Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Szabálytalanul a szegedi utcákon

Szeged - Sem a közlekedési szabályokkal, sem egymással nem törődnek a biciklisek és a gyalogosok – tapasztaltuk a hétvégén Szegeden. A kerékpárosok többsége átteker a zebrán, nem csenget, ha gyalogost lát – gyakran nincs is mivel. A bicikliúton sétálgató gyalogosok pedig méltatlankodnak, ha rájuk szólnak.
Mikor eljön a tavasz, kirajzanak a biciklisek Szegeden is – és egyre több konfliktus alakul ki köztük és a gyalogosok között. Szombat délelőtt még negyed órát sem kellett várni a József Attila sugárút és a Budapesti körút kereszteződésében lévő zebránál ahhoz, hogy balesetveszélyes helyzeteket lássunk.

Nyugodt elégedettséggel kezdtek áttekerni a zebra közepén a bringások, amint zöldre váltott a lámpa. A gyalogosok a zebra szélén a bicikliseknek felfestett – de azóta már eléggé megkopott – sávba szorultak, a bringások gyakorlatilag kisajátították a gyalogátkelőhelyet. A KRESZ szerint zebrán egyébként is csak tolni lehetne a kerékpárt, de nem úgy tűnt, hogy ez bármelyiküket is érdekelte volna.

Néhány perccel később egy kisiskolásokból álló, nagyjából húszfős bringáscsapat érkezett a gyalogátkelőhöz egy felnőtt kíséretében. Saját testi épségükre ügyelve mindegyikük láthatósági mellényt és sisakot viselt. Ahogy azonban zöldet jelzett a lámpa, egy tömegként tekertek át a zebra közepén – felnőtt kísérőjüket követve. A gyalogosok közben dohogtak és szitkozódtak.

– Nagyon bosszantó! Legutóbb ugyanitt hátulról elsodorták a szatyromat, amiben eltört egy üveg ajándékba szánt bor. Mire utána szóltam a fiatalembernek, már messze járt – mesélte a zebra „túlpartján" a közelben lakó Tóthné Szabó Magdolna. Szerinte a biciklisek többsége nem figyel a gyalogosokra, mert – mint mondta – „erősnek érzik magukat".

Káosz a járdán: biciklisek a gyalogossávban, gyalogosok a kerékpársávban. Fotó: Karnok Csaba
Káosz a járdán: biciklisek a gyalogossávban, gyalogosok a kerékpársávban.
Fotó: Karnok Csaba

A Csillag tér felé haladva viszont a gyalogosok nemtörődömségéről is meggyőződhettünk: egy fiatal nő például a bicikliúton sétálgatva írt SMS-t. A kikövezett úton kerekezők többször rácsöngettek – már akinek volt mivel – vagy rákiabáltak, mire a nő méltatlankodva szitkozódott. Utána lesétált az útról.

– Ritkán látok itt gyalogost, de azért előfordul. Inkább ott van gond, ahol a járdára megosztva festik fel a gyalogos- és a kerékpársávot. Fel vannak háborodva, amikor rájuk csengetek, pedig nekik is jobb, ha időben meghallják, hogy jövök – magyarázta a kislányával tekerő Kovács Géza.

Persze nem minden kerékpáros csenget vagy dudál. A Stefánián általunk látott kerekezők közül legalábbis nyolc közül csak háromnak volt csengője. Pedig ez mindkét félnek jobb lenne, itt ugyanis a biciklisávon ugyanúgy sétálgatnak gyalogosok, mint az úttesten. A járdát viszont alig használja valaki.

– Minek tegyek fel csengőt? Ha csengetek, azért szidnak a gyalogosok, ha meg nem csengetek, azért – magyarázta a leintett Szarka Péter, miért nincs a biciklijén csengő. Azt mondta, inkább kerülgeti őket, amiatt még sosem „szóltak be" neki.

A nem tudás nem mentesít

– A KRESZ minden közlekedőre vonatkozik, függetlenül attól, hogy tisztában van-e a szabályaival vagy sem. A szabályok nem ismerete nem mentesít a megsértésük miatti szankciók alól – magyarázta a biciklisek és gyalogosok által elkövetett szabálysértések kapcsán Tuczakov Szilvána. A CSMRFK sajtóreferense hozzátette: ha észreveszik a gyalogosok és kétkerekűek szabályszegéseit, többnyire figyelmeztetik az elkövetőt. Helyszíni bírsággal vagy szabálysértési feljelentéssel csak súlyosabb esetekben élnek.

Olvasóink írták

80 hozzászólás
  • 80. CsImre 2009. május 13. 13:03
    „Kedves Celtis!
    Ez a cikk lassan elfelejtődik, de ha ötleteid, javaslataid vannak, megvitathatjuk őket a Kerékpárút c. fórumon (feltéve, hogy beregisztráltál). Legutóbbit is bemásolhatod!”
  • 79. Celtis 2009. május 13. 12:08
    „CID: Ez véletlenül nem a te kocsid? :D (Tegnap délután fényképeztem a Dugó téren, egy órán át biztosan a kerékpársávon parkolt.)
    http://picasaweb.google.com/Celtis77/CimNelkuliAlbum#5335244981940887986”
  • 78. Celtis 2009. május 13. 12:07
    „Némi szintézisalkotó szándékkal azt mondhatnám, hogy az lenne a megfelelő megoldás a kerékpárosok számára, amit a csillagászok is alkalmaztak a Plútó esetében: nem igazán tudták besorolni sem a nagybolygók, sem a kisbolygók közé, mert mindkét kategória jellemzői alól mutatott kivételeket. Ezért hát létrehoztak egy külön kategóriát "plutonidák" néven külön kritériumokkal, és (majdnem) mindenki boldog.

    A kerékpár is inkább amolyan "átmeneti" közlekedési forma: már nem egészen gyalogos, de még nem egészen gépjármű. Egy kicsit ez is, egy kicsit az is.
    Ha bármikor, bárhol figyelembevennék a véleményemet a kresz-szabályok reformerei :), azt javasolnám, hogy a kerékpárosok közlekedhessenek az úttesten -- ekkor a járművekre vonatkozó szabályok vonatkozzanak rájuk, minimum 20 km/h sebesség, kresz-vizsga. És közlekedhessenek a járdán is, legföljebb 10 km/h-val, és automatikusan elsőbbséget adva mind a gyalogosoknak, mind a keresztező forgalomban közlekedőknek (mellékutcák, kocsikijárók, kapualjak...)
    Aztán mindenki kiválaszthatja magának, hogy melyik a számára éppen megfelelő közlekedési forma.”
  • 77. ifj. Nagy Gábor 2009. május 12. 23:16
    „Drága CID, köszönöm a gratulációt, én majd akkor gratulálok neked, ha autóval fél méterre mész a parkolók sorától - ha ezt megteszed, akkor kérd számon ugyanezt a kerékpárostól. A sugárúton pedig nyílt villamospálya van, nem határolja záróvonal sem, tehát előzésre igénybe vehető.

    A "meszesedett agyú nyanyák, papák" (milyen tiszteletteli megnyilvánulás ez részedről :( ), ha rátapadnak a parkoló autókra, akkor azzal saját magukat veszélyeztetik, ahogyan Celtis is leírta.

    De ha jól értem, akkor vagy bunkó, vagy meszesedett agyú lehetek csak. Nem is tudom, melyiket válasszam, egyik vonzóbb mint a másik. :D”
  • 76. atomboy 2009. május 12. 22:48
    „CID, nem bunkosag, hogy 1 meter odaltavolsagot tart a parkolo autoktol. A sajat biztonsaga erdekeben teszi, es ugy a helyes.

    Amugy ugy vettem eszre, az autosok reszerol is ugyanannyi aranyban szarjak le a gyalogosokat, mint a bringasok. Gyakran van dudalas hatulrol, mert megalltam a zebra elott egy atkelni szandekozo gyalogos miatt. Nem hiszem, hogy a bringakon van ilyen duda....”
  • 75. CsImre 2009. május 12. 22:43
    „Jaj CID, ilyen gyenge provokálgatásra nem ugrunk.
    Én is megtartom a legalább 1 m-t a parkoló autóktól, volt már pár helyzet, amikor ez óvott meg, hogy rámnyissák az ajtót. Nem megyek távolabb a parkoló autóktól mint a az autók jobb oldala.”
  • 74. CID 2009. május 12. 22:20
    „2. A Kálvária sugárúton járok én is, de én nem szorulok be arra az 1 méterre. Ugyanis eleve jó 1 métert tartok a parkoló autók szélétől. Hogy az engem előzőnek így rá kell húzódnia a villamossínre, az már az ő dolga.- Gratulálok.
    Példa ez arra, hogy kivételektől eltekintve a kerékpárosok bunkók, persze nem a meszesedett agyú nyanyákra, papákra gondolok, hanem a korodbeli, már nehogy ne nekem legyen igazam 30-40-es majmokra. De te még erre büszke is vagy .
    Azt kell mondjam, az autósok sokal jobban figyelnek a kerékpárosokra, mint viszont. Kerékpárosok leszarják a gyalogosokat, meg az autóval közlekedőket.”
  • 73. ifj. Nagy Gábor 2009. május 12. 20:53
    „Celtis (68.):

    1,4,5-tel teljes egyetértés!

    2. A Kálvária sugárúton járok én is, de én nem szorulok be arra az 1 méterre. Ugyanis eleve jó 1 métert tartok a parkoló autók szélétől. Hogy az engem előzőnek így rá kell húzódnia a villamossínre, az már az ő dolga. De megteszik! A lényeg az, hogy attól még, hogy ott megyek, ahol az autók jobb oldali kerekei szoktak menni, amikor én nem vagyok ott, az nem jelenti azt, hogy akkor is ott fognak menni, amikor ott vagyok. :) Látnak és megelőznek. Aki nincs hozzászokva, annak eleinte furcsa így a sáv közepe felé húzódva biciklizni, de ez tényleg csak hozzászokás kérdése.

    3. Nekem egy 18 éveshez közelítő kerékpárom van, de attól még el lehet vele érni sík terepen a 25 km/h sebességet, az ennél nagyobb sebesség tartását sem a kerékpár, hanem az én képességeim gátolják. És nem költök rá vagyonokat. Sebességváltó van rajta, de anyagilag az is csak annyit jelent, hogy évente racsni+lánccsere kb. 5000 Ft-ért. A másik, hogy valószínűleg az általad leírt módszer közelítőleg tényleg a tömegközlekedés tempóját tudja. Ezt abból gondolom, hogy a munkahelyemre biciklivel (úttesten) kb. 22 perc alatt érek be, busszal ez 40-45 perc lenne, és ha 10-15-tel mennék, akkor biciklivel is akörül.

    Azonban a városi kerékpározásnak nem a lassúnak tartott tömegközlekedéssel, hanem a gyorsabb autóval kell versenyeznie és ezt 5-6 km távolságig tudja is, de úgy nem, ha járdákon vagy kerékpárutakon megy a delikvens, amit hol a főút jobb, hol a bal oldalán vezetnek, hol gyalogosok között, hol takarásban, hol megnehezített elsőbbségi viszonyok között.”
  • 72. CsImre 2009. május 12. 17:44
    „Celtis: Megfelelő zsiliprendszerrel 1-2 praktikus szabállyal és városi logisztikával megoldható ez a kérdés is. :)”
  • 71. Celtis 2009. május 12. 17:20
    „lilongwe: Ahogy észrevettem, a Délmagyar egyre inkább hasonlít egy gimnáziumi diáklapra a fogalmazás terén.
    A tartalom terén pedig a Blikket és hasonszőrű társait igyekszik megcélozni, és ez egyre jobban sikerül is.
    Lényegtelen, hogy egy cikk nem szól semmiről, a fontos, hogy legyen botrányos címe, és legalább egyvalakire nézve legyen kínos, vagy járjon kellemetlen következményekkel. Akár más bulvárlapoktól is átvehetjük, minél minőségtelenebb, annál jobb. És persze minden napra egy kis pornó.

    A DM szerkesztői szerint erre van szüksége az olvasóknak.”
  • 70. Celtis 2009. május 12. 17:11
    „ifj. Nagy Gábor: Speciel én (sok ismerősömhöz hasonlóan) kizárólkag kerékpárral közlekedek, de márcsak a csotrogány jószág miatt sem lennék képes 10-15 km/h-nál gyorsabban menni, ami inkább egy kocogó gyalogos, mint egy jármű sebessége. Nem mindenkinek van százezer forintja egy jobb gépre.

    1. Kényelmes: Tényleg, nem kell tömegközlekedési eszközökre várnom, és bármelyik mellékutcába kényelmesen eljutok. Bár tároló még mindig kevés van, a jelzőtáblák töve és a vékony fatörzsek hamar betelnek. :)

    2. Biztonságos: A Kálvária sugárúton rendszeresen szorulok be a közlekedő teherautók és az út szélén parkoló kocsik közti 1 méterre. Ha egy ajtó pont előttem nyílik, nekem reszeltek. Ezért ha üresnek látom a járdát, inkább fölhajtok, és ott gurulok végig szép lassan. A kocsikijárók és mellékutcák előtt meg is állok. Semmiben nem különbözök egy hosszú üres szakaszokon 10-zel közlekedő gyalogostól. És talán a korai elhalálozásom kockázatát is csökkentem valamivel. Sajnos eközben megszegem a kresz szabályait, amivel persze nem dicsekszem, de számomra még mindig ez a kedvezőbb megoldás.

    3. Gyors: Mindenképpen gyorsabb, mint gyalog. Legalább kétszer. A közlekedési eszközökkel összevetve nem kell várakoznom, és nem kell a megállótól több száz méterre mégis gyalogolnom. Nagyjából egál.

    4. Olcsó: Mint írtam, nem költöm az egész vagyonomat kerékpárra, hanem megveszem a legolcsóbb használtat (a gazdájától, természetesen). Nem a legfontosabb öndefiníciós szempontom, hogy "kerékpáros" vagyok. Viszont nem költök buszjegyre, benzinre, szervizre sem.

    5. Egészséges: Minden nap megvan a minimális kardio edzésprogram :), és nem kapok el mindenféle fertőzést a tömegközlekedési eszközökön.”
  • 69. Celtis 2009. május 12. 16:53
    „CsImre: Ez igen, nagyon szépen a képek! Bár ilyen lenne a valóságban is! (Egy észrevétel: a célforgalmú fuvarosoknak mindenképpen szükségük van az utak használatára.)”
  • 68. stewenson 2009. május 12. 15:23
    „65. lilongwe

    hehe, ez ült...”
  • 67. lilongwe 2009. május 12. 14:38
    „...magához a cikkhez pedig csak annyit fűznék hozzá, hogy viszonylag amatőr és bulvár módon adja elő a témát - amolyan "gimnazista diáklap" szintű információs értékkel.”
  • 66. lilongwe 2009. május 12. 14:34
    „Szomorúan olvastam végig a hozzászólásokat és tapasztaltam a szintbeli különbségeket az "autópártiak" és a "bicajpártiak" között.
    Szerintem egyáltalán nincs szükség KRESZ-vizsgára, a papírt max. tűzbe lehet dobni. Nap mint nap látok több tíz szabálytalanul közlekedő, anyázó, nagyképű autóst és bicajost - noha a bicajos nem mind, reményeim szerint az autósok közül valamenni tett KRESZ-vizsgát - és van bármilyen jelentősége is? Nincsen :)
    Nekem van autóm is, bicajom is, autóval kb. évi 10.000 km-t szoktam megtenni, biciklivel kb. a felét, és igyekszem mindig mindenhol betartani a KRESZ-t.
    Amikor bicajon ülök, sajnos a KRESZ-en túliakat is figyelembe kell venni. Többször fordult elő velem, hogy 30-as övezetben, jobbkézszabályos kereszteződésben balról simán elcsaptak volna 50-nel repesztve, ha nem nézek szét inkább balra is, vagy nem állok meg. Ugyanúgy 3 hónapig fájt a bal lábam meg a csípőm, amikor egy Opel Corsás hölgy csapott el a Belvárosi híd újszegedi oldalán, pedig csak a bicajúton mentem a Liget felé, ő pedig lesz**va mindent jobbra fordulva sávot váltot...hasonlóan nekem jöttek a Széchényi téren is, ahol szintén elsőbbségem volt. Ott az Octavia legalább megállt és a sofőr elnézést kért, hogy "nem vett észre" - pedig kb. dél lehetett és sütött a nap.
    És még tudnám sorolni...

    Szerintem nincs szükség mellbeveregetésre, ki mennyire frankó és a másik mennyire majom/disznó/plüsmackó, egyáltalán nem a festéssel meg a bicajutak mennyiségével/hiányával van a baj, hanem azzal, hogy olyan világban élünk, ahol az emberek többsége csak saját magára figyel, csak a saját jólléte érdekli és háttérbe szorul maga az emberiség, az odafigyelés és a tolerancia.

    Amikor autóban ülök, szinte élvezem, hogy megállok a zebránál és átengedem a gyalogosokat, akik visszaintegetnek, mosolyognak, megköszönik (noha azt nem kéne, mert ez a természetes).
    A közlekedési kultúrával van a baj...illetve a közlekedők kultúrájával.”
  • 65. CsImre 2009. május 12. 13:34
    „Nem is kell megtanulni, csak betartani. Nem azért kell betartani a KRESZ-t, mert papír van róla. Ha az nincs, ugyanúgy be kell tartani. Ha ezért a nézetemért hülye vagyok, akkor így jártam, vigasztal, hogy nem vagyok egyedül.”
  • 64. zeitgeist 2009. május 12. 13:31
    „te milyen hülye vagy már boccs CsImre :D szerinted miért van kitalálva a kresz vizsga? :D :D :D meg úgy általában 1 vizsga mire jó szerinted??? anélkül nem tanulná meg senki”
  • 63. CsImre 2009. május 12. 12:57
    „Celtis:

    Írtad, hogy a járdán, vagy külön bicikliúton vezetve kevesebb a konfliktus és a baleset veszélye. Ezt régen én is így hittem, de hétköznapi kerózás közben látnom kellett, hogy nem így van. A kereszteződésben nem látnak és elütnek. (persze ez eddig 1 x esett meg, de majdnem eset volt vagy 100 legalább. Ha az úton megyek, nem lapítanak ki, hiszen látnak, és senkinek nem célja direkt kilapítani a másikat. Külön bicikliúton akkor is elütnek, ha nem akarnak. Fák, parkoló autók mögül érkezve nem vesznek észre. Nagyon sok baleset igazolja ezt. (Fő fasor, Oskola utca, Petőfi S. sgt., Makkosházi körút, mindenhol bicikliút volt)

    Az meg nem életszerű, hogy minden sarkon a biciklis adjon elsőbbséget, sőt szálljon le. Elvileg lehet, csak akkor nem érdemes biciklire ülni, ez meg ugye nem cél.

    http://farm4.static.flickr.com/3139/3287273573_c0f2dacedf_b.jpg
    http://farm4.static.flickr.com/3150/2927048915_cc59a378fa_b.jpg

    Ezek preferáltabb megoldások nyugatabbra.

    Szegedi átültetésük elképzelésekben:

    http://picasaweb.google.com/imre.csullog”
  • 62. CsImre 2009. május 12. 12:52
    „Celtis:

    Pár érv hirtelenjében:

    1. A KRESZ-t vizsgától függetlenül be kell tartani. Ez nem vizsgától függő.
    2. Látjuk, hogy a KRESZ-vizsgával rendelkezők mekkora szabálykövetési hajlandóságot mutatnak. Ez a bicikliseknél miért lenne másként, mikor még némely autós is többet enged meg magának, ha kétkerekűvel megy.
    3. Én ismerem a KRESZ-t, nem csak a rendeset, amiből vizsgáztam, de jobban elmélyülve a biciklisekre vonatkozó részt is. Nem lehet kerékpárral szabályosan közlekedni a városban. (ld. Dóm tér, PSS, Eötvös utca, stb.) csak néhány aranyszabályt betartva, de azt meg csak magában a KRESZ-ben nem mind oktatják.
    4. Sokba kerülne. Rengetegen a kötetlenség és az olcsóság miatt választják a biciklit, ez az előny csökkenne egy költséget jelentő kötelezettséggel.
    5. Megvizsgálva más államokat, hirtelen nem is tudnék példát hozni, ahol kötelező KRESZ-oktatás, vagy vizsga volna, mégis sokkal kerékpáros- és gyalogosbarátabb, és biztonságosabb városok vannak.”
  • 61. ifj. Nagy Gábor 2009. május 12. 12:26
    „flexsnake (57.): ha teljesen külön lenne, akkor tényleg nem lenne semmi gond. Ez városban megvalósíthatatlan, országúton működik.”
80 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Piros pont: rendet raktak Béketelepen

Szeged - A szegedi, béketelepi kiserdőben lévő játszótér felújítását kezdeményezte Nógrádi Zoltán… Tovább olvasom