Valószínűleg emberi hiba okozta a balesetet

Senki sem nyilatkozik a vasárnapi tragédiával kapcsolatban. Mint megírtuk, bemutatórepülés közben lezuhant és szörnyethalt a szegedi Rózsavölgyi Vilmos és fia, Árpád a börgöndi repülőnapon. A szakértő elsődleges és nem hivatalos véleménye szerint „erősen nagyobb a valószínűsége az emberi hibának, mint a műszakinak”.

Arany T. János

North American T–28 Trojan típusú repülőgép. Archív fotó: Karnok Csaba

Kis és összetartó közösség a repülősöké. A vasárnapi tragédiával kapcsolatban is összezártak, senki nem nyilatkozik senkinek semmiről. A szegedi repülőtéren a hétvégi repülőnap eltakarításával volt elfoglalva mindenki hétfőn délelőtt, de szokatlan, súlyos csend nehezedett a hangárokra. Az egyik a Rózsavölgyi Air-é.

Gyertyát gyújtottak a szegedi repülőtéren Rózsavölgyi Vilmos és fia, Árpád emlékére. Fotó: Karnok Csaba

Fiaival építette fel a céget

Mint megírtuk, lezuhant és szörnyethalt Rózsavölgyi Vilmos és fia, Árpád a börgöndi repülőnapon. A tragédiát nem élték túl, a földön tartózkodók közül két felnőtt és egy gyerek súlyosan, egy további gyerek pedig könnyebben megsérült. Rózsvölgyi Vilmos 67, fia 37 éves volt. A HA-RDM lajstromjelet viselő T-28-as Trojan kisrepülőt a magasba emelő Rózsavölgyi Vilmos az Agro-Aero 2000 Kft.-t, azon belül pedig a Rivair Pilot School pilótaképzőt is vezette, fia, repülőoktatóként tevékenykedett a családi vállalkozásban. Rózsavölgyi mezőgazdasági pilótaként kezdte repülős karrierjét, majd fiaival építette fel a Rózsavölgyi Air élményrepüléssel is foglalkozó céget.

Korai kijelenteni a pilóta hibáját

Az első szakértői vélemények szerint a pilóta hibája okozta a szerencsétlenséget. A tragikus esetről készült videófelvétel alapján az RTL Híradónak nyilatkozó igazságügyi légiközlekedési szakértő azt mondta, hogy a pilóta nem jól hajtotta végre az orsó nevű műrepülő figurát. „Lehetséges, hogy a beviteli sebesség nem volt hozzá elegendő az emelkedési szakasz után” – mondta Madas László  igazságügyi légiüzemeltetési szakértő. Hozzátette, azt még korai kijelenteni, hogy pilótahiba okozta a szerencsétlenséget, előbb a roncsot is meg kell vizsgálni, hogy a kormányok működtek-e.

A  Rózsavölgyi Air hangára a szegedi repülőtéren. Fotó: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba

Brutális gép volt a Trojan

A T–28-as Trojan kisrepülő az egyetlen volt Magyarországon, Rózsavölgyi 2021 áprilisában vásárolta meg. Korábbi cikkünkben elmesélte, hogy a gép végsebessége 640 kilométer óránként, de akkor már iszik is rendesen, úgy 600 litert óránként. A 9 hengeres, 30 literes Wright R–1820–26 csillagmotorral szerelt gép 1500 lóerős. A fogyasztásra visszatérve Rózsavölgyi úgy fogalmazott, ha nagyon hajtjuk, akkor issza meg a 600 litert óránként, de jóval kevesebbel is beéri, de mint fogalmazott, az tötyi-mötyi. Nem egy városnéző repülő volt.

Az orsó manőver

A végrehajtás során a felhúzáskor jelentős G terhelés éri a pilótát és a repülőgépet is. A túl nagy sebesség blackout jelenséget (a látás elsötétedése), vagy akár a gép túlterheléses törését is okozhatja. Ha viszont túl alacsony a repülőgép repülési sebessége, akkor nem éri el a háton repülési helyzetet, sőt így akár áteséshez is vezethet a mutatvány. A figura másik nehézsége, hogy a nagy terhelést követően a pilóta fejjel lefelé lógva találja magát, ami pont ellentétes élettani hatással jár mint a nagy pozitív G erő hatásai. Ebből kell a pilótának orsót végrehajtania és visszatérni normális vízszintes repülés helyzetbe.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában