Összeszorított foggal is folytatná az A. S. A.

Hódmezővásárhely - Az év eleji 71-ről 51 főre csökkent a dolgozói létszám az A. S. A. Hódmezővásárhely Kft.-nél. Az osztrák tulajdonú cég, amely korábban többek között Makóról és Mindszentről is szállította a szemetet, az új törvény szerint nem kaphat közszolgáltatási szerződést. Alvállalkozóként azonban továbbra is működhet, erről most tárgyal a vásárhelyi önkormányzattal.

Bakos András

Mindent Vásárhelyről

A delmagyar.hu hivatalos Hódmezővásárhely Facebook-oldala, nem csak vásárhelyieknek.

Év elején saját kormányukhoz fordultak segítségért a Magyarországon működő osztrák hulladékszállító vállalkozások az új törvény miatt, amely hátrányosan érinti őket. Uniós kötelezettségszegési eljárást szorgalmaztak. Ez ügyben nincs új fejlemény, a törvény bevezetése azonban valóban komoly változást hozott ezen a piacon. A megye talán legnagyobb területen szolgáltató cége, az A. S. A. Hódmezővásárhely Köztisztasági Kft. Makóval és Mindszenttel is szerződést bontott, mert kiszámolta, nem éri meg a szolgáltatást fenntartani, miután tonnánként 3000 forintos lerakási illetéket kell fizetnie az általa elvitt és tárolt hulladék után.

Ez Makó esetében évi 20 milliós többletköltséget jelentett volna a cégnek, amit a szemétdíjban nem lehetett érvényesíteni. A város új szolgáltatót keresett, ahogyan Mindszent is. Ilyen helyzet országszerte több településen adódott.

Elbocsátást hozott az új törvény a hulladékos cégnél. Fotó: DM/DV

Elbocsátást hozott az új törvény a hulladékos cégnél.
Fotó: DM/DV

Makón arról folyt a szó a képviselő-testület ülésén, hogy nem kellene a szeméttel elöntött olasz városok sorsára jutni. [namelink name="Mágori Józsefné"] országgyűlési képviselő azonban a témát taglaló akkori cikkünkre reagálva azt mondta, ettől nem kell tartani. A lerakási díj Európa-szerte létezik, az a cél vele, hogy a szolgáltató ne a hulladék tárolásában, hanem a feldolgozásában legyen érdekelt, ne nőjenek tovább a szeméthegyek. A tonnánkénti lerakási díj évente 3000 forinttal emelkedni fog, azért, hogy mindenütt minél hamarabb áttérjenek a szelektív gyűjtésre, feldolgozásra, komposztálásra. Ez a kormány szerint hosszú távon nyereséges üzlet, nem kell attól tartani, hogy ilyen feltételek mellett nem lenne rá jelentkező.

Nyugaton drágább

Ausztriában is önkormányzati tulajdonban vannak a hulladékgazdálkodó vállalatok, de ott is alkalmaznak magáncégeket alvállalkozóként. Az A. S. A.-tól kapott információk szerint Nyugat-Európában az éves szemétszállítási díj – a jövedelmeknek megfelelően – két-háromszorosa a magyarországi díjnak. Lerakási járulék is van, amelynek ugyanaz a szerepe, mint nálunk, a minél nagyobb arányú feldolgozottságot serkenti. De ez a járulék (adó) Magyarország kivételével mindenütt szerepel az ürítési díjban.

Néhány hónapon belül ki fog derülni, ez így lesz-e. Eddig egy Heves megyei szolgáltatóról, a Pevik Kft.-ről írt a sajtó, mint olyan cégről, amely a szolgáltatás leállítását helyezte kilátásba, ha az önkormányzatok nem térítik meg neki a rezsicsökkentésből és e-útdíjból származó bevételkiesését. A többiek a megváltozott körülmények között is próbálnak talpon maradni. Ez azért nehéz, mert a törvény szerint közszolgáltatói engedélyt csak nonprofit, többségi önkormányzati vagy állami tulajdonú vállalat kaphat. Létezik azonban hulladékgazdálkodási engedély is, amelyet megkaphatnak szemétgyűjtéssel, szállítással, hasznosítással foglalkozó, bármilyen tulajdonú cégek, amelyek az előbb említett közszolgáltatók alvállalkozóiként dolgozhatnak. Erre a szerepre készül az A. S. A. Hódmezővásárhely Köztisztasági Kft. is. Július elseje óta a cégnél 71-ről 51-re csökkent a dolgozói létszám, miután csökkent a feladat – tudtuk meg Versegi Attilától, a kft. ügyvezető igazgatójától.

– Azon dolgozunk, hogy a meglévő dolgozóink munkahelyét megőrizzük. Mivel most csupán Hódmezővásárhelyen és Mártélyon szolgáltatunk, gépjárműveink többnyire útdíjmentes szakaszokon gyűjtik, szállítják a hulladékot, ez a költség is csak kismértékben érint minket – mondta az igazgató. – Tárgyalunk Hódmezővásárhely önkormányzatával, mert a jövőben is meghatározó szereplői szeretnénk maradni a térség hulladékgazdálkodásának. Jövőképünket és együttműködési szándékunkat jelzi a hulladéklerakó újabb ütemének megépítése.

Hódmezővásárhely közgyűlése idén júliusban alapított egy 100 százalékban önkormányzati tulajdonú hulladékkezelő céget, amely jövő évtől dolgozik, és nem kizárt, hogy közösen az A. S. A.-val. – Az együttműködésre nyitottak vagyunk, előbb azonban közbeszerzési eljárást folytatunk le, hogy a lehető legkedvezőbb feltételekkel a legjobb szolgáltatást tudjuk biztosítani a vásárhelyieknek. Szeretném leszögezni: jövő évtől nem lesz drágább egyetlen forinttal sem a hulladékszállítás Hódmezővásárhelyen – tájékoztatott [namelink name="Göbl Vilmos"] sajtóreferens.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!