Délmagyar logó

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 14°C | 24°C Még több cikk.

Stohl András: Olyan vagyok, mint a német fociválogatott

Szeged – Stohl András a színházi évad két nagy sikere, a Mephisto és a Kőműves Kelemen után most Koppány szerepét játssza az István, a király 30 éves jubileumi előadásain. Úgy érzi, most ért pályája csúcsára: a színikritikusok Mephisto-alakításáért a legjobb színész díjára jelölték, öt új előadásából négyet nomináltak valamilyen kategóriában. Ősztől a Vígszínházban folytatja.

– Azt mondta: a szegedi szabadtéri mindig nagy küzdelem. A Csárdáskirálynőben, Bóni grófként el kellett fogadtatnia magát táncos komikusként, tavaly pedig Mágnás Miska szerepében a „kényszerpihenő" utáni visszatérés volt izgalmas. Koppány szerepében most mi a legnagyobb kihívás?

– Harminc éve Vikidál Gyula a Koppány mindenkinek. Az internetes fórumokon lehetett olvasni, arról vitáztak a hozzászólók, hogy lehet az, hogy én játszom. Miután Alföldi Robi rendezi, biztos lehet benne a kedves néző: nem véletlenül választott engem. Meggyőződött róla, hogy megvan az a hangi adottságom, amivel el tudom énekelni, ugyanakkor szüksége volt arra a fajta színészre, amilyen én vagyok.

– Stresszeli kicsit a hasonlítgatás?

– Hazugság lenne azt mondani, hogy nem. Abban a pillanatban, amikor Robi azt mondta nekem a Nemzeti büféjében, „megcsináljuk az Istvánt, és azt szeretném, ha te lennél a Koppány", rögtön beugrott: te jóisten, hogy fogok én felnőni a Vikidálhoz? Nem érdemes összehasonlítani a két alakítást, mert ez egy teljesen más előadás. Mi is ugyanazt a darabot játsszuk el, ugyanazokkal a fantasztikus zenékkel, csak a miénk kicsit fiatalosabb, maibb előadás lett más felfogásban. Bár kevés előadásom előtt izgulok, bevallom, most be vagyok tojva, hogyan sikerül, mennyire fogadják majd el az emberek. Abban bízom, akik megvették a borsos árú jegyeket, azért jönnek el Szegedre vagy a Budapest Sportarénába, hogy jól érezzék magukat; szeretik Robi rendezéseit, és ne adj’ isten, még engem is kedvelnek.

Stohl András: Olyan vagyok, mint a német fociválogatott. Fotó: DM/DV (galéria)

– Mikor találkozott először az István, a királlyal? Látta az 1983-as ősbemutatót?

– Nem, akkor én 16 éves gimnazista voltam, sportoltam, nemigen jártam koncertekre, színházba. Először a filmváltozatot láttam, a zene azonnal magával ragadott. Kamaszkorom legszebb nyara is az István, a királyhoz kapcsolódik: Bulgáriába mentünk nyaralni egy osztálytársammal, és az IBUSZ-úton a turisták 90 százaléka lány volt. Ordítva énekeltem nekik az István slágereit, amivel óriási sikerem volt.

– Másképp kellett tréningeznie Koppányra, mint a korábbi zenés szerepeire?

– Nem véletlenül mondják az István, a királyt rockoperának. Koppány szólama is operai magasságokban fekszik, fél hanggal énekelek a magas C alatt. Károly Katival, a produkció zenei vezetőjével szinte mindennap keményen gyakoroltunk, énektechnikailag is sokat segített. Fontos, hogy most be kell osztanom az erőmet, oda kell figyelnem, hol veszek levegőt, különben nem tudom végigénekelni. Prózai színész vagyok, nekem ezt meg kellett tanulnom.

– Az Asztrik szerepét alakító László Zsolttal régóta „Alföldi-alapszínészek". Honnan ered a barátságuk vele?

