Szeged és környéke

2013.03.07. 22:49

Óránként jár az 1-es március 30-ától

Szeged - A buszok mellett a villamosok és a trolik is ritkábban járnak március 30-ától. A 2-es és az 5-ös gyakrabban közlekedik majd, a többin kevesebb trolit és villamost indítanak.

Dombai Tünde

Ritkulnak a villamos- és trolijáratok március 30-ától. (Amellett, hogy 18 buszjárat menetrendje is módosul, ahogy azt egy hete megírtuk.) – A menetrendet az átrendeződött utazási szokásokhoz igazodva, a tavaly októberben végzett utasszámlálás adataira támaszkodva javasoljuk módosítani. Évente 25 ezer kilométerrel csökkenti a tömegközlekedés teljesítményét. Ezzel nem spórol a cég, mert a megtakarításból fedezi a villamosvonalak költségét – foglalta össze a változásokat [namelink name="Szabó Péter"], az SZKT főmérnöke a városüzemeltetési és fejlesztési bizottság tegnapi ülésén.

Óránként jár március 30-án az 1-es a rókusi vonatokhoz. Fotó: Schmidt Andrea

Óránként jár március 30-ától az 1-es a rókusi vonatokhoz. Fotó: Schmidt Andrea
Gyakrabban fog közlekedni a 2-es villamos napközben, de az 1-es az eddiginél lényegesen ritkábban, óránként egyszer megy majd. Indulását és érkezését a Rókus pályaudvarról induló és érkező vonatokhoz igazítják. Mivel a Tarján és a Fonógyári út közötti 3F-es vonal kihasználtsága az önálló Fonógyári úti szakaszon munkanapokon minimális, az utasok szállítására 14 óra után a 36-os busz is elegendő. Ezért a 3F-es munkanapokon 14 óráig közlekedik, utána csak a 3-asra lehet felszállni. A Tarjánt Kecskéssel összekötő 4-es követési ideje munkanapokon a jelenlegi délután 10 percről 12 percre nő.

A menetrend-módosítás menete

A változtatásokról [namelink name="Oláh Miklós"], a polgármesteri hivatal városfejlesztési irodájának munkatársa az ülés után kérdésünkre elmondta, a mostani módosítások azért kellenek, mert a központi költségvetés a város tömegközlekedési kasszájából a tavalyihoz képest 500 millió forint állami támogatást vont el. A menetrendi kapacitáscsökkentés, mely csak a buszvonalakat érinti, évi 127 milliós megtakarítást eredményez, ezért az önkormányzatnak a tavalyihoz mérve 374 milliós többletköltséget jelent a tömegközlekedés működtetése. A mostani módosítások jellemzően a csúcsidőn kívüli, iskolaszüneti és hétvégi menetrendet érintik. A március 30-ától érvényes módosításokat a szakiroda terjesztette elő. Ehhez egyeztettek az illetékes szakmai szervezetekkel, javaslatokat kértek a Tisza Volántól és az SZKT-tól, a cégek pedig menetrendet és költségkalkulációt készítettek.

A jelentősen megnőtt utasforgalom miatt a Körtöltés utca és az újszegedi gyermekkórház között közlekedő 5-öst sűrítik munkanapokon. A Bakay Nándor utcát az újszegedi gyermekkórházzal összekötő 7-es troli 9 és 14 óra között a jelenlegi 15 perc helyett csak félóránként jár. A vonal kihasználtabb újszegedi részét az 5-ös sűrítésével szolgálják ki. A Makkosház és a Klinikák között közlekedő 8-as troli hétvégén szintén ritkul. Tanítási munkanapokon reggel és este, iskolaszüneti munkanapokon és hétvégeken napközben is szűnnek meg járatok. A Vértói út és a Lugas utca között ingázó 9-es és a Makkosházat a tarjáni Víztorony térrel összekötő 19-es vonalon is kevesebb járat indul munkanapokon. Ezt az SZKT azzal indokolta, hogy az utasszámlálás szerint az utasok jelentős része „átnyergelt" a 2-es villamosra és a 8-as trolira.

– Fordulatot vártam az utasszámlálástól a tömegközlekedés tervezésében ahelyett, hogy a szolgáltatók folyamatosan vágják, ritkítják a vonalakat. Ezzel egyre csak utast veszítenek – hangsúlyozta [namelink name="Kalmár Ferenc"]. A városüzemeltetési tanácsnok indítványozta: kerítsenek pénzt a költségvetésből az igényeknek megfelelő tervezésre. Az utasszámláló cég 3-4 millióért adna javaslatokat, a Tisza Volán és az SZKT viszont csak az utasszámlálással bízta meg, mert a két szolgáltatónak ez volt előírva. (A büdzsében a kért 5 helyett 2 milliót hagyott a közgyűlési többség közlekedéstervezésre – a szerk.) A javaslatot az SZKT és a szakiroda is támogatta.

* * *

A lakosság hozzászól

Egy éve, amióta a 2-es villamosvonal beindult, az SZKT hajnalban és éjjelente Tatra-villamosokat is közlekedtet rajta a PESA-k mellett, holott azok éktelenül csikorognak az Európa ligetnél – tette szóvá a Csongrádi sugárúton lakó [namelink name="Szabó Ferenc"]. Mi is megírtuk, de a bizottságnak magnóról be is játszotta, milyen hosszan és fülsértően hasít bele a régi típusú tuja hangja az éjszakába. Az SZKT főmérnöke úgy reagált, lehetőség szerint mindig PESA-k mennek, ha a járművek üzemképesek. A lakosok nem fogadták el a választ a „lehetőség szerint" kitétellel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!