Délmagyar logó

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -2°C | 7°C

Szombaton aratnak a Marson

Szeged - Befolyásolja a Mars téri piaci árakat, hogy milyen nap van: a legdrágábbnak a szerda, a péntek és a szombat számít. Még napon belül is változhatnak az árak, de az biztos: aki spórolni szeretne, zárás előtt menjen ki a piacra.
Ezúttal pénteken és szombaton teszteltük a piaci árakat a Szeged gyomrának számító Mars téren. Ugyanazokhoz az árusokhoz mentünk, ugyanazt a portékát figyeltük. Az eredmény: akit mindkét napon megtaláltunk, azoknál nem vettünk észre különbséget. A kifejezetten a szombati forgalomra specializálódott, őstermelőnek mondott árusok azonban bepróbálkoztak a 10–20 forinttal magasabb árakkal.

Mennyire befolyásolja a vevőket, hogy ugyanazt a zöldséget, gyümölcsöt az egyik kofától olcsóbban, a másiktól drágábban vásárolhatják meg? Erről az ásotthalmi Herédi Szilveszternét kérdeztem meg: őstermelőként paradicsomot, sárgarépát, dinnyét, krumplit árul rendszeresen.

Azt mondta, tegyünk egy próbát. Jött egy házaspár, megkérdezték, mennyi a krumpli. Azt a választ kapták, hogy 100 forint kilója, kiszerelve, zsákban, az ötkilós tehát 500 forintba kerül. A vevők nem kérdeztek vissza, egyikük kivett egy 500-ast a pénztárcájából, a másik fogta a zsákot és vitte. Utánuk egy férfi jött, aki szintén érdeklődött, mennyi a krumpli – ki van írva az ára mellesleg –, és amikor meghallotta, hogy 100, már ment is tovább. Erre Halasiné utána szólt: 400-ért megkaphatja. A férfi azonban rá se hederített. – Látja, mindegy, hogy mennyit mondok, pedig 80-ért elvihette volna kilóját – állapította meg az őstermelő. Ez tehát az egyik alapigazság: sok vevőt nem érdekel az ár, csak éppen a Mars tér felé vitte az útja.

A hétvégén a legdrágább a zöldség és a gyümölcs a szegedi piacon. Fotó: Segesvári Csaba
A hétvégén a legdrágább a zöldség és a gyümölcs a szegedi piacon. Fotó: Segesvári Csaba

A többség azonban keményen alkuszik, szinte sportot űz abból, hogy minél olcsóbban vásároljon. Lehet-e alkudni? Természetesen igen, egy kicsit minden kofa enged. Gajdács Gézáné mórahalmi őstermelő elmondta, nála a szociális szempontok is szerepet játszanak, akit megsajnál, annak odaadja kevesebbért is a portékáját. Elárulta, délután 5-ig marad mindennap a Mars téren, zárás előtt pedig jóval olcsóbban meg lehet tőle venni az árut. – Inkább eladom kevesebbért, mintsem kidobjam – tette hozzá.

Abban maradtunk az őstermelőkkel, hogy a szerda, a péntek és a szombat a legerősebb napjuk, hétfőn, kedden és csütörtökön azonban alig lézeng valaki a Mars téren. Mégis kiállnak az áruval. Azért, mert „belefér az idejükbe", még mindig jobban járnak, mintha a nagykereskedőnek fél áron odaadnák. A csakis szombaton kiálló „őstermelők" pedig kaszálnak, annyit kiárulnak, mint más öt nap alatt.

Már azt hittem, mindent tudok, amikor egy harmadik őstermelő – a nevét nem mondta meg – kioktatott: nem igaz, hogy zárás környékén minden termék olcsóbb. – Itt is kereslet és kínálat, felhozatal kérdése minden: ha délután már kevesebb az áru, annál többért lehet eladni" – magyarázta el a maga igazságát.

Olvasóink írták

  • 16. varadipal 2009. augusztus 18. 17:55
    „12 Falusi úr!
    Szegedről Kiskunmajsáig 25 db milliós új traktort, a kapubejárókban 9 új Mercit, 14 db 5 milkás kocsit és 41 kacsalábon forgó villát számoltam meg. Nem sírnak, dolgoznak./vagy nem/. Dűlőfélben lévő viskót csak egy-egy falu szélén láttam, de azt tudom, hogy kié. Laktam falun,méghozzá olyan helyen, ami lelógott a térkép keleti feléről, munka mellett a kaját mégis meg tudtam termelni, fele annyit költöttem, mint a városban.Ha kellett, fordítottam a vadászoknak, vagy a slagot húztam a kertészetben.Csak akkor sírtam, mikor az erős parikát a szemebe dörgöltem 4 fröccs után. Próbálj olyat termelni, amit el lehet adni. Ne én adjak a parasztnak tanácsot.
    / Egész Szegeden alig van gomba, egy standon, a hét 2 napján, azis drága, bezzeg a Tescóban meg az Anna fürdőben mindig találok/”
  • 15. falusi 2009. augusztus 18. 15:30
    „13 ne mondd hogy az épitőipar nem kap állami támogatást, csak azt "pályázati pénznek" hivják. A földalapu támogatásra gondolsz amit az állam pl 2008 évit 2009 évvégén fizeti ki? ez szerintem utólagos, A mezőgazdaságban sincs télen munka, akár az épitőiparban. Egyébként pl 2 ha utan kb 28000 ft volt eddiig a földalapu támogatás, de minden évben csökken, mert megakarják szüntetni.
    Nem sirunk, felénk elég édes a szőlő. Ha vállalkoznánk pl. falusi turizmusra, nem csak mi hanem aki ilyen helyzetben van akkor gondolod hogy majd minden városi ide jönne. Több lenne a turistákra váró ház mint összes városi lakos. Jártál már valaha egy sehová sem fejlődő, városoktól kb 40-50 km-re fekvő faluban ahol a mg-i termelésen kivül nincs más lehetőség?”
  • 14. flexsnake 2009. augusztus 18. 14:33
    „12. a spanyol paradicsomban van méreg de a te műtrágyázott és permetezettedben nincs? :D mi ez? no bió föld? :D
    Add el a földet, csináljanak rajta vidámparkot, te sem lennél ilyen feszült. A cipészek is sírhatnának hogy senki nem rendel cipőt már javíttatást sem mert jön az olcsó cipő kintről. De ők sem sírnak. Hogy lehet hogy mindig a parasztok sírnak? Mit esztek valami savanyú szőlőt? :D”
  • 13. flexsnake 2009. augusztus 18. 14:29
    „12. te is szabadon viheted bárhová. Tudod meg kellene végre tanulni hogy nem a vásárló van érted. Te vagy érte. És mindig lesz aki áron alul fog értékesíteni, neked kell versenyezni. Mit vársz? Nem engedik majd be a külföldi termékeket? :D Az nem gond hogy kereskedelem ellenes lépés lenne? Nem beszélve arról hogy ugyanúgy bejönne csak egy helyi vállalkozó számlázná. Neked kell versenyezned a termékkel nem a vásárlót kell kényszerítened hogy nálad vegyen.
    A hülye magyar hozzáállás hogy sírtok és sorban álltok állami támogatásért. Amíg egy építőipari dolgozó nem kap állami támogatás arra hogy egész télen nincs munkája egy mezőgazdasági meg a jövő évi még nemlétező termésért is előre kapja, mindig gond lesz. Ez itt a kapitalizmus nem a szocializmus. Keress másik piacot vagy menj az árak alá. Ha nem megy akkor válts és foglalkozz valami mással.
    Haverom volt az egyetlen aki nem sírt mikor elverte a jég a gyümölcsöt, hétvégén már lekvárt főztek a többi barom meg ott jajveszékelt. Ja, ez is benne van a pakliban, versenyezni kell, nem állni és bámulni.”
  • 12. falusi 2009. augusztus 18. 12:50
    „Beléptünk az UNIÓ-ba, hogy majd milyen jó lesz,de oda mi miért kellettünk? Mert tultermelés van. Elárasztanak bennünket külföldi élelmiszerekkel, persze inkább az ocskákkal, amelyeket ők már nem tudnak értékesiteni hazájukban. (az agrártámogatás náluk nem ugy müködik mint hazánkban) Addig nálunk nem lehet semmiféle exportban gondolkodni amig szabadon jöhet bármi be hozzánk. Az összfogásról csak annyit,hogy volt már probálkozás, de az állami támogatás inkább oda megy ahol van is valami, és persze összeköttetés, mert különben hozzá sem kell fogni.! Mi marad? Ameddg birja a paraszt még csinálja, probálkozik még mindig hogy elveti 100 ft-os paradicsommagot, megneveli, gondozza, táplálja a drága mütrágyákkal, permetezi a méregdrága vegyszerrel, és végül nem tudja eladni. Elérkezik majd az idő, hogy nem marad más hátra el kell adni a földeket, (azt hiszem 2010_től már veheti külföldi is) és szerintem ez is volt a cél, hogy a magyar mezőgazdaságot teljesen padlóra tegyek, Pár év mulva méregdrága paradicsomot (lehet hogy méreg is lesz benne) fognak megvenni a magyar emberek, amit lehet hogy éppen spanyolbol hoztak.”
  • 11. prix 2009. augusztus 17. 22:57
    „Egyetértek klj_54-el. Lehetnénk Európa éléskamrája, csak dolgozni kellene rajta...sokat...”
  • 10. klj_54 2009. augusztus 17. 21:49
    „9. hozzászólás falusi 2009.08.17. 20:31

    Nem bántani, gondolkodtatni akarlak!
    Mi a fenéért vártok másra?
    Tessék kézbe venni a sorsotokat, valamilyen gazdasági közösséget létrehozni az értékesítésre. Az általatok eladhatatlannak vélt termékeket Hollandban baromi drágán lehet megvenni.
    Egy embernek drága a kiszállítás, összefogva olcsóbb.
    Én arra melózom és szörnyülködöm, hogy milyen termékekért mernek árat kérni.
    Szép, de fűízű a kinti termékek (mezőgazdasági termék) igen nagy hányada.
    Ettől nem függetlenül, pártjaink és kormányunk tehetne kicsit többet a honi mezőgarázdaságért.
    Persze, ha akarna!”
  • 9. falusi 2009. augusztus 17. 20:31
    „Zöldségtermesztéssel foglalkozunk,tunk,nánk, a dorozsmai piacon probálnák értékesiteni az árukat. Több olyan vásárló kószál ott aki a mars téren árulja tovább a megvett zöldségeket. Nemtudom mi lesz velünk zöldségtermesztőkkel, ugyanis jelenleg szinte már eladhatatlan a piacon a paradicsom, paprika, de sorolhatnám még. 12 kg-os paradicsom 800 ft ha egyáltalán el lehet adni. A paprikából csak a legszebb és legnagyobb 100 ft/kg. A megélhetésért küzdünk.! Velünk kifoglalkozik.! Egyetlen párttól sem lehet hallani hogy érdekelné ez az ügy. Kivéve egy (nevet nem irok) . Nagyon sok embert érint, akik jelenleg elvesznek a munkában, nemérnek rá tüntetni, politizálni, mert a téli megélhetésért kellene küzdeni. Küzdünk, de semmiért. Közeleg a választás, nem vagyok párttag, de valószinü arra szavazok aki legalább kimeri mondani hogy gond van a mezőgazdaságból élők jövőjével. Sokan lesznek igy.”
  • 8. o1királylány 2009. augusztus 17. 20:00
    „És ami még probléma ,hogy ők is élőskődnek az adófizetőkön nem hogy nem fizetnek de még különbözó vissza nem téritendő agrár támogatást is kapnak. Talán ha mindenki először magába nézne aztán birálná a nagypolitikát egy kicsit előbbre tartanánk. Ebben az országban nagyüzemi módon megy a bujócska az adófizetés elől.”
  • 7. babocska 2009. augusztus 17. 19:12
    „Igaza van az itt hozzászólóknak,hogy az aki őstermelő nemigen tud mindennap a piacon árulni.Kereskedő a javából,s tényleg lenne mit keresnie az APEH-nak.Ha az igazolványban szereplő helyrajzi szám alapján megjelőlt földdarabot meg kellen neki mutatni,néhány igen csak gondba lenne.Aki termel,készit a piacra az esetleg hetente kétszer piacozni tud.Hajnalban mikor nyit a piac ott futkároznak,hátha féláron valamit megbir kaparintani.Van tapasztalatom vagy 5o éves,sok időt töltöttem ott nyáron ,télen ,van elég ismeretem.De a kispiacok sem különbek,ott is van akinek ha be kellene mutatni,hogy honnan hozza igencsak gondba lenne.Némelyiknek van egy kis kertje,a tobbit megveszi mellé,hogy ne töltse ott az időt,hanem keressen is egy kicsit még mellé.”
  • 6. flexsnake 2009. augusztus 17. 18:22
    „Majd kitörlöd mert másolhatok az állandó oldalfrissítésed miatt. csók!”
  • 5. flexsnake 2009. augusztus 17. 18:21
    „Szilvám kicsit érett, zöld, de van benne kukac.
    Reggel még a kertben volt, talicskázott kupac.
    Alma is van eladó, igazi, nem bio.
    Kártyázik benne reggel óta egy hernyó-trió.

    Aprópénzzel ne fizess, a meggy is nagyobb darab.
    Ananász akaszt meg banánt???Mi vagyok én, arab?
    Magyar gyümölcs eladó,igazi trikolor termés!
    Ha meglátod az áraim, tecsóba te nem mész!

    Van itt amit akarsz , cigi meg román hímzés.
    Na meg az unoka levele, rossz rajta a címzés.
    Tudod ő ott nyugaton árulja a almát.
    reggel kirakja, estére elviszik a halmát.

    Egyet fizetsz kettőt kapsz, adok én számlát!
    Hogy az APEH alussza nyugodt kis álmát.
    Vidd kérlek hogy fogyjon, mennék én már haza.
    Az embernek a piaccal tele már a (nemiszerv-moderálva)Szilvám kicsit érett, zöld, de van benne kukac.
    Reggel még a kertben volt, talicskázott kupac.
    Alma is van eladó, igazi, nem bio.
    Kártyázik benne reggel óta egy hernyó-trió.

    Aprópénzzel ne fizess, a meggy is nagyobb darab.
    Ananász akaszt meg banánt???Mi vagyok én, arab?
    Magyar gyümölcs eladó,igazi trikolor termés!
    Ha meglátod az áraim, tecsóba te nem mész!

    Van itt amit akarsz , cigi meg román hímzés.
    Na meg az unoka levele, rossz rajta a címzés.
    Tudod ő ott nyugaton árulja a almát.
    reggel kirakja, estére elviszik a halmát.

    Egyet fizetsz kettőt kapsz, adok én számlát!
    Hogy az APEH alussza nyugodt kis álmát.”
  • 4. varadipal 2009. augusztus 17. 17:38
    „Nekem más tapasztalatom volt. Az elmúlt szombaton 80.- Ft volt a mézédes sárgadinnye kilója, 140-ért fürtös paradicsomot vettem, 250-ért kilóját a szőlőskertek királynője mézédes hibátlan magyar szőlőnek, 120-ért a kovászolni való uborka kilóját, és 20 ft-ért kaprot hozzá. 40 Ft volt a csemege kukorica. Az Irénben az ország talán legolcsóbb, de nagyon jó félbarna kenyere 175.-Ft/kg. Aki sír az árak miatt az talán menjen még egy kört a piacon, nem kell a legelső árustól vásárolni, mert az közelebb van a parkolóhoz.”
  • 3. o1királylány 2009. augusztus 17. 16:38
    „Őstermelő? a Mars-téren? csak kizárólag szombaton az is a földön árul. A többi bizony mind kereskedő őstermelői igazlvánnyal vagy még azzal sem. Mikor tud őstermelni amikr minden nap kinnt van a piacon? Ugye kedves ADÓHIVATAL lenne ott is mit keresgélni.”
  • 2. klj_54 2009. augusztus 17. 14:30
    „Fekete Klára meg feltalálta a spanyolviaszt:)
    A kiemelt bekezdés nagy infókkal szolgál.
    Az én nagymamám ezt már az én gyermekkoromban tudta, úgy 50 éve... És nem mellesleg azt az ő nagymamájától tanulta:)”
  • 1. ukk-mukk-fuck 2009. augusztus 17. 12:58
    „őstermelő? ezt a hülye kifejezést.
    vannak termelők és viszonteladók.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Inkább lenyeljük a hideg levest is

Szeged - Az, hogy melyik étterembe térünk be szívesen, tapasztalatainktól függ. Tovább olvasom