2014.02.02. 23:22
Három kérdés Pokorni Zoltánhoz
Szeged - 3 kérdést teszünk fel olyan embereknek, akik valamiért az érdeklődés középpontjába kerültek, és olyanoknak, akik válaszolni hivatottak aktuális témákra. Pokorni Zoltánnal a bordányi rezsifórumot követően beszélgettünk.
– Kíméletlen jelentés készült az átvilágított KLIK-ről. Hogyan értékeli a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ működését?
– Nem ismerem a jelentést, ettől függetlenül az elmúlt időszakban a KLIK-kel kapcsolatban számos gyengeségre és hiányra hívtam fel a figyelmet. A KLIK vezetői egy új struktúrában próbálnak hősiesen helytállni, bár sokszor úgy tűnik, azokat a problémákat kezelték, amiket ez a struktúra maga teremtett. Az eredeti alapgondok orvoslására kevesebb energia jutott. Muszáj volt hozzányúlni az iskolafenntartáshoz, de túlzott mértékű lett a centralizáció.
– Jobban teljesít az oktatás? Az átszervezésekkel javult a tanítás színvonala?
Fotó: Segesvári Csaba
– Az egyik legfontosabb probléma, hogy a gyerekek közötti szociokulturális különbségeket az iskola nem képes kiegyenlíteni: a magyar iskolarendszer szegregál. Ennek több oka van, az egyik a szétaprózódott fenntartói rendszer volt, amihez hozzá mert nyúlni a kormány. Ez önmagában erény – csakhogy nem jól nyúlt hozzá. Egy önálló tankerületi rendszer, ami nem egy adminisztratív struktúrába van kötve, segíthetne. A másik probléma a kevés közfinanszírozott idő. Az egész napos iskola lehetősége bekerült a törvénybe, de érdemi intézkedés még nem történt. A harmadik ok a túlterjeszkedő, túl sokat követelő tantervi szabályozás. Itt nincs előrelépés. A kormányzat a problémát jól azonosította, még ha a válasz nem is volt ideális.
– A 2014-es választásokon csak a XII. kerületi polgármesteri székért indul, az országgyűlési képviselői helyért nem. Pedig ön a Fidesz meghatározó oktatáspolitikusa. Az elmúlt 4 évben folyamatosan figyelemmel kísérte a tanügy átszervezését, olykor kritikákat is megfogalmazott. Nem gondolja, hogy országgyűlési képviselőként többet tehetne az oktatásért?
– Nem.