Panaszfal

2019.08.20. 12:11

Mire figyeljünk a tanévkezdésnél? - Nemcsak nehéz, drága is lehet az iskolatáska

Sorozatunkban a tanévkezdés előtti bevásárlással kapcso­latban vártuk olvasóink kérdéseit. A fogyasztóvédelmi szakértők válaszaiból kiderült, az iskolatáskára nem kötelező jótállást vállalni, és nem mindegy, kit terhel a visszáru költsége.

K.A.

– Szinte minden boltban más tájékoztatást kapok arról, hogy az tanszerekre, példá­­ul a iskolatáskára milyen garancia vonatkozik. Az utóbbira jár az 1 éves jótállás?


– A jótállás, garancia és sza­­vatosság fogalmai sokszor összemosódnak. Gyakori, hogy egy iskolatáska vásárlá­sa­­kor arról tájékoztatnak, hogy 2 év jótállást vállalnak, holott kellékszavatosság illet meg minket. Míg a jótállás – hétköznapi nevén garancia – teljes időtartama alatt úgy kell tekinteni, hogy a termék már a vásárláskor is anyaghibás volt, ez a kellékszavatosságnál csak az első hat hónapban van így. Utána már a vásárlónak kell ezt bizonyítania. Úgy tűnik, az iskolatáskára nem vállaltak jótállást, és erre nem is köteles az eladó vállalkozás. Így csak kellékszavatossági igényt érvényesíthetünk hiba esetén.


– Az iskolakezdéshez az interneten rendeltem 2 pár sportcipőt a fiamnak, meg is érkeztek, ám az egyik nagy volt, így vissza kellett küldenem. Utánvéttel tettem, így a csomagot a vállalkozás nem vette át. Az én terhem lett volna a költség?


– A vevő kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét vi­­seli, kivéve, ha az eladó vállalta ezt. Te­­hát, főszabály szerint a 14 napos elállás esetén a visszaküldés költsége a fogyasztót terheli. Ha a vállalkozás a webáruház felületén nem jelezte egyértelműen, hogy a visszaküldés költségét magára vállalja, akkor a fogyasztónak kell kifizetnie azt. Álláspontunk szerint nem követett el jogsértést a vállalkozás, amikor az utánvétes küldeményt nem vette át.

Kapott már sérülten árut a futártól?


Járt már úgy, hogy sérülten kapta kézhez az internetről megrendelt terméket? Előfordult önnel, hogy a kiszállítást végző futár sietet, és nem volt ideje megvárni a csomag felbontását, így nem tudott nála reklamálni a hibás darab miatt? Mihez van joga a fogyasztónak, ha törötten kapja az okostelefont, karcos képernyővel a televíziót, mégis elutasítják a garancia­igényét? Ossza meg velünk panaszát, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a [email protected] címre várjuk.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!