Szeged és környéke

2010.08.26. 01:04

Újabb blamázs: 50 millióval lógnak az elkészült négysávos 47-es építőinek

Szeged - A Dél-Alföldön csak akadozva megy az útépítés: az M43-asnál milliárdos tartozások miatt csúszik az átadás, a szőregi körforgalom építése pedig az M43-as miatt nem épülhetett eddig. A szépnek tűnő 47-essel is akadnak gondok: 50 millió forinttal lóg a Mota-Engil Zrt. a Délútnak.

Segesvári Csaba

Már-már népmesei elemeket is felfedezhetünk a dél-alföldi – de inkább a magyarországi – útépítéseknél: úgy készülnek ezek az utak, mint ahogy a népmesében a leány ajándékot visz a királynak: hozott is ajándékot, meg nem is. Mindegyik utunk – ilyen, olyan határidőre – elkészül, aztán 1–2–6 hónappal később kiderül: milliós, milliárdos tartozásokat felhalmozva, az alvállalkozókat ki nem fizetve vágják a szalagot a szép, kényelmes, feketén csillogó aszfalt felett.

– Határidőre átadtuk a négysávúsított 47-est, az őszi időjárás miatt bizonyos munkarészeket el kellett halasztanunk – közölte a delmagyar.hu-val Juhász Lóránt, a Délút Kft. ügyvezető igazgatója, aki hozzátette: – A generálkivitelező Mota-Engil Zrt. még a 47-es teljes befejezése előtt elkezdett Magyarországról kivonulni. Mindössze egy irodát hagyott Budapesten, ahol már nem tudjuk őket elérni.

Archív fotó: Schmidt Andrea

A négysávossá szélesített 47-es főút 2010 telén, az ünnepélyes átadás napján. A Délútnak azóta is tartozik a Mota-Engil. Archív fotó: Schmidt Andrea
A Délút ügyvezetője kifejtette: tavasz óta küzdenek a Mota-Engillel: a cég az 50 milliós tartozás fejében részteljesítésként gépeket ajánlott fel. – Májusban beadtunk egy felszámolást a Mota-Engil Zrt. ellen, azóta sem történt semmi – mondta Juhász, aki szerint elképesztően lassan cselekednek a magyar hatóságok. Azt is megtudtuk, hogy a portugál multi tavaly már Romániából is kivonult, Lengyelországba távozott – a magyar kapacitással együtt.

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (1)


Csődközelben a Viadom

Több alvállalkozó felszámolási eljárást kezdeményezett a Viadom Építőipari Zrt. ellen az utóbbi hónapokban (HVG – 2007. június 7., – 109. oldal, illetve a hetilap regisztrált felhasználói itt is olvashatják a részleteket.), miután az sokuknak nem fizetett az elvégzett munkáért. A cég azzal mentegetőzik, hogy tavaly május óta várja a 3-as és a 35-ös főút felújításáért kialkudott munkadíj utolsó részét, 11 millió eurót, azaz közel 3 milliárd forintot, amit az állam tulajdonában lévő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (3K, korábban UKIG) egy négy hét múlva lezáruló uniós vizsgálatra hivatkozva tart vissza. A HVG több forrásból úgy tudja, a kinnlevőség 80 százalékát a Viadom decemberben eladta egy faktorcégnek, és a fennmaradó 600 millió forint kellett volna ahhoz, hogy kielégítse az alvállalkozóit. A két magánszemély – egyikük a cég vezérigazgatója, Mechler Zoltán – tulajdonában lévő, 600 milliós törzstőkéjű Viadom már kiszállt az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszának építését tavaly nyáron elnyert, általa vezetett PVT-M7 konzorciumból, amely a sikeres szereplést annak köszönhette, hogy a többi autópálya-szakaszénál 40 százalékkal kisebb árat ajánlott. A Viadom továbbra is versenyben van a győr-gönyüi kikötő 7 milliárd forintos beruházásának elnyeréséért.

– Több száz millió forintnyi munkát végeztünk a Motának, az első részszámlákat rendesen ki is fizették. Az utolsó teljesítéssel kapcsolatban sem emeltek kifogást – mégsem fizetnek – magyarázta Juhász, akinek a cége a négysávos 47-es földmunkáit, az anyagot biztosítva végezte.

A Délút vezetője – talán a jövőt látva – különleges garanciát kért a Mota-Engiltől, nehogy pénz nélkül maradjanak. A fővállalkozó Mota egy engedményezési szerződéssel garantálta volna, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től (NIF) érkező pénz közvetlenül a Délúthoz jut. A teljesítést a Mota-Engil Zrt. igazolta volna – a NIF pedig a pénzt a Délútnak utalja. – A Mota-Engil Zrt. nem tájékoztatta az elvégzett munkánkról a NIF-et, az összes pénzt lehívta, mi pedig egyelőre hoppon maradtunk – ismertette a magyar útépítés újabb lehúzás-gyanús esetét Juhász.

– Tavaly 2-3 hónapos csúszásokkal fizetett a NIF, így bíztunk benne, hogy pénzünkhöz jutunk. De amióta nem tudjuk elérni a Mota-Engil-t attól tartunk, hogy megint mi fizetjük az olcsó útépítést: a generálkivitelező felveszi a teljes összeget és a munkát végzőket elfelejti kifizetni – magyarázta a Délút ügyvezetője. Juhász elmondta azt is, hogy a NIF is a Délútnál érdeklődött a Mota-Engil után: ugyanis a portugál cég nem adta le a végszámláját.

A generálkivitelező „eltűnése" garanciális problémákat is felvet: a garancia és a jótállás teljes ideje alatt el kellene érni a fővállalkozó Mota-Engil Zrt-t. De ha „eltűnik" a cég, ki végzi el az esetleges javításokat?

A NIF tájékoztatása szerint, az említett engedményezési szerződés a Délút Kft. és Mota-Engil Magyarország Beruházási és Építőipari Zrt. között köttetett, tehát egy kétoldalú megállapodásról van szó, a NIF Zrt. tudomásul véve a szerződésben foglaltak, jóváhagyólag szignálta azt. E megállapodás alapján a Mota-Engil feladata volt, hogy a mindenkori részszámlából a Délút Kft.-nek járó összeg engedményezését felénk jelezze. Eleinte ezt megtette, később nem.

Archív fotó: Schmidt Andrea

Sokszor látott mozdulat: szalagátvágás az avatóünnepségen. A beruházáson dolgozók nem ünnepséget, csupán a pénzüket akarják. Archív fotó: Schmidt Andrea

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (2)

Milliárdos összeggel tartozik a Megyeri híd építője

A Megyeri híd az Új Magyarország program látványos, kiemelt projektje volt, ehhez képest a beruházás alvállalkozóit még most sem fizették ki teljesen. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. elnök vezérigazgatója, Reményik Kálmán igyekezett megnyugtatni az elkeseredett kisvállalkozókat, ám ő közvetlenül nem tud beavatkozni az alvállalkozó Ganz Acél Zrt. és a vele szerződő kisebb cégek közötti elszámolási vitákba. Az alvállalkozók 2009. január 23-án demonstráltak a hídnál.
A HVG interjúja Horváth Lászlóval, az Artjob Kft. termelési igazgatójával.

A NIF Zrt.-nek nem volt feladata vizsgálni, hogy a részszámlákban beadott teljesítés tartalmazhatott-e Délút Kft. által elvégzett munkát, kellene-e jönnie engedményező nyilatkozatnak. A kivitelezésben részt vett irányító személyzet valóban nem dolgozik a cégnél, de a garanciális feladatok ellátásával megbízott felelős személy ismert számunkra.

