Délmagyar logó

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 26°C Még több cikk.

Kilences végű árak, avagy a nagy marketingfogás

Szeged - Március elseje óta nem használjuk az egyforintosokat, a kilences végű árak azonban a kerekítés ellenére is a mai napig ott vannak a kirakatokban és a szórólapokon. A kereskedők szerint ugyanis még mindig hatásos ez a vásárlásra ösztönző marketingstratégia.
Az egyforintosokat március elseje óta nem használhatjuk vásárlásnál, a termékek ára azonban sok helyen még mindig kilencesre végződik. Ez a marketingfogás ugyanis nem tűnt el az apróval együtt.

Műanyag játékok, plüssállatok, csokik. Több termék ára 99-re végződik az egyik Somogyi utcai üzletben. Rákérdeztünk, miért. – Jobban veszik a terméket, ha olcsóbbnak tűnik – árulta el Bojin Dragan. Az üzletvezető szerint ez a stratégia még mindig beválik. Annak ellenére, hogy a vásárló tudja: már nincs egyforintos.

A kiskereskedők gyakran nem saját árral dolgoznak, több olyan termék van, amit a nagykerben meghatározott, fix áron adnak. A marketingstratégia azonban mindenhol befolyásolja az árképzést. Még a péksüteményeknél is. – Kevesebbnek tűnik az ár, mivel általában csak az első számjegyeket nézik az emberek – mondta Kiss Katalin, aki az egyik Dugonics téri üzletben dolgozik. – Természetesen mi ilyenkor felfelé kerekítünk, és ezt a vásárló is tudja. Sokan egyébként régebben sem kérték vissza az egyforintosokat. Ha így nézzük, akkor szinte semmi sem változott.

Az egyforintos eltűnése ellenére még mindig sok termék ára végződik kilencesre Fotó: Frank Yvette
Az egyforintos eltűnése ellenére még mindig sok termék ára végződik kilencesre.
Fotó: Frank Yvette

A marketingfogás tehát az, hogy egy kicsit manipuláljanak bennünket. Mert kevesebbnek tűnik, ha valami például 499 forint, mint ha 500 lenne ráírva. Kérdés, hogy ez a stratégia valóban sikeres-e.

– Szerintem semmi értelme nincs a kilences végű áraknak – mondta Biczók Andrea iskolatitkár. – Ez csak egy becsapós üzletpolitika, hiszen már hónapok óta nincs egyforintos.

Nincs egyedül a véleményével, Ferencsik Erika ápoló hasonlóan látja: – Tudom, hogy úgyis kerekítenek a boltban, ezért nincs rám hatással, hogy kilencesre vagy nullára végződik egy termék ára. Egyébként nem figyelem az ilyesmit, ha kell valami, azt úgyis megveszem, akármilyen szám van a végén.

Reklámpszichológia

A szakemberek szerint a vásárlók csak az árak első számjegyeit nézik. – Az egyébként racionálisan gondolkodó németek találták ki marketingfogásként a kilencesre végződő árakat – kezdte a magyarázatot Móricz Éva reklámpszichológus. Hozzátette: a stratégia valójában önbecsapás. – Saját magunkat nyugtatjuk meg, ha kevesebbnek érzünk egy összeget. Egyszerűen nem foglalkozunk a valósággal. A szakember szerint, ha eltűnnének az árak végéről a kilencesek, akkor a nullák váltanák fel. – A kilences azért jó, mert még a kisebb számjeggyel kezdődik a termék ára, de mégis befejezettséget sugall, hiszen a számsor végén van. Ugyanígy a nulla is lezár. Az 5-ös szám viszont nem alkalmas a vásárlók ösztönzésére, mert a számsor közepén van. Befejezetlenség, folyamatosság érzetét kelti.

Olvasóink írták

  • 5. Ful 2008. július 30. 21:07
    „Ez lenne a legnagyobb bajunk???”
  • 4. sörpocak1 2008. július 30. 11:40
    „Már megint min csodálkozunk?
    Ha tankol az ember, ott pontosan filléresítve vannak a dolgok, holott a fillér már megszünt!Ez is egy burkolt áremelés, hiszen ott mindíg felfelé kerekítenek. Az 1-2 Forint is megszünt, mégis lehet látni árakat nem kerekítve. Megint hülyítik a népet, szokás szerint.”
  • 3. Mil 2008. július 30. 09:29
    „Most mit csodálkoztok, a kapitalista rendszer erről szól. Az jut feljebb, aki jobban tudja átverni a népet. Az átverésről szól ez a rendszer.”
  • 2. altáj 2008. július 30. 09:21
    „Ha hármat vesz a 9999 Ft-os áruból, már meg is spórolt 5 Ft-ot. Aki erre hajt, az hülye. A reklámpszichológusokat meg arra találták ki, hogy hülyítsék a népet. Tele van a tököm a pontgyűjtős, hűségkártyás stb akciókkal, ezek ugyanis a mezei vásárlókkal fizettetik meg a reális árat, jobban mondva megfizettetik a törzsvásárlókkal is, csak nekik a pontok beváltásakor visszatérítenek. Én például NEM vásárlok olyan üzletben, ahol ilyen pontgyűjtési akciók vannak. A kilencesekről meg az a véleményem, hogy azok legtöbbször felfelé "kerekítettek", magyarán drágítással jutnak a barátságosnak nevezett árakhoz. Hülye azért nem vagyok.”
  • 1. vélekedő 2008. július 30. 08:14
    „Brrrrr!!!!!
    Igen, van, ahol az ember egy 999 Ft-os árut vesz. Igen, 1000 Ft-ot fizet, ha készpénzzel fizet. Ha bankkártyával, akkor 999 Ft-ot. Tehát tényleg annyiba kerül, más kérdés, hogy ez az összeg készpénzzel nem egyenlíthető ki pontosan.
    Ha öt ilyen holmit vesz valaki, akkor készpénzt használva sincs semmilyen vesztesége, hiszen pontosan kifizethető.

    Szóval amellett, hogy vevőcsalogató lehet az ilyen árcédula, a valós árat mutatja, tehát ebben az értelemben nem becsapás, mint ahogyan a cikk sugallja.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bélszín, süllő – a legborsosabb árakon

Szeged - Melyik a legdrágább, a legkülönlegesebb étel? Megkértünk néhány szegedi éttermet, az… Tovább olvasom