Szeged és környéke

2015.04.12. 22:25

Nem mennek a buszok 40-nél többel az 55-ösön

A Szegedet Bajával összekötő 55-ös főút nagy részén 40 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben a felújítási munkák miatt, ennek ellenére a két város között közlekedő Volán buszjáratok tartani tudják a nagyjából 2 órás menetidőt. Ez hogyan lehetséges?

Szabó C. Szilárd

Hogyan lehetséges, hogy a buszok tartani tudják a menetidőt a felújítás alatt álló 55-ös úton? Úgy, hogy azokon a szakaszokon, amelyeken az útfelújítást jelző és előzést tiltó táblák mellett 40 kilométer/óra a maximális megengedett sebesség, senki sem tartja be a sebességhatárt – hangzik a laikus magyarázat. Tapasztalatunk szerint a személygépkocsik és a teherautók is úgy mennek, mint a meszes. A Baja és a tompai körforgalom közötti egyenes, szinte már teljesen kész szakaszokon például – ahol bár egy-másfél kilométerenként kinn vannak a 40-es táblák – nyolcvan-százzal repesztenek az autók. A buszok maximális megengedett sebessége 70 kilométer/óra a főúton.

Normál körülmények között a Szeged–Baja közötti távolságot egy gyorsjárat, egy Pécsről Orosházára tartó járat – amely két helyen, Mélykúton és Mórahalmon áll meg – 1 óra 45 perc alatt teszi meg. Ugyanezt a távot egy nem távolsági járat – amelynek húsz megállója van – 2 óra 10 perc alatt teszi meg. Ez a menetidő szerepel a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) Zrt. honlapján található útvonaltervező és menetrendi keresőben is. Az 55-ös főút Szegedtől Bajáig tartó szakaszát azonban tavaly március óta felújítják, sőt az út teljes hosszában vízelvezető csatornarendszert és kerékpárutat is építenek. Most éppen Szeged és Mórahalom között, valamint Mélykúton és környékén aszfaltoznak, félpályás forgalomkorlátozás mellett.

Csak látszólag száguldanak. A DAKK szerint sofőrjeik betartják a sebeségkorlátozást – az utasok pedig nem teszik szóvá, ha mégsem. Fotó: Karnok Csaba

Csak látszólag száguldanak. A DAKK szerint sofőrjeik betartják a sebeségkorlátozást – az utasok pedig nem teszik szóvá, ha mégsem. Fotó: Karnok Csaba
Éva a szegedi egyetemen tanul, de gyakran jár haza busszal Bajára. – A buszokat leginkább a forgalomirányító lámpák lassítják az útfelújításoknál. Ez körülbelül 15 perces késést eredményez. Szerintem ha betartanák a buszok a 40 kilométer per órás sebességkorlátozást, akkor legalább egy órás vagy még annál is nagyobb késésben lennének – mondta a diáklány.

Hogyan tudják tartani a menetidőt a 40 kilométer/órás sebességkorlátozásnál a DAKK Zrt. járatai Szeged és Baja között?

A DAKK egyebek mellett azt írta lapunknak, hogy a munkálatok hátrányosan befolyásolták a járatai menetrendszerűségét, „ezért a késések csökkentése céljából 2014. szeptember 5-étől útvonal-módosításokat hajtottuk végre a Szeged–Mórahalom és Tataháza–Baja viszonylatokon". A közlekedési központ arról is tájékoztatott, hogy „a munkálatok miatt jelentkező késések további csökkentése érdekében – az útmódosításokon felül – 2014. november 1-jétől további menetrend-módosításokat hajtottunk végre. A Szeged–Baja viszonylatban közlekedő országos és regionális járatokat Szeged autóbusz-állomásról Baja irányába 10 perccel korábban indítjuk, míg Baja autóbusz-állomásról Szeged autóbusz-állomásra 5 perccel később érkeztettük. Az útvonalon közlekedő társszolgáltatók is módosították menetrendjeiket a késések csökkentése érdekében".

És hogy miért nem mennek 40-nél többel ott a menetrend szerinti buszok, ahol 40-es sebességkorlátozó tábla van? Ilyen a 100 kilométeres út háromnegyede. Mert „elvárjuk kollégáinktól, hogy a közúti közlekedés során példamutató módon, a KRESZ előírásai, szabályai szerint végezzék a munkájukat, ezért kollégáink munkavégzését a társaságunk által üzemeltetett GPS/GPRS műholdas járműkövető rendszer segítségével is rendszeresen ellenőrizzük" – írta a DAKK.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!