Szeged

2021.10.16. 17:28

Kerékpáros szemmel: Öt kényes helyzet az új Oskola utcai közlekedésben

Rövidesen nem lehet majd rutinból végigmenni az Oskola utcai kerékpárúton. Az eddigi, csak lámpák által félbeszakított bicikliúton több helyen is találkozunk majd olyan forgalmi helyzetekkel, amelyekben gépjárművek is részt vesznek. 

Munkatársunktól

Forrás: Illusztráció

Fotó: megujul.szeged.hu

Abban mindenki egyetért, hogy az Oskola utca-Stefánia közlekedése akkor lenne ideális, ha a kerékpárosok megfelelő tempóban, jó szabályismerettel és magabiztosan tudnák olvasni a közlekedést. Szemlátomást az útszakasz közlekedéstervezői is egy ilyen ideális kerékpáros fotóját tűzték maguk elé a táblára.

Csakhogy a kerékpározók között iskolába rohanó suhanc, hanyatló erőnlétű tata vagy az autók között rossz tapasztalatokat szerző, félős kerékpáros hölgy is használni fogja az utat. Kerékpáros szemmel néztük meg a fejlesztés videóját: hol lehet még szükség a közlekedők felkészítésére.

KRESZ-ismeretek

Az új útszakasz autós bírálói a kerékpárosok KRESZ-ismeretének hiányosságaiban látják a problémát. Ebben természetesen igazuk van: a kerékpárosok egy részéről a többi kerékpáros sem tudja, merre fordul, honnan előz, megadja-e az elsőbbséget. Mégis megkockáztatnánk, az Oskola utca-Stefánia szakaszon viszonylag kevés számú KRESZ szabályt kellene betartatni ahhoz, hogy biztonságos legyen a közlekedés. A közlekedésbiztonságnak tuti megvannak a célzott eszközei, hogy a körforgalomba be- és kilépést, a jobbra tartást, az elsőbbségadást vagy a kerékpár kivilágítását érvényesíttesse.

Illusztráció: megujul.szeged.hu

Bizalom a közlekedésben

Sokkal nehezebb azt a problémát kezelni, amikor a kerékpáros nem bízik abban, hogy a gépjárművekkel együtt biztonságban tud közlekedni. Kerékpárral nehezebb gyorsulni, ez plusz erőkifejtés, a körbenéző fejmozdulatoktól megbillenhet az egyensúly, a kerékpáros tarthat tőle, hogy túl közel mennek hozzá, a mellékútról elé tolják az autó elejét, s elég egy úton 2-3 rossz eset ahhoz, hogy elkerülje azt a szakaszt vagy túl óvatos, tempótlan és lassú legyen. A régi útvonalon a kerékpárutat csak lámpákkal keresztezte a járműforgalom, vagyis rutinból bárki végigmehetett rajta.

Az új közlekedésben félő, hogy a kerékpárosok egy része nem fogja vállalni a számára veszélyesebb útszakaszokat. Ők fognak szerte biciklizni a Stefánia parkban és a Tisza-parti sétányon a gyalogosok között. Ha a hídra akarnak fordulni, akkor pedig a vár előtti gyalogjárdán mennek majd tovább, s a többit megoldják a zebrán. Ha sokan lesznek, az új közlekedési rendbe bele lesz oltva a régi kavarodás. (Ehhez hasonló jelenség van a Vásárhelyi Pál úton, ahol az autóközlekedés miatt a kerékpáros nem vállalja az átkelést és inkább a kerékpárút jobb oldalán lévő járdán halad.)

Elsőbbségadás

A Dóm tér felé haladva, a színházzal szemközt a kerékpárosnak át kell mennie az út túloldalára úgy, hogy az átvezető kerékpárút mellett gyalogátkelő is van. A gépjárműveknek itt lassítaniuk kell, mert a gyalogosnak elsőbbsége lesz. A kerékpárosnak viszont nincs elsőbbsége. Itt kezdődik majd a találgatás. Mégis átmegy a biciklis a gyalogos mellett? Mégis átenged a már amúgy is megállt gépjármű? Ha minden harmadik gépjármű átengedi a minden második nem túl szabályismerő kerékpárost, akkor abból inkább lutri lesz, mint szabály.

