2020.12.08. 07:45
Kiállta a három napos tesztet a tramtrain vásárhelyi vonala
Jól vizsgázott a tramtrain infrastruktúrája Hódmezővásárhelyen, a háromnapos villamosteszt alatt. Különösebb hibát nem találtak, finomhangolásra néhány területen még szükség lesz. A villamos már nem közlekedik, de az utastájékoztató rendszer most is működik, ünnepi jókívánság olvasható a megállókban.
Hódmezővásárhelyen, a Kálvin téri megállóba futott be a pályát tesztelő villamos. Fotó: Kovács Erika
Mint lapunk is megírta, december 2-től 4-ig egy 1953-as gyártású, a Szegedi Közlekedési Társaságtól kölcsönzött villamos tesztelte a hódmezővásárhelyi tramtrainpályát, hogy az infrastruktúra esetleges „gyermekbetegségeire” még az előtt fény derüljön, mielőtt a Vásárhely 1-es tramtrain-szerelvény megérkezne. A villamos dízel és elektromos üzemmódban is vizsgáztatta a pályát.
Élesben próbálták ki
A tesztet az tette lehetővé, hogy a vasúti pálya és az áramellátási rendszer teljes hosszában, összesen 3850 vágányméteren elkészült. A tramtrain járművek táplálására szolgáló 600 voltos egyenáramú vontatási rendszert is kiépítették, amely magába foglalja az áramátalakító gépházat, a földkábelhálózatot, felsővezeték-rendszert és az áram-visszavezetési rendszert.
– Megfelelően vizsgázott az infrastruktúra. A kivitelező kíváncsi volt, hogyan „viselkedik” a pálya élesben – mondta Mucsi László, a projekt főtanácsadója.
600 Volt is volt
– Tesztelték az áramátalakító- és az áramellátó rendszert is. A jármű működtetéséhez 600 voltos egyenáramot kellett előállítani. A próba ezen a területen is jól sikerült.
A közlekedési jelzőlámpákat úgy állították be, hogy a szoros menetrend miatt a villamosnak legyen elsőbbsége.
Ezen a területen még további finomításokra, beállításokra lesz szükség. Kipróbálták az utastájékoztató rendszert is. Geometriai és egyéb ellenőrzéseket végeztek a kitérőknél, peronoknál – emelte ki Mucsi László.
Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk. Az emberek örültek a villamosnak és sokan elmondták, hogy nagyon várják már az igazi tramtrain járművet
– említette meg Mucsi László.
A tramtrain vásárhelyi vonala körül még kisebb munkák zajlanak. Most festik fel például az útburkolati jeleket, és a peronokon az utasváró esőbeállók építése is hamarosan kezdődik.
A nagyvasúti részen is dolgoznak
Hódmezővásárhely és Szeged között, a projekt 22 kilométeres nagyvasúti részén is lefektették a síneket. Jelenleg itt ágyazat- és tereprendezési, nyomtáv-szabályozási munkák zajlanak. Lokálisan kézi kisgépes sínköszörülést, míg a teljes vonalszakaszon nagygépes kitérő- és vágányszabályozást is végez a kivitelező. Az útátjárókban helyenként szalagkorlátot építenek.
Hozzáláttak a forgalomtechnikai elemek kihelyezéséhez is. Hátravan még a biztosítóberendezés szerelésének befejezése, az útátjárók végleges biztosítási módjának kialakítása, a vasúti jelzőberendezések kihelyezése. Ezek után lehet majd a nagyvasút és a városi vasút közötti átmeneti szakaszon telepíteni és üzembe helyezni a biztosítóberendezést. A kivitelezés befejező szakaszában végzik majd a teljes vasúti rendszerhez kapcsolódó teszteket. A vasúti pálya alkalmas lesz arra, hogy az új tramtrain-szerelvények és a vonatok 100 km/órás sebességgel közlekedjenek.