2022.07.05. 17:30
Szándéknyilatkozatot írnak alá a harmadik hídról
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kereste meg a szegedi önkormányzatot azzal, hogy írjanak alá egy szándéknyilatkozatot a harmadik Tisza-híddal kapcsolatban. A nyilatkozat lényegében arról szól, hogy ha valaha elkészül a híd, akkor Szeged lesz a kezelője és tulajdonképpen a tulajdonosa is.
Eggyel megint közelebb kerültünk a déli hídhoz. Archív fotó: Karnok Csaba
Megszavazta a szegedi közgyűlés hétfőn azt, hogy a város írjon alá egy szándéknyilatkozatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-vel, ami a harmadik Tisza-hídról szól. A szándéknyilatkozat lényege tulajdonképpen egy kötelezettségvállalás arról, hogy ha elkészül a harmadik híd, akkor a város lesz a fenntartója és a tulajdonosi jogok is Szegedhez kerülnek. Ez azonban nem csak a hídra vonatkozik, hanem a beruházáshoz kapcsolódó új útszakaszokra is.
Egyetlen kivétel van ez alól: ha egyszer majd épül egy vasúti híd is, annak az üzemeltetése állami feladat lesz jelen állás szerint.
A harmadik Tisza-híd is része annak a kormányzati programnak, amelynek az előkészítésére 82 milliárd forintot biztosít a kabinet. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szerint a legújabb kötelezettségvállalás 2021 és 2026 között fedezi a beruházások előkészítésével kapcsolatos költségeket, csak idén több mint 26 milliárd forint értékben.
A forrás biztosításával a projektek haladásához szükséges következő munkafázis finanszírozása, és így végrehajtása vált lehetővé. Az előkészítés esetleges további ütemeihez, később pedig a kivitelezéshez szükséges forrásokat újabb kormánydöntésekkel lehet előteremteni.
Orbán Viktor miniszterelnök 2017-es szegedi látogatásakor több mint két és fél órát tárgyalt Botka Lászlóval a Modern Városok Programról. Akkor állapodtak meg abban, hogy megépül a déli Tisza-híd 40 milliárd forintból.
Nem új keletű a déli Tisza-híd terve, amely a Bécsi körutat kötné össze a Temesvári körúttal. A híd ötlete már a kilencvenes évek közepén felmerült.
2000-ben a fideszes Bartha László polgármester vezette közgyűlés egyhangúlag fogadta el a város 2010-ig javasolt fejlesztési koncepcióját, amelyben a híd megépítése is szerepelt. A 2001-ben készült tanulmánytervben egy 540 méter hosszú, 14 méter széles híd szerepelt gyalogos- és bicikliúttal, de később már vegyes forgalmú hídról volt szó, a Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése részeként.
Ahogyan arról lapunk beszámolt korábban, a Tisza-híd terveit a fővárosi FŐMTERV készíti el 684 millió forintért, a munkavégzésre összesen 30 hónapot kaptak. Egyelőre csak közúti és gyalogoshíd készül majd a kormányzati forrásból, a 471 méter hosszú hídon 2×2 sávon közlekedhetnek az autók. Azt viszont már most látni, hogy úgy tervezik meg a harmadik hidat, hogy az később bővíthető legyen, és akkor már vonatok is közlekedhetnek rajta.
Szegedi hírek
- Erika és Zsuzsa a Partiscum Club Aranyembörei
- Szentmise a tűzoltókért
- Megkezdődött a magyar nyelv és irodalom érettségi - Mutatjuk milyen feladatokat kaptak a diákok
- Könyvekről szóló szöveggel kezdődött a magyar érettségi – Galéria
- ÚtON: élénk a forgalom a városban hétfő reggel