Talán ez a legtöbb türelmet igénylő helye az új forgalmi rendnek. Plusz még a kerékpárosnak ugyanezt le kell játszania az ellenkező irányból, valamint a körforgalomból érkező többi kerékpárossal is. Valószínűleg mindenki jobban járna, ha a színháznál a délnek tartó kerékpáros inkább a körforgalomban kelne át a haladási irány szerinti oldalra.

Ugyancsak az elsőbbségadás lesz a főszereplő az Oskola utcában, a másik irányban. Itt a kerékpárosnak van elsőbbsége: a hídra tartó autósoknak az Égő Aranynál át kell kelniük az észak felé tartó kerékpársávon. Ha a halászcsárda felé mennek, akkor a hídra kanyarodó kerékpársávon is. A biciklisek itt sem csapatban érkeznek, hanem inkább szállingózva. Csúcsforgalomban sok lesz az autó, lassú lesz jobbra tartani. Itt is nehéz lesz kitalálni, hogy az érkező kerékpáros utat enged-e vagy még gyorsan át akar menni az autó előtt. (Csúcsidőben a kerékpárosoknak is érdeke, hogy az autósor haladjon, különben fullasztó kipufogógázban kell tekerni.)

Illusztráció: megujul.szeged.hu

Valószínűleg a tetriszezés előnyösebb lesz, ha a kerékpáros kézmozdulattal jelzi az átengedést (és ezt a mögötte érkező is figyelembe veszi). Az egészet bonyolítja, hogy a gyalogosokat néhány méteren belül mindkét közlekedőnek el kell engednie, a besorolás és a gyalogjáró között kevés lesz a hely, a váratlanul átkelő gyalogos miatt pedig lehet, hogy autók fognak várakozni a kerékpársávon.

A közvetett balra fordulás

Az Oskola utca-Stefánia útszakaszon a kerékpáros két helyen is találkozhat az ún. „közvetett balra fordulással”. Ez azt jelenti, hogy a lámpával megállított kerékpárosok elé egy másik irányból érkező kerékpáros csapat érkezhet. Ilyen például, amikor a Dóm tér felől érkezők elé megjönnek a Híd utcából érkezők. Remélhetőleg a valóságban nem lesz olyan szűk e második csoport fordulási helye, mint az oktatóvideón.

megujul.szeged.hu

Ez esetben ugyanis a besoroló kerékpárosoknak az útra kanyarodni még akkor is kevés helyük lesz, ha mindjárt zöldet kapnak. Egy későbbi edukációs videóban érdemes azt is kiemelni, hogy az egyenesen haladók (a fegyelmezetlenebbek) ne foglalják el a közvetett balra fordulás helyét.

A kerékpárutak szélessége az új útvonal egyik nagy kerékpáros vívmánya. De nincs az a szélesség, amit a kerékpárosok el ne foglalnának amikor a lámpához érkezve frontvonalba felfejlődnek.

Senki sem szeret hátul lenni és nem átjutni elsőre a lámpán (a leglassúbbak a legkevésbé), ezért félő, hogy csúcsforgalomban feltorlódnak majd a kerékpárosok a vastag vonal előtt.

Tömegközlekedéssel közös sáv

A trolikkal közös kerékpársávról senkinek nincs tapasztalata. Nehéz elképzelni, hogy a nem megfelelő erőnlétű kerékpárosok itt jól éreznék magukat a közlekedésben, miközben troli jön közvetlenül mögöttük.

Illusztráció: megujul.szeged.hu

A trolivezetők biztosan felkészültek lesznek, de ez valószínűleg lelassítja majd a trolit. Különösen fontos lesz, hogy a kerékpáros kiszámítható legyen, amikor a troli kis ívben a Vár utcára kanyarodik. Ugyancsak kényes helyzet lehet a vár előtti trolimegállónál, ahol a kerékpárosok egy része meg akarja majd előzni a már indulását jelző trolit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában