Járványügyi zárlat és keresőképtelenség

2020.04.26. 08:15

Táppénz a vészhelyzet alatt

A táppénz igénylése és a keresőképtelenség elbírálása lényegében továbbra is a korábbi szabályok alapján történik. Változás a folyamatos betegség esetén abban van, hogy a vészhelyzet ideje alatt nem szükséges legalább kéthetente igazolást kiállítani, az ritkábban is elegendő lehet. Cél, hogy csökkenjen a személyes találkozás a háziorvos és a beteg között.

K. A.

Járványügyi zárlatnál is keresőképtelenséget állapít meg az orvos (illusztráció).

Fotó: Karnok Csaba

– A jelenlegi helyzetben két olyan új keresőképtelenségi eset is van, amelyet a korábbiakban megállapított táppénzes 9 kódhoz most újonnan kell besorolni. Ezek az otthoni vagy kórházi karanténban lévő, a be­tegség tüneteit nem mutató személyek, illetve foglalkozásuk közben megfertőződöttek – hangsúlyozza az EU-TAX.

Közegészségügyi ok

A könyvelési és adótanácsadói iroda szerint az első esetben az Emberi Erőforrások Mi­­nisztériu­mának állásfoglalása alapján a 7-es kódot kell alkalmazni, ők ugyanis közegészségügyi okból vehetők keresőképtelen állományba. Fontos, hogy itt betegszabadság nem jár, tehát a keresőképtelenség első napjától kezdve táppénzt kell megállapítani. Ennek mértéke az általános szabályok alapján 50 vagy 60 százalék. A foglalkoztatót ez esetben nem terheli a táppénzhozzájá­rulás-fizetés kötelezettsége.

Járványügyi zárlat elrendelésekor, ha azért nem képes munkát vállalni a magánszemély, mert nem tudja elhagyni a lakóhelyét, akkor szintén a 7-es kód szerepel a táppénzes papírján. A dolgozót az országos tiszti főorvos értesítése alapján veszi keresőképtelen állományba az arra jogosult orvos – a zárlatot határozattal is bizonyítani kell.

Járványügyi zárlatnál is keresőképtelenséget állapít meg az orvos (illusztráció).
Fotó: Karnok Csaba

Költségtérítés

Az egészségügyről szóló 1997. évi törvény alapján a járvány­ügyi „elkülönítés, zárlat, ellen­őrzés idején a fertőző betegnek, kórokozó-hordozónak fel nem róható szükséges és indokolt költségeket” az állam megté­rí­ti. Ugyanez igaz a társada­lombiztosítási jogviszony alapján meg nem térülő, kiesett munkajövedelemre is.

A vírusfertőzés munkavégzés közben is bekövetkezhet, például egészségügyi dolgozónál. Ha ez foglalkozási megbetegedésnek minősül, akkor a táppénz igénylésénél a munkavállaló táppénzes papírjára a 2-es kód kerül, vagyis a foglalkozási megbetegedés. Ha a ha­­tóság ezt üzemi balesetnek minősíti, akkor a keresőképtelenség első napjától 100 százalékos baleseti táppénz jár. A foglalkoztatónak ebben az esetben sem kell táppénz-hozzájárulást fizetnie.

Eredeti igazolások

A táppénz igénylése továbbra is a keresőképtelenség igazolása alapján történhet. Ezeket le lehet adni postai úton vagy e-mailben. Ha ez utóbbit választja a munkavállaló, akkor vagy elektronikus aláírással kell ellátnia a dokumentumot, vagy nyilatkoznia kell, hogy az igazolás mindenben megegyezik az eredetivel. A vészhelyzet megszűnése után természetesen le kell adni az eredeti igazolásokat is.

Ingyenesen hívható a magyar ügyeleti központ

Az ügyeleti központ e-mail-elérhetősége: [email protected]. A beérkező elektronikus levelekre a lehető legrövidebb időn belül ellenőrzött, hiteles választ küldenek.

A 06-80-277-455 és a 06-80-277-456 számú, ingyenesen hívható információs vonalakra kezdeményezett hívásokat a nap 24 órájában az ügyeleti központban fogadják a Nemzeti Népegészségügyi Központ munkatársai.

A kormány koronavírussal kapcsolatos hivatalos Facebook-oldalán és a koronavirus.gov.hu kormányzati honlapon hiteles és naprakész tájékoztatás található a fertőzésről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában