2020.09.11. 17:19
Filmkészítés egykor és ma
A digitális filmezés előnyeiről és hátrányairól is szó esett pénteken a Belvárosi moziban. Két operatőr, Máthé Tibor és Kende János volt a vendége a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál tegnap délelőtti mesterkurzusának.
Szeged 2020.09.1. a Zsigmond Vilmos Filmfesztivál keretein belül Kende János és Máthé Tibor életmûdíjas operatõrökkel Szabó Gábor beszélgetett. Mesterkurzus a moziban. képen: Kende János, Máthé Tibor fotó: Kuklis István Délmagyarország DM
Fotó: Kuklis István
Szeged egyik legnagyobb filmes eseménye, a negyedik alkalommal megszervezett Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál zajlik a héten, amelyen a vetítések mellett nyilvános beszélgetésekre is be lehet ülni. Tegnap délelőtt a magyar filmtörténet két nagyszerű operatőrével, a tavalyi és az idei életműdíjas Kende Jánossal és Máthé Tiborral Szabó Gábor, a zsűri elnöke beszélgetett.
Nagy nevekkel dolgoztak
Kende Jánost a hosszú snittek mesterének tartják, a klasszikus Jancsó Miklós filmek tíz-tizenkét perces, vágás nélküli beállításaival vált nemzetközileg is elismertté. Pályáját Sára Sándor mellett kezdte, első filmes operatőri munkájáért díjat is kapott.
– Sára Sándor kiváló tanár volt, úgy véltem, tőle többet tanulok, mint az iskolában, ezért elég sokat lógtam. Akkoriban volt egy értelmiségi kör, akik összejártak, ott ismerkedtem meg Jancsó Miklóssal – emlékezett vissza a kezdetekre Kende.
Máthé Tibor többek között Szász Jánossal, Gárdos Péterrel és Enyedi Ildikóval dolgozott együtt, az ő nevéhez fűződnek olyan nagy hatású alkotások mint Az én XX. századom, a Simon mágus vagy a Woyzeck.
A film illúzió marad
– A technika nagyon sokat változott, de a film mindig is egy illúzió volt, egy álom. A filmvetítés régen ritka esemény volt, ma már a hétköznapok része lett, de léptékbeli különbség megmaradt. Nem ugyanaz az élmény egy színész arcát egy 4-5 méteres mozivásznon nézni, mint otthon. A filmben a színész a legfontosabb, hogy mit tud átadni a nézőnek. Az operatőri munkára is mindig úgy tekintettem, hogy kapocs vagyok a színész és a néző között, azon voltam, hogy technikailag a lehető legjobban segítsem a színészt, aki olyan érzelmeket és gondolatokat közvetít, amely megfogja a nézőt – mondta Máthé Tibor.
Digitalizált szakma
A beszélgetést filmbejátszásokkal színesítették, részleteket láthattunk Jancsó Miklós a Szörnyek évadja című alkotás werkfilmjéből, amely az operatőri munkába engedett betekintést. A két operatőr beszélt a filmes technikák váltakozásairól, a fekete-fehér film és egy színes mozgókép rögzítésének fontos különbségeiről, valamint a digitális filmkészítésről is, és arról a jellegzetesen mai jelenségről, hogy ma már mindenki tud fotózni és filmet rögzíteni – akár a telefonjával.
– Tisztelem a digitális filmezést, de részben miatta hagytam abba a filmkészítést. Egy nap rájöttem, hogy nekem ebben már semmi örömöm nincs – jegyezte meg Kende János. Azt mondta, a digitális világnak az az előnye, ami egyben a hátránya is, hogy mindenki filmezhet. De, hogy ebből kinek van hozzá tehetsége, az csak idővel válik el.
– Ma már mindenki digitális képzést kap. A régi filmeknél nem lehetett végtelenszer felvenni egy jelenetet, ez sokkal nagyobb fokú fegyelmezettséget, koncentrációt igényelt mind a rendező, mind a színész, mind az operatőr részéről – tette hozzá Máthé.
A beszélgetés végén levetítették azt a néhány perces meglepetésalkotást, amelyet Kende János születésnapjára a tanítványai készítettek az egykori kollégák és a családja közreműködésével.