Délmagyar logó

2019. 06. 20. csütörtök - Rafael 19°C | 28°C Még több cikk.

Amire a B+R tanít

2012.07.25. 10:10:36

A közlekedési szokások változnak, és ez konfliktusokat szül.

Az SZKT igazgatójának egy évvel ezelőtti legendás kiszólása, miszerint „a közösségi közlekedésnek már egyébként sem az autós, hanem a gyalogos és a kerékpáros közlekedés a vetélytársa, ezért – mondta az igazgató – az SZKT önmaga ellen dolgozna, ha engedményeket tenne a kerékpárosoknak” olyan aspektusát tárta fel a közlekedési módok közötti versenynek, amire kevesen számíthattak.

Az alapvető konfliktus évtizedek óta a személygépjármű forgalom növekedése volt, ami szinte minden mást ki tudott szorítani az utcákról, hiszen az autón utazó ember „több helyet foglal el” a közterületből, mint aki gyalogol, biciklizik vagy tömegközlekedik, a parkolók ráadásul csökkentik a zöldterületet is. A Nyugat-európai példák azt mutatták, hogy az autóforgalom növekedésenek következményei nem kezelhetőek az utak bővítésével: az utcák mérete adott, a társadalmi igény a zöldfelületre, az „élhető városra” viszont egyre markánsabb. Ezért aztán a közlekedéspolitika célja szinte mindenütt a fenntartható módok támogatása, ezért lehet hatalmas összegeket nyerni EU-s forrásból villamos és kerékpáros fejlesztésekre, vagy sétáló belvárosokra.

A fejlesztéseknek aztán hatása is van: a kerékpáros forgalom Szegeden is látványosan növekedett, aminek túl a beruházásokon nyilvánvaló oka a kulturális hatás is – divattá vált – és az utóbbi években valószínűleg nem elhanyagolható a válság hatása sem, hiszen takarékossági megfontolás is állhat a módválasztás mögött. A válság kezdete óta csökken a gépjármű forgalom is, az egyre drágább benzinből egyre kevesebbet adnak el. Nem lenne meglepő, ha az újabb felmérések azt mutatnák, hogy nem csak arról van szó, hogy átrendeződött a közlekedési módok közötti arány, hanem hogy a helyváltoztatások abszolút száma is csökkent.

Közlekedésszervezési szempontból a válság ilyen módon lehetőséget is jelent, hiszen arra ösztönzi a közlekedőket, hogy olyan közlekedési módot válasszanak, ami a fenntarthatósági szempontokkal is összhangban van. Másképp fogalmazva, ez helyzet már nem csak a kínálat bővítésének lehetőségét hordozza, hanem a keresletnek való megfelelés feladatát is. A közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése nem csak hosszú távú, externális szempontoknak kell hogy megfeleljen (tiszta levegő, több zöldterület, jobb életkörülmények), hanem rövid távú igénynek is, hiszen pl. a több kerékpáros joggal várja el, hogy jobban kiszolgálja a városi közlekedés rendszere.

Ez nem csak nagy beruházásokat jelenthet. Az egyirányú Bercsényi utcában az ellenirányú kerékpáros közlekedés megvalósítása csupán 400 ezer forintba kerül, és itt még parkolóhely sem szűnik meg emiatt. Nem véletlen, hogy a Városüzemeltetési Bizottság ezt a javaslatomat némi vívódás után támogatta. Az ilyen kis beruházások, hasonlóan a korábbi években megvalósult kerékpártároló programokhoz, egyszerű eszközökkel ösztönzik és szolgálják a fenntartható közlekedést.

És persze a közlekedési módok ki is egészíthetik egymást. A villamos nagyprojekt utolsó szakaszában a közösségi közlekedés végállomásaihoz fedett kerékpártárolók (B+R, azaz bike and ride) azt az egyébként is létező szokást ösztönzik, hogy a tömegközlekedést és a kerékpározást kombinálják a szegediek. Lehet, ennek az együttműködésnek a lehetőségeit kellene keresni, nem az akadályait.

 


 

Korábbi írások hasonló témában:

Mennyi a mintegy?

Szegény bűnbak 2-es villamos

Hogyan közlekednek a szegediek?

 

Kommentek

12 következő >> végére >>> 15 hozzászólás
15. hozzászólás masaka 2012.08.03. 18:26:23

Velünk, rosszindulatú tudatlanokkal megosztaná a titkok tudója, hogy ki a tervezett célcsoport, és mi lesz a motivációja, hogy 740 birodalmi forintot rááldozzon az onnan torténő továbbutazásra?

14. hozzászólás zoolii 2012.08.03. 14:28:26

Én azért biciklizek minden nap, mert k.drága a benya, és k. drága a tömegközlekedés is! Ha eddig el tudtam jutni brinyóval mindenhova, akkor ezután is eljutok majd.

13. hozzászólás Mogyoró 2012.08.02. 01:44:29

Az ötlet nem lenne rossz, csak olyan kerékpár tárolókat kell építeni ahol gondoskodnak azok biztonságos megőrzéséről, mert bizony sok a kerékpár lopás. Példa rá a cserepes sori piac, ahol az ismerősömnek a szeme láttára lopták majdnem el a kerékpárját, ami nem egy modern darab, (már inkább muzeálisnak számító kerékpárt) A biztonsági őrnek nevezet egyén nem, hogy ezt megakadályozta volna, még a tulajdonost okolta, holott az eltulajdonítónak nevezett kettős állampolgárnál ott voltak az elkövetéshez szükséges eszközök is, ezek után menj kerékpárral, hiszen a boltba sem mehetsz be anélkül, hogy el ne lopják a kerékpárt.

12. hozzászólás atomboy 2012.07.31. 00:13:53

10. kilo
Kar elore veszmadarkodni, varjuk meg a veget. Remelem, sikerul meghonositani itthon is a nyugati B+R rendszert.
Amit a ligeti kerekparos allomast illeti, mi mar elore josoltunk, nem lesz jovoje. B+R-ben viszont latunk, mert ennek van ertelme.

11. hozzászólás CsImre 2012.07.30. 21:06:33

10. kilo:

Akkor gyere be Szőregről (v. Deszkről) busszal, és válts bringára a Gyermekkórháznál. A Ligeti pihenő egy marhaság, semmi értelme nincs, soha nem is volt, kampányanyagnak, és a pályázati buli miatt kellett.

10. hozzászólás kilo 2012.07.29. 00:06:11

Valahogy én is attól félek, mint #9 masaka. Ha én pl Szőregen laknék, nem tenném le a bringát és várnék a trolira,pénzért.
BTW a ligeti kerékpáros állomás utólag értékelve - mire jó??? Az a forgatókönyv nem működik, ez a kisértetiesen hasonló mitől működik majd?

9. hozzászólás masaka 2012.07.27. 10:11:10

Kíváncsian várom, hogy hányan fognak, és honnan odatekerni, hogy azután megvegyék a 370 forintos jegyet, hogy továbbutazhassanak. Meg még egyszer, hogy vissza. Gondolom, ha van bérlete a bringásnak, akkor oly mindegy, akár a lakásához közelebb is felszállhatna valami tömegközlekedési járműre. Fogja ezeket a tárolókat őrizni valaki, vagy diszkont beszerzési forrás lesz a megélhetési kerékpár szétszerelő szakembereknek?

8. hozzászólás vuk 2012.07.26. 13:50:57

7. macs 2012.07.26. 13:24:10
Lehet nem mondanak hulyeseget :)
De a mozgasra telen is szukseg van, akkor is jol johet a bringa :) Jobb, mint a megalloban fagyoskodni!

7. hozzászólás macs 2012.07.26. 13:24:10

Első hallásra érdekesen hangzik TIT kijelentése, de van benne ráció. A környezetemben nagyon sokan csak késő ősztől kora tavaszig használják a közösségi közlekedést, egyébként cangával járnak. Azt mondják, olcsó és egészséges. :-)

6. hozzászólás atomboy 2012.07.26. 11:21:14

Pardon, elozo kommentembol lemaradt a holland kozmondas vege.
Pontosan igy szol: "Az a legjobb kerekparos infra, amelyik mire elkopik, addigra a kozlekedok eltanuljak az uj rendet, es nem kell ujra festeni."


15 hozzászólás12 következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!