Al-Ex

2013.09.24. 00:27

A Bizottság esete az Oskola utca kerékpárúttal

Az Oskola utcai kerékpárút átalakítását eddig kétszer vetette el a Városüzemeltetési Bizottság.

A kerékpárút a város egyik legrégebbi és legnagyobb forgalmú kerékpáros tengelye, problémáira a Critical Mass irányította rá ismét a figyelmet. A Felsővárosról és a József Attila sugárút környékéről, valamint az Újszeged felől érkezők számára jelent viszonylag komfortos eljutási lehetőséget a Belváros déli része felé. A kerékpárút jelenlegi kialakításával két probléma van: helyenként balesetveszélyes és a forgalom kinőtte a kapacitását.

 

A kapacitásproblémát talán nem kell magyarázni, aki egyszer látta a reggeli csúcsban a Hídfőben, a lámpánál várakozó kerékpárokat, az érti a helyzetet. Az utca balesetveszélyes pontja a Somogyi utcai kereszteződésben, a Dóm térnél van. Itt két gond is volt: a korábbi forgalmi rend szerint a Dóm tér felől kihajtó autósok nem látták az Akadémiai Bizottság épületének árkádjai mögül érkező kerékpárosokat. Emellett a Dugonics tér felől érkező autósok számára a híd felől érkező biciklis szokatlan helyen, az út túloldalán érkezett, ami szintén okozott és okoz balesetveszélyes helyzeteket.

 

Három évvel ezelőtt, még alpolgármesterként kezdeményeztem, hogy készüljön terv a balesetveszélyes helyzet feloldására. A hónapok egyeztetései – szakirodákkal, Kerékpárosklubbal – után kialakult megoldás a Vár utcától a Somogyi utcáig alakította volna át a forgalmi rendet. Ennek lényege az volt, hogy a Vár utcától a kerékpárosoknak az Oskola utca Belváros felőli, vagyis nyugati oldalán kellett volna haladni, amihez önálló kerékpársáv került volna kijelölésre. A parkolók átkerültek volna az utca keleti oldalára, és mellettük – egy, a kocsiajtók kinyitását lehetővé tevő biztonsági sáv kihagyásával – haladt volna kerékpáros forgalom a híd felé.

 

Ez a javaslat kompromisszumos volt abban a tekintetben, hogy nem csökkentette a parkolóhelyek számát, nem rontotta az autós forgalom helyzetét, viszont nem növelte érdemben a kerékpárosok rendelkezésére álló kapacitást sem, de megoldotta volna a balesetveszélyes helyzeteket.

 

Az előterjesztés még 2010. nyarán került az akkori Városüzemeltetési, Környezetvédelmi, Víz és Csatorna Bizottság elé, amely könyörtelenül elvetette a javaslatot. Talán túl optimista voltam, de kérésemre a Fejlesztési Iroda 2011-ben, az új összetételű Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság elé terjesztette a forgalmi rend fentebb vázolt módosítását. A Bizottság több ülésén is tárgyalta az Oskola utca problémáját (szeptember 15-én, október 27-én és december 1-én) és ismét elvetette a javaslatot, majd kreatív szellemben elfogadta a jelenlegi forgalmi rendet. Ez a balesetveszélyes szituációk egy részére jelent megoldást, mert a Dóm térről immár nem lehet autóval a Somogyi utca felé kihajtani, mivel a Dóm tér északi oldala egyirányú lett a Tisza felé. Ez persze annak kellemetlen aki akár autóval, akár kerékpárral a Dóm térről a Dugonics tér felé akar haladni, hiszen ez most jókora kerülőt jelent a Tömörkény Gimnázium felé.

 

Így aztán egy részproblémát megoldva sikerült egy másikat teremteni és érintetlenül hagyni az idejétmúlt forgalmi rendet az Oskola utcában. Talán nem véletlenül szokták mondani, hogy a teve az egy olyan ló, amit egy bizottság tervezett.

 


 

Korábbi írások hasonló témában:

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push(['_setAccount', 'UA-26254729-1']);

_gaq.push(['_trackPageview']);

(function() {

var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

// ]]>

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!