2019.08.28. 09:46
Újra járhatnak a vonatok Szeged és Szabadka között
Hétfői ülésén határozott a kormány a Szeged-Szabadka vasútvonal fejlesztéséről. A finanszírozásról már jövő tavasszal dönthetnek, 2022-re pedig már újra járhatnak a vonatok ezen a szakaszon.
A kormányzat támogatja és megvalósítja a Szeged-Rendező–Röszke–országhatár vasúti pálya és biztosítóberendezés korszerűsítését, valamint a szakasz villamosítását – olvasható egy kormányhatározatban, mely a Magyar Közlönyben jelent meg hétfőn.
Akár jövőre kezdődhet a kivitelezés
A miniszterelnök jegyezte határozat második pontjában Orbán Viktor azt kérte a külügyminisztertől, hogy Lázár János kormánybiztossal, a belügyminiszterrel, a pénzügyminiszterrel és az innovációért és technológiáért felelős miniszterrel, a MÁV bevonásával egyeztessenek a Szeged–Szabadka vasútvonal fejlesztéséről. Azaz a kormányhatározat szerint a beruházó a magyar vasúttársaság lesz, és az is kiderült, hogy uniós forrásokat is bevonnak a fejlesztésbe. Ha minden jól megy, a kivitelezés már akár jövőre, de legkésőbb 2021-ben elindulhat. A személyforgalom 2022-re indulhat meg a vonalon, a tervek szerint a Szeged és Szabadka közötti menetidő 30-40 perc lesz majd.
Befutott a szabadkai vonat Szegedre, 2006. Hamarosan ismét indulhat a forgalom. ARCHÍV FOTÓ: KARNOK CSABA
Kétoldalú szándéknyilatkozatot is aláírtak
Ez a vasútvonal annyira fontos a térségnek, hogy már áprilisban tárgyalt róla együttes ülésén a szerb és magyar kormány Szabadkán, ahol aláírtak egy szándéknyilatkozatot is a fejlesztésről. Akkor közös sajtótájékoztatót tartott Ana Brnabic szerb és Orbán Viktor magyar kormányfő. Orbán Viktor a Szabadka–Szeged és a Szabadka–Baja vonallal kapcsolatban azt mondta: mindenkinek jó lesz, aki ebben a térségben lakik. A miniszterelnök szerint ez annyira fontos kérdés, hogy már korábban megbízta Lázár Jánost azzal, hogy kormánybiztosként foglalkozzon a kérdéssel. Lázár János szintén lapunknak mondta el, hogy 800 milliárd forintból összesen 500 kilométeren épülhetne meg az új déli vasútvonal 8-10 év alatt. Pécsről Baja, Szabadka, Szeged, Hódmezővásárhely, Békéscsaba, Nagyszalonta és Nagyvárad érintésével érne el az új vasútvonal Debrecenbe.
Az Alföld is gazdasági erőforrás
Lázár János hangsúlyozta: az Alföldre a kormány gazdasági erőforrásként tekint, amelyben még bőven vannak tartalékok. Ezek kiaknázásához azonban elengedhetetlen a közlekedési infrastruktúra fejlesztése.
– Ha ez a beruházás megvalósul, akkor a jelenleg szigetszerűen létező régiók, a szegedi és a pécsi között együttműködés kezdődhet – tette hozzá. Debrecen környékén pedig a BMW-gyár miatt fontos a megfelelő közlekedés. A képviselő szerint a vonal egyes szakaszai elővárosi vasútként is működhetnek majd, mint például a Szeged és Hódmezővásárhely között már épülő tramtrain.
A Szeged–Szabadka vasútvonalat azért is kell minél gyorsabban felújítani, mert ha megkezdődik a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása, a forgalmat Szabadkáról Szeged felé terelik, ahonnan majd a vonatok Budapest felé indulnak.