2020.07.12. 11:48
Becsaphatja a sárga vonal a kerékpárosokat
Bő egy éve a Fecske utca és a Szilléri sugárút kereszteződésében építettek egy körforgalmat. Első ránézésre kifejezetten biciklisbarát, ám új közlekedési lehetőség, amit azért még tanulni kell autósoknak és kerékpárosoknak is. Ahogy a Belvárosi híd újszegedi lejárójának közel sem egyszerű vonalvezetését, jelzéseit is.
Szeged, 20200706. Különös kerékpárút újszegeden a Torontál térnél., Fotó: Frank Yvette (FY), Délmagyarország
Fotó: Frank Yvette
A Szilléri sugárúton a Csillag tér felé kerékpározóknak meg kell adnunk az elsőbbséget az autósok számára, ahogy azt a tábla is jelzi nekik a körforgalomba való behajtás előtt. A keresztutcából érkezőknek bonyolultabb a helyzete, az autósok és a biciklisek felé is fordítottak egy elsőbbségadás kötelező táblát. Ennek értelmezésében Majoros Gabriella gépjárművezető szakoktató segítette lapunkat.
Elsőbbség
– A kerékpárút nem a körforgalmon megy keresztül, hanem a Fecske utca közúti részén. Így egyértelmű, hogy a tábla, amely a kerékpárútra néz, azt jelenti, hogy a biciklis köteles megadni az elsőbbséget az autósnak, aki a Fecske utcából jön kifelé. Ugyanezen az oszlopon a gépjárműforgalom felé néző elsőbbségadás kötelező tábla viszont azt jelenti, hogy az autós, miután a zebrán gyalogosan átkelőknek megadta az elsőbbséget, előregurul a jelzésig, és itt kötelessége megadni az elsőbbséget annak, aki már a körforgalomban közlekedik – mondja a szakoktató.
Terelővonal
Hozzáteszi, a közút-bicikliút találkozása és a körforgalom két külön kereszteződésnek számít. Vagyis a kerékpárosoknak ebben a körforgalomban nincs elsőbbségük egyik irányból sem.
– Sokakat megzavar a felfestett sárga terelővonal, de az nem jelent automatikusan elsőbbséget, csak az ajánlott haladási irányt. Ha párhuzamosan közlekedik a gépjármű és a kerékpáros, annak van elsőbbsége, aki egyenesen megy tovább – részletezi Majoros Gabriella.
Félreértelmezés
Például ha az autós jön le a Belvárosi hídról az újszegedi ligetnél, és megy a Vedres utca felé, akkor keresztezi a kerékpársávot, és meg kell adnia az elsőbbséget a rajta guruló bicikliseknek. Ugyanitt arra is van példa, hogy a kerékpárosok vonalvezetése „metszi” az egyenesen továbbhaladó gépjárművekét. Ilyenkor a bicikliseknek természetesen nincs elsőbbsége, és a félreértelmezés balesetet is okozott már ott.