Szegedi hírek

2023.07.16. 19:30

Zeneszerző kutatóorvos gyógyít a szegedi Neurológiai Klinikán

Gyerekkora óta gitáron, hegedűn, zongorán és népi furulyákon játszik, alapítója a Délikert-Möndörgő Néptáncegyüttesnek, mégsem a zenét választotta hivatásának Szalárdy Levente. A Szegedi Tudományegyetem Neurológiai Klinikájának egyetemi adjunktusa lett, valamint Junior Prima díjas kutatóorvosként dolgozik. Hogy miért döntött az orvoslás mellett, és miként van jelen a zene ma is az életében, arról lapunknak számolt be a Jövendölés című táncdráma zeneszerzője.

Kiss Anna

Szalárdy Levente az időskori agyvérzés jelentős hányadáért felelős agyi amyloid érbetegség kapcsán végez kutatásokat. Fotók: Török János Fotó: Török János TJ Délmagyarország

Neurológus szakorvosként, egyetemi adjunktusként dolgozik Szegeden úgy, hogy korábban Bolyai-, majd Bolyai Plusz-ösztöndíjas volt, később pedig elnyerte a Junior Prima díjat. Pedig gyermekkora óta nagyon fontos szerepet tölt be az életében a zene. Miért döntött az egészségügy mellett? 

Pedagóguscsaládban nőt­­tem fel, ahol mindenki ze­­nész. Édesanyám zongoratanár, édesapám pedig történelem szakos pedagógusként gitározott, sokat koncertezett a beatkorszakban. Én 12 éven át hegedültem, de nem maradt ki a gitár és a zongora sem, és persze minden olyan hangszer, amelyen húr van, a szívemhez közelálló lett. Gimnazista koromra ze­­nekarunk is volt, amellyel később Apassionata néven, megzenésített verseket adtunk elő országszerte. A gimnáziumi éveim alatt megfordult a fejemben, hogy főállású zenész legyek, végül mégis az orvoslást választottam biológia–kémia fakultációs diákként. Szegedre fel­vételiztem sikeresen, de az egyetem alatt is koncerteztem, utána következtek a színházi művek. Egyébként mindvégig arra készültem, hogy sebész leszek, azonban ötödévesként magával ragadott a neurológia oktatása és a gyakorlat. Először kutatóként dolgoztam a klinikán, majd a PhD-éveket követően klinikussá váltam. 

Ami közöset véltem felfedezni a tudományos publikáció készítésében, valamint a zeneszerzésben, az az egységben való gondolkodás. Fotó: Török János
Fotó: Török János

Három éven keresztül volt főállású ku­tató. Miről szól­­tak ezek a kutatások és min dol­go­­zik jelenleg? 

A PhD-munkám során alapvetően egy genetikailag módosított egértörzs idegrendszerének részletes kórszövettani jellemzését végeztem el, valamint kognitív és motoros viselkedését vizsgáltam meg. Így a mitokondriális agyvelőbántalmak egyik modelljét tudtuk leírni, amely hiánypótló volt akkoriban. A másik terület, amelyen ezzel párhuzamosan elkezdtem a kutatást, az emberi agy­­vízben lévő, úgynevezett biomarkerek azonosítása volt, amelyek megkönnyíthetik akár a diagnózis felállítását, vagy előrejelezhetik a lefolyást. Először kizárólag a sclerosis multiplex területére fókuszáltam, majd a klinikai érdeklődésem a stroke-ellátás felé terelődött, azon belül a vérzéses stroke irá­­nyába, és jelenleg is ez a fő tárgyköre az érdeklődésemnek. Azt éreztem, hogy nincs gazdája annak a betegségcsoportnak, amely egyébként jelentős átfedést és rokonságot mutat a bizonyos agysejtek fokozatos pusztulásával járó neurodegeneratív kórképekkel, tehát kapcsolódik a korábbi munkáimhoz. Ez az agyi amyloid érbetegség, amely jelenleg is kitölti a tudományos tevékenységemet. 

Mi a célja a szegedi Neurológiai Klinikán megkezdett szakorvosi munkával? 

A rövid távú célom mindenképp az, hogy az említett betegségcsoportot a lehető leg­­egyszerűbb és leggyorsabb módon diagnosztizálni tudjuk akkor, amikor még nem ért el olyan stádiumba a betegség, amikor már romlik az életminőség. Nagyon fontos lenne ez, hiszen az agyi amyloid érbetegség felel idős korban az agyvérzés jelentős hányadáért. A hosszú távú cél pedig az, hogy a kooperációs partnereinkkel találjunk olyan potenciálisan szóba jövő terápiás lehetőséget, amellyel hatékonyan meg tudnánk előzni az említett be­tegség előrehaladását. 

Ennyi munka mellett hogyan illeszkedik most bele az életébe a zene és a zeneszerzés? 

Nem egyszerű, időt kell teremteni rá a gyógyítás, a tu­­domány és a család mellett, hogy esténként, éjszakánként vagy hétvégén zenélni tudjak. Ahogyan már a tudományos munkához, úgy a zenét illetően is szükség van a hátországra, anélkül nem megy. Tehát a feleségem nélkül nem tudnám ezt csinálni, ő az, aki ilyenkor a két gyermekünkkel foglalkozik és viszi a hátán a családot. Ma már leginkább a színházi darabokhoz történő zeneírás kapcsán van jelen az életemben a zene, tulajdonképpen projektmunkaként. 

 

A Délmagyarországnak elmondta, ma már leginkább a színházi darabokhoz történő zeneírás kapcsán van jelen az életében a zene. Fotó: Török János

Hogyan zajlott a Jövendölés című táncdráma zenéjének elkészítése? 

A Jövendölés már a negyedik közös alkotásunk volt Si­moncsics Pállal, Hell Istvánnal és Hell Nikolett-tel, tehát jól összeszokott csapatról van szó, amelynek tagjai között a folklór közös nyelv, hiszen mindannyian néptáncosok vagyunk, Simoncsics Pállal pedig alapítótagjai a Möndörgő Néptáncegyüttesnek. Minden darab úgy indul, hogy átbeszéljük, milyen történések, helyzetképek alkotják a darabot, hol milyen hangulatot, képet kell megteremtenem a zenével, és az hogyan segíti a karakterek változásának vagy a történéseknek a bemutatását. Ha megvan a váza a darabnak, onnantól a koreográfussal dolgozok szorosabban együtt. Amint vele is összeállt a koncepció, elvonulok, az utolsó 3-4 hónapot a zenésztársakkal és saját magammal töltöm, egészen a stúdióba kerülésig. Így történt ez a Jövendölés esetében is. De sosem érzem azt, hogy készen vagyunk. Akkor sem, amikor a színpadon látom a produkciót, hanem azt figyelem, hogy mi az, amin még csiszolni kell, vagy kellett volna. A Jövendölés azért is volt nehezebb, nagyobb kihívás, mert ez egy kiterjesztett lélektani mono­dráma. A belső lelki hangulatokat kellett megragadnom és azok színpadra vitelét elősegítenem. Lényegesen kevesebb lineáris történeti elem volt a darabban a korábbiakhoz képest. 

Mit ad számára a zene? Összekapcsolódik-e valamilyen módon az orvoslással? 

Mindegyikhez szükséges maximalizmus, mert az mindig előrevisz. A beteg javát szolgálja, ha többszörösen le­­ellenőrzöm, amit tettem, de a tudományban is a minőséget szolgálja, valamint a zenében is. Ami közöset véltem felfedezni a tudományos publikáció készítésében és a zeneszerzésben, az az egységben való gondolkodás. Látni kell, hogy honnan indultunk és hova tartunk, íve kell legyen az egésznek úgy, hogy a publikáció esetén az olvasót, a zene esetén pedig a hallgatót ne veszítsem el. Fontos, hogy a néző be tudjon vonódni a darabba, ebben pedig a zenének nagy szerepe van. 


 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában