2021.06.09. 16:07
Gimnáziumban és egyetemen egyaránt oktatja a tehetségeket
Kopasz Katalin számára részben elismerést, de nagyobb részben feladatot jelent a Szeged Ifjú Tehetségéért díj. Az SZTE Gyakorló Gimnázium fizikatanára fontos feladatnak tartja, hogy kiemelt figyelmet fordítson a tanulók egyéni fejlesztésére.
Kopasz Katalin a tanárjelöltek és a középiskolások felé is példaértékű szakmai alázattal fordul. Fotó: Frank Yvette
Fotó: Frank Yvette
– Tanárcsaládból származom, tehát úgy nőttem fel, hogy bármi lehetek, csak tanár nem. Pontosan értem, miért gondolták ezt így a szüleim, ugyanakkor az évek múlásával kiderült, hogy valójában akkor érzem jól magam a bőrömben, ha taníthatok. Lényegében nem én választottam a tanári pályát, hanem a hivatás választott engem – mondta lapunknak Kopasz Katalin, az SZTE Gyakorló Gimnázium fizikatanára.
Évente három-három Szeged Ifjú Tehetségéért és Szeged Ifjú Tehetsége díjat osztanak ki pedagógusok és diákok között. Idén két elismerés is az SZTE Gyakorló Gimnáziumba érkezett, Kopasz Katalin, az egyetem Optikai és Kvantumelektronikai Tanszékének adjunktusa középiskolásokat is tanít, a tehetségek neveléséért elismerésben részesült.
A tanári lelkiismeret
A pedagógus félállásban dolgozik a gimnáziumban, főként informatika orientációjú csoportoknak fizikát, saját osztályának pedig matematikát is tanít.
Az SZTE TTIK Fizikai Intézetének adjunktusaként pedig főként tanárszakos hallgatókat oktat szakmódszertanosként az egyetemen.
– Tanárszakos hallgatókat tanítva az egyetemen, pontosan látom azt, hogy nagyon elhivatott és tehetséges fiatalok diplomaszerzés után végül el sem kezdenek tanítani, mert a tanári életpálya és a munkaerőpiac más területei egészen más életlehetőségeket kínálnak nekik. Nagyon fontos lenne változtatni ezen. Az is nehézsége a pályánknak, hogy a tanár lelkiismerete az egyetlen valódi kontroll a munkája felett: ha az embernek nincs kellő önkontrollja, bizony könnyen veszíthet a minőségből. Mégis fontos hangsúlyozni, hogy a tanári pálya összességében szép. A diákok fiatalon tartják az embert, folyamatos szellemi megújulásra, lépéstartásra van szükség – magyarázta.
Online eszköztár
A digitális matematika- és fizikatanításhoz szükség volt egy digitális rajztáblára, amelynek a használatát is meg kellett tanulnia. Az eszköz segítségével az óráit élőben tudta megtartani, követhető lett a táblaképe, amit egyúttal el is lehetett menteni.
– Több órámat felvettük a diákok kérésére, saját bevallásuk szerint volt olyan tanuló, aki újra megnézett bizonyos részeket. Fizikából azonban elveszett a kísérletezés lehetősége, a néhány otthoni projekt nem pótolhatja a közös méréseket. Azt hiszem, az aktív jelenlét hiányzott leginkább a diákoknak, és ezzel az „értem” és a „tudom” közötti lépést nem tették meg. Bízom benne, hogy ősztől jelenléti oktatás lehet ismét – fejtette ki.
Találja meg az útját
Kopasz Katalin szerint a tehetséggondozásnak nincsen biztos receptje, a legfontosabb, hogy a tanár megtalálja azt, hogy egy-egy diák számára mi lehet az, ami igazán érdekli.
– Nem hiszek abban, hogy bárki bármiben jó lehet, abban viszont nagyon is hiszek, hogy mindenkinél meg lehet találni azt a területet, ami neki való. Az a legszerencsésebb, ha ezt korán sikerül megtalálni, hiszen akkor bontakozhat ki igazán a diák. Ezekből az emberekből lesznek azok a szerencsések, akiknek a munkájuk a hobbijuk. Amíg a flow-élményt és a saját szakterületet nem találják meg, addig lényeges, hogy minél sokszínűbb képzést kapjanak, és hogy rá tudjanak találni a saját útjukra – mondta lapunknak a díjazott.