Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Ha akarom, autó, ha akarom, robogó

Szeged - Az Unió többi országában a mopedautó nem számít gépkocsinak, egyedül hazánkban. A szegedi Dobó Ferenc emiatt nemcsak az utakat járja a kis négykerekűjével, hanem a kálváriáját is. A rendőrök büntetik, mert nem az Unió és az ombudsman, hanem a legfőbb ügyész határozatát tartják be.
Három éve vette 600 ezer forintért a szegedi Dobó Ferenc mopedautóját. Azóta nincs nyugta. – Se szeri, se száma a rendőrségi feljelentéseknek. Megbüntetnek forgalmi rendszám és jogosítvány hiánya miatt, holott az én mopedautóm robogónak számít – háborgott az 58 éves rokkantnyugdíjas. Szerinte az alapprobléma, hogy a kétszemélyes, 505 köbcentis, dízeles, kéthengeres, automata váltós, 349 kilós, 45 kilométeres végsebességű műanyag jármű autónak látszik. Pedig nem az. Paraméterei miatt az uniós törvények motorkerékpárnak tekintik. Ezért forgalmi és jogosítvány nélkül 14 éves kortól vezethető.

A mopedautó tehát az Unió minden országában robogó, kivéve nálunk. A kis városi járgány helyzetét egy főhivatalnok körlevele bonyolította meg pár éve, aki a közlekedési hatóságnál gépkocsinak minősítette a négykerekűt, és előírta, hogy az autókra vonatkozó előírásokat kell rajtuk számon kérni. Azóta a legfőbb ügyész is határozatban nyilvánította gépkocsinak a mopedautót. Emiatt büntetik a nagyjából 3000 hazai mopedautóst, köztük a szegedi Dobó Ferencet. A felhalmozott büntetésekből vehetne már akár egy új járművet. Fizetni nem hajlandó. Mégis közlekedik. Ha megbírságolják, fellebbez, és a rendőrség vagy csökkenti, vagy visszavonja a büntetést, vagy később a bíróság törli az eljárást. De nem mindet. A tarjáni rokkantnyugdíjas egyik ügye odáig fajult, hogy nyolcadik emeleti panellakását is megterhelték 54 ezer forintos jelzáloggal.

A mopedautóst számtalanszor megbüntették már. Fotó: Karnok Csaba
A mopedautóst számtalanszor megbüntették már.
Fotó: Karnok Csaba

– Novemberben megkaptam az ombudsman állásfoglalását. A legutóbbi igazoltatásnál megmutattam, de a rendőr rálegyintett. Azt mondta, őt ez nem érdekli. Feljelentett. Megint 70 ezer forint a bírság, öt hónapos jogosítványbevonással. De hát nekem életemben nem volt jogosítványom! – mondta Dobó Ferenc. Most azt fontolgatja, hogy a rendőrséget is bepereli.

Ombudsmani igen, főügyészi nem

Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa tavaly novemberi állásfoglalása szerint a mopedautó az Unióban robogó, ezért Magyarországon is annak kell tekinteni. A közlekedési hatóság körlevele nem jogi eszköz, sérti a jogállamiság elvét, és visszás annak a magatartása, aki ilyenre hatósági fellépést alapoz. Tuczakov Szilvána, a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője közölte: a rendőrség a legfőbb ügyészi véleményt tartja magára kötelezőnek, és aszerint intézkedik. A legfőbb ügyész pedig kimondja, hogy a mopedautó személygépkocsi.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. Kraftwerk 2009. január 22. 13:21
    „Én látásból ismerem Dobó Ferenc urat,el is olvastam rendesen a cikket!!Rájöttem egy nagy dologra:Dobó urat nem azért büntetik,mert robogó vagy autó,hanem azért mert nincs és soha nem is volt jogosítványa!!!Tuti ezért!!Ha ez a jármű segédmotor,akkor is minimum smkp jogosítvány,vagy A vagy B kategóriás jogosítvánnyal vezethető!!!Szerintem ez így fair!!Kötelező biztosítás pedig ebben az esetben is KÖTELEZŐ,kb.4000FT körül van az ÉVES díja a legolcsóbb biztósítócégnél!!!Hivatalos besorolása ilyenkor(ami a szerződésen is szerepel):FORGALMI ENGEDÉLYRE NEM KÖTELEZETT JÁRMŰ!!!A rendőrökről meg annyit:kár győzködni őket,mert Magyarországon az a tendencia,hogy mindenkit mindenért tessék megbüntetni(kivéve a román kamionosokat,mert azokon úgysem lehet behajtani a büntetést),mert ezáltal a"tag",komoly bevételi forrást,másnéven ADÓZÓ állampolgárrá válik!
    Még valami:Én is gondolkozom ilyen jármű vásárlásán,és nem érdekel a rendőrség se,főleg az a magyar rendőrség,akik az adófizető emberek pénzén verik az adófizető népet!
    Bocsánat érte,tisztelet a kivételnek!”
  • 30. CID 2009. január 17. 13:31
    „Emlékeim szerint segédmotorkerékpárhoz ( hajtási engedély-t ) megszerezni kicsit egyszerübb, mint gépkocsihoz .”
  • 29. fazer 2009. január 16. 22:32
    „#28 lelketlen! :)))
    Az Ő kategóriabesorolása legalább egyértelmű.
    Üdv!”
  • 28. lelketlen 2009. január 16. 20:49
    „27.-nek.
    k.fazer.
    kizárólag a tehén járt az eszemben.ugyanis a születését követően kiállításra került egy un.járlatlevél,magyarul paxus,ami a "forgalmi engedély"és a születési bizonyítvány is egyben.ezen kívül mindkét fülébe "rendszámot"is kapott,pedig forszázs üzemmódban is max.5-km/h -ra képes.
    üdv.”
  • 27. fazer 2009. január 16. 18:07
    „21. hozzászólás csanyiv 2009.01.15. 19:40
    "Aztán, ha kárt okoz vele, akkor megtéríti a nem létező biztosítása?"

