2016.07.27. 19:00
Az Uber után a telekocsisokat kóstolgatják?
Csongrád megye - Az Ubernek annyi, de a telekocsisok sem feltétlenül dőlhetnek hátra. Próbavásárlásokkal bármikor ellenőrizhetik az alkalmi fuvarosokat, így a nyerészkedők fennakadhatnak a szitán. Bizonyítani pró és kontra is nehéz.
– Blokkot kértek tőlem, nem is értettem, miért – meséli a szegedi [namelink name="Marosi Attila"], aki két és fél évvel ezelőtt csatlakozott az Oszkárhoz. A legnagyobb telekocsiportál 2007 óta működik, két egyetemista kezdte üzemeltetni az oldalt, mára 200 ezerre rúghat a felhasználók száma.
Sok vita után végül azt lehet mértékadónak venni, hogy aki alkalmanként, nem profitszerzés céljából keres útitársakat, az a többi utastól beszedett költség-hozzájárulás után nem kell, hogy adót fizessen. Azok, akik üzletszerűen, netán több autóval, sofőrökkel működtetik a szolgáltatást, vállalkozóként kell, hogy adót fizessenek. A tettenérés szinte lehetetlen. Marosi Attila azt állítja, soha nem fogja befizetni az ötvenezer forintos bírságot. A férfi rokkantnyugdíját elvették, gerincsérve van, örül, hogy el tudja magát tartani. – Hogyan, miért kér tőlem blokkot, amikor a fővárosban élő nővéremet mentem meglátogatni?
A hosszú idő óta telekocsival utazók a nagyon kedvező díjak, a gyorsaság miatt elnézőbbek, ha visszásságot észlelnek. Olyat többen is tapasztaltak, hogy vannak „sofőrök", akik több autóval is dolgoznak, egy napon belül akár többször is fordulnak. A bizonyítás mégis nehéz, a tettenérés szinte lehetetlen.
Az utasok pedig egyre többen vannak, mint ahogy a „járatok" is. Szeged és Budapest között országosan kiemelkedően sok utat hirdet az Oszkár, számuk naponta oda-vissza eléri a százat. A hét több napján Makóról, Hódmezővásárhelyről és Csongrádról is el lehet jutni akár közvetlenül is telekocsival a fővárosba, igaz, jóval kevesebb autót kínálnak, mint a megyeszékhelyről.
Az Uber múlt héten elbúcsúzott Magyarországtól, de máris felröppent a hír arról, hogy hamarosan érkezik az utód, a Taxify. A régi-új cég a taxisrendeletet betartva Uber életérzést ígér. Az Uber viszont a hírek szerint egy telekocsihoz hasonló szolgáltatáson töri a fejét. Az utasok vélhetően az Uberben nem pusztán a könnyedséget, de az alacsony árakat is kedvelték. A városok között közlekedő telekocsik is főként emiatt lehetnek népszerűek. A Budapest–Szeged vasútvonalon egyre ritkuló járatok is a közútra szerveződő utazóknak kedveznek.
Károlyi Klára is évek óta telekocsival utazik, szerinte nagy ostobaság volna ellehetetleníteni a spontán szerveződő utaztatást. – Olcsóbb, gyorsabb, rugalmasabb, a honlapon olvashatók az értékelések, még válogatni is lehet.
– Néhány évvel ezelőtt kezdtem el a telekocsizást, a nővéremék élnek Pesten, sokszor utaztam a fővárosba. Egy idő után szóltak a haverok, hogy miért rohangálok üres kocsival, amikor meg is tölthetném utasokkal, nem menne rá a gatyám is – mondja Marosi Attila. Bevallása szerint naponta kétszer fordul, becsületesen vezeti a könyvelést. – Ha nincs tele a kocsi, akkor épphogy kijön belőle az útiköltség, ha tele van, akkor meg tudok ebédelni.
Az Oszkár oldalán van lehetőség arra is, hogy egy autó gazdája üzleti fiókot vásároljon – ők vannak jelentősen kevesebben.