2021.10.02. 07:00
Biztonságosabbá vált a SIM-kártyák cseréje
Biztonságosabbá vált a SIM-kártyák cseréje, miután a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ellenőrzés után új eljárások bevezetését kérte a Telekomtól, a Telenortól és a Vodafone-tól.
Fotó: Illusztráció / Pixabay
A híradásokból ismert esetek miatt a hírközlési hatóság tavasszal ellenőrizte a szolgáltatók SIM-kártyák cseréjével kapcsolatos gyakorlatát. Előfordultak ugyanis nagy anyagi kárt okozó visszaélések: hozzáfértek a banki visszaigazoló SMS-ekhez. Ehhez a csalók megszerezték az áldozatok személyes és banki adatait, majd azok birtokában kéttanús meghatalmazással SIM-cserét kezdeményeztek a szolgáltatónál.
Mivel ilyenkor a régit szinte azonnal deaktiválták, a bűnözők az új kártyára érkező SMS-kódokkal visszaélve banki tranzakciókat hajthattak végre – ugyan csak rövid ideig, de így is akár több tízmilliós károkat okozva.
A szolgáltatók több lépésben is szigorítottak, így jelentősen csökkent a csalás esélye.
Ősztől már nem elég egy meghatalmazás a SIM-kártya cseréjéhez, mindhárom szolgáltatónál a lakossági előfizető személyes eljárására van szükség. Ezután számíthatunk a cserélendő kártya ellenőrzésére, az új késleltetett aktiválására, meghatalmazás esetén hitelesítés megkövetelésére, de ellenőrző kód, tájékoztató SMS küldésére is.
Mind a lakossági, mind az üzleti előfizetőknél jellemzően csak ügyvéd vagy közjegyző által hitelesített meghatalmazást és eredeti okiratokat fogadnak el a szolgáltatók.
A hírközlési hatóság figyelemmel kíséri, hogy az intézkedésekkel hatékonyan visszaszorulnak-e az ilyen típusú visszaélések. Fontos, hogy az említett esetek nem a szolgáltatók mulasztása miatt történtek meg, a felhasználók maguk is felelősek saját adataik védelméért, ezért a felhívják a fogyasztók figyelmét az éberségre, a szolgáltatások tudatos igénybevételére és a biztonságos adatkezelésre.