2023.07.16. 19:30
Zeneszerző kutatóorvos gyógyít a szegedi Neurológiai Klinikán
Gyerekkora óta gitáron, hegedűn, zongorán és népi furulyákon játszik, alapítója a Délikert-Möndörgő Néptáncegyüttesnek, mégsem a zenét választotta hivatásának Szalárdy Levente. A Szegedi Tudományegyetem Neurológiai Klinikájának egyetemi adjunktusa lett, valamint Junior Prima díjas kutatóorvosként dolgozik. Hogy miért döntött az orvoslás mellett, és miként van jelen a zene ma is az életében, arról lapunknak számolt be a Jövendölés című táncdráma zeneszerzője.
Szalárdy Levente az időskori agyvérzés jelentős hányadáért felelős agyi amyloid érbetegség kapcsán végez kutatásokat. Fotók: Török János Fotó: Török János TJ Délmagyarország
Neurológus szakorvosként, egyetemi adjunktusként dolgozik Szegeden úgy, hogy korábban Bolyai-, majd Bolyai Plusz-ösztöndíjas volt, később pedig elnyerte a Junior Prima díjat. Pedig gyermekkora óta nagyon fontos szerepet tölt be az életében a zene. Miért döntött az egészségügy mellett?
Pedagóguscsaládban nőttem fel, ahol mindenki zenész. Édesanyám zongoratanár, édesapám pedig történelem szakos pedagógusként gitározott, sokat koncertezett a beatkorszakban. Én 12 éven át hegedültem, de nem maradt ki a gitár és a zongora sem, és persze minden olyan hangszer, amelyen húr van, a szívemhez közelálló lett. Gimnazista koromra zenekarunk is volt, amellyel később Apassionata néven, megzenésített verseket adtunk elő országszerte. A gimnáziumi éveim alatt megfordult a fejemben, hogy főállású zenész legyek, végül mégis az orvoslást választottam biológia–kémia fakultációs diákként. Szegedre felvételiztem sikeresen, de az egyetem alatt is koncerteztem, utána következtek a színházi művek. Egyébként mindvégig arra készültem, hogy sebész leszek, azonban ötödévesként magával ragadott a neurológia oktatása és a gyakorlat. Először kutatóként dolgoztam a klinikán, majd a PhD-éveket követően klinikussá váltam.
Három éven keresztül volt főállású kutató. Miről szóltak ezek a kutatások és min dolgozik jelenleg?
A PhD-munkám során alapvetően egy genetikailag módosított egértörzs idegrendszerének részletes kórszövettani jellemzését végeztem el, valamint kognitív és motoros viselkedését vizsgáltam meg. Így a mitokondriális agyvelőbántalmak egyik modelljét tudtuk leírni, amely hiánypótló volt akkoriban. A másik terület, amelyen ezzel párhuzamosan elkezdtem a kutatást, az emberi agyvízben lévő, úgynevezett biomarkerek azonosítása volt, amelyek megkönnyíthetik akár a diagnózis felállítását, vagy előrejelezhetik a lefolyást. Először kizárólag a sclerosis multiplex területére fókuszáltam, majd a klinikai érdeklődésem a stroke-ellátás felé terelődött, azon belül a vérzéses stroke irányába, és jelenleg is ez a fő tárgyköre az érdeklődésemnek. Azt éreztem, hogy nincs gazdája annak a betegségcsoportnak, amely egyébként jelentős átfedést és rokonságot mutat a bizonyos agysejtek fokozatos pusztulásával járó neurodegeneratív kórképekkel, tehát kapcsolódik a korábbi munkáimhoz. Ez az agyi amyloid érbetegség, amely jelenleg is kitölti a tudományos tevékenységemet.
Mi a célja a szegedi Neurológiai Klinikán megkezdett szakorvosi munkával?
