Fekete István edző hálával tiszteleg a szülői küzdelemért

2023.04.23. 17:30

A vízben minden könnyebben működik - Fotók

Rengeteg csalódáson vannak túl azok a családok, akik úszásterápiára érkeznek Fekete Istvánhoz, aki a vásárhelyi Hód Úszó SE oktató, edzője. A speciális nevelési igényű gyermekek és szüleik egészen új lehetőségeket kapnak Vásárhelyen.

Tábori Szilvia

Fekete István az úszáson keresztüli nevelés elkötelezettje. Fotó: Török János

Fotó: Török János

Valami egészen rendhagyó történik abban – a szülő, gyermek és edző alkotta – sajátos háromszögben, a hódmezővásárhelyi úszómedence vizében és a parton. Rendhagyó, mert esetükben a legapróbb mozzanatok is másként történnek és a legapróbb sikerekhez másféle út vezet. Fekete István, a Hód Úszó Sportegyesületnél sajátos nevelési igényű gyermekekkel foglalkozik, egyénileg és csapatban is. Mint mondta: a családok szó szerint rá bízzák a fél életüket, a gyermeküket. Tiszteletét a maximalizmusával igyekszik kifejezni feléjük.
 

A bizalom bizonyítéka

Módszere saját bevallása szerint is nehezen megfogalmazható. A sajátos nevelési igényű gyermekeknél ugyanis kétféle helyzetből ritkán adódik egyforma vagy hasonló eredmény. Ahogy Fekete István magyarázta: neki kell összetartani ezt a különleges mozaikot, szeretettel és fegyelemmel.

Esetükben nem a kiváló úszástechnika a cél. Azt érdemes látni, amikor egy sajátos nevelési igényű gyermek hónapok, akár fél év gyakorlás után a víz alá lemerülve szín- vagy számsor szerint felhoz onnan egy játékot, az hatalmas eredmény. Ahhoz már legalább három-négyféle készséget használ, ami egy normál képességű gyermeknél alapvető, a nem tipikusan fejlődőknél viszont elképesztő siker. A tudásszint ráadásul szinte mindenkinél más, eltérőek az alapok, a készségek, az akadályok. Ami közös bennük István szerint, hogy a vizes közegben láthatóan megszűnik a félelmük, feloldódnak a biztonság és boldogság érzésében. A vízben valamiért minden könnyebben működik. És amikor az egyáltalán nem, vagy csak részben beszélő autista gyermek egyre inkább igyekszik kifejezni a lelkében munkáló érzéseket, az a bizalom egy egészen különleges bizonyítéka.


 

A szülők – túl rengeteg elutasításon – gyakran félve érkeznek úszásterápiára. 
Fotó: Török János

Mi történik a vízben?

István 2017 óta dolgozik testnevelő tanárként a sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó Aranyossy Ágoston Református Általános Iskolában. Majd néhány évvel később már a Hód Úszó Sportegyesület színeiben a speciális igényű gyerekekkel foglalkozott egyénileg és csoportosan. Van, aki egészen Svájcból utazik idáig, más családok Szerbiából költöztek Hódmezővásárhelyre, mert kevés helyen van hasonló komplex fejlesztési lehetőség oktatási intézményben, de úszásterápiára sincs lehetőség.

Jelenleg a Juhász Gyula Pedagógusképző Karon testnevelő tanári mesterképzésén pedig abból írja szakdolgozatát, miként mérhető – ha egyáltalán mérhető – a sajátos nevelési igényűek úszás oktatásának hatékonysága az élet más területein. Mint mondta: nehéz általános igazságokat megfogalmazni, mert ez folyamatos tanulás, fejlődés, újabb tapasztalat. Nem lehet kijelenteni biztonsággal, hogy némely módszer bizonyos eleme meghatározott eredményekre vezet. István munkáját 2021-ben állami Gerevich Aladár-sportösztöndíjjal ismerték el.

A határok biztonsága

De mi is jellemzi pontosan István módszerét? Véleménye szerint a szakmai tudás mellett rengeteg emberi gesztus, osztatlan figyelem, érzékenység, empátia kell választott hivatásához. A spektrum nagyon széles, eltérőek az értelmi képességek, nincs egyetlen hatékony technika. Tudni kell, hogy egy autista gyermeknek gondot jelenthet az úszószemüveg viselése, a megfelelő légzéstechnika, ezen mind át kell lendülniük. A lényeg, hogy közvetlenül, nagyon személyesen, célzottan csakis ahhoz az egyetlen személyhez szól, akivel foglalkozik. Kibillenti az adott helyzetből, felemelni a lelkét. A fegyelem és a kijelölt határok teremtenek biztonságot. A személyes megszólítást csapatedzéseken ugyanúgy fontosnak tartja István. Legtöbbször a vízben és nem a medence partjáról instruál.
 

Boldogulni az életben

Az úszásterápia legfontosabb célja, hogy ezek a gyerekek lehetőségeik szerint az életben, a tanulásban és szociális környezetükben könnyebben boldoguljanak.

Amikor a felnőttek világába integrálunk speciálisan fejlődő gyerekeket, fontos, hogy legyen egy bátorító közösségük. Fontos, hogy amikor magukra maradnak váratlan helyzetekben, milyen csomagot készítettünk össze nekik

 – magyarázta Fekete István. 

Hozzátette: váratlan helyzetekben a tanulásban, értelmileg akadályozott gyermekek könnyen leblokkolnak, onnan viszont nehéz visszahozni őket. A versenyhelyzet kiváló példa erre: sok a váratlan inger, a hangzavar, a megszokott utasításokat másoktól hallják. Az a feladata, hogy a gyerekek idegen helyzetekben is sikerrel használják a tanultakat, a fejlesztett készségeket. A Hód Úszó SE edzője egyébként is az úszással nevelés elkötelezettje.

Klasszikus értelemben nem úszni tanítom őket, ez annál sokkal több. Az úszáson keresztüli nevelés, fejlesztés egészen mást jelent és más eredményre vezet, mint úszni tanulni. Hangsúlyos határ választja el a kettőt

 – magyarázta. Előbbi módszerrel a vizes közegben megszerzett tudás adaptálható a tanulás világába. A sajátos nevelési igényű gyerekek az iskolai órákon könnyebben és hosszabb ideig koncentrálnak, tovább tudnak egy helyben ülni. Megtanulnak segítséget kérni és adni, felismerik saját értékeiket.
 

Egységben az erő: a gyerekek megtanulnak segítséget kérni és adni. Meg- és felismerik saját értékeiket. Fotó: Török János
Fotó: Török János

A valódi csoda

Rengeteg csalódást éltek már meg, számtalan bezárt ajtóval találkoztak, sok elutasításon vannak túl az úszásterápiára érkező családok. Legtöbbször személyes találkozások nélkül, egy telefonhívással mondtak nemet nekik. Ezt hallani számomra is szomorú valóságképet festett le

 – magyarázta Fekete István. 

Az edző szerint már csak ezért is fontos, hogy tiszta szívvel és fejjel fogadja őket. A speciális törődést igénylő gyermekeknél képtelenség megfogalmazni rövid távú célokat, náluk minden másként működik. Apró lépésekkel alakítják ki a vízi biztonságot, a helyes légzés- vagy merülési technikát, majd indulunk el a felfedezés útján. A víz alatti játékkal összekapcsolt feladatokban már többféle készséget használnak egyszerre. A legtöbbször a támogató szülői jelenlét elengedhetetlen, ritkábban viszont éppen hogy megosztja a gyerekek figyelmét a medencében. István szerint csodálatos helyzet, hogy mindig teljes őszinteséggel beszélhet az érintettekkel. Kéréseit, meglátásait kivétel nélkül elfogadják.

A szülők hatalmas harcot vívnak, tudom milyen küzdelmes elhozni a gyerekeket akárcsak a strandra, elvinni az iskolába, feladathelyzetbe hozni, házi feladatot végezni. A munkámmal a hálámat és a tiszteletemet is szeretném kifejezni feléjük

 – mondta az edző.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában