Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

Több az útdíj, mint a haszon

Szeged - A minisztérium szerint jól működik az elektronikusútdíj-szedés, a termelők, a feldolgozók és a fuvarozók szerint viszont komoly gondok vannak a rendszerrel. Túlszámlázásról, ad hoc levonásokról beszélnek.

Július elseje óta fizetik a hazai és külföldi fuvarozók a használatarányos e-útdíjat, 10 nap alatt kiderült, még mindig nem tökéletes a rendszer. Egy neve mellőzését kérő vállalkozó lapunknak elmondta, a fuvaron keletkező nettó haszon duplája az útdíj, az OBU (az e-útdíjat levonó fedélzeti eszköz) pedig gyakran duplán, triplán számláz.

– Eddig több százezer forintot töltöttem fel az e-útdíj számlára, hogy dolgozhassak. Ugyanis előre kell fizetni – kezdte e-útdíjas kálváriáját egy szegedi fuvarozó. Elmesélte, sódert és homokot szállítanak a környéken, tonnánként 1900–2100 forint közötti összeget fizet a megrendelő.

A fuvarozók szövetsége az e-útdíj szedésének átmeneti leállítását kérte a problémák miatt. A szerző felvétele
A fuvarozók szövetsége az e-útdíj szedésének átmeneti leállítását kérte a problémák miatt.
A szerző felvétele

– 26 tonna fér a kocsira, az úton 100-110 liter üzemanyag fogy, egy kanyaron tisztán 15 ezer forint hasznom marad. Ebből eltartom a családom, a vállalkozásom, dolgozom és adózok. Ehhez jött a 25-30 ezer forintos fuvaronkénti útdíj – fakadt ki a többgyermekes fuvaros. Lapunknak elmondta, az e-útdíj indulásakor fedélzeti eszközt (OBU-t) vásárolt a teherautóra, majd amikor a rendszer által kiállított számlát visszanézte, megdöbbent. – Nézze meg, egymás után ötször vonta le ugyanazt a tételt az OBU az M43-ason, ugyanazon kilométerszelvényben. De miért? Nem tolatgattam fel, s alá, hogy ezt tegye! – folytatta. – Naponta többször is változik az útvonal, ezért választottuk a fedélzeti eszközt. Legutóbb épp Pirtón jártam, amikor a rendszer azt mutatta, az M5-ösön haladok Budapest felé. Útközben igazoltattak a rendőrök, amikor elmondtam nekik, hogy működik az OBU, csak éppen mást mutat, még az autópálya-kezelő emberei is csak fogták a fejüket, nem tudtak mit tenni. Remélem, nem büntettek meg – mesélte a vállalkozó. Hozzátette: itthon dolgozik, itthon adózik, mégis ellehetetlenítik. – Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-nél azt mondták, e-mailben írjam meg a problémámat. Eddig is a megélhetésért dolgoztunk, most hogyan vállaljuk be az útdíjat? Az adatok kigyűjtése, az e-mailek írása több órát visz el – fogalmazott a fuvarozó.

A Fidesz és a minisztérium szerint minden rendben

A Fidesz szerint indulása óta huzamosabb fennakadás nélkül működik az e-útdíj, amit az is mutat, hogy az ügyfelek mindössze 1 százaléka jelzett valamilyen technikai problémát – közölte a párt az MTI-vel. A 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára hétfőn Budapesten. Hozzátette: jelenleg 20 ezer járműben van fedélzeti egység (OBU).

A Csongrád megyei vállalkozó esete nem egyedi. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára egy hét eleji sajtótájékoztatón kérte a rendszer átmeneti leállítását. Arról számolt be, hogy egyik tagjuknak az autópálya felett, nem fizetős úton áthaladó kamionnak 2400 forintot számlázott a rendszer. A Csorna–Gönyű közti 49,2 kilométeres távolságot 232 kilométernek veszi a rendszer, mivel Csorna helyett Csoma nála az indulási pont. Volt olyan jármű, amelyre 3 nap alatt 7000 kilométer volt a mért távolság, ami elképzelhetetlen. Az Érd–Cegléd–Nyíregyháza útra pedig Kecskeméten át vitte a műholdas rendszer a kocsit. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára kifogásolta, hogy az útdíjat előre kell fizetni, az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára kell fizetni akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, illetve amiatt is, hogy nem módosítható a kifizetett útirány, ha a feladó menet közben változtat a szállítási címen.

– Természetesen az ÁAK ügyfélkezelési osztálya minden konkrét esetet kivizsgál – válaszolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium E-útdíj Projekt szóvivője. Kibédi-Varga Lajos elmondta, a fuvarozók a bejelentést megtehetik az ugyfel@hu-go.hu e-mail címen.

Tiltakoznak

Az e-útdíj felülvizsgálatát, a kedvezményben részesülő mezőgazdasági termékek és élelmiszerek körének bővítését kéri a kormánytól az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége. A Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szerint az e-útdíj bevezetése 20-30 százalékkal növeli a sertésszállítás költségeit, ráadásul a helyzet azért tűnik megoldhatatlannak, mert a termelők a költségnövekedést nem tudják áraikban érvényesíteni, és a feldolgozók sem tudják az átadási áraikban ezt továbbszámlázni a kereskedőknek.

Olvasóink írták

50 hozzászólás
  • 50. X_Y 2013. július 14. 15:04
    „49. grafika88 2013.07.13. 22:13
    "Nem baj ha a rendszer többször is számláz."

    Kósza hírek szerint a Waberer´s két évre "felmentést" kapott az útdíjfizetés alól...

    "Mindenki egyenlő, de vannak akik egyenlőbbek másoknál"”
  • 49. grafika88 2013. július 13. 22:13
    „Nem baj ha a rendszer többször is számláz..hiszen orbán annak csak örül! Meg Varga m. is Varga I. --II .csomag . DE már készül a III: k is .
    Nagyon kell a LÉ nekik. Jön a választás..kell a lóvé !

    Az ,hogy a kisemberekről hány bőr húznak le ..kit érdekel. orbán rezsimje csak ezt tudja.
    Remélem a bírka magyar meg ..majd 2014 .ben tudnifogja hova tegye az : X t. !!!!!”
  • 48. X_Y 2013. július 13. 12:46
    „47. kormoska 2013.07.13. 12:01

    Ha ez a mostani unortodox bagázs marad hatalmon, akkor már 2015-től szinte biztos. Aztán majd lehet venni személyautóra is a szakaszjegyeket a főutakra is, vagy meg lehet venni a 200 ezer forint forgalmi értékű autóra a 300-ezres GPS modult :)

    A cél az hogy a szegény ember - aki mivel nincs semmije, annyit is ér - maradjon a fenekén.”
  • 47. kormoska 2013. július 13. 12:01
    „45,Belváros50

    Ez így lesz,csak az a kérdés hogy mikor!
    Én úgy 2-3 év múlva tippelem......,Romániában már vagy 5 éve ilyen rendszer van(rovanieta),de ott figyeltek arra,hogy az átlagember is meg tudja az útdíjat fizetni(személykocsira egy évre 30 Euró és mindenhová jó).
    Nálunk már nem vagyok olyan biztos az arányosság elvében

    46.X Y

    Az útdíjjal biztosan tesznek valamit,vagy megemelik vagy kibővítik a fizetők körét.
    Ugyanis máris látszik az elmaradás:A határokon 40-50%-kal visszaesett a bejövő teherforgalom a speditőrök szerint,a külföldi fuvarozók ugyanis kikerülik"szép unortodox hazánkat"!
    Egy Horvát-Szlovén-Osztrák kerülővel ezreket spórolnak,nem beszélve a rendszeresen bedöglő HU(HO)-GO programról:-)”
  • 46. X_Y 2013. július 13. 07:27
    „45. Belváros50 2013.07.12. 23:12
    "Szerintem a következő lépcső az lesz hogy mindenki - személykocsival utazók is útdíjat fognak fizetni!!"

    Ez így lesz - erről már akkor is szó volt amikor ez a mostani útdíjrendszer még csak terv volt. Ezzel a narancskomcsik megvárják a választást, aztán ha a külföldi bérszavazóknak köszönhetőn majd 3/4-ük lesz, be is vezetik.

    Akor majd lehet egy balatoni üdülésre útdíjban kifizetni egy havi fizetést. Meg majd elcsodálkoznak a narancsosok hogy miért esik vissza az idegenforgalmi bevétel a tizedére - no de sebaj, megemelik 50%-kal az útdíjat hogy kompenzálják :)”
  • 45. Belváros50 2013. július 12. 23:12
    „Szerintem a következő lépcső az lesz hogy mindenki - személykocsival utazók is útdíjat fognak fizetni!!”
  • 44. X_Y 2013. július 12. 19:20
    „39. alak 2013.07.12. 14:07

    "A használat arányos útdíjat a "szakértő" Bajnai kormány vállalta az IMF szerződésben."

    Csak ez most sokkal inkább a dobókockával kidobott útdíj. Sok köze nincs a megtett úttal arányos útdíjhoz.”
  • 43. X_Y 2013. július 12. 17:32
    „40. macs 2013.07.12. 16:39
    39. alak,
    nem az útdíjjal, hanem a rendszer működésével van gond. :-(-

    Pontosabban a rendszer nem-működésével...”
  • 42. X_Y 2013. július 12. 17:21
    „19. ráérő 2013.07.12. 09:06
    "Tessék föl emelni a sóder és homok árát ha tisztességesen szeretne élni...ilyen egyszerű"

    Meg a hús, tej, tojás, burgonya, liszt, kenyér árát - aki azt szállít, igaz, te fideszes idióta...

    Az a baj hogy az egész bandátok ennyit ért a gazdasághoz.”
  • 41. X_Y 2013. július 12. 17:18
    „2. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013.07.12. 06:57

    "Megtankol románba, végigtapossa az országot 3 ezerből.... na az se állapot"

    Most meg nem erre jön, aki teheti, vagy megy a nem fizetős (vagy olcsóbb) utakon... Sikeresen átterelték a teherforgalmat az autópályákról és autóutakról a másodrendű és helyi utakra..”
  • 40. macs 2013. július 12. 16:39
    „39. alak,
    nem az útdíjjal, hanem a rendszer működésével van gond. :-(”
  • 39. alak 2013. július 12. 14:07
    „Sok az amnéziás errefelé.
    A Taxis blokit az SZDSZ szervezete az Antalék ellen, a taxisok csak bábok voltak. Memento: Horváth Balázs tankokkal akarta szétverni Őket emiatt, meg, hogy végülis nem esett ki a prlament ablakából kellet mennie.
    A taxisok végül amnesztiát kaptak! Nem véletlen, hogy senli nem meri ezt felvállalni - nagyon helyesen.

    A használat arányos útdíjat a "szakértő" Bajnai kormány vállalta az IMF szerződésben.

    Természetesen az údíjfizetés helyes dolog!”
  • 38. Besenyő_Pistabácsi 2013. július 12. 13:54
    „Eszem f>szom megáll!”
  • 37. szatyi 2013. július 12. 12:58
    „Annak idején(1990) a taxisok ennél kevesebbért napokra megbénítottálk az országot!
    A mostani "fuvarozók" a poros nyomukba sem léphetnek!
    http://www.youtube.com/watch?v=kCicd_23DNI”
  • 36. Beroesz 2013. július 12. 12:00
    „1. Az útdíj kell. Ezen nem lehet vitázni, Európában majd´ mindenütt van útdíj.

    2. A közutas lobbi a többi közlekedési ágazattal szemben mindig szívesen hangsúlyozza a közúti szállítás rugalmasságát és racionalitását. Ha a rendszer tényleg valóban rugalmas, akkor a közút most a fuvarfordulók átszervezésével (ne vidd "haza" a kocsit, aludj a teherautódon), az erőforrások hatékonyabb kiaknázásával, piaci rések kitöltésével, a "hatékonyabb vállalati struktúra" (kisvállalkozók kampec) kialakításával tud válaszolni az útdíj jelentette kihívásokra. Ha nem, akkor a közúti ágazat versenyelőnye nem valós technológiai előny volt, hanem mindössze néhány jogszabály átírásával megszüntethető, tőzegre épített katedrális.

    3. Az útdíj körüli homály-propaganda jól mutatja az egész NER gyalázatos működését. A kormány képtelen az igazság bevallására, miszerint az ország képtelen finanszírozni a gyorsforgalmi úthálózat működtetését, ezért évi 150 milliárdos pótadót vet ki útdíj formájában lényegében mindenkira, akinek az országban közvetetten köze van a távolsági teherszállításhoz. Orbán maga föl sem tűnik a kérdés környékén, inkább fogdmagjeit küldi nyilatkozni, hogy azok megpróbálják kimagyarázni: pénzügyi krízishelyzet kényszerében meghozott létfontosságú intézkedések kivitelezése miként sikerülhetett ilyen pocsékul.”
  • 35. 01010 2013. július 12. 11:52
    „"az OBU (az e-útdíjat levonó fedélzeti eszköz) pedig gyakran duplán, triplán számláz."

    Ehhez nincs köze az autópályának mert
    BÁRKI REGISZTÁCIÓ UTÁN VSATLAKOZHAT AZ ÁAK rendszeréhez”
  • 34. szegedivagyok 2013. július 12. 11:51
    „Én ezt az egészet nem hiszem. Magyarország jobban teljesít. Ti még nem hallottátok? Akkor tessék ehhez méltón élni. Vagy nem.”
  • 33. rt0831 2013. július 12. 11:33
    „Nem tudom miért zúgolódtok!
    Amikor MA JOBBAN ÉLÜNK,MINT HOLNAP!”
  • 32. kormoska 2013. július 12. 11:21
    „27.kreatívnév

    Jól látod a lényeget,ott a pont!
    Szerintem 2004-ben az emberek nem így képzelték az Uniós tagságunkat,de az Unió sem így képzelte el a 2013-as Magyarországot!”
  • 31. kormoska 2013. július 12. 11:17
    „Most olvasom: 300ezer úthasználóból "csak" 1% reklamált.......,az 3000 ember könyörgöm!”
50 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szép, nyári hétvége, kevés záporral

Záporok, zivatarok is kialakulhatnak a hétvégén, de maradnak a 30°C körüli délutáni maximum-értékek.… Tovább olvasom