Délmagyar logó

2017. 01. 23. hétfő - Zelma, Rajmund -8°C | 4°C Még több cikk.

Óránként jár az 1-es március 30-ától

Szeged - A buszok mellett a villamosok és a trolik is ritkábban járnak március 30-ától. A 2-es és az 5-ös gyakrabban közlekedik majd, a többin kevesebb trolit és villamost indítanak.
Ritkulnak a villamos- és trolijáratok március 30-ától. (Amellett, hogy 18 buszjárat menetrendje is módosul, ahogy azt egy hete megírtuk.) – A menetrendet az átrendeződött utazási szokásokhoz igazodva, a tavaly októberben végzett utasszámlálás adataira támaszkodva javasoljuk módosítani. Évente 25 ezer kilométerrel csökkenti a tömegközlekedés teljesítményét. Ezzel nem spórol a cég, mert a megtakarításból fedezi a villamosvonalak költségét – foglalta össze a változásokat Szabó Péter, az SZKT főmérnöke a városüzemeltetési és fejlesztési bizottság tegnapi ülésén.

Óránként jár március 30-án az 1-es a rókusi vonatokhoz. Fotó: Schmidt Andrea
Óránként jár március 30-ától az 1-es a rókusi vonatokhoz. Fotó: Schmidt Andrea

Gyakrabban fog közlekedni a 2-es villamos napközben, de az 1-es az eddiginél lényegesen ritkábban, óránként egyszer megy majd. Indulását és érkezését a Rókus pályaudvarról induló és érkező vonatokhoz igazítják. Mivel a Tarján és a Fonógyári út közötti 3F-es vonal kihasználtsága az önálló Fonógyári úti szakaszon munkanapokon minimális, az utasok szállítására 14 óra után a 36-os busz is elegendő. Ezért a 3F-es munkanapokon 14 óráig közlekedik, utána csak a 3-asra lehet felszállni. A Tarjánt Kecskéssel összekötő 4-es követési ideje munkanapokon a jelenlegi délután 10 percről 12 percre nő.

A menetrend-módosítás menete

A változtatásokról Oláh Miklós, a polgármesteri hivatal városfejlesztési irodájának munkatársa az ülés után kérdésünkre elmondta, a mostani módosítások azért kellenek, mert a központi költségvetés a város tömegközlekedési kasszájából a tavalyihoz képest 500 millió forint állami támogatást vont el. A menetrendi kapacitáscsökkentés, mely csak a buszvonalakat érinti, évi 127 milliós megtakarítást eredményez, ezért az önkormányzatnak a tavalyihoz mérve 374 milliós többletköltséget jelent a tömegközlekedés működtetése. A mostani módosítások jellemzően a csúcsidőn kívüli, iskolaszüneti és hétvégi menetrendet érintik. A március 30-ától érvényes módosításokat a szakiroda terjesztette elő. Ehhez egyeztettek az illetékes szakmai szervezetekkel, javaslatokat kértek a Tisza Volántól és az SZKT-tól, a cégek pedig menetrendet és költségkalkulációt készítettek.

A jelentősen megnőtt utasforgalom miatt a Körtöltés utca és az újszegedi gyermekkórház között közlekedő 5-öst sűrítik munkanapokon. A Bakay Nándor utcát az újszegedi gyermekkórházzal összekötő 7-es troli 9 és 14 óra között a jelenlegi 15 perc helyett csak félóránként jár. A vonal kihasználtabb újszegedi részét az 5-ös sűrítésével szolgálják ki. A Makkosház és a Klinikák között közlekedő 8-as troli hétvégén szintén ritkul. Tanítási munkanapokon reggel és este, iskolaszüneti munkanapokon és hétvégeken napközben is szűnnek meg járatok. A Vértói út és a Lugas utca között ingázó 9-es és a Makkosházat a tarjáni Víztorony térrel összekötő 19-es vonalon is kevesebb járat indul munkanapokon. Ezt az SZKT azzal indokolta, hogy az utasszámlálás szerint az utasok jelentős része „átnyergelt" a 2-es villamosra és a 8-as trolira.

– Fordulatot vártam az utasszámlálástól a tömegközlekedés tervezésében ahelyett, hogy a szolgáltatók folyamatosan vágják, ritkítják a vonalakat. Ezzel egyre csak utast veszítenek – hangsúlyozta Kalmár Ferenc. A városüzemeltetési tanácsnok indítványozta: kerítsenek pénzt a költségvetésből az igényeknek megfelelő tervezésre. Az utasszámláló cég 3-4 millióért adna javaslatokat, a Tisza Volán és az SZKT viszont csak az utasszámlálással bízta meg, mert a két szolgáltatónak ez volt előírva. (A büdzsében a kért 5 helyett 2 milliót hagyott a közgyűlési többség közlekedéstervezésre – a szerk.) A javaslatot az SZKT és a szakiroda is támogatta.

* * *

A lakosság hozzászól

Egy éve, amióta a 2-es villamosvonal beindult, az SZKT hajnalban és éjjelente Tatra-villamosokat is közlekedtet rajta a PESA-k mellett, holott azok éktelenül csikorognak az Európa ligetnél – tette szóvá a Csongrádi sugárúton lakó Szabó Ferenc. Mi is megírtuk, de a bizottságnak magnóról be is játszotta, milyen hosszan és fülsértően hasít bele a régi típusú tuja hangja az éjszakába. Az SZKT főmérnöke úgy reagált, lehetőség szerint mindig PESA-k mennek, ha a járművek üzemképesek. A lakosok nem fogadták el a választ a „lehetőség szerint" kitétellel.

Olvasóink írták

93 hozzászólás
  • 93. info 2013. április 01. 00:08
    „88. szegedi_buszos 2013.03.11. 11:35 -te <moderálva>! csakhogy tudd nem a fatengelyes világban élünk, hogy visszafele fejlődjön a közlekedés.Ha te buszos vagy mint a neved akkor hurrá, nem sokáig dolgozol mert leépítenek téged is,ha így haladunk és te is nézegetheted velünk a menetrendet,"mikor indul már?"”
  • 92. pandababa 2013. március 28. 13:58
    „Új menetrend esetleg????”
  • 91. istvang58 2013. március 20. 19:35
    „Pár százezer forinttal kevesebb bért kellene fizetni az SZKT vezérkarának, és már nem is lenne veszteséges a tömegközlekedés.”
  • 90. info 2013. március 20. 10:12
    „89. SP 2013.03.11. 20:03-rokonod már lehet, hogy "nyugger" de te nem biztos, hogy az leszel.........vagy magad is az vagy”
  • 89. SP 2013. március 11. 20:03
    „Aki az állomásra megy
    az cipelheti messzire a csomagját a kettestől.

    Szigorított verzió, ha a nyugger cipekszik.

    A megoldás,
    villamos vonatot az eladósított városnak sok sok milliárdért. A drága megoldás az, ami kell. Így már lesz indok.”
  • 88. szegedi_buszos 2013. március 11. 11:35
    „77.joy és 79.info

    <moderálva> A Plázában és a Rókusi vasútállomáson tudtommal nincs orvosi rendelő ahova nap mint nap járni kellene az embereknek az általatok említett probléma miatt.
    Egyébként meg akkor szerintetek minden egyes ház előtt kellene egy megálló, mert mi van ha ott épp egy ilyen ember lakik? Ne legyetek nevetséges. És egyébként sem arról volt szó, hogy megszűnik az 1-es villamos, hanem hogy ritkábban jár, tehát aki nehezen mozog és mindenáron plázázni akar az is el tud jutni, csak meg kell nézni a menetrendet úgy elindulni nem csak úgy bele a nagyvilágba.”
  • 87. SP 2013. március 10. 20:38
    „Ha van
    300, 500 Ft-os órabér, akkor drága-e a villijegy pár megállóra?”
  • 86. bzoli-41 2013. március 10. 14:36
    „A járatritkításokkal és megszüntetésekkel csak azt fogják elérni, hogy mégtöbben fongak egyéb módon közlekedni. Így ugyanis senkinek sem lesz kedve átszokni tömegközlekedésre... Már így is katasztrófa eljutni a-b pontba, vagy pedig egy örökkévalóság a menetidő, mert körbejárja a fél várost az adott járat... Gyalog hamarabb odaérek.”
  • 85. nmirika 2013. március 10. 10:35
    „Sebaj, amúgy is tökre ráérek reggelente órákat várni, hogy felférjek nagy kegyesen valamelyik helyi járatra, a 7 órakor piacra igyekvő nyugdíjasoktól, meg a sokezer diáktól, akik hasonló cipőben járnak mint én. A bérletem ingyen van, de az időm pénz! Még ezt is ki akarja húzni belőlünk az SZKT??? 400 forintot kér (Budapestnél is drágábban!!) egy nyomoronc vonaljegyért és ezt kapjuk? Óránkénti 1-es villamos? Nem ám a 9-es a tök felesleges, ami egy vonalon megy a másikkal.. nem. A villamos, az örökké tömött 8-as..Továbbá... a "Vértói és Lugas utca 9-eséről átnyergeltek a 2-es villamosra.. "és hobbiból kimennek 2-es vilivel az állomásig, majd elsétálnak Lugasba? Vagy hogy gondolta ezt az, aki kimondta a száján? Van biciklim, egészséges vagyok, nem jár a szám. De az biztos, hogy mivel jövőre már nem lesz ingyen bérletem, nem is fogok venni. Csak akkor légyszi városvezetés, fessél már fel még pár bicikliutat, hogy ne kelljen a fél világot kikerülnöm, amiért a nagykörúton SEHOL nem tudok biciklizni...komolyan már.. egyszer szállna fel tömegközlekedésre az, aki ezeket megálmodja.
    Erről az utasszámlálásról már nem is beszélek. DIÁKMUNKA. Nézzen mindenki magába, hogy végzett-e el akármikor MAXIMÁLISAN tisztességesen diákmunkát. Nem azért, hogy vagdalózzak, de ugye mindnek büdös a munka, jaj csak 2 nap számlálás, majd átbeszélgetem, meg eltelefonzgatom, úgyse ellenőrzi senki, a pénzem meg megkapom. Kívánom nekik is a legjobbakat!”
  • 84. kadsza 2013. március 09. 22:52
    „Sokan hisztiznek, hogy óránként jár majd az 1-es... Na és? Ha 2-es gyakrabban jár majd, akkor mi itt a probléma?! Az 1-es úgyis csak a szilánk felé, meg a Rókusi pu.-ra megy, ahová amúgy sem járnak túl sokan. Ráadásul a vonatokhoz lesznek igazítva a járatok. Aki meg plázázni akar leszállhat a 2-esről is a körforgalomnál! Jaaa, hogy 500m-rel többet kell sétálni... micsoda gondok...”
  • 83. SP 2013. március 09. 21:23
    „Megkockáztatom,
    hogy kisgyerekkel oviba menni, majd onnan munkába, az sem leányálom, ha a tömegközlekedésre gondolok.

    Kinek jó akkor,
    ha a gyerekesnek, a munkába menőnek, a protézisesnek nem.

    Ja,
    hogy mennyen kocsival, akinek nem tetszik a sok várakozás?

    Nem nyerő,
    kiszorították a városból a sok sarcot fizető autósokat is. A rakpart meg ezután lesz hazavágva.”
  • 82. CID 2013. március 09. 17:51
    „80!akinek két csípő protézisa és két mankóval jár, az megkockáztatom nyugger. Ergo, van ideje várni.”
  • 81. kisrono 2013. március 09. 15:40
    „Én nem háborodtam annyira fel,mert majdnem mindenhol jól látják a helyzetet!A 2-es,5-öst sűríteni kell,az 1-esre semmi szükség...én megszüntetném,a 7-es ebben a formában tényleg pénzkidobás(a napfény-parki Tescoig kellene közlekedtetni és akkor lenne értelme a vonalnak,így viszont szinte semmi) és a 8-as hétvégén tényleg üresen köröz a belvárosi szakaszon!
    Ami viszont nagyon nagy hüly*ség az a 19-es ritkítása...basszus azon annyian vannak,mint égen a csillag és hétvégén,hétköznap,reggel,este...nemhogy ritkítani,hanem sűríteni kéne,de nagyon!!!
    A 9-esnek mostmár semmi értelme,de ki tudja,hogy marad-e a 19 a 10-es beindítása után,így jó ha azt egyenlőre hagyják.”
  • 80. info 2013. március 09. 15:01
    „51. Piano 2013.03.08. 21:04 -A az volt aki oda tervezte a villamost ahol busz közlekedik?”
  • 79. info 2013. március 09. 15:00
    „72. szegedi_buszos 2013.03.09. 10:13 -AJÁNLOK NEKED EGY JÓ CSÍPŐPROTÉZIST BEÉPÍTVE MINDKÉT OLDALADRA, ÉS KÉT MANKÓT A HÓNOD ALÁ. MAJD MEGLÁTJUK MI LESZ A VÉLEMÉNYED!! SÉTÁLD KÖRBE A SZÉCHENYI TERET VAGY SÉTÁLJ EGYET A NAGY-ÁLLOMÁSIG A PLÁZÁTÓL!! ELŐTTE SZÓLJ MIKOR INDULSZ ,ÉS MI GRATULÁLUNK HA CÉLBA ÉRTÉL!”
  • 78. _csutak_ 2013. március 09. 14:32
    „AZ összes légrugós busz, troli alkalmas megbecsülni az általa szállított utasok számát!
    Egy egyszerű ketyerével korrekt adatokat kapnánk a kihasználtságról, csuklósnál ráadásul a pótkocsi (mert félpótkocsi) terheltsége külön is kimutatható.
    Amikor én a Tisza Jolánnál melóztam volt ilyen buszautó.”
  • 77. joy 2013. március 09. 13:07
    „72!
    Akkor nyisd ki szájad, ha magad is megtapasztalod: járókerettel mennyi az a rövid séta a "végtelenül lusta, tunya embereknek"!

    Sosem kívánok rosszat embertársaimnak, de az ilyen nagyarcú megmondók már nem azok!”
  • 76. joy 2013. március 09. 13:01
    „Na, ja.
    Látttam a tavaly őszi utas-számlálást, mert volt szerencsétlenségem azt napot tömegközlekedéssel eltölteni igen sok ügyintézés, bevásárlás miatt.
    Vagy utasítás szerint, vagy trehányságból nem számláltak a "biztosok", csak egymással dumáltak, mobiloztak, és 3-4 megálló után rovásoltak valamit ex has a cédulára.
    Egyben voltak biztosak: hamis adatokat szolgáltattak, amint azt már akkor jeleztük e lap hozzászólásaiban.
    Sztem teljesen fölösleges pénzelcseszés volt, mert már korábban eldöntötték a városi -közlekedéshez nem értő- kürbiskopfok, hogy csökkenteni kell a kiadásokat, mert a V.ezér nem akar rá pénzt adni, az kell nekije levelezésre.
    :o(
    Hajjajrá m.agyarország, előre az élhetetlen városokért!”
  • 75. question88 2013. március 09. 12:56
    „ritkítják a 19 és 9 járatokat? szerdán délután 14:08kor már a csaba utcán nem fértünk fel a 9-esre.
    inkább áttérek a biciklire, 10 havi bérletből már elég jót kapnék..”
  • 74. queenmargareth1 2013. március 09. 10:36
    „van egy rakat közlekedési eszközünk és állni fognak, még egy ilyen ötletet!”
93 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged újjáépítője a Móra-múzeumban

Lechner Lajos, Szeged nagy árvíz utáni újjáépítője öltött testet tegnap a Móra-múzeumban, születésének 180. évfordulója tiszteletére. Tovább olvasom