    Felelősségbiztosításra kötelezett, mint (egy) segédmotoros-kerékpár.

    25. hozzászólás lelketlen 2009.01.16. 16:27
    "24.nek.
    ez igaz,és egyben meglepő is,ugyanis "forgalmi engedélye"van."

    Ez nem így van - hacsak nem a tehénre gondolt. Egyelőre (ez évre tervezik az új vásárlású segédmotorok rendszámmal való nyilvántartásának bevezetését, a használtaknál ez az év: 2011) ez a kategórián és törvényen kívüli parány nem kötelezett forgalmi engedélyre. Ez (is) fáj a hatóságnak.”
  • 26. fazer 2009. január 16. 17:34
    „A szabál az szabál, akkor is, ha nem is: http://totalcar.hu/tesztek/mopedcar!1
    Ez tetszik a legjobban: "Először Barna Pétert, a GKM Infrastruktúra szabályozási főosztályának vezetőjét hívtam. Emlékezett Ferencre, szerinte az Aixamok magyarországi használatához még nem dolgozták ki a jogszabályrendszert, meg hát milyen dolog az (és szerintem itt a lényeg!), hogy négykerekű járművel adómentesen lehessen az utcákat róni. Nem vitatkoztunk sokáig, nem volt értelme. Barna úr szerint a KRESZ nem fedi le eléggé az Aixamokat, az, hogy egy-két EU-tagállamban lehet ilyenekkel járni, Magyarországra nézve nem jelent semmit. Erre én csak azt tudtam felhozni, hogy eddig minden európai országban láttam Aixamokat, amerre csak jártam, meg hogy igenis megváltozott nálunk a KRESZ idevágó része. Arra, hogy a bíróság eddig minden esetben az Aixam forgalmazójának adott igazat, az volt a válasz, hogy Magyarországon pozitív jogértelmezés van, és egy kisvárosi bíróság döntése nem határoz meg semmit. Nem volt értelme tovább beszélgetnünk."

    Kis magyar abszurd: http://www.szoljon.hu/cikk/204076”
  • 25. lelketlen 2009. január 16. 16:27
    „24.nek.
    ez igaz,és egyben meglepő is,ugyanis "forgalmi engedélye"van.”
  • 24. E! 2009. január 16. 16:04
    „csak tehénhez nem jell jogsi, a segédmotorkerékpárhoz pedig igen.”
  • 23. lelketlen 2009. január 16. 14:49
    „van egy eladó tehenem.ha akarom vemhes,ha akarom nem vemhes.”
  • 22. E! 2009. január 16. 13:34
    „Csatlakozom az előttem szólókhoz:
    - robogóhoz is kell jogsi (elég ciki, ha a sofőr ezt SEM tudja)
    - ha nem akar jogsit szerezni, járjon bicajjal (ha nem arar tekerni, ott az általam is utált elemes változat - de legalább nem füstöl, csak veszélyes hulladék...)
    - az autók (most nem a ganajtúró városi terepjárókra gondolok, amit ki kéne tiltani a pusztába hupákolni) esetében legalább törekednek arra, hogy a minimális túlélés lehetőséget biztosítsák az elütött gyalogos és kerépáros részére (puhább anyagok, motorháztető dőlésszöge...), de hogyan reagál egy ilyen vacak, ha belémszáll?”
  • 21. csanyiv 2009. január 15. 19:40
    „Aztán, ha kárt okoz vele, akkor megtéríti a nem létező biztosítása?
    Jó poén (illetve nagyon rossz), hogy még a jogsiját sem vehetik el, ha halálra gázolja a gyerekedet...”
  • 20. CID 2009. január 15. 12:08
    „Na én spec leszarom, az EU-t.
    Az volt igazán a barom, aki kitalálta, hogy ez nem autó. Ugyan úgy szennyezi a környezetet, hangos, büdös, el lehet vele gázolni bárkit, elfoglalja a parkolót, stb., stb.
    A másik amit betiltanék, de azon nyomban, azok az elektromos mopedek brrr.”
  • 19. baja2005 2009. január 15. 09:51
    „A quad-ot nem közúti forgalomra tervezték, ezért nem is kell vele a KRESZ-nek foglalkozni (mint például a kombájnt sem) Külön útvonal engedély kellene a közlekedésükhöz.
    Egyébként, szerintem aki közúton közlekedik, annak legyen KRESZ-vizsgája és biztosítása. Ez veszélyes üzem.”
  • 18. zoltanz 2009. január 15. 09:34
    „16.Zs!
    Aztán a német szemét itt köt ki nálunk, Európa kellős közepén....”
  • 17. seleron 2009. január 15. 09:12
    „Nekem itt két dolog van ami nem tetszik:

    1, Ha már tagjai vagyunk az EU-nak akkor miért kell homlokegyenest ellene menni olyan dolgoknak amik ott teljesen egyértelműek?
    2, A csávó megérdemli a büntetéseket de nem azért mert mopedautója van, hanem azért mert nincs jogsija. Büntessék is meg. Egy nyomorult Babettára kell jogsi ha kimegy vele a forgalomba akkor erre is kell. Nem?”
  • 16. Zs 2009. január 15. 08:48
    „A EU-ra hivatkozás sok esetben csak süket szöveg: olyan követelményeket állítanak a vállalkozások elé, amelyek máshol nincsenek is az EU-ban (legalábbis a kisvállalkozások szintjén nem ismertek).
    Számos helyen (mindenhol) intenzív benyalás és "önmagunk" szívatása megy az EU-ra hivatkozva, miközben a német paraszt mintájára a francia meg a holand is (meg az összes többi szakma képviselője is) a régi hagyományok és technológiákkal dolgozik. Ja és igen komoly állami támogatások mellett (a hazai 3szorosa)!!!
    Nem szívatják a disznós parasztot a talajvíz "védelmével" (vízzáró trágyatároló építése, a hígtrágya veszélyes hulladékként való kezelése, stb.), miközben az említett helyeken nincsenek ilyen létesítmények és vígan kiöntözik mindenfajta "ártalmatlanítás" helyett...
    A kisvárosi-falusi autószerelőt az olajos rongyocskáival sem vetik mágjára évente többször, mert "csak" gyűjtögeti azokat és nem elég gyakran "kezeli" a veszélyes hulladékát értelmetlen összegekért. Ott kivárhatja, hogy pl. megteljen egy zárható hordó és akkor elvitesse - itt meg a naptár vezérli a szállíttatást (fajlagosan jelentős többletköltséget okozva...)
    Nem kell azon sok esetben meglepődni, ha a hazai vállakozói körnél és a polgároknál is kiveri a biztosítékot "nagyjaink" tevékenysége, mert amikor értelmetlen és felesleges intézkedések tömegét hozzák, akkor aztán beindul a lavírozás: ld. 15. Mike3 példái...”
  • 15. Mike3 2009. január 15. 07:52
    „Az EU tagjai vagyunk. Képtelen vagyok felfogni, hogy ha ennyit vertük a nyálunkat ezért a rendkívül káros csatlakozásért akkor miért hagyjuk figyelmen kívül a szabályozásait? Hogy jön holmi fiszfasz közleketédési felügyelet meg valami jogász ahhoz, hogy egy európai mérető anyaszervezet törvényeit magasról leszarja? A cél, hogy minnél több lóvét hajtsanak be. Lásd szlovák rendszám balhé, motorcserés baszakodás(miért is van motorszám nyilvántartva?), moped autó és a soha nem látott méreteket öltött rendőrségi költségvetéshez hozzájáruló bírságolási kampány mely csak a magyarokat érinti! A büdös románokat nem.”
  • 14. jq 2009. január 15. 07:45
    „Kedves Ellenzéki!

    Magyarországon, mint az EU tagállamában az EU-s jogszabályok "überelik" a magyar jogszabályokat, vagyis ha a kettő között különbség van, az EU-s érvényes”
  • 13. ráérő 2009. január 15. 07:17
    „Nem robogo nem sgédmotor nem auto hanem mopedauto ugye világos. A kvadokat miota gyártják? Ennyi évek alatt sem tudott vele semmit tenni a z EU-tol egyre meszebb kerűlő hazai hatoság,. A mopedautonak uj kategoriának kellene lenni, na ez van messze az EU-tol.”
  • 12. KolompárRómeó 2009. január 14. 22:09
    „A németeknél ez a trotyogó gyakorlatilag segédmotoros kerékpár. Olyan vesz ilyet, akinek hosszú időre elvették a jogsiját és már a cseheknél sem tud levizsgázni :D

    De! A kismotorra is minden évben venni kell rendszámot, aminek az ára magában foglalja a biztosítást, adót, egyebeket. Tehát egyedi azonosítóval ellátott járműről van szó.”
31 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rádiózzon a Delmagyar.hu-val!

Szeged - Elindult a Delmagyar.hu és a Rádió Plusz közös rádiószolgáltatása. 8 különböző zenei stílus… Tovább olvasom