Az autógáz előnyei

2019.11.18. 09:00

Autózzon olcsóbban, zöldebben!

Az autógáz számos előnnyel és olyan járulékos haszonnal bír, mint a kisebb működtetési és fenntartási költség, akár 30 százalékot is spórolhatunk vele. A környezetet is kevésbé károsítja, mint a benzin vagy a gázolaj, ráadásul bőven vannak LPG-s kutak az országban, így a mobilitás is biztosított.

 

A gázos autóhoz egyáltalán nem kell újra tanulni vezetni és biztonságos is. Már évek óta lehet mélygarázsban is parkolni a modern LPG-s autókkal, köszönhetően a többszörös védelmi rendszernek, az automatikus lezáró megoldásnak, amely akkor lép működésbe, ha a motor bármilyen okból leállna. Plusz az üzemanyagtartály nem műanyagból van, hanem erős acélból, így az ütközést is jobban bírják, szemben jó néhány benzintankkal.

A gázüzemű autó megtérülése gyors, és teljes üzemideje alatt költségmegtakarítást hoz. Ráadásul a gáz a motorban „tisztábban ég el” mint a benzin, és kisebb kokszosodást eredményez, plusz nem oldja fel az olajfilmet, nem hígítja a motorkenőanyagot. Emiatt nem veszi annyira igénybe a motorkenő olajat.

Költséghatékonysága mellett kedvezőbbek a károsanyag-kibocsátási értékekei, jóval zöldebb, mint a hagyományos belső égésű motor. Ezzel az LPG nagymértékben hozzájárul a levegő minőségének javításához, valamint a zajszennyezés csökkentéséhez. Nitrogén-oxid-kibocsátása 96 százalékkal kevesebb, mint a dízel- és 68 százalékkal kevesebb, mint a benzinüzemű járműveké. Ráadásul CO2- és szénhidrogén-szennyezése is kevesebb. Szállópor-kibocsátása 120-szor kisebb a dízel-, illetve benzinüzemű motorokhoz képest. Tehát alig kerülnek a levegőbe olyan anyagok, amelyek szemcseátmérője kisebb, mint 10 µm. A koromkibocsátás pedig szinte nulla. Az LPG gáz nem karcinogén, nem okoz rákot, nem toxikus és nem korrozív, nem szennyezi a felszíni és a felszín alatti vizeket.

Amikor az üzemanyag előállításának helyén fellépő környezeti terhelést, illetve a gyártás öko lábnyomát is figyelembe vesszük, az elektromos és hibrid megoldásokkal szemben is versenyképesnek bizonyul az LPG. Sem a hatalmas akkumulátorok előállításával, sem azok veszélyes hulladékká válásával nem kell számolnunk az autógáznál.

Ma már több gyártó is kínál LPG-vel működő új személygépkocsit. Valamint a már meglévő autót is átalakítják kettős üzeművé, ilyen esetben a beszerelt rendszerre akár 2 év garanciát is kaphatunk. Aki kíváncsi saját autójával kapcsolatos gázszerelési eljárásra, hívja a 30/611-22-26 telefonszámot.

Az átalakítás után nem fog észlelni semmiféle negatív változást a sofőr, sőt egy biztonságosabb és környezetkímélőbb autót vezethet. Mindössze a műszerfalra kerül egy visszajelző, amely a gáztartály szintjét mutatja – akár a folyékony üzemanyagok esetében, hiszen tárolás közben az LPG is az. Valamint egy új kapcsoló kerül beépítésre, amellyel a két üzemmód közötti önműködő – és észrevétlen – váltás válik lehetővé. Az automatika az indulás után röviddel átkapcsol gázüzemre, ha kifogy a propán-bután a rendszerből, akkor pedig visszaáll benzinüzemre. Az autó teljes hatótávja is sokkal hosszabb, hiszen a gázos kilométerek után még felhasználhatjuk a benzinest is.

Számoljunk utána!

Az autógáz literenkénti ára átlagosan jelenleg körülbelül 230-240 forint, ez mostanában bő 40 százalékkal alacsonyabb, mint a hagyományos üzemanyagoké. A NAV novemberre érvényes elszámolható üzemanyagára a 95-ös benzinnél 397, míg az LPG literje csak 233 forint. Könnyen belátható, hogy a gázos üzemmód maximum 10-15 százalékos fogyasztásnövekedésével együtt is gyorsan megtérülnek az autó átalakításának költségei. Évi 15 ezer futott kilométer esetén akár 1,5 év alatt, miközben autónk értéke is növekedett. Természetesen a teljes megtérülési idő függ az átszerelés költségeitől, ami jellemzően 2-300 ezer forint. És persze függ az autó paramétereitől és a vezetési szokásoktól, de a különböző kalkulátorok segítségével gyorsan kaphatunk egy hozzávetőleges értéket. Az üzemben tartáshoz a szűrőcserétől a tartály nyomáspróbájáig jelentkeznek plusz költségek, de ezek átlagos használat esetén nem jelentősek.

Maga az átszerelés általában 2 napot vesz igénybe, és technológiájában követi a nyugat-európai, azon belül is leginkább az olasz gyakorlatot. Természetesen kizárólag legális, a műszaki-biztonsági hatóság által engedélyezett szervizek jöhetnek szóba, ahol a szakemberek rendelkeznek gázautó-szerelői vizsgával. Ha kérdései vannak az autógázzal kapcsolatban, hívja a 30/611-22-26 számot.

Tények és tévhitek

A gázos használat rossz a motornak – nem, ez a korszerű rendszerekre nem igaz

A gázos használat kényelmetlen – nem, automatikusan átkapcsol a rendszer a két üzemmód között, észre sem vesszük

Nem parkolhatok mélygarázsban – 2013 óta biztonsági szelepes LPG-s járművek beállhatnak

Gázszagot lehet majd érezni az autó környékén – nem

Csak új és/vagy sokat fogyasztó autóba érdemes beépíteni – nem igaz, de minél többet használjuk és minél magasabb a fogyasztás, annál gyorsabb a megtérülés

Gyengébb lesz az autó gázzal – teljesítménycsökkenés a legtöbb felhasználó szerint nem érezhető

(X)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában