Hamza Ernő ás Berecz Richárd

2021.12.05. 17:02

Adományt visznek egy afrikai iskolának

Pusztaszeri csapat is indul a következő, január végén rajtoló Budapest–Bamako ralin, nem a versenyen, a túra kategóriában. A Hamza Ernő, Berecz Richárd kettős tanszereket, laptopokat, iskolában használható eszközöket visz magával, illetve szállíttat Afrikába. Kettejük közül Ernő a rutinosabb, kétszer már a legendás elődön, a Dakar ralin is részt vett.

Imre Péter

– Két jó barát, nem kevés ka­landvággyal, széles érdeklő­déssel és persze csipetnyi mű­­­­szaki vénával nem más, mint, Hamza Ernő és Berecz Richárd, no meg hű igáslovunk, a Lada Niva. Sokévnyi és több irányú túrázásaink után 2020-ban elhatároztuk, nekivágunk a nagy kalandnak, azaz a Budapest–Bamako futamnak – mutatkoztak be és vallottak tervükről Pusztaszer Facebook-­oldalán.

A rutinosabb

– Engem mindig vonzottak a Budapest–Bamakóhoz hasonló versenyek és kalandok, 2003-ban és 2004-ben Vadas Tamás Hyundai-csapatának tagjaként részt vettem a legendás Dakar ralin is – mondta a pusztaszeri Hamza Ernő, mikor be­kísért Karnok Csaba fotós kol­légám­mal abba a pusztaszeri garázsműhelybe, ahol a Lada Nivát készítik fel, szerelik a Budapest–Bamako ralira társával, Berecz Richárddal.

Ernő és Richárd együtt készítik fel a Budapest-Bamako ralira a strapabíró Lada Nivát.
Fotók: Karnok Csaba

Jól bírja

A Lada Nivát tavaly közösen vették meg, azóta zajlik, először lassabb, majd ötödik hete nagyobb intenzitással, gyorsabb ütemben az átalakítása, például FIAT Diesel-motort szereltek bele, hozzápasszítva a sebességváltót.

Szakmájuk illik a feladathoz, gépi forgácsolók és esztergályosok, és az utóbbi időben Ernő reggeltől estig az autón dolgozik, Richárd azt követő­­en, hogy Kisteleken végzett a munkával, vagyis délután 3 órától, általában éjszaka 11-ig.

– Hazamegyek, megmelegítem a vacsorámat, lefekszem, akkor már mindenki alszik. Még tart a párom türelme... – mondta a 26 éves Richárd.

Szellemi örökös

A legendás Dakar rali egyetlen szellemi örököst hagyott maga után: a Budapest–Bamako a sivatagi ralik lángját viszi tovább Afrikában – olvasható az esemény oldalán. A rajt nem Párizs, hanem Budapest, a cél pedig mindig egy másik nyugat-afrikai állam fővárosa. A költségek elviselhetőbbek – Hamza és Berecz még nem tudják, mennyibe fog összesen kerülni szereplésük –, a szabályok kötetlenebbek, de a kaland és a kihívás változatlan. A Budapest–Bamako veszélyes, minimális asszisztenciás túra és tájékozódási verseny. Nincsenek mentőhelikopterek, begyűjtő teherautók, idegenvezetők, animátorok vagy tolmácsok, mindenki csakis a maga talpraesettségére, szerencséjére és felkészültségre számíthat. A Bamakón egy biztos, hogy minden bizonytalan.

Rajt január 28-án

– Január 28-án rajtolunk Budapestről, onnan megyünk „lábon” a marokkói Tangerbe, ott lesz a nemzetközi start február 1-jén. A Lada Nivát nem véletlenül vá­­lasztottuk, strapabíró, gazdaságos jármű, 100 kilométeren 6-7 liter gázolajat fogyaszt. Nem erőművész, 62 lóerős, de az alaptípusa nagyon megbízható – sorolta a 60 esztendős Hamza Er­­nő.

A túra ka­­tegóriában indulnak, és a tavalyi 8500-ról 11 ezer kilométerre nőt a távolság, amit a mezőnynek teljesíteni kell Sierra Leone fővárosáig, Freetownig, ezt Richárdék felváltva vezetve teszik meg.

Ernő elárulta: idén annyian jelentkeztek a Budapest–Bamakóra – vannak még a mezőnyben Csongrád-Csanád megyeiek, információink szerint például Szatymazról, Kistelekről és Hódmezővásárhelyről –, hogy 2022-ben márciusban is startol egy futam.

Számítógép-vezérelt esztergapadon készítik el a szükséges alkatrészeket. Fotó: Karnok Csaba

Tanszerek, laptopok, adományok

A Budapest–Bamako a kalandon túl a jótékonyságról szól, a Hamza, Berecz duó tanszereket, laptopokat – egy projektort is szeretnének –, füzeteket visz magával, illetve szállíttat Afrikába, és a pusztaszeri önkormányzat Máté Gábor polgármester által felajánlott küldeményét is kézbesítik a rászorulóknak.

Egy iskolát akarnak az adományokkal segíteni.

– A saját cuccainkon felül, ami fér, azt bepakoljuk a Nivába, a többi követ bennünket Afrikába. Arra is gondolnunk kell, hogy a helyszínen a rendőrök jóindulatát is „kiérdemeljük”, például cigarettával, tehát szóróanyag is kell az útra.

A Covid nem akadály

– A koronavírus-járvány, a Covid a Budapest–Bamakót is befolyásolhatja, bár a szervezők azt mondták, megtartják a ralit – mondták el Richárdék.

Mindenre fel kell készülniük, például tavaly­előtt kitört egy polgárháború, ami arrafelé szin­­te mindennapos, hétközna­­pi sztori.

– Haza is a Nivával jö­­vünk, nincs arra pénzünk, hogy Ma­­gyarországra és Pusztaszerre szállíttassuk. De biztosan nem lesz gond, összeállunk más csapatokkal, és együtt tesszük meg a visszautat, amiről azt tartják, kalandosabb és veszélyesebb, mint maga a verseny, mint a túra, mert a szervezőgárda már nem áll a hátunk mögött, szükség esetén nem lesz a segítségünkre. Odafelé a szükséges PCR-­­teszteket intézik, vissza­felé erről, hogy egyáltalán hol végzik el, már nekünk kell gondoskodni – árulta el Ernő és Richárd.

Hamza Ernő és Berecz Richárd már egy-két próbakört is tett az autóval. Fotó: Karnok Csaba

Kezdődhet a kaland!

– Ez egyfajta életmód. Nagyon várjuk már, hogy elkezdődjön, és átéljük a kalandokat, megfeleljünk a kihívásoknak az ál­­talunk csak Pusztaszer–Budapest–Bamakónak nevezett ra­­lin – mondták a búcsúzáskor szinte egyszerre.

Karitatív

A futam minden évben kiemelkedő karitatív esemény Afrikában. A csapatok ajándékokkal és adományokkal felszerelkezve érkeznek a világ legszegényebb országaiba. Az elmúlt években ástak kutakat, építettek iskolákat, napelemeket installáltak és egészségügyi felszerelésekkel láttak el klinikákat és kórházakat.

 

Ezek is érdekelhetik