– Zsolttal mi már főiskolások voltunk, Alföldi még ott sem volt, de már arról beszéltek: jön. Pedig még föl sem vették. Utáltam! Ki az az Alföldi? Még itt sincs, és már mindenki róla beszél?! Hamar megtudtuk, hogy kicsoda, mert már főiskolásként is oda kellett rá figyelni. Az első két évben nem voltunk túlzottan jóban. Aztán az egyik vizsgaelőadásom után odajött, és azt mondta, nagyon tetszett neki, amit csináltam. Akkor elpattant egy buborék, onnantól szinte elválaszthatatlanok vagyunk. Hálásak lehetünk a sorsnak, hogy mi hárman egy időben vagyunk egy helyen. Nagyon mások vagyunk külsőre és mentalitásra is, máshogy közelítünk a szerepeinkhez, mégis sokat tudunk egymásnak segíteni. Zsoltban sokkal több a kétely, többet tököl, és abból jól tud dolgozni. Én leblokkolok, ha kétely van bennem. Olyan vagyok, mint a német fociválogatott: rakkolok, mint az állat, lehet, hogy nem szép, amit csinálok, de a végén úgyis mi nyerünk.

Stohl András: Olyan vagyok, mint a német fociválogatott. Fotó: DM/DV (galéria)

Luca is táncol az előadásban

Stohl András nagylánya, a táncművészetin diplomázott Luca is táncol az István, a királyban. – Luca látja, hogyan dolgozom. Hülyéskedek is a próbákon, de ha van valami erényem, akkor az az, hogy nagyon tudok dolgozni – mondja András. – A táncosoké borzalmasan kemény szakma. Hálátlan, szörnyű dolog, hogy fiatalon dolgoznak mint a meszes, ezerszer többet, mint mi, és azután hamar vége a pályájuknak, mert a test gyorsabban öregszik.

– Miért tartja jó rendezőnek Alföldit?

– Nagyon tudja azokat a hatásokat, amelyekkel a nézőt be lehet vonni egy előadásba. Nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a történet jól el legyen mesélve. Lehet művészkedni, mindenféle hókuszpókuszt csinálni, de a legfontosabb, hogy a néző értse, miről szól a történet, mert akkor már ötven százalékban nyert ügyünk van. Azt is bírom benne, hogy remek munkatársakat választ. A díszlettervezője, Menczel Róbert, a dramaturgja, Vörös Robi jó szakember; és akkor még a színészkollégákat nem is említettem. Erős csapatot tud építeni maga köré, és jó így dolgozni. Az István, a királynál is kicsit leporolja, érthetőbbé teszi, elmeséli újra a régi történeteket. Arról szól az előadás: miért nem tudunk egy irányba húzni. Miért van az, hogy a magyar nép állandóan a széthúzás, szétesés felé megy? Meg kell ölnünk valakit, hogy utána tisztelni tudjuk. Fura előadás ez, remélem, üt.

– Megviselte mindaz, ami a Nemzeti Színházban történt?

– Tizenegy előadásom került a kukába. Mindegyiket elbúcsúztatták a nézők és mi is. Gyarló az ember, a tizediknél szinte már megszoktam, hogy fölállnak a nézők, és sírva tapsolnak. Persze mindig összeszorult az ember szíve, de ezt is meg lehet szokni. Az utolsó Mephisto-előadás után éreztem úgy: most tényleg vége a nemzetis munkásságomnak.

– A Mephisto-premier után megkönnyebbülés látszott az arcán: ez megvan, és úgy sikerült, ahogy szerette volna.

– Jól látta, a Mephisto életem legnehezebb szerepe, nem hiszem, hogy lesz ennél nehezebb. Annyira összetett feladat, annyira sokat kell játszani benne, fizikailag is annyira megterhelő, hogy felér egy bányászműszakkal. Amikor kijövök a végén a tapsra, az tényleg őszinte megkönnyebbülés: te jó ég, sikerült megint eltolni ezt a csillét! Nem vagyok boncolgatós típus, de úgy érzem, az elmúlt évad a pályám csúcsa. A Nemzetiben az öt Alföldi-szezon alatt felépült egy társulat, egy igazi színház alakult ki. Nagy kár érte, mert soha többé nem lehet megismételni. Akkor sem, ha most azt mondanák, hogy visszamehetünk, úgy, ahogy voltunk. Már nem lenne ugyanaz, mert valami eltört. Bűn és értékrombolás, hogy ezt megszüntették.