A rövid távú célom mindenképp az, hogy az említett betegségcsoportot a lehető legegyszerűbb és leggyorsabb módon diagnosztizálni tudjuk akkor, amikor még nem ért el olyan stádiumba a betegség, amikor már romlik az életminőség. Nagyon fontos lenne ez, hiszen az agyi amyloid érbetegség felel idős korban az agyvérzés jelentős hányadáért. A hosszú távú cél pedig az, hogy a kooperációs partnereinkkel találjunk olyan potenciálisan szóba jövő terápiás lehetőséget, amellyel hatékonyan meg tudnánk előzni az említett betegség előrehaladását.
Ennyi munka mellett hogyan illeszkedik most bele az életébe a zene és a zeneszerzés?
Nem egyszerű, időt kell teremteni rá a gyógyítás, a tudomány és a család mellett, hogy esténként, éjszakánként vagy hétvégén zenélni tudjak. Ahogyan már a tudományos munkához, úgy a zenét illetően is szükség van a hátországra, anélkül nem megy. Tehát a feleségem nélkül nem tudnám ezt csinálni, ő az, aki ilyenkor a két gyermekünkkel foglalkozik és viszi a hátán a családot. Ma már leginkább a színházi darabokhoz történő zeneírás kapcsán van jelen az életemben a zene, tulajdonképpen projektmunkaként.
Hogyan zajlott a Jövendölés című táncdráma zenéjének elkészítése?
A Jövendölés már a negyedik közös alkotásunk volt Simoncsics Pállal, Hell Istvánnal és Hell Nikolett-tel, tehát jól összeszokott csapatról van szó, amelynek tagjai között a folklór közös nyelv, hiszen mindannyian néptáncosok vagyunk, Simoncsics Pállal pedig alapítótagjai a Möndörgő Néptáncegyüttesnek. Minden darab úgy indul, hogy átbeszéljük, milyen történések, helyzetképek alkotják a darabot, hol milyen hangulatot, képet kell megteremtenem a zenével, és az hogyan segíti a karakterek változásának vagy a történéseknek a bemutatását. Ha megvan a váza a darabnak, onnantól a koreográfussal dolgozok szorosabban együtt. Amint vele is összeállt a koncepció, elvonulok, az utolsó 3-4 hónapot a zenésztársakkal és saját magammal töltöm, egészen a stúdióba kerülésig. Így történt ez a Jövendölés esetében is. De sosem érzem azt, hogy készen vagyunk. Akkor sem, amikor a színpadon látom a produkciót, hanem azt figyelem, hogy mi az, amin még csiszolni kell, vagy kellett volna. A Jövendölés azért is volt nehezebb, nagyobb kihívás, mert ez egy kiterjesztett lélektani monodráma. A belső lelki hangulatokat kellett megragadnom és azok színpadra vitelét elősegítenem. Lényegesen kevesebb lineáris történeti elem volt a darabban a korábbiakhoz képest.
Mit ad számára a zene? Összekapcsolódik-e valamilyen módon az orvoslással?
Mindegyikhez szükséges maximalizmus, mert az mindig előrevisz. A beteg javát szolgálja, ha többszörösen leellenőrzöm, amit tettem, de a tudományban is a minőséget szolgálja, valamint a zenében is. Ami közöset véltem felfedezni a tudományos publikáció készítésében és a zeneszerzésben, az az egységben való gondolkodás. Látni kell, hogy honnan indultunk és hova tartunk, íve kell legyen az egésznek úgy, hogy a publikáció esetén az olvasót, a zene esetén pedig a hallgatót ne veszítsem el. Fontos, hogy a néző be tudjon vonódni a darabba, ebben pedig a zenének nagy szerepe van.
Szegedi hírek
- Erika és Zsuzsa a Partiscum Club Aranyembörei
- Szentmise a tűzoltókért
- Megkezdődött a magyar nyelv és irodalom érettségi - Mutatjuk milyen feladatokat kaptak a diákok
- Könyvekről szóló szöveggel kezdődött a magyar érettségi – Galéria
- ÚtON: élénk a forgalom a városban hétfő reggel