Hasznos segítség a szaktárcától

2020.11.30. 15:30

Nem minden online vásárlásra vonatkozik a tizennégy napon belüli elállási jog

Internetes vásárlásnál figyelni kell arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai forgalmazótól rendelünk. Más uniós tagállamból történt vásárlás esetén az Európai Fogyasztói Központ segíthet – a körön kívüli beszerzésnél a megbízhatóság fontosabb, mint a vételár.

K. A.

Egyre népszerűbb az online vásárlás. Fotó: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

Túl vagyunk a klasszikus fe­kete pénteki vásárlás hétvégéjén, ám előttünk a december, ahol ez magas hőfokon ég tovább, és az elmúlt évhez képest nagyobb arányban vált­­ja fel a személyes ajándékbeszerzést az online rendelés. Ez utóbbival kapcsolatban a legfontosabb, hogy az elektronikus kereskedelemben 14 napon belül – indoklás nélküli – elállási jog illeti meg a vevőt.

Panaszkezelés

Hasonlóan fontos, hogy ne rendeljünk olyan webáruházból, amely egy e-mail-címen vagy üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg magáról más elérhetőséget. Érdemes elő­­zetesen a kiszemelt online kereskedés panaszkezelési le­­hetőségeiről és megbízhatóságáról körültekintően tájékozódni.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján e-kereskedelmi kisokosban összegezte hasznos tanácsait. Így

megrendelés előtt célszerű összehasonlíta­­ni az árakat, mert könnyen előfordulhat, hogy az akciósként hirdetett termék máshol olcsóbban kapható.

Az oldalon szereplő információkat érdemes képernyőképként elmenteni arra az esetre, ha utóbb gond merülne fel.

Postaköltség

A jogsértésen ért e-kereskedőkről a jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon lehet tájékozódni. Internetes vásárlásnál figyelni kell arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai forgalmazótól rendelünk. A „Kapcsolat” menüpontból ki kell derülnie, hogy magyar webáruházban böngészünk-e. Ha nem így van, probléma esetén külföldre lehet csak visszaküldeni az árut, a postázás pedig többe kerülhet a terméknél.

Egyre népszerűbb az online vásárlás.
Fotó: Karnok Csaba

Ha karácsonyi ajándékot vásárolnának akciósan, bele kell kalkulálni, hogy a tengerentúlról vagy a Távol-Keletről kedvezményesen megrendelt árucikk nem biztosan érkezik meg szentestéig.

Egyedire nem

Online vásárláskor a tizennégy napon belüli elállási jog – a CD és a szoftver kivételével – akkor is megilleti a vevőt, ha már kicsomagolták a küldeményt. Ez azonban nem korlátlan, például gyorsan romló élelmiszerre vagy egyedi igényre elkészített ajándékra sem vo­natkozik. A termék visszaküldésének költsége a vásárlót terheli – a kereskedőnek 14 napon belül, a fizetéssel azonos módon kell visszatérítenie a vételárat és a szállítási díjat.

Ha a panaszt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a fogyasztó­védelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén a minisztériumon belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatunk segítségért.

Nagy számok

Az elektronikus kereskedelem 114 milliárd forintos forgalommal minden eddigi mutatóját felülmúlta idén áprilisban, a legszigorúbb korlátozások idején. Az internetes és csomagküldő cégek teljesítménye némi visszaesést követően már szeptemberben meghaladta a tavaly novemberit. A járvány második hullámában bevezetett óvintézkedések ismét élénkülést hozhatnak. Az év utolsó hónapjaiban az online kereskedelem havi forgalma megközelítheti, akár meg is haladhatja a 100 milliárd forintot.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában