Szegedi hírek

2022.01.10. 07:00

Ugyanott áll a Szőke Tisza, ahol két éve hagyták, a tápéi kikötőben

Lassan két éve annak, hogy kiemelték a vízből a Szőke Tiszát. A legendás gőzös partra vontatása nagyon komoly munka volt, több napig tartott, azóta azonban nem történt előrelépés. A hajóroncs ugyanott van, ahol hagyták 2020-ban. Több milliárd forint kellene az előrelépéshez.

Suki Zoltán

Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

SzegedAki akarja, akár most is megnézheti a Szőke Tiszát, amelynek a roncsai ott vannak, ahol tavalyelőtt a szakemberek hagyták, a tápéi kikötőben. A legendás gőzöst két éve vontatták partra, hosszú na­­pok kemény munkája és hetekig tartó előkészületek után. 

Most idézzük fel, mi történt 2020 januárjának végén, abban az embert próbáló öt napban. 

A MA-HARD Vízépítő Kft. munkatársai ja­nuár 23-án kezdték el kihúzni a 300 tonnásra becsült roncsot, de a ki­­emelés nem ment zökkenőmen­te­­sen. Először egy alacsony dő­lés­szö­­gű sólyát kellett építeniük a szakembereknek, amelyen ki tudták húzni a hajót. A rámpa húszméterenként egy métert emelkedik, és már ehhez annyi földet kellett megmozgatni, hogy a parton kisebb hegyeket építettek belőle. Ezután göröglyukakat építettek, és két csigasort is kialakítottak, amelyekbe körülbelül 600 méternyi sodronykötelet fűztek be. 

Tömlők kellettek 

Közben pedig megérkezett az a 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballon is, amelyek a hajó alatt gördülve segítették a partra húzást. Az óriási hurkához hasonlító ballonokat a munka közben a helyzettől függően fújhatják fel, és ereszthetik ki belőlük a levegőt. 

Korábban az úszó hajótest köré vízforgató rendszert is telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. 

Amikor már minden a helyén volt, legalább harminc ember kezdte el a hajótest tényleges ki­emelését, ami sokakat érdekelt. A szegediek egy emberként figyelték a mentést. 

A munka eleinte gördülékenyen ment, a hajótest látványosan emelkedett ki a vízből, centiméterről centiméterre húzták partra a szakemberek. 

Kisebb gondok 

Az első problémával akkor szembesültek, amikor a hajó nagyobb része már a szárazföldre került, de a hátulja még a vízben volt. Kiderült, hogy újabb ballonokat kell alátenni. Ráadásul mindezt közvetlenül a part mellett, iszapos vizes részen. 

Napokig küzdöttek a szakemberek a Szőke Tisza kiemeléséért a tápéi kikötőben két évvel ezelőtt. Azóta a helyzet változatlan. Fotó: Török János

Forrás: Török János

Ezt a problémát gyorsan megoldották, és a hajó lassan teljes egészében kikerült a vízből, de ekkor a csapat még csak a munka felénél tartott. 

Később egy hosszabb szünetet kellett tartaniuk, mert szét kellett húzni a csigasort, amin a drótkötelek futnak. Ez többórás feladat volt, így a mentés tovább csúszott. A következő nap reggelén is jól indult a munka, de sajnos a hajótest megdőlt, ezért a ballonokat egyesével le kellett engedni és odébb rakni pár méterrel. Végül 2020. január 26-án, nem sokkal 16 óra után lehetett kijelenteni, hogy kint van a Szőke Tisza, és már közel a helyéhez. Ezután még néhány métert húzni kellett rajta, de az már rutinmunka volt. 

Vasbakokon 

Azonban nem végeztek még mindennel, hiszen már nem a felfújható ballonokon, hanem vas­­bakokon áll a Szőke Tisza. Ezt a műveletet még a kiemelés után elvégezték a szakemberek, és a helyzet sajnos azóta sem változott. 

Korábban több olyan hír is megjelent a Szőke Tisza gőzösről, hogy a hajótestet feldarabolják, és egy hulladékudvarba viszik, de ez nem igaz. A helyzet azonban nem változott 2020 óta. Részben a koronavírus-járvány tett keresztbe a munka folytatásának. A legendás gőzösre nagyjából ötmilliárd forintot kellene még költeni. Hogy mi lesz a további sorsa, azt egyelőre nem tudni. 

 

 

A Tisza-part és a Belvárosi híd a Somogyi utca torkolatától nézve 1967-ben. Balról a Szőke Tisza teljes pompájában. 

Fotó: Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ

Első neve: IV. Károly

A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották, IV. Károly néven. A hajó előkelősége, az első osztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra. Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból. 

Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a 80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!