számlát pedig gondolom Te is elemzed, mielőtt utalod.

    Én azért választottam a csoportos beszedést, mert nem szeretném elfelejteni a befizetést, akkor is akarom teljesíteni, ha véletlen néhány hétig nincs otthon senki. Akkor is, ha a postás véletlen nem dobja be a számlát. Mellesleg havonta egy alkalommal el sem tudnám intézni, annyire szóródik a számla kiküldése és a fizetési határidő közötti intervallum.

    Egyébként nem értek egyet azzal, hogy plusz díjjal büntetik a csekkes befizetőket, de aki technikailag megteheti, szerintem jobban jár az online megoldással.”
  • 40. szoszó 2008. augusztus 04. 15:30
    „Szegeden albérletben él kb. tíz-tizenötezer egyetemista, legtöbbje főbérlő nélkül (bér + rezsi), namármost, ők ha akarnának sem tudnának banki átutalással fizetni a számlatulajdonos nevében. Más: A szolgáltatók békés eszközökkel teremtsenek olyan állapotot, hogy aki tud, banki átutalással fizessen, de ne büntessék azokat, akik erre nem képesek. És pontr azok vannak rosszabb anyagi helyzetben, akik nem tudnak banki úton fizetni.”
  • 39. egyke fogyasztó 2008. augusztus 04. 15:10
    „Anyóka 31.
    Megpróbáltam régebben a honlapon történő bejelentést. Nem lehetett. Előtte be kell menni az ügyfélszolgálathoz. Ott viszont iszonyatosan sokan vannak. Makón lakom. Itt minden szolgáltató kivonta a részlegét. Nincs áram, telefon, villany szolgáltató. Persze ez is az ő költségeik csökkentése miatt van.
    Az előző évben márciusban levélben bejelentettem az óra állását. Az elszámoló - persze minusz18 ezerről - augusztusban készült el. Azután jött a novenberi leolvasás, ami újabb minusz 10 ezret mutatott.
    Azóta nem próbáltam bejelenteni, de lehet, hogy ismét megpróbálom.
    Mindenesetre az a civil összefogás nem ártana.
    Hehe 33.
    Köszönjük Emese! A szobádban elpakoltál?”
  • 38. apuka1 2008. augusztus 04. 14:49
    „Vélekedő 17-nek: Te is csak azt írod, hogy nagyon nem tudnak lenyúlni. Szerintem az egész rendszerben az az ügyes, hogy mindenkit csak kicsit "nyúlnak" le. Így nem megy ki a biztosíték, viszont sokan sok pénzt összedobunk a szolgáltatóknak az előre számlázásokkal. Persze lehet állandóan a számlákat elemezni (ahogy te mondod) akinek erre van ideje. Én is online utalok, havonta egyszer foglalkozom az üggyel.
    Szerintem maximálni kellene a szolgáltatók nyereségét (hiszen nálunk a közüzemi szolgáltatások esetében nincs piac). Így jutna bőven mindenre pénz. Az érdekes az, hogy még a mobil szolgáltatásoknál is árkartel van, pedig ott elvileg hárman versenyeznek.”
  • 37. Anyók 2008. augusztus 04. 14:24
    „Anatol 62, még régebben meg házhoz jött a díjbeszedő a számlával. Miért nem vezettetjük be azt? A munkanélküliséget is lehetne ezzel csökkenteni, több lenne az emberek pénze, kevesebben maradnának el a közmű számlákkal, ergo a szolgáltatónak is megérné...”
  • 36. Egy olvasó 2008. augusztus 04. 14:23
    „ŐŐŐ há´most az is baj ha befizetünk csekken? :O Cifra egy országban élünk! Én meg azt szeretném ha nem kellene fizetni semmit! :)”
  • 35. anatol 62 2008. augusztus 04. 14:19
    „MÁR MEGINT KEVÉS A PÉNZE A SZOLGÁLTATÓKNAK.
    NYISSÁK MEG ÚJRA A HÁZIPÉNZTÁRAIKAT HOGY OTT IS BEFIZETHESSÜK MINT RÉGEN.

    A SÁRGA csekk pedig állampolgári jogunk,azt a külföldiek ne vegyék el tőlünk.

    A kormány is megáljt parancsolhat a szolgáltatóknak , ha akar .
    Vagy NEM ..... akar ?”
  • 34. Szeretem a hajnalt 2008. augusztus 04. 14:18
    „"Egyre több szolgáltató szeretné azt elérni, hogy az ügyfelek ne a hagyományos sárga csekken egyenlítsék ki a számlájukat, hanem átutalással vagy az interneten keresztül fizessenek. " Ezt szeretnék elérni. Én is sok mindent szeretnék, oszt nem kapom meg. Hát ők sem fogják, nem kell ebből ekkora ügyet csinálni. Jobb híján most ezzel akar bennünket feldühíteni "munkatársunk".”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszűnt a MÁV-biztosító

Mint az várható volt, a múlt héten csütörtökön a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) augusztus 15-i hatállyal visszavonta a MÁV-biztosító (MÁV ÁBE) engedélyét. Tovább olvasom