2021.02.28. 09:15
Akár börtön is járhat a büntetőfékezésért
A Magyarországon is legális autós fedélzeti kamerák egyre több hétköznapi szabálytalanságot örökítenek meg. A sztárműfaj a büntetőfékezés, ha pedig a veszélyes manőverből baleset lesz, a bíróság és a biztosító előtt is fontos bizonyíték a videó. Évekbe és milliókba is kerülhet.
Nemrég adtunk hírt arról, hogy a Szegedi Járási Ügyészség közúti veszélyeztetés miatt vádat emelt egy férfi ellen, aki még 2019-ben az M5-ös sztrádán akarta megleckéztetni a neki „bemutató” kamionsofőrt.
Az autós Szegedről tartott Budapest felé, és Kistelek körül utolérte a hosszabb ideje 90-nel haladó kamiont, amelyik éppen egy másik teherautót előzött. A manőver befejezése után a kamionos visszatért a külső forgalmi sávba, majd a vezetőfülke lehúzott ablakán keresztül bal keze középső ujjával bemutatott a mögötte haladó, folyamatosan fénykürtöt használó vádlottnak.
Az pedig, miután megelőzte a kamiont, büntetőfékezett. A teherautó sofőrje nem tudott megállni, ezért nekiment az ideges autós kocsijának.
Öt évet kapott
A KRESZ előírja, hogy a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.
Ha a büntetőfékezés szándékos, felmerül a közúti veszélyeztetés bűncselekményének gyanúja, és azt akkor is többéves szabadságvesztéssel büntetheti a törvény, ha nem sérül meg senki súlyosan.
Megtörtént, hogy egy autós ráhúzta a kormányt a másikra, majd büntetőfékezett, mire a megijedt sofőr elrántotta a kormányt, elsodort egy motorost, aki meghalt a balesetben. Az agresszív autósra öt év letöltendő börtönt szabott ki a bíróság és további öt évre elvették a jogosítványát.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tavalyi online felmérése szerint az emberek 99 százaléka a büntetőfékezést veszélyesnek tartja. Sorrendben ezt követte a valaki elé történő bevágás 86, a másikra rátapadás, vagyis a nem megfelelő követési távolság 67 százalékkal – közvetlen ezután a leállósáv indokolatlan használatát jelölték meg.
Agresszivitás
A válaszadók több mint kétharmada állította, hogy rendszeresen találkozik erőszakos autóssal. Az életkorral egyenes arányban nő azok száma, akik agresszivitást tapasztalnak: a fiatalok 56, a középkorúak 72, az idősebbeknek pedig már a 76 százaléka napi szinten tapasztalja az autóvezetői erőszakosságot.
Kisebbségben voltak azok – 47 százalék –, akik úgy nyilatkoztak, hogy viselkedtek már durván egy-egy közlekedési helyzetben. A nőknél ez az arány azonban mindössze 27 százalékos volt. Arra a kérdésre, hogy a gyorsabb autók vezetői agresszívebbek-e, 55 százalékban volt igen a válasz.
Hasonló ez a drágább kocsik esetében is: a válaszadók 62 százaléka szerint az ilyen autókat vezetők erőszakosabbak.
A válaszadók enyhe többsége, 52 százaléka agresszívabbnak látja a magyar autósokat a külföldieknél, addig a héttizedük úgy véli, régebben kulturáltabban vezettek az emberek, mint ma.
Fedélzeti kamera
Ősszel jogerős ítélet született a büntetőfékezés műfajában, a 2020-as év talán legnagyobb közfelháborodást kiváltó büntetőfékezős és leszorítós Audi R8 vezetőjének az ügyében.
Május végén egy furgon haladt az M0-s autóút és az M3-as autópálya Budapesthez közeli csomópontjánál, amit utolért a fehér sportkocsi, akinek vezetőjét felbosszantott a hozzá képest lassan haladó jármű. Villogással jelezte neki, hogy le kellene húzódnia, de a kisteherautó vezetőjének erre nem igazán volt helye.
Ezért az audis szabálytalanul kikerülte jobbról, majd büntetőfékezés, mutogatás után megpróbálta leszorítani a furgont, ami elöl-hátul fel volt szerelve kamerával.
A videó annak idején szép karriert futott be a neten – kommentekből sem volt hiány. A bíróság jogerősen 325 ezer forint pénzbírságra ítélte az audist, és egy évre eltiltotta a vezetéstől.