2020.04.26. 08:15
Táppénz a vészhelyzet alatt
A táppénz igénylése és a keresőképtelenség elbírálása lényegében továbbra is a korábbi szabályok alapján történik. Változás a folyamatos betegség esetén abban van, hogy a vészhelyzet ideje alatt nem szükséges legalább kéthetente igazolást kiállítani, az ritkábban is elegendő lehet. Cél, hogy csökkenjen a személyes találkozás a háziorvos és a beteg között.
Járványügyi zárlatnál is keresőképtelenséget állapít meg az orvos (illusztráció).
Fotó: Karnok Csaba
– A jelenlegi helyzetben két olyan új keresőképtelenségi eset is van, amelyet a korábbiakban megállapított táppénzes 9 kódhoz most újonnan kell besorolni. Ezek az otthoni vagy kórházi karanténban lévő, a betegség tüneteit nem mutató személyek, illetve foglalkozásuk közben megfertőződöttek – hangsúlyozza az EU-TAX.
Közegészségügyi ok
A könyvelési és adótanácsadói iroda szerint az első esetben az Emberi Erőforrások Minisztériumának állásfoglalása alapján a 7-es kódot kell alkalmazni, ők ugyanis közegészségügyi okból vehetők keresőképtelen állományba. Fontos, hogy itt betegszabadság nem jár, tehát a keresőképtelenség első napjától kezdve táppénzt kell megállapítani. Ennek mértéke az általános szabályok alapján 50 vagy 60 százalék. A foglalkoztatót ez esetben nem terheli a táppénzhozzájárulás-fizetés kötelezettsége.
Járványügyi zárlat elrendelésekor, ha azért nem képes munkát vállalni a magánszemély, mert nem tudja elhagyni a lakóhelyét, akkor szintén a 7-es kód szerepel a táppénzes papírján. A dolgozót az országos tiszti főorvos értesítése alapján veszi keresőképtelen állományba az arra jogosult orvos – a zárlatot határozattal is bizonyítani kell.
Költségtérítés
Az egészségügyről szóló 1997. évi törvény alapján a járványügyi „elkülönítés, zárlat, ellenőrzés idején a fertőző betegnek, kórokozó-hordozónak fel nem róható szükséges és indokolt költségeket” az állam megtéríti. Ugyanez igaz a társadalombiztosítási jogviszony alapján meg nem térülő, kiesett munkajövedelemre is.
A vírusfertőzés munkavégzés közben is bekövetkezhet, például egészségügyi dolgozónál. Ha ez foglalkozási megbetegedésnek minősül, akkor a táppénz igénylésénél a munkavállaló táppénzes papírjára a 2-es kód kerül, vagyis a foglalkozási megbetegedés. Ha a hatóság ezt üzemi balesetnek minősíti, akkor a keresőképtelenség első napjától 100 százalékos baleseti táppénz jár. A foglalkoztatónak ebben az esetben sem kell táppénz-hozzájárulást fizetnie.
Eredeti igazolások
A táppénz igénylése továbbra is a keresőképtelenség igazolása alapján történhet. Ezeket le lehet adni postai úton vagy e-mailben. Ha ez utóbbit választja a munkavállaló, akkor vagy elektronikus aláírással kell ellátnia a dokumentumot, vagy nyilatkoznia kell, hogy az igazolás mindenben megegyezik az eredetivel. A vészhelyzet megszűnése után természetesen le kell adni az eredeti igazolásokat is.
Ingyenesen hívható a magyar ügyeleti központ
Az ügyeleti központ e-mail-elérhetősége: [email protected]. A beérkező elektronikus levelekre a lehető legrövidebb időn belül ellenőrzött, hiteles választ küldenek.
A 06-80-277-455 és a 06-80-277-456 számú, ingyenesen hívható információs vonalakra kezdeményezett hívásokat a nap 24 órájában az ügyeleti központban fogadják a Nemzeti Népegészségügyi Központ munkatársai.
A kormány koronavírussal kapcsolatos hivatalos Facebook-oldalán és a koronavirus.gov.hu kormányzati honlapon hiteles és naprakész tájékoztatás található a fertőzésről.