Délmagyar logó

2017. 08. 20. vasárnap - István 19°C | 34°C Még több cikk.

Megszűnik a 4 napos, 3000 lesz a legolcsóbb sztrádamatrica

1650 helyett legalább 2975 forintot fogunk a kasszánál hagyni 2012-től a hazai autópálya-matricáért. Tervezik egy új, a benzinbe épülő útadó bevezetését is.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közölte: 2012 januárjától eltörlik a 4 napos matricát, így a személygépkocsira váltható legolcsóbb e-matrica a hetinek nevezett, valójában 10 napos vignetta lesz. A 7,5 százalékos díjemelkedéssel együtt a legolcsóbb autós matrica így a korábbi 1650 helyett 2975 forintba kerül majd – ez 80 százalékos emelkedés 2011-hez képest. Az NFM indoklása szerint az új konstrukció igazodik a környező országok, elsősorban Ausztria útdíjrendszeréhez, a tarifanövelést az úthálózatok üzemeltetésével, karbantartásával járó feladatok fenntartható finanszírozása indokolja.

A táblák nem változnak a sztrádán – csak az árak. A szerző felvétele
A táblák nem változnak a sztrádán – csak az árak.
A szerző felvétele

A 2003-ban bevezetett 4 napos D1 vignetta eladása az évtized végéig közel megtízszereződött, míg a heti matricák értékesítése ugyanezen időszakban szinte stagnált. 2010-ben 1,221 millió heti és 10,9 millió 4 napos matrica kelt el – utóbbit az autósok a 3 napos hétvégi kirándulásra vagy éppen az országot átszelő tranzitra is használták. 2010-ig főszezonon kívül olcsóbban autópályázhattunk, 2011-re megszüntették a díjdifferenciálást: január óta télen-nyáron azonos árat fizetünk.

Drága a magyar matrica?

Heti autós matricával 2750 forintért 708,5 kilométer hazai autópályát használhatunk – 10 napon keresztül. Szlovéniában 533 kilométer sztrádahálózatot 7 napos matricával 4500 forintért járhatunk be. Egyes európai országokban továbbra is kapus díjfizetést alkalmaznak. Olaszországban egy Verona–Nápoly 705 kilométeres út irányonként 13 ezer 320 forintba kerül. Olcsónak tűnik az osztrák 2400 forintos 10 napos autópálya-matrica, azonban használata nemcsak autópályákon, hanem mintegy 462 kilométer „S" jelű gyorsforgalmi úton is kötelező.

A 4 napos matrica 66,5 százalékát magyar rendszámú autókra adták el – derül ki a Közlekedési Koordinációs Központ (KKK) 2010-es adataiból. Az olcsóbb autós kategória megszüntetésével – amennyiben továbbra is megmarad a vásárlótömeg, és az autósok nem pártolnak át a rossz főutakra – a költségvetés jelentős bevételnövekedéssel kalkulálhat.

2010-ben a heti és 4 napos autós matricákból befolyt 14,2 milliárd forinttal szemben 2012-ben több mint 36 milliárd forinttal gazdálkodhatnak. A motorkerékpárosok kedvezményes, félárú jogosultsága értelemszerűen áttevődik a heti matricára.

A költségvetés további bevételnövelésére számos ötlet látott napvilágot. Tavasszal felmerült, hogy 2012-től bevezetik a használatarányos útdíjat: így az autósok 6 forintot fizettek volna minden autópályán megtett kilométerért. Őszre kiderült, ebben a kormányzati ciklusban erre már egészen biztosan nem kerül sor. Mint megírtuk: napirendre került, hogy a főutakra is kiterjesztik az útdíjfizetési kötelezettséget – így a kormányzat egyfajta úthasználati adóval sújtana minden autóst. Visszatérhet a 90-es években létezett, az útalapot növelő, az üzemanyagok értékesítéséből származó hozzájárulás bevezetése is. Az origo.hu információi szerint egy új, az üzemanyagárba beépülő tétele tovább emelné az üzemanyagárakat.

Olvasóink írták

91 hozzászólás
  • 91. liameerf 2011. december 15. 15:24
    „Kedves X_Y. Nem az ezer forint a baj, hanem az hogy mindent emelnek ha nem vennéd észre!! Akár csak az autóval kapcsolatban is. Lásd a baleseti adó. 80000ft-ból azért ez néha kivitelezhetetlen. Egyik bandát sem pártolom, de remélem most csuklanak a Fideszesek élén az Orsóssal.”
  • 90. X_Y 2011. december 14. 16:28
    „"ha valakinek gondot okoz ~1000 Ft többlet kifizetése, akkor az hőbörgés helyett sürgősen gondolkozzon el az autója eladásán"

    Ha meg a dráguló vonatjegy vagy buszjegy kifizetése is gondot okoz, akkor üljön otthon a s..gén. És ha majd mindenki otthon ül és nem jár el dolgozni, akkor eljő a kánaán...

    Te nem személyesen Szíj Ártó Petike vagy véletlenül? Vagy inkább Lézerjani...??”
  • 89. airwaves 2011. december 13. 10:17
    „21 évvel ezelőtt a "rendszerváltó" pártok arra szövetkeztek, hogy eladják az országot. Cserébe ők lettek a magyar elit.Minden azóta megszületett döntést és bevezetett törvényt, intézkedést, adót ennek a ténynek a tükrében kell értelmezni.
    Normális országot, csak normális vezetőkkel lehet irányítani. De 21 éve itt nem értünk vannak Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ha nem tűnt volna fel...”
  • 88. Smerdis 2011. december 12. 14:41
    „81. azmegszeged 2011.12.12. 01:53

    neked mennyi eszed van! pont, mint amennyi ebből a hozzászólásodból látszik. itt nem arról van szó, hogy nem tudom kifizetni a plusz 1400Ft-ot, hanem a lehúzásról. szemét görény dolog amit csinálnak. ha hétvégére felszaladok pestre, akkor miért vegyek tíznapos matricát?”
  • 87. qrumpli 2011. december 12. 10:21
    „Az ősi történet:Üti az ember az asszonyt és üvölt közbe:nem érted hogy szeretlek az anyád........!”
  • 86. mérges 2011. december 12. 10:06
    „Elgondolkoztam azon, hogy ha még kevesebbet "kocsikázunk" akkor csökken az üzemanyag fogyasztás így a betervezett adó és áfa bevétel. Miből fogják pótolni, mert muszáj lesz pótolniuk ? !”
  • 85. havranek 2011. december 12. 08:56
    „Tisztelettel illene helyesbíteni !
    Mert igaz még a "komenizmus"-ban a százalékszámítás másképpen volt.
    Százalék alap=1650 Ft. Százalék érték=1325 Ft. ebből a %=(1325/1650)X100=80.3% tehát nem 55% hanem 80.3% ami azért nem mindegy .
    De mindettől függetlenül "hajrá fidesz hajrá Magyarország" .”
  • 84. geza 2011. december 12. 08:48
    „Ez a cél, kevesebb autó, kisebb fenntartási összegek (nem romlik annyira), több pénzt lehet megtartani, a főutak meg le vannak sajnálva”
  • 83. Kisg 2011. december 12. 07:45
    „"De a témához szólva, ha valakinek gondot okoz ~1000 Ft többlet kifizetése, akkor az hőbörgés helyett sürgősen gondolkozzon el az autója eladásán, ugyanis annak fenntartására képtelen."

    Ilyen alapon ha valakinek a napi parizer árának 20 Ft-tal történő emelése gondot okoz, sürgősen kezdjen el gondolkodni a szervei eladásáról, mert az életét fenntartani képtelen...”
  • 82. Linka11 2011. december 12. 07:12
    „Hogy van az ,hogy nálunk a víz,az áram, az út, a gáz a stb árakat az egekig lehet emelni ? -Mondván ,hogy csak így
    gazdaságos az ezekkel foglalkozó cégeknek.Már rég túl vagyunk az EU árain, különösen ha a fizetések arányában
    nézem.Mért számít a Magyar politikai elitnek az összes olyan érdek ami arról szól ,hogy lehet nyomorba dönteni az
    átlag munkájából élni próbáló Magyart ?? -Persze lehet,hogy költői a kérdés mert talán könnyebb irányítani egy
    kiszolgáltatott népet.Oda jutottunk,hogy luxusnak számít ha van lakásod,autód és naponta enni is tudsz.Sajnos ez
    a luxus már nem sokáig lesz megengedhető mert ameddig van mit elvenni azt el is veszik a "magasztosabb célok érdekében." Az országot most nem külső erők szállták meg csak a" Magyarok" ! Mint tudjuk nekünk Magyaroknak
    ezek a legnagyobb ellenségeink !”
  • 81. azmegszeged 2011. december 12. 01:53
    „80. Suny14 2011.12.11. 22:01

    A bérigényeddel a főnöködnél reklamálj, ne itt! Ha utána is úgy gondolod kvalitásodhoz képest alul vagy fizetve: lehet váltani, de ez nem ide tartozik.

    De a témához szólva, ha valakinek gondot okoz ~1000 Ft többlet kifizetése, akkor az hőbörgés helyett sürgősen gondolkozzon el az autója eladásán, ugyanis annak fenntartására képtelen.”
  • 80. Suny14 2011. december 11. 22:01
    „Amennyiben a környező országok elsősorban Ausztria útdíjrendszeréhez,igazítják a tarifanövelést, akkor a munkabéreket is lehetne Ausztriaihoz igazítani Nem de?!!!!
    Tiszta szégyen az egész amiket megengednek maguknak a törvényhozók. A Benzin és a diesel /Liter árról nem is beszélve!!!”
  • 79. dolgoz 2011. december 11. 21:52
    „végre!
    legyen össznépi összefogás! nem aláírásgyűjtés, mert azzal semmit nem érünk el.
    legyen bojkott!
    egy adott napon/héten/hónapban ne használ a sztrádát!
    inkább a régi 1-es,5-ös, 3-as, 6-os, stb utat.
    a sztráda feljáróhoz táblákat, stb...

    Ezzel a "tervezett bevétel" nem fog összejönni, tényleges bevételkiesés, környező települések háborgása, stb, stb.”
  • 78. Zsoltee0716 2011. december 11. 20:08
    „A meglepetések éve lesz ez, és még ki tudja mi jön. Hány embert akarnak az utcára küldeni jövőre? 100e-200e embert. Attól jobb lesz nekik? Elég ha egy elkezdi a politikusok és egyéb vezetők ki iktatását. Egy darabig lehet ezt csinálni,csak aztán fájni fog ha elindul a nép, és ezt a pénzesek fogják a legjobban beszopni(gyújtogatás stb).”
  • 77. bélabá 2011. december 11. 19:52
    „Marad a régi 5-ös. Régen annyit jártam rajta, hogy már csukott szemmel is végigmennék. Kár, már megszoktam az autópályát, jó volt stressz nélkül 1,5 óra alatt Bp-re érni. Korábban kell indulni cserébe kevesebbet fogyaszt az autó.
    Fiúk, ez megint öngól!! Az pedig, hogy Ausztriához hasonlítják több mint cinikus. Ezeknek fogalmuk sincs a zemberek tényleges gondjaikról.”
  • 76. Kisg 2011. december 11. 19:06
    „Kicsinyuszi, ez egy kb. nyolc éves írás, itt most nem nevezném meg a honlapot, ahonnan van. Már akkor is valahonnan kiollózták. Ennél azért vannak fontosabb és aktuálisabb dolgok is. Pl. LukSzkaivoker hozzászólása. Nem lehet bojkottálni, ezt tudja mindenki, a kormány is. Nem lehet kijárni Romániába tankolni, mert amennyivel olcsóbb kint a benzin, annyival több fogy, magyarul nem vagy pénzednél. Hacsak nem hordókban hozza valaki, azt meg úgyis lemeszelik a vámon. Ez a realitás. Nem mehet mindenki az alsóbb rendű utakra, mert dugók lesznek, és a dolgozni járók elkésnek, elveszítik a munkájukat. A közlekedők már régen nem hobbiutazók. Ez is realitás. Van, amit nem lehet bojkottálni, ilyen a közlekedés, az élelmiszer-vásárlás, az orvoshoz járás. Ezek árát addig emelhetik, ameddig akarják, büntetlenül. Az energiafogyasztást lehetne, a vásárlást lehetne, de senki nem teszi, mert a kényelem és a luxus fontosabb mindennél. Hogy csak annyit említsek, így karácsony táján legszívesebben elmenekülnék egy lakatlan bolygóra. Megőrjít az egymást taposó emberek látványa a plázákban meg boltokban. Szerinted mi a látszat? Egy külföldi bemegy, azt látja, hogy tömve vannak a boltok, mindenki ész nélkül vásárol, te elhinnéd, hogy nyomorog az ország nagy része? A látszat az, hogy az embereknek igenis van pénzük. És ha van, még lehet szorítani. És lehet.

    64-re: sokra megyek vele... Nem tudsz valami jól fizető elemzői állást? :-D Adj egy szituációt, megmondom, mi lesz. Eddig az elmúlt 15 évben minden bejött. Mint a sakkban: meghatározott lépések meghatározott választ indikálnak. Csak a feleket kell ismerni (kormány és nép), hogy azonnal lásd, melyik lépésre mi fog következni.”
  • 75. Moon 2011. december 11. 19:04
    „Apukám ekkora parasztvakítást!
    Az 55%-s emelkedés, na ehhez kell pofa!”
  • 74. vári 2011. december 11. 18:48
    „csupika

    "Eddig a 4 napos matrica esetén napi 412Ft-ot kellett fizetni. A mostani 10 naposnál ez a napi összeg 297,5Ft. Ha így nézzük, ez pozitívum."

    Fenét. Ha a tíznapos a legkisebb, akkor azok, akiknek csak 3 napig van rá szükségük, 7 napért fölöslegesen fizetnek.
    Eddig sokan megvették a négynaposat, ha hétvégén mentek valahová, így esetleg 1 napért fölöslegesen fizettek. Na de hétért?! Még hogy jobban megéri - igen, annak, aki amúgy is kihasználja mind a tíz napot. De a többség nem ilyen.”
  • 73. LukSzkaivoker 2011. december 11. 18:20
    „Ja igen, kedves délmagyar, ne nézzetek annak aminek a media markt néz engem (nem akartam kiírni azt a szót). A "Drága a magyar matrica? " című kis demagóg részt kérem írjátokk át. A számomra elfogadható számítás a következő lenne:
    az átlagcsalád átlagfizetéséből vonják le a megélhetéshez szükséges összeget (étel, rezsi, stb.), és a megmaradó összeget vessék össze a matricaárakkal. Enélkül a kis összehasonlításotok fabatkát sem ér.”
  • 72. LukSzkaivoker 2011. december 11. 18:10
    „Kedves "okosfideszes" aki kitalálta, remélem eljut hozzád is amit írok: átléptétek azt a bizonyos határt.
    Kérek mindenkit, hogy ha megteheti, vállalja be 2012-től azt, hogy nem használja az autópályákat, és nem vásárol autópálya-matricát. Én ezt fogom tenni. Még fontolgatom azt is, hogy amíg nem teszem le végleg az autót az üzemanyagárak miatt, addig Romániában vásárolom meg.
    Nem tudom ki hogy van ezzel, de én most kerültem olyan állapotba, amikor nem fogom tűrni tétlenül, hogy azt tegyenek velem amit akarnak. Akármilyen kicsi és jelentéktelen is lesz az ellenállás amit kifejtek, de nem tűröm tovább.”
91 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Különvonattal Csíksomlyóra

A Kárpáteurópa utazási iroda az ötletgazda Indóház vasúti magazinnal karöltve 2012 májusában,… Tovább olvasom