Helyi közélet

2022.05.08. 18:10

Üzemanyag-megtakarítás sebességkorlátozással

Az orosz kőolaj legnagyobb importőre, az Európai Unió. Az ukrajnai háború kapcsán a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) tízpontos javaslattal állt elő a fogyasztás visszaszorítására, ezek között ott a sebességkorlátozás is.

Munkatársunktól

A nagyobb sebességnél nő a fogyasztás. Illusztráció: Török János

Fotó: [email protected]

A Nemzetközi Energiaügynökség becslései szerint az Európai Unió tagállamaiban négy hónapon belül napi mintegy 2,7 millió hordóval lehetne csökkenteni az olajfogyasztást. Környezetvédő civil szervezetek széles köre szorgalmazza az intézkedések mihamarabbi bevezetését. Az IEA javaslataival összhangban az egyik legnagyobb német szervezet, a Deutsche Umwelthilfe egyebek mellett azt követeli, hogy az ország autópályáin 100, a településeken kívüli egyéb utakon 80, a sűrűn lakott településeken pedig 30 kilométer/órás sebességkorlátozást vezessenek be, amivel évi 3,7 milliárd liter üzemanyagot lehetne megtakarítani. 
Becsléseink szerint csak a németek által javasolt sebességkorlátozással az EU-ban évente közel 20 milliárd liter kőolajat takaríthatnánk meg, ami a teljes magyarországi fogyasztás több mint kétszeresének felel meg. A lakosságot a városok vezetőinek ösztönözniük kell arra, hogy autó helyett tömegközlekedéssel, kerékpárral és gyalog járjanak – mondta Lukács András. 
 

A Levegő Munkacsoport elnöke hozzátette, az önkormányzatok vezessenek be forgalomcsillapítási intézkedéseket és szervezzenek minden héten autómentes vasárnapokat. Folytassanak széles körű tájékoztatást, hívják fel a lakosság figyelmet arra, hogy csökkentsék az üzemanyag-felhasználásukat. 
 

A Nemzetközi Energiaügynökség javaslatainak hatodik pontja az autómegosztásra való áttérést sürgeti, amivel a világ napi 470 ezer hordó kőolajat takaríthat meg. A Levegő Munkacsoport korábban már ismertette a hazánkban is elérhető újfajta közlekedési mód előnyeit az utazók szempontjából. Csak annyit kell fizetni, amennyit ténylegesen használjuk az autót, és nem kell gondoskodni a karbantartásáról vagy a tárolásáról. Ráadásul a nemzetközi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a közösségi autó használata esetén az emberek sokkal jobban meggondolják, hogy mikor ülnek autóba, mint amikor saját személygépkocsijuk van. 
A Covid-járvány alatt már bebizonyosodott, hogy sok munkakörben működik az otthoni munkavégzés. Az IEA javaslatainak második pontja is ezt szorgalmazza. Számításaik szerint heti egy nap otthoni munkával 170, három napival mintegy 500 ezer hordónyi kőolaj takarítható meg a Nemzetközi Energiaügynökség tagállamaiban és a társult államokban. Természetesen csak akkor, ha az emberek az így felszabaduló időt nem arra fordítják, hogy máshová autózzanak többet – mondta Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse. 
 

Környezetbarátság


A Levegő Munkacsoport 1988-ban alakult környezetvédő civil szervezet. Tevékenységének főbb területei az államháztartás és az uniós költségvetés zöld reformja, a közlekedés környezetbarátabbá tétele, valamint az éghajlatváltozást lassító és környezetünket élhetőbbé tévő energiapolitika és településfejlesztés. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában