Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Megkésett jubileumi Háry János-bemutató: olcsón és alapfokon

Szeged - Diákok töltötték meg a nézőtér felét a Szegedi Nemzeti Színházban pénteken este, a Háry János premierjén. Ha kifejezetten számukra készült a produkció, akkor matiné-előadásként elfogadható, de ha úgy gondolják: ez az operajátszás lehetséges új iránya, akkor nem sok jóra lehet számítani.
Az operabarátok tiltakozásával indult szeptemberben a szegedi színi évad: az immár kétszáz tagot számláló egyesület nem hagyta szó nélkül, hogy megszüntette az operabérleteket, és egyetlen operabemutatót kínált a Szegedi Nemzeti Színház. A felháborodást enyhítendő karácsonykor operagálát szerveztek, további kompenzációként a terven felüli Háry János-premierre is került némi pénz. Elegánsabb lett volna a Kodály-évre időzíteni a bemutatót – ahogy a kecskeméti teátrumnak sikerült Juronics Tamás ottani Háryját.

Persze nem kell feltétlenül a jubileumokra gyúrni, évfordulók nélkül is lehetne jó produkciót létrehozni. Toronykőy Attila rendezésével sem lenne baj, ha matiné-előadásként hirdetnék, és nem „főműsoridőben" játszanák. Szerény költségvetésű, beavató színháznak elmegy, akadnak benne jó ötletek, a szereplőgárda sem rossz, de ha gyanútlanul tévedne be valaki, és ez alapján ítélné meg a helyi operakultúrát, nemigen értené, mire vagyunk olyan büszkék.

Cseh Antal Háry János, és Kónya Krisztina Örzse szerepében.
Fotó: Frank Yvette

Varsányi Anna jelmezei a takarékosság jegyében fogantak, Juhász Katalin díszletén is látszik ugyan a spórolás, de nem rossz ötlet a realitás és a képzelet határán járó álomszerű mese esetében egy kinyitott és felnagyított Kodály-partitúrát a színpadi játék meghatározó képi elemévé tenni.

Gábor Géza bordáját törte

Az Öreg Marci szerepére készülő Gábor Gézát a próbaidőszakban baleset érte: kutyájával ment le a lépcsőn, amikor kedvence valahogy a lába alá keveredett. Az énekes nem akart rálépni, elvesztette az egyensúlyát – és elesett. Eltört az egyik bordája, orvosa pedig megtiltotta, hogy egy ideig színpadra lépjen. A népszerű basszista február végén már szeretne énekelni a Kesselyák Gergely vezényletével a filharmóniai bérletben hallható Wagner-operában, A walkürben. A Háryban májusban láthatja a közönség.

Az Öreg Háry szerepét az operakórus nagy öregjére, Huszár Ferencre bízta a rendező – jó választás volt. Mint ahogyan Cseh Antal is minden szempontból ideális Háry János lenne, ha megfogadná a tanácsot, amit decemberi koncertjükön világsztár kolléganőjétől, Miklósa Erikától kapott: az előnyösebb színpadi megjelenés érdekében érdemes lenne kicsit lefogynia. Zengő hangja ugyanis komolyabb karrierre is predesztinálhatja: nagyszerűen énekelte a nagyotmondó obsitos népszerű dalait. Simon Krisztina szép színű mezzója is jól illik Örzse szerepéhez, a figurát is hozta, de a színpadi beszédet is meg kellene tanulnia, mert szinte egyetlen szavát sem lehetett érteni. (Vasárnap Kónya Krisztina is bemutatkozott Örzseként. Amit a próbán hallottam tőle, az biztató volt.)

Puszta megjelenésével és természetes játékával Király Levente Ferenc császárt is főszereppé avatta. A Császárnét guruló emelvényre húzott bordó selyemruha segítségével vagy két és fél méter magasra növesztették, az abszurd játékban már korábban is jeleskedő Vajda Júlia jól kihasználta a komikus helyzetben rejlő lehetőségeket. Mária Lujza szerepében Merényi Nicolette új szerepkörre talált: jól áll neki a groteszk stílus, kiderült, van humora, és hús-vér figurát képes teremteni. Öreg Marcit beugrással alakította Altorjay Tamás: stílusosan szólaltatta meg a Kodály-dalokat. Nyakigláb Krucifix generálisként jellegzetes színfoltja a produkciónak Jakab Tamás, Kóbor Tamáshoz is illik a finomkodó Ebelasztin báró szerepe. Bátki Fazekas Zoltán hatalmas, guruló kalap alatt négykézláb mászott a színpadra mint Napóleon.

Molnár László vezényletével karakteresen, jól játszott a Szegedi Szimfonikus Zenekar, újra bebizonyosodott: érdemes Kodály daljátékát időről időre műsorra tűzni.

Olvasóink írták

  • 7. Pokorny Nelli 2008. február 27. 02:43
    „...kérem,olvassák el újra a cikket!Miklósa Erika tanácsolja a lefogyást!
    .......frakkban,vastag gumi talpú cipőben szilveszteri gálán énekelni???ehhez mit szólnak?Volt már erre is példa.Igenis fontos a megjelenés!”
  • 6. Pokorny Nelli 2008. február 27. 02:35
    „....a kritikus nevében benne foglaltatik,mi a dolga...”
  • 5. bizly 2008. február 20. 17:37
    „A kritika az kritika. Ha a tisztelt "firkász" Úr így gondolta, akkor leírja. ez a dolga. Menjetek el újságírónak, kritikusnak, és írjatok szépeket. De vigyázzatok, csak szépeket. Hisz rátok nem jellemző, hogy sértegessetek. Különben meg éppen ideje lenne, ha összeszedné már végre magát ez a színház. Most jut eszembe: ha valaki a Lear királyról tudna egy gyönyörű kritikát írni, talán jövőre is vennék bérletet. Sajnos még mindig hányingerem van ha rágondolok.”
  • 4. Spielberger Hugó 2008. február 20. 16:20
    „Hát ide figyeljen tisztelt Hollósi Zsolt! Van önnek legalább érettségi bizonyítványa? Mert ha igen, akkor feltételezem, hogy járt középiskolába. Ha pedig járt középiskolába, feltehetően stilisztikát is tanult úgy kb. harmadikos korában. Ha tanult, tudnia kell, hogy a kritika lehet pozitív és negatív. Ön miért csak a negatív kritikát ismeri? Ha véletlenül egy kicsit meg is dícsér valakit, rögtön utána le is húzza. Már megbocsásson, de mi köze a testtömegindexnek a művészi színvonalhoz. Szerintem semmilyen arányosságban nincs vele. Önnek egyébként mennyi a testtömegindexe? Ha egy kicsit is eltér a szabványtól, akkor javaslom, hogy sürgősen fogyjon le, mert lehet, hogy emiatt zsírosodott el az agya és ezért firkál ilyen, lassan már nyomdafestéket sem tűrő kritikákat. A főnöke helyében én sürgősen lecserélném valaki hozzáértő kritikusra. Ha Székhelyi József vagy Gyüdi Sándor lennék, nem engedném, hogy betegye a lábát a teátrumba, mert az egy szent hely. Nem engedném, hogy megszentségtelenítse. Ha még ezek után is van mersze a pályán maradni, járjon pszichiáterhez, vagy valamilyen színvonalas továbbképzésre, ahol megtanítják kritikát írni. Szerény javaslatom az lenne, hogy sürgősen váltson pályát, és ne szennyezze tovább a Délmagyarországot szemétkedő cikkeivel, úgy is elég gyenge az mostanában.”
  • 3. jozanesz 2008. február 19. 20:37
    „Azt hiszem egy dologban igaza volt a kedves firkász úrafinak...

    A zenekar karakteresen jol jatszott!

    kiegészíteném :
    végre a kórus is összeszedte magát és nem félütemenként kezdett bele a szólamokba dícséret érte! végre megcsinálták.

    noha többi dologgal tisztelt firkászúr nem értek egyet, sajnos a premiert nem láthattam, de ezek szerint Ön se látta a teljes szereposztással a darabot. kicsit gyűjtse össze nyálnedveit és próbáljon nagyobb nyelvet növeszteni. lehet az elkövetkezendő évadban nagyobb szüksége lesz rá! Volt Ön Kecskeméten a Háry bemutaton esetleg látott részletet? Vagy mások kritikáját olvasta és ugy gondolja nincs igaza?

    Más ezt irta a kinevezésre váró Úr rendezéséről.


    http://www.szinhaz.net/index.php?id=1209&cid=17811

    http://www.forrasfolyoirat.hu/0610/ittzes.pdf


    Nézett Ön mostanában tükörbe? nezhet fogyhatna me az utóbbi időben lehet elhízott és fogysra van szüksége.

    Olcsó a díszelet? Szokott Ön tv-t nezni mondjuk a mezzot.??

    a Carment mutattak be minap ... (Balett formajaban....) kb 15 szek gyönyörű függöny csipkés. hasonlo mint a Dulszka asszonyban a szőnyeg.. háttér 2 db fal... gyönyörű volt.


    szót nem lehet érteni néha valóban--- mert hangos a zenekar talan.

    a lapozos technika tényleg sztem nem a legjobb megoldás volt, de lehet hasznos.

    Én azt mondom jó volt hallani igy ezeket a nótákat, még ha valaki túlsújosabbnak is tűnik.

    Egeszségére kedves tisztelt firkászúr.”
  • 2. Operabarát 2008. február 19. 18:07
    „Hollósi Zsoltot eltiltanám örökre a kritikaírástól, mert egyre nagyobb hülyeségeket ír, nézzen már magába és legyen inkább önkritikus, és valamilyen, a közösségre nézve kevésbé ártalmas foglalkozást űzzön. És ha nem érti a beszédet, akkor talán fül-orr-gégészhez kellene mennie, vagy menjen korkedvezményes nyugdíjba, eleget rontotta már a szegedi művészeti életben a levegőt. Ha nem ért az operához, akkor ne is írjon róla. A suszter maradjon a kaptafánál. Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul. Több szegedi operabarát nevében üzenem, hogy tűnjön el a színről, ha továbbra is folytatja mocskolódó írásait.”
  • 1. hasek 2008. február 19. 00:00
    „Ki vagy te, idióta cikkíró, hogy olyan tanácsokat osztogass másoknak, hogy fogyjanak le? Szerintem neked is meg kéne fogadnod a tanácsomat, és el kéne menned kukásnak, mert újságírónak nagyon szar vagy. Láttál te már sovány operaénekest? Nem tudom Gregor Józsefről hallottál-e? Vagy Montserrat Caballetról? Őket is felszólítottad hogy fogyjanak le? Gondolkozzál már, mielőtt ekkora baromságokat írsz le.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Noé pudingja a tiszai hajón

Szeged – Hm! Jó édes! Nagyon szeretem – értékelte a két török kislány „Noé… Tovább olvasom