A garanciális kérdésekkel kapcsolatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint: „Folyamatosan történnek garanciális javítások. A garanciális munkák fedezete az 5 évre szóló, a kivitelezési szerződés 10%-os mértékű bankgaranciája szükség esetén lehívható, és más vállalkozóval a javítás elvégeztethető."

Megkerestük a Mota-Engil Zrt.-t is, de mi sem találtuk őket. A fővárosban, a Fehérvári úton székelő cég telefonján senki nem jelentkezik, a magyar honlapjuk címére az ismert 403-as hibába botlunk: „Forbidden. You don't have permission to access / on this server." Azaz tükörfordításban: tiltott (cselekvés). Nincs jogosultságod/engedélyed belépni erre a szerverre. A portugál anyacég honlapjáról egy bizonyos „szintig" megközelíthető a magyarországi részvénytársaság, de amikor a lényegre, azaz magyar weblap címére kattintanánk, ugyanahhoz a hibaüzenethez jutunk.

* * *

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (3)

Nem bontják tovább az utat az M7-esnél

Nem bontják tovább a mezőgazdasági utakat az M7-es autópálya zalakomári szakasza közelében, mert több órás egyeztetés után csütörtökön
(2010. április 29-én - a szerk.) megállapodott a generálkivitelező Porr Építési Kft. és az utak építésének ellenértékét követelő társaság.

Mészáros László, a több mint 40 millió forintos követeléssel rendelkező Ittasofőr Kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: az előzmények után meglepőnek tartja, de pozitív eredménnyel álltak fel a tárgyalóasztaltól. Írásban is rögzítették, hogy az alvállalkozói láncolatot kihagyva ellenőrzik a teljesített munkákról szóló számlákat, és a generálkivitelező közvetlenül számukra fizetik ki a tartozást.
(Világgazdaság, 2010. április 29.)

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (4)

Bontják az M43-as töltését

3 milliárdot követelnek a ki nem fizetett alvállalkozók. Az épülő M43-as autópálya 9+975-ös kilométerszelvényénél elkezdték visszabontani a földművet. Elképzelhető, hogy nem épül tovább az M43-as!

Délelőtt tíz órától
(2010. május 13-án - a szerk.) újra a 47-esen úton tiltakoztak az M43-as ki nem fizetett vállalkozói. A földmunkát végző cégek képviseletében Gémes Gábor a delmagyar.hu-nak elmondta: „A hétfői egyeztetés sem hozott sikert. A NIF és a Tisza-M43 konzorcium nem jutott megállapodásra."
(delmagyar.hu, 2010. május 13.)

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (5)

Felszámolják a Mélyépítőt

A bíróság elrendelte a Mélyépítő Budapest Kft. felszámolását – értesült az Index. A fővárosi bíróság a cég személyiségi jogaira hivatkozva nem válaszolt kérdéseinkre, ám piaci körökből megerősítették a hírt. Úgy tudjuk, a hét elején
(2007. november 12-13-án - a szerk.) lett jogerős az elmúlt három évben több milliárdos adósságot felhalmozó cég felszámolásáról szóló döntés. Több mint száz kis- és középvállalkozás mehet tönkre, ha nem jut pénzhez, így leállhat néhány útépítés is.
(index, 2007. november 15.)

Útépítői tartozások Magyarországon az utóbbi néhány évben (6)

Útlezárás tartozás miatt

A pécsi cég kiszélesítette az 58-as utat, de nem kapta meg érte a pénzt, ezért az útszakaszt félszélességben lezárta.

Hétfőn délelőtt
(2009. július 6-án - a szerk.) félpályás útlezárással demonstrált az 58-as főút pécsi bevezető szakaszán a Wolfbau Kft. A pécsi cég 35 dolgozója 16 munkagéppel azért foglalta el mintegy 120 méter hosszon az egyik sávot, mert a kft. nem kapta meg a munkájáért járó pénzt, s emiatt a 22 éve jól működő, jelenleg is számos megbízással rendelkező Wolfbaut a csőd fenyegeti.
(nol.hu, 2009. július 6.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!