Stohl András: Olyan vagyok, mint a német fociválogatott. Fotó: DM/DV (galéria)

– Többen mondták: tudták, hogy Stohl jó színész, de a Mephisto után nagy színésznek is tartják. Mit szól ehhez?

– Ez tényleg egy olyan szerep, hogy ha eljátssza az ember – ez az én számból furán hangzik –, akkor tényleg nagy színésszé válhat. De ehhez kell egy olyan rendező, mint Robi, és egy kitűnő csapat. A Mephisto olyan, mint a III. Richárd: egy ember körül forog minden. Az utolsó utáni pillanatban tíz alkalomra létrehozott előadásban mindenki úgy tette oda magát, mintha ő játszaná a főszerepet. Ezért külön hálás vagyok a kollégáimnak. Ezt hívják úgy: társulat.

– Ősztől Eszenyi Enikő Vígszínházában folytatja, ráadásul a Mephistót is tovább játszhatják majd ott. Mire számít?

– Igazából most fogok azzal szembesülni, hogy a nyári szünet után nem a Nemzetibe megyek majd be, hanem a Vígszínházba. Nagy váltás lesz, egyelőre nincs még érzelmi viszonyom a Víggel, de az lesz a házam, a hazám. Eszenyi Enikő karizmatikus egyéniség; nagy dolog, hogy minden este 1600 embert kell beültetnie, ezret a nagyszínházba, hatszázat a Pesti Színházba. Ehhez nekem is hozzá kell tennem, amit csak tudok. Enikő a legjobb taktikát választotta: nem meghunyászkodik, nem behúzza fülét-farkát, hanem előre menetel. Felveszi a kesztyűt azzal, hogy azt mondja: ha valami érték, azt meg kell menteni. Bár egy hölgyről beszélünk, szerintem ez férfias, karakán döntés volt.

– Milyen feladatok várják a következő évadban?

– A Danton halála vígszínházi bemutatója után a Centrálban játszom a Chicagóban, Bozsik Yvette rendezésében, majd az Operettszínházban a Cirkuszhercegnő következik. A Vígben is lesz még egy bemutatóm. A válság a kereskedelmi tévékre is rányomja a bélyegét, egyre kevesebb a pénz, a reklám és így az új műsor is. Ráadásul megy az idő, 46 éves vagyok, kellene találni egy olyan műsort, amely illene hozzám. Ahhoz, hogy a sárga csekkeket be tudjuk fizetni, sokat kell dolgozni. Kevés színház tud olyan fizetést adni, hogy az ember gond nélkül éljen. Azért mennek a színészek televíziós sorozatokba, szinkronizálni, azért vállalnak el mindenféle munkát, mert másképp nem lehet megélni.

Stohl András: Olyan vagyok, mint a német fociválogatott. Fotó: DM/DV (galéria)

– Maradt szerepálma?

– Majd egyszer a Lear király. De az még soká lesz. Bár Paul Scofield negyvenévesen játszotta el. Meglátjuk.

– Passzol az ünnephez, hogy leadja az RTL Klub az István, a királyt?

– Magyarországhoz passzol! Ha úgy sikerül az előadás, nagy dicsőség lesz, hogy az egész ország lát bennünket. Az RTL Klub óriásit húzott azzal, hogy 20-án este műsorra tűzte ezt a produkciót, mert biztos vagyok benne, hogy a tűzijáték után mindenki ezt fogja nézni. Jó lenne, ha a következő 30 évre ez is meghatározó élmény maradna az emberekben.

Olvasóink írták

64 hozzászólás
  • 64. szabójóska 2013. augusztus 21. 22:59
    „63 stolta? Biztos rég járt arra, a régi kupit már lebontották...... csak a dóm-téri maradt, a homokozóval.”
  • 63. szandokán 2013. augusztus 21. 10:42
    „Ma reggel nem túl szomjas állapotban,tolt egy kerékpárt,céltalanul az ujklinika elött,miközben egy szöke nönek magyarázott kézzel lábbal.”
  • 62. Rubicon 2013. augusztus 21. 10:11
    „Az előadás színvonala teljesen szinkronban volt a tv csatorna műsoraival.
    A beletuszkolt reklámblokkok meg hab a tortán.
    Ezt a szemetet egyetlen más csatorna sem adta volna le.”
  • 61. Naca 2013. augusztus 21. 09:58
    „Hát én belenéztem a tévéadásba, de 2 perc után elfogott a hányinger. Különösen mikor Stohl, a magát nagy színésznek tartott valaki megjelent. Hogy akar ő Vikidállal versenyre kelni? Alföldiről is meg van a véleményem, de azt megtartom magamnak. Nem csalódtam benne, mármint a munkájában. Ez az előadás a 30 évvel ezelőttinek a megcsúfolása, megalázása volt. Gondolni kellene a fiatalságra is, hogy akarják a történelmi ismereteiket, tájékozottságukat erősíteni, ha egy ilyen jelentőségű művet ilyen formában adnak elő? Igaz, 30 éve más világ volt, más volt az atmoszféra. És az is igaz, hogy egy olyan volumenű szereplőgárdát nehéz lenne összeszedni. Ezért én kikapcsoltam a tévét és dvd-n megnéztem az eredeti előadást. Ismételhetetlen!”
  • 60. almostevil 2013. augusztus 21. 09:26
    „"Miután Alföldi Robi rendezi, biztos lehet benne a kedves néző: nem véletlenül választott engem. Meggyőződött róla, hogy megvan az a hangi adottságom, amivel el tudom énekelni, ugyanakkor szüksége volt arra a fajta színészre, amilyen én vagyok."

    Hááát ez nem jött be. Robi nem azért választotta amiket fent írt/mondott. Mindenki tudja miért. Elég csak a Buci tárgyalásának képeire visszagondolni.”
  • 59. papsajt 2013. augusztus 21. 08:59
    „Kedves v.imre, politikától függetlenül az a véleményem hogy amennyiben az eredeti rockopera groteszk kifigurázása volt a cél, az sikerült.”
  • 58. v.imre 2013. augusztus 21. 07:41
    „Azért nagyon érdekes, hogy az emberekben mennyire passió-játékká, egyfajta misztériumjátékká nemesedett az eredetileg 30 évvel ezelőtt keletkezett Szörényi-Bródi előadás! Amihez mérten a nagyérdemű közönség most íme megtiltaná az akkor szinpadra állított darab rendezői aktualizálását. A szerzőpáros nem emelt szót ellene. És azt sem mondták ki, hogy a továbbiakban ez a rockoperát ne lehetne szinpadra vinni az eredeti előadásban. Az Alföldi féle rendezés csak azért verte ki a biztosítékot, mert éppen dúl a választási politikai háború a két politikai tábor között ugyanazért az adóssággal megterhelt és egyáltalán az európai unióban a kormányok számára a tőke szabad mozgása korlátozását és mindenfajta protekcionizmust tiltó, lerágott nemzeti, állami copákjáért.”
  • 57. v.imre 2013. augusztus 21. 01:03
    „Választ kaptam a 17. sorszám alatt feltett kérdésre. A darab végén a Szent Korona fogja lett István és Koppány is népével együtt máig érvényesen. És onnan szól a kiáltás: "Szabadságot!" István, mielőtt maga is bemegy a rács mögé mondja: "Veled, de nélküled!" A Szent Korona és a vallás hatalma elutasítása meglehet a rendezői szabadság elvitathatatlan joga, de magam ateistaként(!) ébredtem rá arra, hogy egy társadalmi közösségben sehol a világon és egyetlen történelmi korban sem volt és lesz nélkülözhető bármiféle vallásosság, a hit és a remény erkölcsi kerete, kovásza, ragasztója. Különben egyéni atomjaira hullik, megszűnik bármiféle társadalom. Embernek ember lenne a farkasa. A korlátok nélküli liberális szabadság nem jöhet létre, mert megsemmisítené magát az emberi társadalmat. Alföldi rendezése azért nem jut el erre a következtetésre. Ebben hiányérzetem van.
    Alföldi nyilatkozza augusztus 16-án a szeged.hir24.hu honlapon :"Alföldi szerint nem ő keveredett a politikába, hanem őt keverték bele. Egy felelős alkotónak az a dolga, hogy vizsgálja a társadalmat, amelyben él, s kissé sarkítva ugyan, de megmutassa azt. Akarunk egy boldog országot, s ahhoz, hogy ezt megteremtsük, kinyírjuk az ország egyik felét - összegzi a jubileumi előadás mondandóját Alföldi." A darab végén István is ráébred, hogy együtt kell élni a kinyírtakkal, ill. a kinyírandókkal. Az előadás végén egyesül a két oldal a Korona fogságában. Érdekes, Alföldi nem ezt nyilatkozza, holott mondhatná. Ezzel le is szerelhetné a politikai oldalazó kritikák többségét.”
  • 56. lidi 2013. augusztus 20. 18:19
    „54: maradjunk annyiban, hogy semmit nem tudsz se Alföldiről, se az apjáról, ha nem így lenne, legalább annyit tudnál, amennyit már újságban is lehetett olvasni: Alföldit az édesanyja nevelte, az apját akkor ismerte meg, amikor már sikeres színész volt, jóval túl a húszon. Persze értem én, hogy valakit, akinek a szegényes életében csak a gyűlölet munkál, a tények nem zavarnak, uh nyilván ez is hidegen hagy.

    51: vajon a finnyogók/gyűlölködők mögött áll valaki géppisztollyal, hogy kötelező nekik Alföldit nézni? na ugye....

    52-53: egy szóval sem vontam kétségbe senki jogát, hogy azt mondja erre a produkcióra, neki nem tetszett. Azt mondani, hogy ez vagy az az előadás rossz volt, eggyel magasabb szint, mert ahhoz már tudni illik valamit a színházról, úgy általában (és ne haragudj, hiába láttál ötféle Istvánt, max azt mondhatod, neked melyik tetszett, melyik nem). Itt viszont a legtöbben - tisztelet a kivételnek - úgy nyilatkoznak, mintha szakértők lennének, de leginkább nem is az előadás értékelése megy, hanem a fröcsögés. És azok piszkolása, akik nem értenek egyet a fröcsögőkkel. Ez nem épp kulturált véleménycsere, már bocs. Jobb helyeken a tetszik/nem tetszik, jó/rossz, az adott előadásról beszélek vagy szimplán gyűlölködök között már gyerekkorban megtanulnak különbséget tenni az emberek. Itt sokaknak nem megy, pedig nyilván elmúltak 10 évesek.... uh részemről be is fejeztem a "párbeszédet"”
  • 55. iron 2013. augusztus 20. 16:02
    „<moderálva>”
  • 54. vélemény 2013. augusztus 20. 12:58
    „50.
    1983-ban Alföldi apuka még az MSzMP-ben képviselte a liberálisokat.”
  • 53. queenmargareth1 2013. augusztus 20. 11:59
    „52. Deadman 2013.08.20. 11:52 ja, ezt írjuk, de nem értik.”
  • 52. Deadman 2013. augusztus 20. 11:52
    „50. lidi 2013.08.20. 01:03
    Azért mert a főpróbán is forgattak attól még Stohl NEM TUDTA elénekelni KOPPÁNY szerepét mert ehhez NINCS MEG a HANGJA ha érted miről szeretnék írni..em vagyok zenész de hasonlítsd össze a Vikidál által elénekelt késő már a békevágyat meg a társulatos srác által elénekeltet a STOHL által "elénekeltel"
    ÉG és FÖLD a különbség és nem azért mert STOHL annyira jó volt..Prózai színésznek mnagyon jó meg a Mágnás Miskában jó volt mert nem kellett annyit énekelnie és talán a hangjához jobban passzolt az a szerep de koppány szerepe nem passzolt hangilag Stohl -hoz és ez ALFÖLDI hibája
    A Produkció szempontjából meg tökmindegy hogy mit forgattak hol és mennyit mert nem azt láttam 47-én hanem azt hogy KOPPÁNY unalmas volt István degradált és sajnos a vége fele bele bele aludtam a "produkcióba"

    Mondjuk 90 ben a Népstadionban más volt DE az előadás másnapján megnéztem a csiksomlyoi előadást az eredeti királydombosat plusz a társulatos előadást is és így 5 különbözö IK után most már bizonyosan mondhatom hogy szerintem a 2013 aug 17-i IK3.0 mindenidők eleddig LEGGYENGÉBB IK ja volt
    1. 1990 népstadion
    2. A Társulat István a Király 25
    3. István a Király Királydomb Budapest
    4 István a király Csiksomlyó
    5. 2013 IK 3.0”
  • 51. IVY 2013. augusztus 20. 11:28
    „Miért nem nyitnak már Alföldinek egy posztmodern színházat a k. barátai? Ott bemutathatná a rendezéseit és az megy megnézni, akit ez érdekel.”
  • 50. lidi 2013. augusztus 20. 01:03
    „49: akkor még egyszer megkérdem: neked ehhez mi közöd? rokonod Stohl? vagy a szegény bácsi? Te bíráskodtál az ügyében? Mert ha egyik sem, akkor továbbra sem értem, mit szenteskedsz itt - ahol egyébként a színpadi teljesítményről lenne szó.
    46: mondd már meg te szerencsétlen, hol volt mszp ´82-ben???? legalább számolni tudnál.... igaz, ahhoz is agy kéne

    48, 44: a királyin Erkel Istvána lesz látható, annak a fővédnöke Dr. Erdő Péter bíboros, prímás, Esztergom-Budapesti érsek, a rendező Nagy Viktor. használjátok a távkapcsolót, akkor nem kell a köpködést takarítani... vagy utazzatok Bcsabára, ott is lesz egy István, a Szörényi-Bródy-féle méghozzá - ennyi István sztem még sose volt, a rendező Zsuráfszky Zoltán. Az ottani István Presits Tamás, Koppány Szomor György - és ingyér van, a város ajándéka.... Lehet választani, ebben is, nem kötelező az ertéelt bámulni.

    42: nem csak a premieren forgattak, hanem a főpróbán is, és ahogy a mai beharangozó filmből látszott, gyakorlatilag végigforgatták a próbákat-megbeszéléseket is, az egész alkotófolyamatot”
  • 49. vélemény 2013. augusztus 19. 22:18
    „35. lidi
    - Szegény bácsi rokkanttá tételéért sem akar kárpótlást fizetni, pedig az enyhe ítélet érdekében azt is megígérte.
    - Ez nem elég?”
  • 48. Rubicon 2013. augusztus 19. 21:55
    „"Az RTL Klub óriásit húzott azzal, hogy 20-án este műsorra tűzte ezt a produkciót, mert biztos vagyok benne, hogy a tűzijáték után mindenki ezt fogja nézni."
    És körbeköpködi a TV-T. Ez van. Ez a vélemény, Robikám.”
  • 47. pala1964 2013. augusztus 19. 21:35
    „46, akkor szerinted is lehet mszp-snek értékes produktuma, mert Alföldi zseni... a fidesznyikek aranyos-okos gyermekei között is van ilyen?
    44. ne is kapcsold be, tudod, disznónak gyöngyöt... :)
    amúgy nagyon jó előadás volt, nekem/nekünk nagyon bejött”
  • 46. vélemény 2013. augusztus 19. 21:05
    „Alföldi még ott sem volt, de már arról beszéltek: jön. Pedig még föl sem vették. Utáltam! Ki az az Alföldi? Még itt sincs, és már mindenki róla beszél?! Hamar megtudtuk, hogy kicsoda, ...
    - Egy MSZP OGY képviselő fiacskája.”
  • 45. bertife 2013. augusztus 19. 20:33
    „Deadman:
    Gondolod,hogy az ideírogató fikamatyik ott voltak az előadáson?
    Ha utálják az Alföldit és a Stohlt és mégis elmentek,akkor megvan a szellemi képességükről a véleményem...”
64 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mivé lettél, Magyarország?

Alföldi Róbert újraértelmezte, a mai Magyarországról is szóló kortárs darabként állította színpadra a Dóm téren az István, a királyt Tovább olvasom