Hajdu János is a helyszínre érkezett

2020.01.24. 06:39

Végre a parton van a Szőke Tisza

A hányattatott sorsú lapátkerekes gőzöst ballonok segítségével emelték ki a folyóból és csigasorok segítségével vontatták a hajót a szárazföldre.

Suki Zoltán

Szeged, 2020. január 24. A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gõzhajó, a Szõke Tisza roncsát vontatják partra a Ma-Hard Vízépítõ Kft. szakemberei felfújható ballonok és csörlõk segítségével a Szeged melletti tápéi öbölnél 2020. január 24-én. A Ganz-hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épült és eredetileg IV. Károly névre keresztelt, több mint 77 méteres kétkéményes gõzös 2012-ben süllyedt el és 2019 októberében hozták a víz felszínére. MTI/Ujvári Sándor

Fotó: Ujvári Sándor

A mentés csütörtökön indult, majd pénteken folytatódott. Hajdu János, a TEK főigazgatója is a helyszínre érkezett, míg szombaton elromlott a csörlő, de megjavították, így folytatódhatott a munka.

Péntek, 16.56: A Hableány mentésénél is ott voltak

– Egyébként ugyanezzel a csapattal, illetve a csapat egy részével dolgoztunk a Hableány kiemelésén a fővárosban. Ugyanaz a profizmus és ugyanaz a lélek van most is az itt dolgozókban, mint amit akkor láttam. Csak puszta fizikai erővel nem megy ez, a lelküket is bele kell tenni, hogy ennek a több mint száz éves hajónak a partra vontatásába – mondta Hajdu János. A TEK főigazgatója igazi szakmai bravúrnak nevezte a mostani mentést.

A péntek délutáni állás szerint valamikor szombaton történhet meg a hajóroncs már említett vízszintesbe helyezése. A szakemberek folyamatosan dolgoznak, és abban bíznak, hogy nem jön közbe már semmi, ami lassíthatná a folyamatot.

16.20: Lesz egy kis csúszás

– Úgy terveztük, hogy ez péntek délután, vagy este megtörténik, de egy napot biztosan csúszni fogunk – mondta az ügyvezető.

Ez pedig amiatt van, hogy csütörtökön, amikor a hajótest nagyobb része már a szárazföldön volt, adódott egy kis probléma. Újabb ballonokat kellett alá húzni, de ez e vártnál nehezebben ment a még vízben lévő rész, és az azt elborító iszap miatt. Ez pedig több órás időveszteséget okozott.

Pénteken a reggeli munkakezdés után nem sokkal kellett leállítani a hajótest vontatását, mert két ballon, amiken a gőzöst görgetik, túl közel került egymáshoz. Az egyiket leeresztették , és kihúzzák.

A helyszínen járt a Terrorelhárítási Központ főigazgatója is. Hajdu János azt mondta, hogy azért jött Szegedre, mert meghívták, de annyira érdekli a mentés, hogy ha nem hívták volna, akkor is odakérezkedett volna, hogy megnézze.

14.20 – Körülbelül a felénél tartunk a munkának, és most nem távolságról beszélünk, hanem időről – mondta pénteken délután a Szőke Tisza kimentéséről Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője. A szakember a hajó egyenesbe állításáról elmondta, ez a munka egyik legkritikusabb pontja, ekkor nagyon kell vigyázni arra, nehogy kettétörjön a teljesen átrozsdásodott hajótest.

11.22 – A gőzöst az ezer literes tartályokkal sikerült egyenesbe hozni, ugyanis a szakemberek eddig azzal küzdöttek, hogy a hajó jobbra dől.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

10.51 – Újabb állomásához érkezett a Szőke Tisza kiemelése. A szakemberek megbontották az eddigi drótköteleket, és egy rövidebb szakaszra cserélik, mert a mozgócsiga elért a csörlőig, emiatt már nem tudták azzal vontatni a hajót. Az is lehet, hogy nem kötelekkel, hanem már a munkagépekkel folytatják majd a munkát. A hajótest egyébként már csak pár 10 méter távolságra van attól a ponttól, ahol majd rézsűn át kell billenteni. Jelenleg ezen dolgoznak, munkagépek segítségével rakják össze a drótkötélpályát.

09.38 – A reggeli munkakezdés után nem sokkal le kellett állítani a hajótest vontatását, mert két ballon, amiken a gőzöst görgetik, túl közel került egymáshoz. Most az egyiket leeresztik, és kihúzzák.

Fotó: Karnok Csaba

09.00 – Teljes terjedelmében a parton van a Szőke Tisza. A szakemberek tegnap este 6 óráig dolgoztak a gőzös partra húzásán. A munka jelenleg is tart. 11 órára érkezik a helyszínre Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója, aki a Hableány kiemelésén dolgozott együtt a Szőke Tiszát partra húzó MA-HARD Vízépítő Kft.-vel.

Korábban

Legalább harminc szakember látott neki a Szőke Tisza kiemelésének a tápéi kikötőben tegnap reggel. Azaz a már hónapok óta tartó munkának mostanra értek a leglátványosabb, és egyben legkritikusabb szakaszához, a hajó partra vontatásához. A kikötő környékén kialakítottak egy Magyarországon is egyedülálló csigasoros rendszert, amivel a partra vontatják a gőzöst. A munkát korábban úgy kezdték, hogy az úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. Közben a földmunkák is elkészültek. A kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra húzást.

 

Simán indult a mentés

A munka tegnap reggel zökkenőmenetesen indult. Elkezdték felfújni a hajó alá csúsztatott ballonokat, amit direkt erre a célra gyártattak, mert a 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális technikát igényel. A kiemeléshez csaknem 2 kilométernyi kötélzetet is le kellett gyártatni, amivel végül is a csigasor segítségével a partra húzzák a hajót.

Mivel a hajótest jobbra dől, több mint tíz teljesen feltöltött, egyenként ezerliteres víztartályt helyeztek rá, megakadályozva, hogy tovább dőljön. Közben több munkagép is készenlétben áll, hogy ha esetleg valami probléma adódna, azonnal közbe tudjanak avatkozni. Egy nagyjából hatvanméteres szakaszon kellett húzniuk a hajót a szakembereknek. Ezután szét kellett húzni az addig működő csigasorokat, és újra kellett építeni a drótkötélrendszer egy részét.

Kisebb fennakadás

A munka jól haladt egészen körülbelül 11 óráig. Akkor egy kisebb probléma adódott. Amikor a hajó nagyobb része már a szárazföldre került, de a hátulja még a vízben volt, az arra ható felhajtóerő miatt le kellett állítani a műveletet, nehogy eltörjön a hajótest. Ekkor újabb ballonokat tettek alá, amihez kisebb földmunkákat is el kellett végezni. Ráadásul mindezt vizes, mocsaras területen, közvetlenül a part mellett. Ha ez a művelet sikerül, akkor tovább folytatják a hajó partra húzását.

 

Ma is folytatják

Az eredeti terv az volt, hogy pénteken délutánra érik el, hogy a teljes hajó a partra kerül. Azonban az orra várhatóan a part fölött magasodik majd. Ezért a végét meg kell emelni, hogy átbillenjen. A tegnapi fennakadás miatt elképzelhető, hogy ezzel csúszni fognak. A helyszínen elmondták, nem kizárt, hogy még szombaton is a kiemelésen dolgoznak majd.

Ma egyébként a helyszínre érkezik Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója, aki a Hableány kiemelésén dolgozott együtt a Szőke Tiszát partra húzó MA-HARD Vízépítő Kft.-vel.

Régóta dolgoznak az ügyön

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. 2019 októberében a vízállás lehetővé tette, hogy a 2012-ben elsüllyedt hajót a felszínre hozzák, a mentés előkészületei azóta zajlottak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában