Megnövekedett a várakozási idő az új személygépkocsikra

2021.05.24. 18:19

Csiphiány sújtja az autóipart

Autóink vezérlőegységeinek lelke, a processzor mostanában nehezen elérhető a járműgyártók számára. Gyors javulásra nem lehet számítani, így adódik a kérdés, hogy mi ennek az oka, és milyen hatással van a globális és a hazai új- és használtautó-piacra a csiphiány.

Kovács András

– Amikor tavaly tavasszal elindult a pandémia, nagyon gyorsan kellett reagálni rá – írta az autoszektor.hu. A szakkportál hozzátette, a „home office”, az otthoni munkavégzés sok embert ráébresztett arra, hogy nem tudja megfelelő hatékonysággal végezni a dolgát a régi, alacsony teljesítményű számítógépén.

Békeidőben ilyenkor rendelünk egy laptopot, vagy konfigurált valaki egy asztali számítógépet magának.

A világon mindenhol megjelent ez az igény, így a személyi számítógépek piacán gyorsan hiány alakult ki. Ezzel egy időben drámaian visszaestek az autógyárak megrendelései is, így a csipgyártók azonnal átálltak. Pontosabban néhány hét alatt átállították gépsoraikat.

Mire a járműipar kezdett magához térni, az ázsiai csipgyártók kapacitásait jó előre lekötötték. Fontos, hogy a számítógépek, mobileszközök gyártása egy nagyságrenddel kevesebb csipet igényel, mint egy korszerű autó. Átlagosan 50 darab vezérlő elektronika van egy kocsiban, ezekben egyenként van annyi csip, mint egy mobiltelefonban.

Míg egy évvel ezelőtt a megbetegedések miatt álltak az autógyárak, addig fél évvel ezelőtt a csiphiány küldte kényszerpihenőre a munkásokat.

Voltak üzemek, amelyek újra teljes leállítással reagáltak, másutt gyártási szünetekkel próbálták kezelni a helyzetet.

Várni kellett, amíg a beszállítók eleget tudtak tenni a megrendeléseknek. A probléma azóta sem oldódott meg, a gyárak a mai napig ezzel küzdenek.

– A csiphiány hatására jelentősen megnövekedett a várakozási idő az új autókra, és minél összetettebb kocsit rendel valaki, annál többet kell rá várnia. Mostanára a járműipar a megszokott kapacitásának nagyjából 70-80 százalékára tudta csak visszaállítani teljesítőképességet – írta a szakportál.

Az autógyártók a múltban közvetlenül szerződtek egyes nyersanyagok gyártóival, termelőivel, főleg olyan értékes fémek esetében, amelyeknél már árproblémákhoz vezetett a kereslet-kínálat felborulása.

Most a félvezetőgyártókkal is ilyen közvetlen megállapodásokat akarnak kötni.

A múltban vonakodtak hosszú távú szerződéseket kötni a csipek és egyéb alkatrészek kapcsán, nem akarták vállalni ezek pénzügyi vonzatait. Most, hogy a fenyegetés nem elméleti, már annak gyakorlati hatásaitól szenvednek, közvetlen megállapodásokkal előznék meg, hogy félvezetők hiánya miatt kelljen a jövőben is leállítaniuk a gyártást.

A hiányra az árak persze el­­indultak felfelé, ha valamire nagy a kereslet, akkor az drágulni fog. Ha többe kerül a csip, az autó ára is emelkedik. Az új autók elérhetőségének csökkenése természetesen hatott a használtak piacára is. A most keresgélők 15-20 százalékos árnövekedést is tapasztalhatnak a legnépszerűbb kategóriákban az egy évvel ezelőtti színvonalhoz képest.

Leállások itthon is

A beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt április 21-én másfél hétre leállt a termelés a kecskeméti Mercedes-gyárban. – Egyes félvezető kompo­nensek terén jelenleg világszerte beszállítói nehézségek tapasztalhatók az alkatrészellátásban, emiatt módosították termelési programjukat – írták. Januárban már volt egy leállás Kecskeméten, 20-ától tíz napig szünetelt a termelés, szintén a beszállítói nehézségek okozta alkatrészhiány miatt. Kapcsolódó hír, hogy a félvezető áramköröket gyártó Intel április 22-én jelezte, hogy nem látja a végét a nemzetközi piacon az elektronikai alkatrészek kínálatában bekövetkezett hiánynak.

Mostanra a járműipar a megszokott kapacitásának nagyjából 70-80 százalékára tudta csak visszaállítani teljesítőképességet.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában