2021.07.30. 16:30
Megvan a pénz: újra vonat közlekedhet Szeged és Szabadka között – Fotók
40 milliárd forintnál is több pénzt költ a magyar kormány arra, hogy újra vonatok közlekedhessenek Szeged és Szabadka között. Szerbiában már zajlanak a munkálatok, a kormányzati támogatással pedig a magyar oldalon is megkezdődhet a beruházás.
Szeged Szabadkára sínbuszon (ezüstnyíl) utazás.Fotó: Karnok Csaba
Idén 13 milliárd 149 millió 351 ezer forintot költ a kormány a Szeged-Rendező – Röszke-országhatár vasútvonal rekonstrukciójára – ez derült ki a Magyar Közlöny július 29-i számából. A Gazdaság-újraindítási Alapból különítik el a pénzt erre a célra, sőt, már azt is tudni, hogy 2022-ben újabb 27 milliárd 746 millió 634 ezer forintot fordítanak arra, hogy újra lehessen vonattal utazni a megyeszékhely és Szabadka között.
A vonal kétharmada a szerb oldalon található, ott már zajlanak a bontási munkálatok, ebből is látszik, hogy a beruházás biztosan megvalósul. A magyar részen a most és a jövőre lehatárolt keretből új vasúti megálló jön létre Szeged-Szentmihályon, a központi forgalomirányító állomást is áttelepítik a Rendező pályaudvaron, valamint átépítik a röszkei állomást, ami magas peront és esőbeállót is kap majd.
Legutóbb június 9-én adtunk hírt a fejlesztésről, miután B. Nagy László országgyűlési képviselő, a Magyar–Szerb Baráti Tagozatának elnöke egyeztetésen járt Szerbiában.
Akkor lapunknak azt mondta: jövő nyárra közlekedésre alkalmassá válik a vonal, minden akadály elhárult az építkezés elől. Jelezte azt is, hogy ilyen erős és kedvező kapcsolat, mint a mostani, még sosem volt a két ország között.
2015-ben szűnt meg a vonatközlekedés a testvérvárosok között – Archív fotók: Karnok Csaba
A Magyar Közlönyből egyébként kiderült az is, hogy a kormány azt szeretné, ha a 2021-27-es uniós programban megvalósuló közlekedési beruházás lenne a Szeged és Szabadka közötti építkezés, vagyis uniós forrást is szeretnének igénybe venni a munkához.
Információink szerint a cél az, hogy a tehervonatok is használni tudják a vasutat, ezért egy modern biztosítóberendezéssel is ellátják majd a vonalat, függetlenül attól, hogy érkezik-e ehhez uniós pénz.
Ugyanakkor 120 kilométer/óránál többel nem „száguldozhatnak” majd a vonatok a villamosított vonalon, sőt a Rendező pályaudvartól 80 kilométer/órával mehetnek csak 2,1 kilométeren. A teljes beruházást a V-Híd Építő Zrt. végzi el.