Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Milliókat érhetnek a képek

Több évtizedes késéssel ugyan, de lassan Magyarországon is műtárggyá válik a művészi fotográfia. A szegedi Reök-palotában látható (M)érték című kiállításon olyan világhírű magyar fotósok – Brassai, Capa, Kertész, Moholy-Nagy és Munkácsi Márton – alkotásait láthatja a közönség, akiknek felvételei több millió forintos árat is elértek már árveréseken.
– Azok a képek, amelyekért gyűjtők, múzeumok sok pénzt adnak, egyedi, ritka, számozott vagy vintázs képek. A múlt századelőn egy szegedi műhelyben készült, ismeretlen szegedi polgárokat ábrázoló fénykép sohasem lesz értékes műtárgy. Ha viszont találnának Bäck Mancitól egy egyedi képet, arról bátran lehetne állítani: sokat ér majd. De ezért sokat dolgozott Gömöri Béla, aki ismertté tette Bäck Manci életművét. Nincs olyan kép, amit feldobnak a levegőbe, és rögtön másfél milliót ér. Azért nagyon meg kell dolgozni. Rengeteg háttértudás kell hozzá, ami ma még legtöbbször hiányzik. Mint ahogyan a közműveltségnek sem része még, hogy mi a vintázs fotográfia – mondja Kincses Károly fotómuzeológus, aki 34 éve dolgozik azért, hogy műtárgyként ismerjék el a fotót.

A szegedi Reök-palotában a világhírű magyar fotósok kiállításán Fotó: Schmidt Andrea

Csak a vintázs piacképes

A szakemberek szerint csak a vintázs fotó képvisel jelentős értéket: azaz kizárólag az exponálást és a negatív elkészültét követő egy-két éven belül lenagyított, és az alkotó által aláírt kópia számít műtárgynak, a későbbi másolatok már nem. Míg André Kertész tízes évekből származó vintázs fotóiért 50-60 ezer dollárt is megadnak, addig a hatvanas-hetvenes években saját kezűleg készített másolatai jó, ha a tizedét érik a műtárgypiacon. 
Kincses tizenöt-húsz évvel ezelőtt sokat sakkozott együtt az ismert szegedi fotóssal, Liebmann Bélával, aki szerinte valójában nem is volt igazi fotóriporter, és a felvételei sohasem fognak igazán sokat érni. – Száz-ötszáz forintért ügyesen ezrével adta el a 9x12-es nagyításait, nem foglalkozott azzal, hogy csak jó minőségű, csak általa szignált, és csak viszonylag kis példányban készült képe kerüljön a piacra – hangsúlyozza Kincses Károly. A fotómuzeológus volt a kurátora az Ernst Múzeumban Brassai, Robert Capa, André Kertész, Moholy-Nagy László és Munkácsi Márton képeiből tavaly ősszel nyílt, több százezer látogatót vonzó, óriási sikerű kiállításnak, amely alapján a Reök-palotában most látható (M)érték című tárlatot is megrendezték.

Puskás Öcsi dedikációjával

A Vatera internetes aukciós ház kínálatában egyelőre nem sok művészi fotót találni: a legdrágább fotó tegnap 100 ezer forintos kikiáltási árral egy 13x9 centiméteres családi kép volt 1960-ból Puskás Ferenccel. A Czibor-hagyatékból származik, „Szeretettel. Emlékül a Czibor családnak" – szól a hátoldalán Puskás Öcsi dedikációja.  
– Ez a kiállítás azért szólt akkorát, mert olyan módon nyúlt hozzá a világhírűvé vált magyar klasszikus fotográfusok életművéhez, ahogyan eddig még nem. Úgy fűztem fel egy időtengelyre az életük és a képeik történetét, hogy tipikus európai művészsorsot tükrözzenek. Érdekes, hogy mindannyian egy 200 kilométer sugarú körben születtek. A tárlatot látva érdemes feltennünk magunkban a kérdést: miért van az, hogy Magyarországon egyikük sem volt ismert, miért kellett elmenniük ahhoz, hogy a világkarriert csináljanak – javasolja Kincses.

A hazai műtárgypiac legalább másfél-két évtizedes késéssel ugyan, de lassan kezdi felfedezni és műtárgyként elismerni a fotográfiát – az árveréseken ma már nem ritkák a több milliós leütések sem.

A Kárász utcai antikváriumban régebben foglalkoztak fotókkal is, de mára szinte teljesen leépítették ezt az „ágazatot". Monostori Dezső, az üzlet vezetője elmondta: az igazoltan a régi szegedi műhelyekből származó, képeslap nagyságú fényképeket is legfeljebb 1500-2000 forintért tudták értékesíteni. Neves fotográfusok felvételeivel csak elvétve találkoztak.

Egekbe szöktek az árak

A nemzetközi műkereskedelemben az elmúlt években meredeken emelkedtek kortárs sztárfotósok árai. Az árveréseken egyre többet fizetnek a régi fotográfiákért is, egy-egy felvétel ma már annyiba kerülhet, mint egy jó festmény. A kortárs fotóművészeti alkotások között Andreas Gursky 2001-es felvételéé az abszolút rekord: 3,3 millió dollárt – közel 580 millió forintot – adtak érte a Sotheby’s aukciósház árverésén. A magyar fotográfusok közül André Kertész a csúcstartó: a Mondrian pipája című vintázs fotója 376 ezer 500 dollárért – közel 66 millió forintért – kelt el a Christie’s New York-i árverésén. Brassai 23 fotójáért 200 ezer eurót – több mint ötvenmillió forintot – fizettek a közelmúltban egy párizsi árverésen. A budapesti Kieselbach Galéria őszi fotóaukcióján André Kertész Párizsi utcakép című vintázsa 4,4 millió forintot ért el, és a vevő a jutalékokkal együtt ötmilliót fizetett érte. Magyarországon ez eddig a legdrágábban eladott fotográfia.



Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Verseket ír a sármos színész

A Prima Primissima-díjas Lukács Sándor színművészt látta vendégül a Bolero étterem kedden este.… Tovább olvasom