Ha szárad valamennyit a kikötő, tovább tudják folytatni a munkát

2020.02.12. 09:33

Vasbakokon áll a Szőke Tisza

Hatalmas szerencséjük volt a Szőke Tisza kiemelésén dolgozóknak, mert gyakorlatilag amióta kiemelték, nem voltak mínusz fokok. Ráadásul a napokban folyamatosan esett az eső, így idejében végeztek a munkával. Azóta bakokra állították a gőzöst.

Suki Zoltán

Alig lehet megközelíteni a sártengerben a gőzöst.

Fotó: Török János

Már nem a felfújható ballonokon, hanem vasbakokon áll a Szőke Tisza, legalábbis ezt láttuk, amikor kedden a tápéi téli kikötőnél jártunk, hogy megnézzük, mennyit haladtak a gőzös kiemelése óta a szakemberek. A bakra állításról sajnos nem tudtunk képeket készíteni, csak a végeredményről, de ez sem lehetett egyszerű feladat. Főleg, hogy a hajó jelenleg gyakorlatilag megközelíthetetlen. Amikor január 23-án elkezdték kihúzni a folyóból, tulajdonképpen szerencséjük volt a mentésben részt vevőknek, hogy fagyos terepen tudtak dolgozni, és az az időjárás végül még néhány napig, a partra vontatás végéig ki is tartott.

Vasbakokon áll a Szőke Tisza. Fotó: Török János

Sártenger közepén

Ezt ma a helyszínen tapasztaltak alapján nem vagy csak nagyon nehezen lehetne megoldani. A hajó tulajdonképpen egy sártenger közepén van. Amíg pedig az az esős időjárás tart és nem szárad legalább valamennyit a kikötő, addig nem valószínű, hogy tovább tudják folytatni a munkát.

– Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés – mondta el a partra vontatás után a Délmagyarországnak a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a mentés koordinátora. Heizler Tamás hozzátette, hogy nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztak ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtak addig.

Sokan nem hitték, hogy sikerül

– Nagyon sokan voltak teljes joggal szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a hajó ebben a formájában partot érhet, így számunkra az adrenalin mellett óriási élmény volt az az egy hét. A csapat minden tagja érezte, hogy a munka több, mint egy szakmai kihívás, egyben felelősség is, hiszen egy százéves gőzhajó sorsa van a kezünkben. Rendkívül büszke vagyok a kollégáimra, akik példamutató kitartással és elkötelezettséggel küzdötték végig az elmúlt heteket – mondta akkor a szakember.

2012-ben süllyedt el a Tápéi öbölben

A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották, IV. Károly néven. A hajó előkelősége, az első osztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra. Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból.

Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a 80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a Tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában