Jegyzet

2019.08.10. 09:00

Jövőautó

JEGYZET - "A vezető nélküli autók is ott gurulnak majd a jövő útjain."

Kovács András

Nehéz ma még megmondani, merre megy pontosan a jövő autója, de az biztos, hogy egyre többet hajt majd részben vagy teljesen villanymotor. A laikus aggódhat a világ legnagyobb belsőégésű motorgyártójáért, amely történetesen Győrben található és stabilan 2 millió darabot produkál évente. Nem csak készülnek a jövőre, már gyártják is, az elektromos járműhajtás az Audi e-tron számára ugyanis ott készül. Nem szerelőszalagon, hanem úgynevezett gyártószigeteken, és ezek között a munkadarabokat már vezető nélküli szállító rendszerek mozgatják.


A vezető nélküli autók is ott gurulnak majd a jövő útjain, s ezzel már a városfejlesztőknek is számolniuk kell. Egyebek között a szegedi Széchenyi tér felújítását tervezőknek is, hiszen munkájuk minimum 50, de inkább 100 évre szól. Mert a vezető nélküli járművekben már nem egy-két ember ül majd, ez a megoldás az egyik legnagyobb lépés a közösségi közlekedésben.


Arról persze még vitatkoznak a szakemberek, hogy milyen gyorsan hódít majd az önvezető jármű, amely technológiailag gyakorlatilag készen van. A GPS centiméteres pontosságú, már ma is sok autó tudja a sávtartást és lassít, ha utolér egy előtte haladót. Nagyobb kérdés a vegyes üzem, amikor „kalapos wartburgosok" mellett vagy mögött gurul, és még nagyobb a jogi felelősség. Vagyis, hogy a gyártó, az alkatrész-beszállító, a szerviz vagy a navigáció hibájából történik-e baleset.


A közösség közlekedés hódításával azonban biztosan kevesebb autó kell majd. És nincs, aki megmondja, hogy 30-40 év múlva hány akar majd átgurulni a Széchenyi téren – mondjuk a traim-train után vagy éppen annak vonalát keresztezve.

Címkék#Vélemény

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!