Délmagyar logó

2018. 01. 17. szerda - Antal, Antónia -1°C | 8°C Még több cikk.

Szorítana a mellény?

Szeged - Öt kerékpáros közül csak egy viselt láthatósági mellényt a tegnapi esőben – a röszkei határátkelő közelében figyeltük a kerekezőket. Mégis kevesebb a kerékpáros baleset, amióta megbüntetik a mellény nélkül kerekezőket.
A kerékpárosoknak pontosan egy éve, a gyalogosoknak januártól kötelező láthatósági mellényt vagy fényvisszaverő ruházatot használniuk lakott területen kívül az úttesten, az útpadkán, vagy a leállósávban éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok mellett. Például ha erősen borult az ég, és szakad az eső – mint tegnap.

Az életmentő ruhadarab kötelező viseletének bevezetése óta a mai napig hatvanegy olyan személyi sérüléses baleset történt Szegeden, melynek részese kerékpáros volt. A bevezetés előtti egy évben kilencven ilyen jellegű baleset történt. – Ez azt jelenti, hogy harminchárom százalékkal kevesebb a személyi sérüléses kerékpáros baleset, mióta kötelező a mellényviselés – mondta el Szenti Szabolcs rendőrségi szóvivő.

Ez a kerékpáros bizony szabálytalanul közlekedik: Mellény nélkül kerekezik az autópályán! Igaz, nem a forgalommal szemben... Fotó: Miskolczi Róbert
Ez a kerékpáros bizony szabálytalanul közlekedik: Mellény nélkül kerekezik az autópályán!
Igaz, nem a forgalommal szemben... Fotó: Miskolczi Róbert

– Még mostanában sem visel mindenki mellényt, de egyre többen használják akár nappal is. A rendőrségnek továbbra sem a büntetés, hanem a figyelmeztetés a célja. Ugyanakkor már szabtunk ki helyszíni bírságot – három-húszezer forintot –, mert nem volt a kerékpároson a ruhadarab – magyarázta Radics Róbert őrnagy.

Lámpa és prizma

Sötétedés után kötelező használni a biciklin az elülső és a hátsó lámpát. További előírás a hátulra felszerelt prizma és a küllőkre rögzített macskaszem.

A CSMRFK közlekedésrendészeti osztályának vezetőjétől azt is megtudtuk, nem csak a kerékpárosok tekernek óvatosabban. – Az előző év hasonló időszakához képest 2008 első öt hónapjában húsz százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset történt a megye útjain – beszélt az őrnagy.

Nálunk tegnap délután 5:1-re nyertek a nem mellényesek a röszkei határ közelében. Németh Imréné szabadkozott: van mellénye, de mindig korán kel, tegnap véletlenül otthon hagyta.

– Most meg leszek büntetve? – érdeklődött. Mikor megnyugodott, hogy nincs ilyen tervünk, még azt is elmondta, hogy naponta kerekezik be Röszkéről a Forró fogadóig, onnan pedig busszal utazik tovább Szegedre. A mellényről az a személyes véleménye: azt is elcsapják, aki hord ilyet. Az asszony biciklijének hátsó prizmája egyébként rendben volt, a lámpák azonban hiányoztak.

Az életükkel is játszanak, akik nem használnak mellényt. Fotó: Miskolczi Róbert
Az életükkel is játszanak, akik nem használnak mellényt.
Fotó: Miskolczi Róbert

Vele szemben eközben két férfi kerekezett Szeged felé: egyiküknek a csomagtartóján volt a mellény, és SMS-ezett. A másiknál nem láttunk mellényt. A szakadó esőben a város felé tartva láttuk meg az egyetlen, megkülönböztető ruhadarabot használó kerekest. Több száz méterről kiszúrtuk, miközben a szemközti sávban elsuhanó, mellényt nem viselő kerékpáros beleolvadt a zöldellő fák látványába.

A legutóbbi tragédia

A helyszínen meghalt az a 22 éves szegedi kerékpáros, akit egy autó gázolt el március 9-én hajnalban a 47-es főúton, Szeged határában. A fiatalember kerékpárjával éppen az egyik bekötőútról kanyarodott ki Szeged irányába a 47-es főútra, amikor egy Algyő felől érkező Citroën oldalról elütötte. A biciklis férfi – akin nem volt láthatósági mellény – súlyos sérüléseibe a helyszínen belehalt. Lapunk archívumában kutakodva a kerékpárosokra nézve ezt az útszakaszt találtuk egyébként a legveszélyesebbnek: az elmúlt években számtalan biciklis vesztette itt életét.

Olvasóink írták

35 hozzászólás
12
  • 35. E-Medve 2008. június 16. 11:32
    „Elmesélem a szombat délutáni sztorimat:
    Megyek kifele a sándorfalvi úton, az egyik kanyarban a külső íven tekerek. A belső íven megpillantok szemből egy autót olyan 50-60-as tempó mellett (a kanyarban lassított). Aztán elég hirtelen feltűnt egy másik autó, ami a kanyar előtt kezdett előzni és csak a kanyar után állt vissza a saját sávjába. Én majdnem az árokban. A menetszélből ítélve kb. 80-90 km/órával húzott el mellettem.

    Hogy miért említem? Világos volt és rajtam volt láthatósági is. Van mellényem, jók a látási viszonyok, mégis majdnem elütöttek.”
  • 34. kötekedő 2008. június 07. 09:13
    „A közlekedési morállal vannak a legnagyobb gondok. Láttál-e mostanában rendőrt, aki megállítja a biciklist, hogy van-e nála mellény. Vagy láttál-e rendőrt, aki azért büntetett meg autóst, mert az lassítás nélkül a biciklist kicentizve előzte azt? Németországban gyalog mentem az út szélén, jött az autó, szinte már megállt és amikor úgy ítélte, hogy biztonságos távolságot tartva ki tud kerülni, akkor kezdte meg a manővert. Sajnos nálunk ehhez is fel kellene nőni. Nem csak a közlekedésben résztvevőknek, hanem azoknak is, akiknek az lenne a dolguk, hogy ezt betartassák. De ők sajnos csak a traffipax b...ogatásához értenek, meg ahhoz, hogy díszsorfalat álljanak (bátor és veszélyes dolog) a hülye tüntetőknek.”
  • 33. joy 2008. június 06. 22:30
    „Engem is a 47-esen ütött el fényes nappal, mellénnyel együtt egy részeg autós jó egy éve.
    Minden járművel közlekedőnek kötelezővé tenném a rájuk vonatkozó KRESz-ből vizsgát tenni.
    Már az általános iskolákban kötelezően tanítani kellene a közlekedési szabályokat!”
  • 32. CsImre 2008. június 06. 22:06
    „Jó lenne utánaolvasni a dolgoknak véleménnyilvánítás előtt. Ha külön kerékpárút van, akkor azt kell használni. Járdán nem szabad biciklizni, persze kivéve ha rajta van kijelölve gyalog- és kerékpárút, esetleg csíkkal elválasztva. Ebben az esetben viszont, ha a kerékpáros zavarná a gyalogosforgalmat, mehet az úton. (ami attól nem lesz kerékpározásra alkalmatlan, hogy nagy rajta a forgalom)”
  • 31. kressz 2008. június 06. 20:53
    „kis fogalamazasi hiba tortent
    "... hogy a kresz hol tiltja ..." -> "... hogy a kresz hol kotelez..."”
  • 30. kressz 2008. június 06. 20:48
    „Azt meg tudna valaki mondani/mutatni, hogy a kressz hol tiltja, hogy ha az uttest mellett kerekparut van akkor a kerekparosnak kotelezoen azt kell hasznalnia?”
  • 29. rvil 2008. június 06. 18:18
    „14..
    Ha jól tudom a kressz szerint ott lehet biciklizni ahol azt tábla külön nem tiltja..Járdán is lehet de csak akkora sebességgel,hogy a gyalogosokat ne zavard...
    28
    Kérdésed igen jó...Tényleg,hogy lehet kimenni bicajjal a határra???”
  • 28. Sóder 2008. június 06. 18:07
    „Tessék mondani, HOGYAN LEHET RÖSZKÉNÉL GYALOG VAGY KERÉKPÁRRAL SZABÁLYOSAN MEGKÖZELÍTENI A HATÁRT?”
  • 27. Józsika 2008. június 06. 15:54
    „Ja, az autópályán kerekezésről valamit a fotós figyelmébe: a kép láthatóan a határátkelőhelyen készült, ahol viszont autópályán kívül semmilyen más átkelési lehetőség (járda, bicikliút) sincs. Ha Röszkéről esetleg átugrana biciklivel (vagy gyalog, úgy sincs túl messze) Horgosra, mint egyébként sokan teszik, ezt maga is tapasztalná. Valószínűleg egész Európában az egyetlen olyan átkelő, ahol csak az autósokra gondoltak. Némi megoldás lenne, ha az 5-ös becsatlakozását követő szakaszról levennék legalább az autópályát jelző táblát, de ugye akkor nem lehetett volna autópálya-átkelőként átadni...”
  • 26. love 2008. június 06. 15:40
    „Mindenképpen kell a mellény és a világítás!
    És a bicajosok is néha egy kicsit jobban figyelhetnének. Nekik is körül kell nézni a kereszteződésben és a zebrán le kell szállni!
    És ha van biciklis út, akkor azt kell használni és nem pedig az autók előtt össze-vissza tekeregni. (sajnos ezt láttam már néhányszor)
    és ha kanyarodni szeretne, akkor legalább a pici kezét rakja ki, amerre menni szeretne, mert a sofőrök elvileg még nem gondolat olvasók.
    Nekik is be kell tartani a szabályokat nem csak az autósoknak.
    És a gyalogosok is nézenek néha körül mielőtt az úttestre lépnek.”
  • 25. Vega 2008. június 06. 15:33
    „ettöl a folytonos kreszezestöl amivel zargatjak a bicajosokat mar kezd kicsit elegem lenni. nem azert mert a rajuk vonatkozo kresz sokszor egy kalap .... (a jozan ész ezt felülbiralja az esetek többségében), az csak egy dolog, hanem azert mert érdekes modon mindig csak akkor jön elö, ha valaki szabalyt szeg és akkor egyböl mindenki hangoztatja, hogy az jarmü es vonatkoznak ra szabalyok. viszont amikor arrol van szo, hogy kié az ut es hol a helye a bicajnak, akkor hirtelen visszaminösül tavaszi/nyari/hetvegi szabadidös sporteszközzé és huzzon oda ahova akar. amikormeg odahuz ahova akar, akkormeg kezdödik az egesz elölröl mert igy mar nem tartja be a kreszt. agyrém:/
    amugy a cikkel egyetertek. kell a mellény és a világitás.”
  • 24. itt senki nem normális? 2008. június 06. 14:40
    „14! Akkor jogodban áll elütni, megölni őket?”
  • 23. CsImre 2008. június 06. 12:09
    „Ha az autós nem tartja be a közlekedési szabályt, az rossz közlekedési morál. Ha a biciklis, akkor nem ismeri a KRESZ-t.

    Nem a papírt kellene megkövetelni a KRESZ-tudásról, hanem a betartását!

    A Büntető Törvénykönyvből sem kell vizsgázni, csak nem szabad a benne foglalt bűncselekményeket elkövetni. Elvileg minden autós tanulta a KRESZ-t, és nézzünk szét az utcán. Semmivel sem szabályosabbak az autósok, mint a kerékpárosok.
    A rendőrség senkit nem cseszeget eléggé, nem csak a kerékpárosokat. A járdán biciklizés bevett dolog, a bicikliseket igyekeznek rászoktatni, hogy járdán tekerjenek, mert azt hiszik, így biztonságos. Így a biciklisekben nem tudatosodik, hogy járművet vezetnek, és az ezzel kapcsolatos felelősségérzet sem erősödik bennük.

    Én esős időben még a városban is világítást használok, és fényvisszaverős csíkot a nadrágomon. Biciklisként járművet vezetek, a szabályokat lehetőség szerint megtartva (nem a rendőrök, hanem a józan ész miatt), és elvárom, hogy a jogaim is ehhez igazodjanak.

    Jelenleg sem az autósokra, sem a biciklisekre nem áll a zéró tolerancia. Az egész egy hangzatos humbug, a rendőrség figyelmeztetget, meg virgácsot osztogat, aztán kész...Néha 1-1 akció keretében 1-2 napig próbálják azt csinálni, amit minden áldott nap 24 órában kellene. Ez így jelenleg inkább csak kitolás 1-2 emberrel a rendőrök hangulatától függően.

    A képen látható kerékpáros autópályán, forgalomtól elzárt területen teker, mellény nélkül.”
  • 22. Vega 2008. június 06. 12:08
    „"Atomboy, a lámpával az a baj városon kívül, hogy sokkal később lehet meglátni, ezért még ha az autós be is tartja a 90-et, sötétben nem biztos, hogy időben észrevesz"
    az a lampa minösegetöl függ. tapasztaltam nem egyszer olyat, hogy en mar az anna kutnal lattam, ahogy teker valaki a feketesason, de egyszerüen nem tudtam utolerni (énis bicajjal voltam), mert amikor meglattam ö már a reök-nél volt. viccen kivül kb vegigvilágotta a feketesast.”
  • 21. zimezum 2008. június 06. 11:59
    „vivacsávó!
    Az a helyzet,hogy a kerékpáros sem tekinti magát közlekedőnek (ittas vezetés? világítás este? mellény? keresztül-kasul az úton ahol jól esik neki ,néha csukott szemmel,bedugott füllel.)
    Tanyavilág környékén mindez halmozottan , úgy hogy rájuk is ráférne a zérótolerancia!”
  • 20. CSJ 2008. június 06. 11:45
    „minden szabály annyit ér, amennyit betartatnak belőle. Sajnos a rend őrei a biciklisekkel nem foglalkoznak. Csak az autóst kaszálják de nagyon. Sötétedés után Tápén életveszélyes autóval közlekedni a kivilágítatlan biciklisek miatt. Ez sajnos nem csak Tápéi jelenség, min-
    denütt így. Ha nem törődik a saját testi épségével, és biztonságával,
    akkor keményen büntessék meg őket. A KRESZ ismerete vonatkozzon
    a biciklisre is. A másik dolog, hogy csak úgy kellene eladni a bicikliket,
    hogy felszerelni különböző láthatósági eszközökkel, pl: világítás, villogó, mellény, stb., és így megállapítani az árát. Mint kötelező tartozék ennyi az ára. Ha van 20-30 ezer forint biciklire, akkor van valamivel több is.”
  • 19. geysa 2008. június 06. 11:00
    „Mi a helyzet az ittasan közlekedő gyalogosokkal és kerékpárosokkal? Ittas gyalogost nem vesz fel a busz, gyalog meg nincsen nála mellény, de haza szeretne jutni, hát elindul. Gondolkodj el ezen is. Megtörténhet bárkivel.”
  • 18. türelem 2008. június 06. 10:55
    „Örülök, hogy akad más kerékpáros is, aki egyetért a szabályozással és saját érdekében betartja azokat.
    Atomboy, a lámpával az a baj városon kívül, hogy sokkal később lehet meglátni, ezért még ha az autós be is tartja a 90-et, sötétben nem biztos, hogy időben észreveszi, főleg, ha van szembejövő, mert az ő lámpájának fénye elnyomja a kerékpárosét.
    Mindemellett egyszer-kétszer kedvem lett volna megállni és megdícsérni néhány kerékpárost azért, mert tényleg szabályos volt és jól látszott! Nyilván ők felfogták, hogy az életük múlhat rajta!”
  • 17. geysa 2008. június 06. 10:49
    „Legyen általános iskolai oktatás tárgya a KRESZ ismeretek. A rendőr megállít, hogy nem ismerem a táblát, mondhatom, hohy nem, mert nem kell a kerékpározáshoz KRESZ ismeret. Mi van ha én okozok balesetet, azzal, hogy nem ismerem a közlekedési szabályokat? Büntethető vagyok vagy nem? I(gaz a törvény nem ismerete nem mentesít a felelősségrevonás alól. És a honatyáink? Zéro tolarencia mindenkivel szemben vagy prevenció és oktatás!”
  • 16. vivacsávó 2008. június 06. 10:47
    „ÉN autósként és kerékpárosként kívánok hozzászolni a témához.Tistelt5-öske: nemigaz, hogy nem ér semmit a mellény, ha a csomagtertóra, vagy a hátizsákra van felerősítve. Még az is sokat ér ha a nadrágszárra, vagy az iskolatáskára van felerősítve egy csík. Az a legnagyobb probléma, hogy az autósok egy része ,nemtekinti a kerékpárosokat közlekedési partnernek. Nemadják meg Nekik az elsőbséget, főleg a jobbkézszabályos helyzetekbe. A járdából kialakított kerékpáeút minösége igen gyenge, ha vége van nincs jelzés, hogy merre tovább. A gyalogosokkal elég sok konfiktus. A vizsgáról: az autósok vizsgáznak és mégis sok a szabálysértő. A fejekbe kellene először rendet rakni. E témába is jelentkezik a társadalmunk problémái.”
35 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyáron felfordul a város

Szeged - Minden összecsúszik: az idei szabadtéri játékok nyitánya egybeesik a nagy szegedi… Tovább olvasom