Délmagyar logó

2018. 08. 20. hétfő - István 19°C | 32°C Még több cikk.

Mitől iskolaérett egy kisgyerek?

Szeged - Vannak egyértelmű helyzetek, amikor a gyermek csaknem minden területen fejlett, problémamentes, elbírja az iskolai követelményeket.
Az is egyértelmű, ha olyan elmaradásokkal küzd, amelyek pótlásához szükséges még az egy év, akkor célszerű az óvodai nevelés mellett dönteni – már csak azért is, mert a részképességzavarok fejlesztése nem 1–2 hét, hanem hosszú hónapok kérdése. Mivel az iskolakezdés problémamentes esetben is feszültségekkel, új elvárásokkal teli, az eleve hátránnyal induló kisgyermekre pluszterheket ró a túl korai iskolakezdés.
Beszéden alapuló játék: fontos, hogy a kisgyerek tudjon és szívesen is beszéljen, beszélgessen. A szókincs is fontos, hiszen a jó szókincsű gyermek előnnyel indul az olvasás tanulásában.

Emlékezet: a kisgyereknek fel kell tudnia eleveníteni egy eseménysort, vagy visszaidézni kedvenc meséjének részleteit.

Figyelem: az egyik képesség. Egy iskolaérett kisgyereknek tudnia kell legalább 15–20 percig elmélyülten figyelni valamire, akár egy feladatra, akár egy játékra. Ne hagyjuk, hogy szétforgácsolódjon a figyelme, mert így valószínűleg később sem lesz képes elmélyülni a tevékenységekben!

A finommozgás fejlettsége: azok a kisgyerekek, akik későn kezdenek zsírkrétázni, festeni, hajtogatni és kézzel tevékenykedni, nehezen fogják tudni elsajátítani az író-rajzoló mozgást.

Az észlelés különböző területei: ha a kisgyermek nem igazodik el a térben, síkban, ez előrevetíti az esetleges olvasási, írási és számolási problémákat. Tisztában kell lennie tehát a térbeli fogalmakkal, s megfelelő testképpel is rendelkeznie kell.

Megfelelő magatartás: a közösségbe való beilleszkedés alapvető feltétele az önkontroll, azaz a gyermek képes legyen magát fegyelmezni egy kitűzött cél, egy megoldandó feladat érdekében.

A témáról részletesebben a februári Breki magazinban olvashat!

Olvasóink írták

  • 1. fakandrea 2012. február 06. 11:25
    „Mindenképpen szakemberre kell bízni ezt a döntést. Én is ismerek nagyon sok olyan anyukát, aki túlzottan védi a gyerekeit, egyik gyerekét sem engedte 6 éves korában iskolába. Pedig a gyerekekre is igaz, hogy teher alatt nő a pálma, a túlzottan aggódó szülők pedig feleslegesen tartják még egy évig a gyereket egy olyan környezetben, ami már nem felel meg az értelmi szintjének. Megakasztják a természetes előrehaladást, ez az értelmes gyereknek legalább akkora problémát okoz majd később, mint a problémákkal küszködő gyereknél a korai iskolába küldés.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elmarad a Muzsikás együttes koncertje az IH-ban

Elmarad a hétfői Muzsikás együttes koncertje, amit a tavaszi népzenei napok keretében rendezett… Tovább olvasom